Zbožíznalství Rozdílové zkoušky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zbožíznalství Rozdílové zkoušky.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada09 AnotaceVýznam.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablony VY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Suroviny pro cukráře I. ročník
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Stavba buňky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Chemické vlastnosti technických materiálů
VY_32_INOVACE_09_28_Trávicí soustava
Cukry (sacharidy).
Přírodověda 5.tř. opakování
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzduch – abiotický faktor
Název materiálu: Nerostné suroviny
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a
Název projektu: Moderní škola
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Výroba oceli Většina surového železa se dále zpracovává na OCEL. Ocel se vyrábí ve specializovaném hutním provozu, který se nazývá ocelárna. Výroba oceli.
Základní škola, Hradec Králové
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
VÝSKYT ryzí - meteority ( s niklem)
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Složení a funkce atmosféry
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Petra Hejlová Číslo
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Transkript prezentace:

Zbožíznalství Rozdílové zkoušky

I. EKOLOGIE Jádro buňky Chloroplasty se vyskytují Zajišťuje styk buňky s prostředím Řídí životní úkony buňky a je nositelem dědičné paměti Probíhá zde buněčné dýchání, tj.uvolňování energie Chloroplasty se vyskytují U živočišných buněk V jednobuněčných organismech V rostlinných buňkách V jádře jsou některé pentlicovité útvary zvané chromozómy, které jsou složeny z Nukleových kyselin Vody a kyslíku Enzymů

I. EKOLOGIE Buněčný metabolismus je Štěpení molekul organických látek Štěpení mitochondrií Látková přeměna (látek a energie) Do abiotických podmínek života patří Predátoři a paraziti Přírodní společenstva Sluneční záření Emise jsou Látky vypouštěné do ovzduší Látky dopadající na zem Zamoření ovzduší radioaktivními látkami

EKOLOGIE Imise Živou hmotu ekosystému představují Je hnací plyn z aerosolových obalů Jsou látky dopadající přímo nebo vodními srážkami na zem Je omezení vypouštění škodlivých látek do ovzduší Živou hmotu ekosystému představují Producenti, kunzumenti, dekompozitoři Rozkladači, paraziti, predátoři Přírodní a kulturní společenstva Oxid siřičitý, který znečišťuje ovzduší vzniká Spalováním hnědého uhlí Zplyňováním plynných paliv Výfukových plynů automobilů

I. EKOLOGIE II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Ohrožené druhy rostlin a živočichů nalezneme zaznamenané v knize Genofond Červené knize (seznamech) Knize chráněné krajinné oblasti II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Švy mezi lebečními kostmi jsou spojeny Vazivem Chrupavkou okosticí

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Svaly, které můžeme ovlivňovat vědomě Hladké svaly Srdeční sval Příčně pruhované svaly (kosterní) Červené krvinky – erytrocyty Chrání organismus při infekcích Přenášejí kyslík v krvi Působí při zástavě krvácení Buňky jsou vřetenovitého tvaru a jsou aktivovány prostřednictvím nervů Má příčné pruhování a buňky nejsou aktivovány prostřednictvím nervů Je antagonistický sval (párový sval – činnost dvou proti sobě působících svalů)

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Kostra hrudníku má Dvanáct párů žeber Třináct párů žeber Čtrnáct párů žeber (dýchací soustava) k výměně kyslíku a oxidu uhličitého mezi krví a buňkami dochází při Vnějším dýchání Vnitřním dýchání Velkém tělním oběhu Hlavním místem trávení a vstřebávání látek do krve a mízy je Žaludek Tenké střevo Tlusté střevo

II. BIOLOGIE ČLOVĚKA Krevní destičky – trombocyty Chrání organismus při nádorových a jiných onemocněních Přenášejí kyslík v krvi Působí při zástavě krvácení Do trávicí soustavy patří ústní dutina Chrup dospělého člověka – 32 zubů, mléčný chrup 20 zubů Chrup dospělého člověka – 32 zubů, mléčný chrup 18 zubů Chrup dospělého člověka – 30 zubů, mléčný chrup 20 zubů Spojení organismu s prostředím Můžeme většinou ovlivňovat vůlí Nemůžeme ovlivňovat vůlí (je řízeno autonomními nervy) Nemůžeme ovlivňovat vůlí (je řízeno vegetativními nervy)

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Užitná hodnota zboží je vyjádřena Cenou zboží Vlastnostmi zboží - jak kryjí naše potřeby Spotřebou zboží Ukazatele jakosti zboží jsou Měřitelné vlastnosti zboží Subjektivní metody zboží Neměřitelné vlastnosti zboží Světová úroveň jakosti Výrobky odpovídají národním normám Výrobky odpovídají mezinárodním normám Výrobky předčí svými užitnými vlastnosti ostatní výrobky vyráběné ve světě

