PŘEDSTAVENÍ HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nástroje územního plánování
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Legislativní proces J.Kožiak.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR MONITOROVACÍ VÝBOR Praha 21. ledna 2015 Milada Hroňková.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Úřad vlády České republiky Rada vlády pro udržitelný rozvoj Úřad vlády České republiky, nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, telefon: ,
Územní samospráva Obce
Hospodářský registr Ing. Jiří Pavlíček Konference ISSS 2006 Hradec Králové, 4. dubna 2006.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hodnocení výsledků ukončených programů VaVaI Ing. Blanka Černá, CSc., Národní agentura pro zemědělský výzkum Ing. Jan Budský Oddělení výzkumu Odbor výzkumu,
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI KOORDINAČNÍ SETKÁNÍ S ŘO A SEA HODNOTITELI DOHODY O PARTNERSTVÍ A PROGRAMŮ.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Ing. Daniel Trnka, Oddělení kvality regulace Úřad vlády ČR Zvyšování kvality regulace 9. mezinárodní konference o informatické podpoře personálních procesů.
Hodnocení dopadu regulace (RIA) JUDr. František Vavera, Ph.D.  
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Vodohospodářské aktuality
Rozpočet Evropské unie
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Řízení rizik podvodů pro období 2014–2020
Interní postupy MAS Brdy
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PROCES HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Legislativní materiály vlády
Klíčové aktivity projektu
Aplikovaný výzkum Program Beta:
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

PŘEDSTAVENÍ HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE Mgr. Kateřina Slezáková ředitelka Odboru hodnocení dopadů regulace Praha, duben 2018

Obsah Co je to RIA a proč se provádí Kdy se RIA provádí Základní dokumenty Aktéři Vývoj v ČR

Co je to hodnocení dopadů regulace RIA = REGULATORY IMPACT ASSESSMENT Soustava analytických metod, které směřují k systematickému hodnocení očekávaných dopadů navrhovaných právních předpisů (příp. politik) na dotčené subjekty, životní prostředí, sociální oblast, veřejnou správu, veřejné rozpočty a další oblasti.

Proč se RIA provádí zvyšování kvality právních předpisů zvyšování kvality podkladů pro rozhodnutí vlády prezentace zvoleného řešení pro členy obou komor Parlamentu ČR nástroj pro identifikaci nadbytečné regulace a zastaralé legislativy

zvýšení transparentnosti a informovanosti eliminovat nepředvídané důsledky vyhodnocení účinnosti (ex-post RIA)

Hodnocení dopadů regulace se provádí Kdy se RIA provádí Hodnocení dopadů regulace se provádí VŽDY!

Proces hodnocení dopadů regulace by měl být zahájen před samotnou přípravou normativního textu návrhu právního předpisu. Hodnocení dopadů regulace probíhá i v jednotlivých fázích legislativního procesu, což musí být zohledněno v závěrečné zprávě z hodnocení dopadů regulace (aktualizace).

Bod 2.3. Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA): „V případě, že se k návrhu právního předpisu nezpracovává RIA, provede se hodnocení dopadů podle Legislativních pravidel vlády.“

Pojem „RIA“ podle výše uvedeného bodu Obecných zásad je použit ve významu „Závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace“. Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace je součástí návrhu právního předpisu.

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se zpracovává pokud: v přehledu dopadů jsou identifikovány vznikající nové a rozsáhlé dopady v oblastech: veřejných rozpočtů, administrativní zátěže pro orgány veřejné správy, nákladů plynoucích z regulace pro podnikatele a občany, konkurenceschopnosti, ekonomických a právních vztahů jak mezi orgány veřejné správy, tak i soukromými subjekty

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se zpracovává pokud: stanoví tak Plán legislativních prací vlády a Plán přípravy vyhlášek, návrh právního předpisů je předkládán mimo uvedené plány u věcných záměrů zákona vždy

Struktura závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace Důvod předložení a cíle, definice problému, popis existujícího právního stavu v dané oblasti, identifikace dotčených subjektů, popis cílového stavu a zhodnocení rizika Návrh variant řešení Vyhodnocení nákladů a přínosů (identifikace a vyhodnocení nákladů a přínosů variant) Stanovení pořadí variant a výběr nejvhodnějšího řešení Implementace doporučené varianty a vynucování Přezkum účinnosti regulace Konzultace a zdroje dat Shrnutí závěrečné zprávy Pozn.: Zahrnuje rovněž zhodnocení všech relevantních dopadů (včetně specifických).

