Péče o závislého seniora v rodině a mezigenerační solidarita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Co pro mě znamená RODINA?
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Etická hlediska péče o staré občany
Barbora Benešová, C3B. o Obecně o Základní principy o Poměry mezi rodiči o Děti a rodiče o Svěření do péče o Výživné.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Rodina a její funkce.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Stáří a právo na důstojný život
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
1 Anotace ICT 2 _ 1/48 Prezentace seznamuje žáky s pojmy rodina, funkce rodiny, reprodukční, ekonomická funkce, psychické a citové potřeby, rodokmen rodiny.
Manželství Petr Machala. rodinné právo upravuje vztahy mezi: a) manžely b) rodiči a dětmi c) vztahy náhradní rodinné výchovy Víte, jak se nazývá právo,
Rodina a vzory Existují kladné vzory pro dnešní rodinu?
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Seminář v Poslanecké sněmovně „Zdravotně postižení – příspěvek na péči. Jak dál?“ Praha 17. dubna 2015.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Domov pro seniory Chotěboř. Z historie  Město Chotěboř již několik let uvažuje o výstavbě zařízení pro seniory.  Původní záměr výstavby domu s pečovatelskou.
Výchova k občanství RODINA
Pečující osoby Barbora Uhlířová Transformace sociálních služeb: Příležitost pro lidi 4. Prosince 2012, Brno.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Aktivní rodičovství otců Jihlava, Lukáš Talpa
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Domovy pro seniory. se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž situace vyžaduje pravidelnou.
FARNÍ CHARITA LITOMYŠL Sídlo: Bělidla 392, Litomyšl.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
Práva a povinnosti mezi manželi
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Rodina, náhradní rodinná péče
Normativní dimenze mezigenerační solidarity při péči o seniory v rodinách Hynek Jeřábek Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
SOS dětské vesničky.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Sociální práce s rodinou 4
Rodina dříve a dnes Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
dívka, 8 let, porozvodová situace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Sociální začleňování seniorů - výzkumné podněty pro praxi
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Psychologie dospělých
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Číslo: VY_32_INOVACE_14_19 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
19. září Manželství, rodina.
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_32_INOVACE_07_ Rodina Téma: Rodina
Co říká česká veřejnost?
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Péče o závislého seniora v rodině a mezigenerační solidarita Hynek Jeřábek Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií hynek.jerabek@gmail.com Diakonie ČCE, Belgická 22, 29. května 2018

Kdo potřebuje péči? Česká republika 2010 80 000 opečovávaných + 185 000 podporovaných 2030 145 000 potřebných + až 550 tisíc podporovaných

Kdo pečuje o seniora v rodině? Manželka / manžel Děti a jejich manželky / manželé z větší části ženy – manželky, dcery, snachy Celé rodiny

Péče o seniory v rodině Zatížení pečující rodiny roste úměrně s rostoucími potřebami seniora Toto je nejvýraznější rozdíl mezi rodinnou a institucionální péčí

3 skupiny seniorů podle potřebnosti postačuje podpůrná pomoc potřebuje významnou pomoc a péči vyžaduje nezbytnou (osobní) péči

Hodiny péče týdně pro 3 skupiny rodin Potřeba rodinné péče Medián Průměr Průměrný počet pečujících Průměr hodin péče na osobu: Podpůrná pomoc 22 30.9 2.2 15.5 Významná pomoc a péče 35 45.6 2.1 26.0 Nezbytná péče 48 61.8 31.0 Total 28 41.0

Celkový počet hodin péče (v situaci nezbytné péče) je rozdělen mezi pečující Rodina pečující o seniora vyžadujícího nezbytnou osobní péči, řeší situaci společně

Výsledky z hloubkových rozhovorů Motivy rodinné péče o seniora: „To jsme s ní bydleli, tak … to je naše povinnost …jí posloužit.“ „No já tvrdím, že děti se mají vždycky postarat o svoje rodiče.“ odpovědnost: pečovat, dokud je toho pečující osoba schopna

Výsledky z hloubkových rozhovorů Rozhodnutí pro rodinnou péči / ne institucionální péči: „Tak to je normální, … aby manželka se starala o manžela.“ „No asi jsme tak byly vychovaný,…že máme pomáhat těm blízkejm.“ je zcela samozřejmé, že budou pečovat doma

Výsledky z hloubkových rozhovorů Proč nepoužijí „institucionální“ péči? „No to víte, to asi těžko, to on by otec nechtěl. … Tak já to svědomí nemám. “ „No tak já si myslím, že zas ještě nejsem tak nemožná, že, dokud můžu trochu, mu ráda posloužím, že jo.“ Pouze, pokud by to už nebyly schopny zvládnout

Výsledky z hloubkových rozhovorů “Co Vám péče o seniora bere ?” „Tož já bych řekla, že mě bere svobodu. ” „Tu energii. … To vyčerpává.“ … a co Vám dává ?” „Tož pocit, že prostě se o něho můžu postarat ještě.“ „Určité morální uspokojení, že jsem naplnil to svoje poslání. “ Průvodní jev péče v rodině - altruismus

Závěry první části výzkumu rodiny chápou péči jako práci z lásky (labour of love) přizpůsobují péči rostoucím potřebám seniora je důležité zkoumat mezigenerační solidaritu