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Typizace (metoda technické normalizace) je Popis vlastností výrobku Sjednocení nejdůležitějších znaků Naprosté sjednocení Předmětové normy Předepisují základní vlastnosti výrobků, jsou nejrozšířenější Vymezují a sjednocují názvy, jednotky Stanovují způsob práce Certifikaci výrobků provádí Národní spotřebitelská organizace Česká obchodní inspekce řízená ministerstvem průmyslu Akreditovaná zkušebna (typovou zkouškou)

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Zboží na trhu je neprodejné Bez schválení (státní zkušebnou) nebo certifikace Bez testování zboží a zveřejněného zbožíznaleckého posudku Bez sortimentního označení a čárkového kódu Průmyslový vzor představuje Řešení technického problému, které se projevuje novým nebo vyšším účinkem Řešení konkrétního technického problému organizace, které přináší společenský prospěch Je to např. tvar, střih oděvu, barva apod. Co značí čísla čárkového kódu EAN 13 První tři čísla – stát další 4 čísla – výrobce dalších pět míst – označení výrobku Poslední jedno číslo znamená – kontrolní znak stát výrobce označení výrobku kontrolní znak

III. HODNOCENÍ A OCHRANA ZBOŽÍ Do chemických vlivů zařazujeme Tvrdé hrudky v moučkovém cukru Zdeformování gramofonové desky ve výkladní skříni obchodu Zčernání stříbrného povrchu brože IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Úprava nerostných surovin se provádí Tříděním, zdrobňováním, rozdružováním Frézováním, broušením, drcením Přesíváním, mletím, drcením

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Tvrdost vody způsobuje obsah Organických látek ve vodě Dusičnanů a těžkých kovů ve vodě Vápenatých a hořečnatých usazenin Obsah dusičnanů ve vodě způsobuje Vodní kámen (zanášení trubek průmyslových topenišť) Kyselou reakci vody (pH 7 k 0) Zhoršený přenos kyslíku krví (nebezpečné pro kojence) Antracitové uhlí je Nejstarší černé uhlí Nejmladší hnědé uhlí Lesklé smolné uhlí

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Bioplyn vzniká Bakteriálním rozpadem organických kalů v kanalizačních čistírnách Karbonizací – žíháním černého uhlí bez přístupu vzduchu Zplyňováním paliv – přeměna veškeré hořlavé hmoty na topný plyn tak, že vysokou vrstvu rozžhaveného paliva proháníme vzduchem, vodní parou nebo jejich směsí s kyslíkem Bezolovnatý benzín se označuje Speciál – 90 (oranžový) Super – 96 (zelený) Natural – 95 (čirý) Jakou životnost mají tepelné elektrárny Asi 100 let Asi 70 let Asi 40 let

IV. NEROSTNÉ SUROVINY, ENERGIE, HUTNÍ A STROJÍRENSKÉ VÝROBKY Vyhořelé palivo z jaderné elektrárny se uchovává Tři roky v bazénu vyhořelého paliva vedle reaktoru, dále 40-50 let v meziskladu vyhořelého paliva a dalších 300 let ve speciálních úložištích 40-60 let ve speciálně vybudovaných úložištích 60-100 let ve speciálně vybudovaných úložištích K výrobě železa používáme Magnetovec, krevel, hnědel chamosit Ocel, olovo, nikl Zinek, krevel, nikl, měď Převody Slouží ke spojování dvou hřídelí Řídí rychlost otáčivého pohybu z jednoho hřídele na druhý Řídí rychlost strojů a jejich zastavení

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Draselno-vápenaté sklo (český křišťál) je směs Sklářský písek + potaš + vápenec Sklářský písek + soda + vápenec Sklářský písek + potaš + oxid olova Do kyselých sklotvorných surovin zařazujeme Střepy, horniny (zlepšují vlastnosti skloviny) Taviva a stabilizátory Sklářský písek, oxid boritý (mají sklotvorný význam) Barvící látky, které způsobují modré zabarvení skloviny Oxid měďnatý Oxid železa Oxid kobaltu

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Ploché sklo se vyrábí Strojním foukáním Tažením, litím, válcováním Ručním foukáním a tažením Do zušlechťovacích procesů skla zařazujeme Plavení a tvrzení skla Broušení a rytí skla Vrstvení skla s plasty Do jemné keramiky zařazujeme Laboratorní a zdravotnickou keramiku Cihlářské zboží Žáruvzdorné zboží

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Duté, tvarově složité předměty (sošky) porcelánu se vytvářejí Na hrnčířském kruhu Výtlačnými lisy Litím do sádrových forem Šamotové výrobky se používají K vyzdívkám topenišť, keramických a sklářských pecí K vyzdívání komínů Na stropní tvarovky Maltoviny vzdušné (tvrdnou i tuhnou na vzduchu) Je vápno a sádra Cementy Portlandský cement

V. SKLO, KERAMIKA A STAVEBNÍ MATERIÁLY Maltoviny hydraulické (po zatuhnutí na vzduchu potřebují k tvrdnutí vodu a jsou v ní stálé) Cementy a hydraulické vápno Sádra Železobeton