3. konzultace Systém managementu Osnova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
MOTIVACE PRACOVNÍ ČINNOSTI Hunalová Gábi, Kotková Hel., Proskovcová Šáry.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Strategický leadership
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Definice managementu.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Přednáška ESF MU 11. října 2012 Název přednášky
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
OM 1. přístup k OM Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Úkoly a otázky pro samostudium.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Osobní management – Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Osnova 1.Model systému managementu 2.Dva přístupy k osobnímu managementu 3.Přístup v pojetí.
Manager nebo leader? Management je pozice
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Systém managementu Osobní management
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Osobní management – úvodní přednáška
Vůdcovství - leadership
Osnova Dva přístupy k osobnímu managementu Hodnoty
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Systém managementu Název přednášky Osnova přednášky
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Podklady pro zpracování semestrální práce
Strategie regionu, obce
Osobní management – modul č.4
Ekonomika malých a středních podniků
Úvod do psychologie
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

3. konzultace Systém managementu Osnova Hlavní úkoly managementu na počátku 21. století Klíčové systémy usměrňování chodu a rozvoje společnosti Model působnosti managementu v rámci produkční funkce Obecný cíl managementu Požadavky na moderní management – analýza “4E” Základy vědy o managementu Pojetí obsahu všeobecného managementu Cvičení: Modifikovaný rozhodovací proces, metoda rozhodovací analýzy Dva přístupy k osobního managementu Cvičení: Aplikace matice plánovaní času Základy vůdcovství

Hlavní úkoly teorie a praxe managementu pro počátek 21.století Překonat krizi myšlení Překonat krizi důvěry Překonat krizi hodnot Podstatně zvýšit výkonnost ZP Podpořit posun paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení

Společnost Vyšší systémy Politika Právo Management Finance Kultura Klíčové systémy usměrňování chodu a rozvoje společnosti Vyšší systémy Politika Právo Management Finance Společnost Kultura Náboženství Vzdělávání výchova Historie Etika - morálka

Organizační M&V Skupinový M&V Individuální M&V

Management Produkt pro sebe Lidský kapitál Transformační proces Model působnosti managementu v rámci produkční funkce Produkt pro sebe Lidský kapitál Transformační proces Kapitál Zboží Přírodní zdroje Služby Informace a znalosti Informace a znalosti Management Obecné a oborové okolní prostředí

Účelnost výkonu poslání (effectiveness) Požadavky kladené na moderní management "4E" Účelnost výkonu poslání (effectiveness) Účinnost výkonu poslání (efficiency) Hospodárnost výkonu poslání (economy) Odpovědnost (equity), tzn.“dělat věci spravedlivě, eticky a v rámci práva”

Management - je a zřejmě i bude jak vědou, tak i uměním Základy vědy o managementu (1) Management - je a zřejmě i bude jak vědou, tak i uměním Zakladatel vědy o managementu (F.W. Taylor) Věda o managementu – typické rysy: je vědou velmi mladou, podíl v manažerské praxi malý (činí cca 20 -30%) Apel na posílení pozice vědy o managementu v praxi!! Prioritami vědy o managementu by mělo být: Objasňování podstaty způsobilostí vykonávat efektivně manažerské aktivity v OJ a zájmových skupinách i podstaty způsobilostí člověka efektivně “manažovat” vlastní profesní i soukromý život

1 Subjekty managementu 2 3 Objekty managementu Základy vědy o managementu (2)   Legenda: 1 – soustava poznatků subjektů managementu 2 – praktické využití poznatků subjekty managementu 3 – hodnocení výsledků dosažených praktickým využíváním poznatků, jejich korekce a doplňování 1 Subjekty managementu 2 3 Objekty managementu

Schéma předmětu vědy o managementu Základy vědy o managementu (3) Schéma předmětu vědy o managementu Sociální zralost Odborná zdatnost Praktická dovednost Manažerská způsobilost se získává Výchovou Studiem Výcvikem Poznatky o manažerské způsobilosti jsou Filozofií (Moudrost) Vědou (rozum) Uměním (schopnost)