Požadavky na závěrečnou zprávu z hodnocení dopadů regulace jasná výstižná srozumitelná stručná

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se nezpracovává: u návrhu novely ústavního zákona č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky a ostatních ústavních zákonů, u návrhů zákona o státním rozpočtu a státního závěrečného účtu, ve zvláštních případech (stav legislativní nouze, stav ohrožení státu nebo válečný stav, neodkladné přijetí zákona vyplývající z rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN o akcích k zajištění mezinárodního míru a bezpečnosti, zákonné opatření Senátu), RIA se vynechá též u souvisejících podzákonných právních předpisů, v případech krizových situací, pokud tak stanoví vláda v rámci Plánu legislativních prací vlády na příslušný kalendářní rok nebo jiným způsobem,

Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace se nezpracovává: je-li udělena výjimka předsedou Legislativní rady vlády. Upozornění: Je-li návrh právního předpisu předkládám mimo Plán legislativních prací vlády a Plán přípravy vyhlášek, je nutné žádat o výjimku i v případech: parametrických změn, u návrhu těch prováděcích právních předpisů, u nichž je hodnocení dopadů zmocňovacích ustanovení obsaženo již v závěrečné zprávě RIA k návrhu zákona, a současně nejsou v návrhu identifikovány nové dopady a návrh prováděcího právního předpisu není zpracován nad rámec provedené závěrečné zprávy RIA k návrhu zákona, návrhu implementačního předpisu, kde není dána možnost diskrece a současně návrh implementačního předpisu nejde nad rámec požadavků práva EU.

Rozsah hodnocení dopadů regulace v důvodové zprávě/odůvodnění Pokud se nezpracovává závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace, stanoví Legislativní pravidla vlády minimální požadavky na rozsah hodnocení dopadů regulace následně:

zhodnocení platného právního stavu, odůvodnění hlavních principů, vysvětlení nezbytnosti předpokládaný hospodářský a finanční dopad na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady, včetně dopadů na rodiny a dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny, dopady na životní prostředí zhodnocení dopadů ve vztahu k ochraně soukromí a osobních údajů zhodnocení korupčních rizik zhodnocení dopadů na bezpečnost nebo obranu státu dopady navrhovaného řešení ve vztahu k zákazu diskriminace a ve vztahu k rovnosti mužů a žen

Základní dokumenty Legislativní pravidla vlády úprava postupu ministerstev a jiných ÚSÚ při tvorbě a projednání připravovaných právních předpisů požadavky týkající se obsahu a formy připravovaných právních předpisů (VZZ, zákon, zákonné opatření Senátu, nařízení vlády, vyhlášky) v čl. 2 odst. 1 stanovena povinnost provádět hodnocení dopadů regulace včetně odkazu na Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA)

Jednací řád vlády (čl. II odst. 9): „Při přípravě materiálů nelegislativní povahy, v jejichž závěrech je navrhováno legislativní řešení mající věcné dopady, se zpracuje jako samostatná část materiálu přehled dopadů návrhu právního předpisu podle Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA); z tohoto přehledu musí být zřejmé, že danou problematiku nelze řešit jinak než legislativní cestou.“

Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA) procesní pravidla pro provádění hodnocení dopadů regulace metodika hodnocení dopadů regulace šablony

Metodiky: Metodika stanovení plánovaných nákladů na výkon státní správy (závazná) Metodika měření a přeměřování administrativní zátěže podnikatelů (závazná) Metodika pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace (doprovodná) Metodika pro zapojování veřejnosti do přípravy vládních dokumentů (doprovodná) Metodika hodnocení korupčních rizik (Corruption Impact Assessment) (doprovodná) Metodika hodnocení dopadů na rovnost žen a mužů pro materiály předkládané vládě ČR (doprovodná)

