Základní floristické disciplíny Věnce, festony a girlandy
Věnce Používány několik tisíciletí Egypt - věnec symbol slunce a spojitost s posmrtným životem Řekové a Germáni-symbol slunovratu a střídání ročních dob, věnec ze stálezelených rostlin spojován s posmrtným životem Křesťanství - symbol naděje na věčný život Budhisté - koloběh života, smrti a zvovuzrození Dnes vnímán hlavně jako dekorativní prvek
Proporce věnce Ideální poměr mezi tělem věnce a vnitřním otvorem 1:1, 6:1 ale i 1:2:1 Při použití světlých materiálů vytvořit tělo užší, při použití tmavých širší Věnec s uzavřeným obrysem vnímán užší Věnec s trojúhelníkovým profilem vyvolává užší dojem, s kruhovým profilem působí plným dojmem
Kompozice věnce Jednodruhové věnce:květy plných kulatých tvarů,drobné květy a květenství, plody,větvičky či listy,doplněk-přízdoba Vícedruhové věnce:kombinace různého materiálu,rozmístění-pravidelný rozptyl, nepravidelný rozptyl, rozptyl se zahuštěním, nepravidelně uspořádané plochy, paralelní pruhy, příčné pruhy, diagonální pruhy
Věnec jednodruhový
Věnec vícedruhový
Profily těla věnce Kulatý - kruhový, půlkulatý, kulatý ze ¾ Trojúhelníkový - výška = 3/4 šířky Ohraničený - věnec ohrádkový,sendvičový
Věnec ohrádkový
Věnec sendvičový
Rostlinný materiál Květy: plné kulaté tvary,kulatá květenství, květenství s drobnými kvítky Listy: stálezelených dřevin,opadavých listnáčů, trvalek, trav, čerstvé i sušené a preparované Větvičky: jehličnany, stálezelené dřeviny Neolistěné výhony Plody Mechy a lišejníky Ostatní přírodního původu:peří,hobliny,kamínky..
Ostatní materiály Drát Provazy Stuhy Sklo Plst Pozor, rostlinný materiál má převažovat
Rozdělení věnců podle stylů Dekorativní: honosné,slavnostní,plné,pro všechny příležitosti,všechny techniky Vegetativní: přírodní,přirozené,nenucené,z materiálu, jež je v přírodě společně, nejčastěji sesazované, ale i jiné techniky Formálně lineární: málo, tvar věnce nepřeje liniím, pouze přízdoba, transparentní, vzdušné
Věnec dekorativní
Věnec vegetativní
Věnec formálně lineární
Techniky zpracování těla věnce Vázaní Vypichování Skobičkování Lepení Sesazování Proplétání Navlékání Vití
Vázaný věnec Rostlinný materiál se přivazuje k podložce Podložka: slaměná, ze sena, polystyrenová, proutěná, ze stočeného prutu apod. Podložku nutné začistit:chvojím, plastovou či papírovou páskou, stuhou… Materiál nastříhat podle velikosti věnce: průměr do 20 cm,délka 5-7 cm,průměr 20-50 cm,délka 7-10 cm,průměr nad 50 cm, délka 10-20 i víc cm Špičky větviček ve směru hodinových ručiček, posun proti směru
Vázaný věnec
Vypichovaný věnec Tři různé postupy: a) rostlinný materiál navazujeme na drát na 2 nožky a poté vypichujeme b) materiál navazujeme na kolík a vypichujeme c) materiál vypichujeme přímo do podložky
Vypichovaný věnec
Skobičkovaný věnec Nejčastěji z listů či mechu Přísný tvar a věnec z listů – tzv.římský věnec Podložky slámové,polystyrenové a z aranžovací hmoty Uvažovat objem po přidání rostlinného materiálu, zachovat ideální proporce Volit dostatečně dlouhé skobičky, vpichovat je šikmo a dát pozor, aby nepronikly ven Listy bez řapíků či s nimi, špičky ve směru hodinových ručiček
Skobičkovaný věnec
Lepený věnec Jednoduché a rychlé,hlavně u sušeného materiálu, ale i živé květy Lepení lepicí pistolí,lepidlem ve spreji či lepidlem na živé květy Vyzkoušet reakci podložky na lepidlo Pracovat čistě a pečlivě
Lepený věnec
Sesazovaný věnec Věnce k položení na hrob,pro venkovní oslavy nebo sesazené přímo na záhon Přenosné potřebují pevnou podložku Volit rostliny s podobnými nároky,s nízkým či plazivým růstem
Sesazovaný věnec