Trochu teorie Hypotéza: Rodiny se liší mírou mezigenerační solidarity a tedy rodinné soudržnosti

Pečující rodina společně přijímá zodpovědnost, tj. potvrzuje „mechanickou rodinnou soudržnost“ přizpůsobuje se situaci péče, tj. potvrzuje „organickou rodinnou soudržnost“

Mechanická rodinná soudržnost Situace vyžaduje, aby členové rodiny byli jednotní, zda budou (nebo nebudou) pečovat o seniora v rodině Tato „mechanická rodinná soudržnost “ umožňuje rychlé a jednotné základní rozhodnutí „o přijetí situace péče“ Toto rozhodnutí má často podobu spontánního odmítnutí té druhé varianty: „TO PROSTĚ NEPŘICHÁZÍ V ÚVAHU“

Organická rodinná soudržnost role jednotlivých členů rodiny jsou nezbytné pro fungování celku pečující rodiny vzájemná závislost členů rodiny a její uvědomění tvoří z rodiny vzájemně si pomáhající soudržnou jednotku bez této „organické rodinné soudržnosti “ by přijaté „rozhodnutí pečovat“ mohlo zůstat „provozně neuskutečnitelné“.

Teorie mezigenerační solidarity a dimenze solidarity Vern L. Bengtson s kolektivem (1975 - 2007) vypracoval sociálně psychologický model mezigenerační solidarity 6 dimenzí mezigenerační solidarity : citová solidarita solidarita kontaktů solidarita souhlasu solidarita pomoci a podpory solidarita rodinných závazků solidarita možností a příležitostí

Citová solidarita Vyjadřuje city, které člen rodiny vyjadřuje ke druhému (z předchozí /následující/generace). Příklady: „Jak blízko se cítíte ke svému otci ( ke své matce)?“ „Jak dobře vycházíte se svým synem (dcerou) ?“

Solidarita kontaktů Příklad: Vyjadřuje typ a častost kontaktů s matkou, (otcem), synem, (dcerou), kterou vyjadřuje dotázaný. Příklad: „Jak často se vidíte se svou matkou (otcem), máte s ní (s ním) kontakt ?“

Solidarita souhlasu Shoda a podobnost s ostatními členy rodiny v hodnotách, postojích a přesvědčení. Příklad: „Jak podobné jsou Vaše názory s názory Vaší matky (Vašeho otce) ?“

Solidarita pomoci a podpory Vyjadřuje péči / pomoc , kterou poskytují dospělé děti svým seniorům tam, kde ji senior potřebuje (a to osobní péči, instrumentální pomoc, nebo emocionální podporu). Příklad: „Pečujete pravidelně o svého starého otce, (starou matku) ?“ „Poskytujete pravidelně emocionální podporu své staré matce (svému starému otci) ?“

Solidarita rodinných závazků Vyjadřuje závazky, které pociťují dospělé děti a jejich rodiče k sobě navzájem. Příklad: „Dospělé děti se mají vždy postarat o svoje rodiče.“ „Když mají dědeček nebo babička svou rodinu, tak by měli být mezi svými.“

Solidarita možností a příležitostí Vyjadřuje uskutečnitelnost pomoci a podpory: (vzdálenost bydlení rodičů a dětí, počet členů rodiny i zdraví potenciálních pečujících). Příklad: „Jak dlouho Vám trvá cesta, než se dostanete k Vaší mamince (Vašemu tatínkovi) ?“ „Kolik členů Vaší rodiny se podílí (aspoň občas) na pomoci a podpoře Vaší maminky ?“

Souhrnný index rodinné soudržnosti Zkoumali jsme „pečovatelskou generaci rodin“. To nám umožnilo sečíst několik dílčích solidarit a spočítat Celkový index rodinné soudržnosti solidarita pomoci citová solidarita solidarita souhlasu solidarita minulých kontaktů solidarita současných kontaktů

Typologie pečujících rodin Existují různé vzorce soudržnosti, a tedy i různé typy pečujících rodin: Pečující společenské rodiny Pečující – emocionálně založené rodiny Univerzální pečovatelské rodiny

Typy českých pečujících rodin Typ pečujících rodin Pečující – společenské Pečující – emocionálně založené Univerzální pečovatelské souhrnný index rodinné soudržnosti 39 46 66 index solidarity pomoci 47 57 index citové solidarity 54 79 84 index solidarity souhlasu 59 68 index sol. minulých kontaktů 74 56 86 index sol. současných kontaktů 82 67 91

Jak pomoci pečujícím rodinám? zajistit odpovídající společenské uznání obětavé práci pečujících. vytvářet atmosféru citlivou k potřebám rodiny jako celku podpořit pečující rodiny, nejen seniory učinit z problematiky rodinné péče živé téma alespoň zrovnoprávnit pečující (ženy) s „vydělávajícími“ (muži)

Jak pomoci pečujícím rodinám? Propojit systém zdravotní a sociální péče Zavést „pečovatelskou dovolenou“ - („dovolenou“ na péči o seniora ) Pro pečovatelky „na plný úvazek“ umožnit předčasný odchod do důchodu (bez snížení důchodu)

Děkuji Vám za pozornost! kontakt: hynek.jerabek@gmail.com