Certifikovaná metodika - Sledování nákladů práce a práce jako výrobního faktoru v ČR a v zahraničí (doprovodná) Metodická pomůcka pro prevenci nadbytečné regulatorní zátěže při implementaci práva EU Hodnocení dopadů regulace na malé a střední podniky (doprovodná) Hodnocení dopadů regulace na konkurenceschopnost (doprovodná) Hodnocení rizik v rámci hodnocení dopadů regulace (doprovodná) Hodnocení dopadů regulace na administrativní zátěž a soukromí občanů (doprovodná) Metodika přezkumu účinnosti právních předpisů (ex post RIA) (schvalovací proces)

Další dokumenty: Jednací řád Legislativní rady vlády Statut Legislativní rady vlády Vzdělávací manuál nezávazná doporučení mezinárodních organizací a dobrá praxe

Aktéři Předkladatelé/zpracovatelé (ÚSÚ) Vláda předseda Legislativní rady vlády Legislativní rada vlády Pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace Odbor hodnocení dopadů regulace (Sekce LRV Úřadu vlády ČR)

Vláda Schvaluje Plán legislativních prací vlády, tj. rozhoduje o zpracování/nezpracování závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace.

Předseda Legislativní rady vlády Schvaluje Plán přípravy vyhlášek, tj. rozhoduje o zpracování/nezpracování závěrečné zprávy z hodnocení dopadů regulace. Uděluje výjimky z povinnosti zpracovat závěrečnou zprávu z hodnocení dopadů regulace.

Legislativní rada vlády poradní orgán vlády pro legislativní činnost vlády zaujímá stanoviska k legislativním návrhům při výkonu své působnosti posuzuje legislativní návrhy z toho hlediska, zda: jsou v souladu s ústavním pořádkem a s ostatními součástmi právního řádu ČR jsou v souladu s mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána jsou v souladu s právem Evropských společenství a EU jsou ve všech svých částech a jako celek nezbytné je jejich obsah přehledně členěn, srozumitelně a jednoznačně formulován a je v souladu s ostatními závaznými pravidly legislativního procesu bylo provedeno hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace (RIA)

Pracovní komise Legislativní rady vlády Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 1 Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 2 Komise pro veřejné právo I - komise pro správní právo č. 3 Komise pro veřejné právo II - komise pro finanční právo Komise pro veřejné právo III - komise pro pracovní právo a sociální věci Komise pro veřejné právo IV - komise pro evropské právo Komise pro soukromé právo Komise pro trestní právo Komise pro hodnocení dopadů regulace

Pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace rozsah její působnosti stanoven Statutem Legislativní rady vlády (posuzuje kvalitu provedení hodnocení dopadů regulace v souladu s Obecnými zásadami pro hodnocení dopadů regulace) postupuje podle Jednacího řádu Legislativní rady vlády stanoviska pracovní komise jsou podkladem pro návrh stanoviska Legislativní rady vlády/předsedy Legislativní rady vlády případná účast zástupce pracovní komise na jednání Legislativní rady vlády v rámci posuzování návrhu Plánu legislativních prací vlády a návrhu plánu přípravy vyhlášek doporučuje, u kterých legislativních návrhů má být zpracována závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace provádí konzultace k hodnocení dopadů regulace v průběhu jeho zpracovávání předkladateli/zpracovateli (v součinnosti s příslušným útvarem Sekce Legislativní rady vlády)

Složení pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace Předsedkyně prof. Ing. Jiřina Jílková, CSc. Místopředseda prof. Ing. Petr Moos, CSc. Členové Mgr. Miroslav Dvořák Mgr. et Mgr. Marek Havrda, MA, MPA, Ph.D. doc. RNDr. Jiřina Kocourková, Ph.D. PhDr. Zdeněk Kudrna, Ph.D. Mgr. Zdeněk Mandík Mgr. Jan Matoušek doc. Ing. Daniel Münich, Ph.D. Ing. Jiří Nekovář Marek Ondroušek doc. Ing. Tomáš Pavelka, Ph.D. JUDr. Petr Solský Radek Špicar, M.Phil. Ing. Daniel Trnka RNDr. Jan Vozáb, Ph.D. Mgr. Martina Vránová Mgr. Zdeněk Zajíček