Proplétaný věnec Dva způsoby: a) dlouhé výhony smotat do kruhu a postupně přidávat další,pak přízdoba b) z 3-4 prutů různě velké kruhy,ty spojit příčně spojkami v kostru,k ní se připevňují větve a výhony Svazování nenápadnými či nápadnými materiály
Proplétaný věnec
Navlékaný věnec Okrajová technika Spíše menší věnečky do jiných aranžmá Navlékání na drát, na tenký s jehlou Navlékaný materiál: listy, plody, květy či jejich části
Navlékaný věnec
Vitý věnec Jedna z nejstarších metod,dnes málo Věnce z lučních květin a pampelišek Není třeba tělo věnce,tvoří ho stonky květů
Vitý věnec
Přízdoba věnce Má kopírovat tvar věnce a zabírat 1/3 těla věnce,výška maximálně 2x vyšší než tělo Umístěna spíš na vnější straně věnce Velké květy těsně na tělo,vzdušné formy mohou být dále Čím zdobnější tělo věnce,tím jednodušší přízdoba nebo ji vynechat Barvu přizpůsobit příležitosti
Typy přízdob Hlava:dekorativní symetrická a dekorativní asymetrická Kyticová přízdoba Formálně lineární přízdoba Stuhová přízdoba Další typy
Hlava Dekorativní centrální aranžmá umístěné na těle věnce Dekorativní symetrická: tvar nízkého trojúhelníku, materiál rozmístěn symetricky, možno doplnit stuhou - v těžišti a splývat dolů Dekorativní asymetrická: tvar kapky probíhající po směru hodinových ručiček, těžiště v horní polovině věnce nalevo od středové osy či ve spodní polovině napravo od středové osy,stuha jen u přízdoby v horní polovině
Hlava dekorativní symetrická
Hlava dekorativní asymetrická
Kyticová přízdoba Vzhled kytice položené na věnci Z květů, jež vydrží daný čas bez vody či je dát do ampulí nebo zavoskovat Lze i vypichovaná do hmoty v bodě pomyslného úvazku kytice, hmota se zakryje listy, květy či stuhou
Kyticová přízdoba
Formálně lineární přízdoba Doplněk květinových věnců či věnců z listů Nezakrývá tělo věnce Většinou několik plochých květů doplněných listy a výhony Lze i z více aranžmá: hlavní na středu těla věnce, vedlejší více na vnější straně těla a protější více na vnitřní straně věnce, propojeno výhony
Formálně lineární přízdoba
Stuhová přízdoba Může obtáčet věnec, být vázaná do smyček a uzlů a konce mohou splývat dolů Připevňuje se pomocí drátu Barevnost i materiál má harmonizovat s materiálem těla věnce Lze kombinovat s rostlinným materiálem,či z něj tvořit nebo doplňovat jiné přízdoby
Stuhová přízdoba
Věnce podle příležitosti Adventní Vánoční Velikonoční Dušičkové Dožínkové Vavřínové
Feston Předchůdce girlandy, používán již v antice Jednou prověšen Ve středu zesílen a více zdoben Po stranách zavěšeny 2 kyjovité útvary či věnečky
Girlanda Spojení několika festonů Jednou i vícekrát prověšena Z jednoho či více druhů rostlin Výroba vázáním, vypichováním, skobičkováním či proplétáním Formy: cop, řetěz a snítka Podle tvaru: jednostranná a oboustranná Podle materiálu: ze zeleně, z květin a kombinovaná
Girlanda-cop
Girlanda-řetěz
Girlanda -snítka
Techniky zpracování festonů a girland Vázání Vypichování Proplétání Lepení
Vázání Podklad: šňůra, lano či drát, s hrubým povrchem či se zarážkami Podklad upevnit mezi 2 pevné body Materiál nastříhat a přivazovat vázacím drátem či provázkem jedním směrem u girlandy a od středu u festonu U jednostranné girlandy začišťovat spodní stranu zelení či stuhou Zavěšení oky ze šňůry či stuhy na koncích
Vypichování Vhodné pro festony a kratší girlandy Podklad: základ z mechu,slámy či chvojí či koupený z aranžovací hmoty Výhoda: delší trvanlivost rostlinného materiálu a použití květů s kratší trvanlivostí
Proplétání Vhodné pro girlandy, snítky či festony Z výhonů či proutí vytvořena kostra požadovaného tvaru Do ní přivazovány květy ošetřené sprejem proti výparu, listy a jejich svazky Vázací materiál: lýko,vinařský či ozdobný drátek
Lepení Nejčastější při tvorbě girland ze sušiny Materiál přilepován k základní konstrukci Lepení tavnou lepicí pistolí