Tento moderní vědecký přístup vznikl díky Thomasu Khunovi Moderní vědecký přístup k managementu (1) Nejmodernější vědecký přístup - vědecký aparát založený na tzv. paradigmatu a jeho posunu, přičemž paradigma je determinováno relevantními axiomy, resp. principy, resp. premisami Tento moderní vědecký přístup vznikl díky Thomasu Khunovi Paradigma - nosná myšlenka vědecké discipliny, určité schéma myšlení a konání, logika uvažování. Je to teorie, výklad nebo model určitého komplexního jevu. Je dobově podmíněné, vychází z koncepce platné jenom určitou dobu, a proto je závislé na čase. Je založeno na soustavě axiomů, resp. principů, které vytvářejí určitou koncepci myšlení

Moderní vědecký přístup k managementu (2) Posun paradigmatu - změna platnosti starých axiomů, resp. principů, resp. premis a vytvoření axiomů, resp. principů, premis nových Axiomy - tvrzení v rámci technických a přírodních věd, dtto principy - tvrzení v rámci společenských věd, která se považují za základní pravdy vysvětlující vzájemné vztahy dvou a více proměnných v rámci určité vědecké teorie a nedokazují se Premisy (předpoklady) - týkají se reality, tvoří paradigmata každé společenské vědy, určují, na co se obor soustředí, determinují co jsou v oboru fakta a dokonce, co je jeho předmětem a co se naopak nepovažuje za důležité  

Posuny paradigmatu v managementu Moderní vědecký přístup k managementu (3) Posuny paradigmatu v managementu Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Změny premis Od operačnímu k procesnímu managementu Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení

Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Moderní vědecký přístup k managementu (4) Od industriálnímu k postindustriálnímu managementu Industriální model: Zvyšování konkurenceschopnosti snižováním nákladů Aplikace klasické liniově-štábní organizační struktury Spolupráce s externími partnery klasickými formami s malou flexibilitou (outsourcing, joint ventures, strategické aliance) Postindustriální model: Virtuální organizační struktura Flexibilita prostřednictvím améb a týmové spolupráce Výměna informací a znalostí jak uvnitř OJ, tak i s externími partnery pomocí informačních a komunikačních technologií

1. Soubor premis - podstata managementu jako vědy Moderní vědecký přístup k managementu (5) 1. Soubor premis - podstata managementu jako vědy Management rovná se podnikový management Existuje jediná správná organizační struktura Existuje jediná správný způsob vedení lidí 2. Soubor premis - týká se praxe managementu Technologie, trhy a koneční uživatelé jsou jednou provždy daní Působnost managementu je právně vymezena Management je interně orientován Ekonomika definovaná hranicemi státu je „životním prostorem“ organizace a jeho managementu

Od operačnímu k procesnímu managementu Moderní vědecký přístup k managementu (6) Od operačnímu k procesnímu managementu Pro OJ, v nichž převažuje operační přístup je typické: Výkon poslání orientují na určitý geografický prostor, který brání proti vstupu jiným relevantních producentů Strategie se opírá o analýzu, syntézu a soulad Aplikují hierarchickou strmou organizační strukturu Vrcholový management centralizuje pravomoc, decentralizace a delegace pravomoci se uplatňují v minimálně nutném rozsahu

Základní premisa procesního přístupu Moderní vědecký přístup k managementu (7) Od operačnímu k procesnímu managementu (1) Základní premisa procesního přístupu Příčinou případných potíží v OJ jsou špatně koncipované a probíhající procesy, které je nutno přeprojektovat a eliminovat všechny činnosti, které nepřináší hodnotu pro zákazníka Pro managementy aplikující procesní přístup je příznačné toto myšlení: Filozofie” výkonu poslání založena na pružné a včasné reakci na změny v okolním prostředí a na vědomí, že předpokladem úspěchu je schopnost vyhledat, využít a vytvořit příležitosti a čelit hrozbám a měnit své chování a produkci podle potřeb zákazníka Strategický management vychází ze stálého napětí mezi okolním a vnitřním prostředím OJ Management se vyvíjí směrem k vůdcovství

Od operačnímu k procesnímu managementu (2) Moderní vědecký přístup k managementu (8) Od operačnímu k procesnímu managementu (2) Klíčovým úkolem managementu OJ je vybudování žádoucí organizační kultury Hlavní funkcí organizační struktury je efektivní využívání disponibilního lidského kapitálu Perspektivní organizační struktura je budována na partnerství Prototypem organizační struktury je struktura typu “květ” s amébami Na pracovní týmy deleguje rozsáhlá působnost a odpovědnost Pracovníci jsou vzděláváni trvale a vzdělávání se vnímá jako nejdůležitější investice

Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení (1) Moderní vědecký přístup k managementu (9) Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení (1) Pro staré paradigma příslovečné: Mnoho frází a krásných slov, málo skutečných činů - v důsledku nedůvěra, přemíra cynismu mezi lidmi, ale i v nich samých Model principiálního vedení: Zahrnuje principy modelu lidských vztahů a lidských zdrojů - navíc, jak lidem pomoci najít smysl a naplnění jejich existence - na základě pochopení faktu, že v konečném důsledku bude rozhodující působení přírodních zákonů a potažmo mentálních principů

Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení (2) Moderní vědecký přístup k managementu (10) Od managementu lidských zdrojů k principiálnímu vedení (2) Model principiálního vedení lze rámcově charakterizovat: Rozvoj pracovníků, opírající se o společně sdílený systém hodnot Organizační kultura založená na “vysoké důvěře“ Orientace na principy tzv. “magnetického severu” (S. Covey) - (např. čestnost, otevřenost, integrita) Na podporu paradigmatu principiálního vedení: Bude to patrně jediná cesta, jak se ve společnosti znalostí a v globální ekonomice dá dopracovat úspěchu Vybudování organizační kultury vysoké důvěry vyvolává “imunitní” reakci ve stresových či dokonce krizových situacích

2/ Manažerské role: 4 skupiny: 4 základní pojetí obsahu managementu (1) 1/ Manažerské funkce: plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování 2/ Manažerské role: 4 skupiny: Skupina interpersonálních rolí (představitel, lídr, spojovací článek) Skupina informačních rolí (monitorující příjemce informací, šiřitel informací, mluvčí) Skupina rozhodovacích rolí (podnikatel, řešitel problémů, alokátor zdrojů, vyjednávač) Skupina s rolemi administrátora, hodnotitele plnění úkolů, správce rozpočtů

3/ Kritické faktory úspěchu: 4 základní pojetí obsahu managementu (2) 3/ Kritické faktory úspěchu: Koncepce „7S“ (strategie, struktura, spolupracovníci, systémy managementu, sdílené hodnoty, styl managementu, stěžejní způsobilosti) 4/ Manažerské komponenty a jejich vazby

ORGANIZAČNÍ, SKUPINOVÁ, INDIVIDUÁLNÍ OKOLNÍ PROSTŘEDÍ ROZHODOVÁNÍ ORGANIZOVÁNÍ ORGANIZAČNÍ, SKUPINOVÁ, INDIVIDUÁLNÍ KULTURA INFORMACE A KOMUNIKACE PLÁNOVÁNÍ MANAŽERSKÉ PROCESY KONTROLOVÁNÍ LIDSKÉ ZPUSOBILOSTI

1. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Dva přístupy k osobnímu managementu 1. Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP Specifické zaměření Základní úkol teorie a praxe na počátku 21. století Faktory výkonnosti ZP Obsah OM 2. Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení Univerzální zaměření Člověk je součást vyšších systémů Požadavek respektování přírodních zákonů a mentálních principů „Etika osobnosti“ a „etika charakteru“ „Kontinuum zralosti“, „soukromé“ a „veřejné“ vítězství Důraz na osvojení sedmi návyků

Faktory ovlivňující výkonnost ZP Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (1) Faktory ovlivňující výkonnost ZP Jednoznačnost vnímání působnosti ZP Schopnost ZP řídit sebe sama (OM) Ochota ZP inovovat svou působnost Ochota ZP vzdělávat sebe i své spolupracovníky Přijetí faktu, že výkonnost ZP není primárně spojena s kvantitou vykonané práce, ale s její kvalitou

Obsah osobního managementu ZP Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (2) Obsah osobního managementu ZP Provedení procesu sebepoznávání!! Identifikování a nalezení pracovní pozice se šancí dosahovat největších přínosů Naučení se sebe sama rozvíjet Naučení se, jak a kdy měnit svou působnost Příprava na to zůstat biologicky mladý a duševně aktivní po celou dobu pracovní kariéry

Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (3) Otázka : „Kdo jsem?“ Odpověď není jednoduchá - proč?! Důsledky neznalosti odpovědi: Chybně směrované studium ZP vykonávají nevhodné pracovní funkce Základem pro poznání “kdo jsem”: přijetí faktu, že mnohé z toho “kdo jsme” je determinováno geneticky a výchovou zejména v raném věku Profesionální přístup: AOP versus APP

Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (4) Metoda profilových analýz Zkoumané klíčové faktory: Dominance Vliv na lidi Potřeba stability Ochota se přizpůsobit Komparace osobního a pracovního profilů Posouzení vhodnosti osoby pro výkon pracovní funkce

Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (5) Osobní profil B.H. Motivy: Volnost v projevu Kontakt s lidmi Oproštění od kontroly a detailů Hmatatelná odměna

Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (6) Osobní profil J.S. Motivy: Využití odborných znalostí Práce v soukromí Precizní určení práce

Přístup v pojetí zvýšení výkonnosti ZP (7) Porovnání AOP s APP Profil B.H. Profil soudce Profil J.S. Profil notář

Mentální principy Integrity Čestnosti Tolerance Trpělivosti Poctivosti Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení (2) Mentální principy Integrity Čestnosti Tolerance Trpělivosti Poctivosti Odvahy a statečnosti „Zevnitř ven“

Začínejte s myšlenkou na budoucnost Přístup v pojetí posunu paradigmatu k principiálního vedení (4) Kontinuum zralosti Buďte proaktivní Začínejte s myšlenkou na budoucnost Tomu nejdůležitějšímu dávejte prioritu Myslete způsobem „Výhra-Výhra“ Nejdříve se snažte pochopit a potom být pochopeni Vytvářejte synergii Obnovujte svůj potenciál

Vůdcovství – tradiční a moderní (niterné povahy) (1) Tradiční vůdcovství Moderní vůdcovství Rozpor slov a činů Integrita myšlení, slov a činů Vedení pomocí strachu a kontroly Vedení prostřednictvím důvěry a pozitivního příkladu Priorita vlastních zájmů Priorita společného zájmu Lpění na udržení mocenských pozic Delegování pravomoci Reglementovaný výkon činností Podpora osobní iniciativy Jednosměrná komunikace shora dolů Obousměrná komunikace Vytyčování cílů v rozporu se SMART Vytyčování cílů v souladu se SMART Základní motivy – materiální výhody, moc, sláva Základní motivy – mentální principy a konzistentní hodnoty Ignorování citů Důraz na city a péči o druhé

Klíčové požadavky na moderní vůdcovství Vůdcovství – tradiční a moderní (niterné povahy) (2) Klíčové požadavky na moderní vůdcovství Respekt k přírodním zákonům, potažmo k mentálním principům Znalost principů strategického myšlení Znalost využití rozvojových tendencí (megatrendů) v konkrétním prostředí Podpora trvale udržitelného rozvoje Způsobilost využívat „zdravý rozum“ Energetizace lidského potenciálu Niterný základ

Předpoklady žádoucí transformace vůdcovství Vůdcovství – tradiční a moderní (niterné povahy) (3) Předpoklady žádoucí transformace vůdcovství Šíření vědomí nezbytné posloupnosti pilířů systému managementu Uvědomění si, na čem jsou obě pojetí vůdcovství založena tradiční: moc, známosti, charisma, intelekt, loajalita, žádné emoce moderní: kombinace „hlavy“ a „srdce“ – rovnováha moci a porozumění, důsledná odpovědnost, sociální ohleduplnost, angažovanost pro úspěch a promíjení neúspěchů „Renezance“ významu správné hodnotové orientace poslání a rozvoje

Charakteristické rysy moderního vůdce Vůdcovství – tradiční a moderní (niterné povahy) (4) Charakteristické rysy moderního vůdce Vyšší způsobilost osobního managementu Schopnost ovládat své ego Schopnost vážit si a ocenit jinakost (lidí, názorů) Způsobilost stanovovat vize, strategické cíle a strategie Způsobilost energetizace sebe i druhých Způsobilost efektivní motivace a komunikace

Vůdcovství – tradiční a moderní (niterné povahy) (5) Ilustrace postupu individuální „cesty“ k modernímu vůdcovství niterné povahy (P. U. Bender) Poznej sám sebe – urči své hodnoty, motivy a osobnostní typ Formuluj vizi a buď zaujatý – dívej se do budoucnosti, najdi, co máš rád a měj rád, co děláš. Riskuj – buď neustále odvážný Komunikuj – tj. přenášej svou vizi na ostatní efektivně a s důvěrou Kontroluj pokrok a výsledky – zjišťuj, kde jsi a stále usiluj o to, dostat se tam, kam se dostat chceš