Odbor hodnocení dopadů regulace - struktura Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Oddělení boje s korupcí

Odbor hodnocení dopadů regulace - působnost agenda spojená s účastí vlády v řízeních o zrušení zákonů a jiných právních předpisů před Ústavním soudem koncepční, metodická a koordinační činnost v oblasti hodnocení dopadů regulace (včetně mezinárodních aspektů) koordinace činností souvisejících s bojem s korupcí (včetně mezinárodních aspektů)

Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Národní agenda: koncepční, metodická, koordinační a analytická činnost při zpracování a provádění hodnocení dopadů regulace vzdělávání v oblasti hodnocení dopadů regulace komunikace a spolupráce s klíčovými aktéry při tvorbě legislativy (profesní komory a další) tvorba koncepčních a metodických materiálů pro hodnocení dopadů regulace příprava podkladů pro předsedu Legislativní rady vlády k rozhodnutí o návrzích na udělení výjimky z provedení hodnocení dopadů regulace, návrh Plánu přípravy vyhlášek zpracování stanovisek a analýz k připravovaným legislativním a nelegislativním návrhům; atd.

Oddělení pro koordinaci procesu hodnocení dopadů regulace (RIA) Mezinárodní agenda: EU Inciativa k lepší regulaci Evropské komise (PS G1 – pracovní skupina Rady pro konkurenceschopnost a růst ve formaci pro lepší regulaci) – gesce za ČR; platforma REFIT (posuzuje podněty na zjednodušení právních předpisů EU a vydává k nim stanoviska) – gesce za ČR; Národní plán reforem ČR – obsahuje úkoly s gescí ÚV ČR (za oblast RIA). OECD Výbor pro regulatorní politiku – gesce za ČR; Výbor veřejné správy – aktivní spolupráce s MV, které má gesci za ČR. RegWatch Europe Platforma nezávislých orgánů, které jsou zapojené do posuzování dopadů nových právních předpisů. Better Regulation Network Neformální platforma složená z národních expertů v oblasti lepší regulace – ČR zastupuje MV, MPO a ÚV ČR.

Vývoj v ČR 2005 Schválen Návrh postupu začlenění metody pro hodnocení dopadů do procesu přípravy regulace včetně první metodiky RIA (aplikováno na vybrané právní předpisy zejm. v oblasti podnikání).

2007 novelizována Legislativní pravidla vlády a schváleny Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace (RIA) Závěrečná zpráva RIA jako nedílná součást Důvodové zprávy / Odůvodnění nastavena procesní pravidla a metodický postup stanoven dvoustupňový proces (malá a velká RIA – u rozsáhlých dopadů) ustaveno Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu (koordinační orgán, projednává materiály k RIA)

2011 agenda převedena z MV na ÚV ČR do kompetence předsedy Legislativní rady vlády (logická vazba na legislativní proces) zrušeno rozdělení na velkou a malou RIA, tedy výstupem z procesu RIA je závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace (součást Obecné části Důvodové zprávy / Odůvodnění), která již není zpracovávána ve dvou odlišných strukturách podle velké a malé RIA vznik pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace

2016 závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace samostatnou částí návrhu právního předpisu stanovisko pracovní komise Legislativní rady vlády pro hodnocení dopadů regulace již není samostatnou součástí stanoviska Legislativní rady vlády / předsedy Legislativní rady vlády Metodická pomůcka pro prevenci nadbytečné regulatorní zátěže při implementaci práva EU Metodika pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace

2017 nový web ria.vlada.cz Vzdělávací manuál pro hodnocení dopadů regulace (RIA) Zásady pro tvorbu digitálně přívětivé legislativy 2018 finalizace Metodiky přezkumu účinnosti právních předpisů (ex post RIA)

Mgr. Kateřina Slezáková ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE Děkuji Vám za pozornost Mgr. Kateřina Slezáková slezakova.katerina@vlada.cz ria@vlada.cz ODBOR HODNOCENÍ DOPADŮ REGULACE ÚV ČR http://ria.vlada.cz/kontakty/