Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Advertisements

Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
Pravidla výběru dodavatelů při pořizování zboží a služeb z prostředků finanční podpory OP VK Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
A UDIT VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY
Seminář pro žadatele k 18. a 19. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 9. –
Seminář pro žadatele o finanční podporu – Výzva č. 51 Veřejné zakázky v oblasti ICT.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Seminář pro žadatele k 13.,14., a 15. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Zadávání a kontrola veřejných zakázek 16. –
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Seminář pro žadatele k 49. výzvě IROP „Deinstitucionalizace sociálních služeb za účelem sociálního začleňování II." Zadávání a kontrola veřejných zakázek.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ (zvláštní část) Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek Mgr. Barbora Dedková - Specialista na administraci VZ Seminář pro SC 1.3 ZVÝŠENÍ PŘIPRAVENOSTI K ŘEŠENÍ A ŘÍZENÍ.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Seminář pro žadatele IROP „Administrace projektů ve fázi realizace"
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK č.134/2016 Sb.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Seminář pro žadatele IROP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

Dotace EU a VEŘEJNÉ ZAKÁZKY OPVZ MMR 13. 6. 2018, Olomouc

Prameny „právní“ úpravy zadávání „veřejných“ zakázek zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek účinný od 1. 10. 2016 Metodický pokyn pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014 – 2020 4. verze, účinná od 1. 5. 2017

portál VZ: http://www.portal-vz.cz Kde najdu zákon č. 134/2016 Sb., portál VZ: http://www.portal-vz.cz

Kde najdu Metodický pokyn (MP) MP je přílohou č. 12 Metodiky řízení programů v programovém období 2014-2020 http://dotaceeu.cz/cs/Evropske-fondy-v-CR/2014-2020/Metodicke-pokyny Aktuální znění MP 4. verze – aktualizace k 20. březnu 2017 byla vydána aktualizovaná verze metodického pokynu, která nabyla účinnosti od 1. května 2017

Zadávací řízení x výběrové řízení Procesní postup zadání veřejné zakázky jež je upraven zákonem č. 134/2016 Sb., a jež je přezkoumatelný UOHS Výběrové řízení: Procesní postup výběru dodavatele, jenž je primárně upraven v MP pro oblast zadávání zakázek v PO 14-20

Předmět právní úpravy v zákoně o zadávání VZ pravidla pro zadávací řízení nikoli celý investiční proces

Předpokládaná hodnota VZ (§ 6) obecně: transparentnost přiměřenost ve vztahu k dodavatelům: rovné zacházení zákaz diskriminace

Zadání VZ (§ 2) uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce zadáním není pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah smlouvy upravující spolupráci zadavatelů

Předpokládaná hodnota VZ (§ 16 – 23) povinnost stanovit PH před zahájením zadávacího řízení nebo před zadáním VZ stanovuje se bez DPH k okamžiku zahájení zadávacího řízení nebo zadání VZ, nebyla-li zadána v ZŘ PH zahrnuje veškerá plnění PH zahrnuje i ceny, odměny nebo jiné platby, které zadavatel poskytne v souvislosti s účastí dodavatelů v zadávacím řízení

Předpokládaná hodnota VZ na části (§ 18) PH se stanoví na základě součtu všech VZ, které mají být zadány plnění, která tvoří jeden funkční celek část VZ do 20 % souhrnné PH a nižší než částka uvedená v nařízení, VZ může být zadána v režimu odpovídajícím hodnotě takové části VZ

Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ Režim VZ § 24 - 27) Zadavatel/VZ Finanční limit podlimitní VZ Finanční limit nadlimitní VZ VZ na dodávky/služby (ČR, státní příspěvková organizace) 2 000 000 3 873 000 VZ na dodávky/služby (ÚSC, jejich příspěvkové organizace, jiné PO) 5 944 000 Sektorová VZ na dodávky/služby 11 915 000 VZ na stavební práce 6 000 000 149 224 000

Předběžné tržní konzultace (§ 33) s odborníky či dodavateli příprava zadávacích podmínek informace pro dodavatele o záměrech, požadavcích zákaz narušení hospodářské soutěže

Zadávací dokumentace (§ 36) jestliže část zadávací dokumentace vypracovala osoba odlišná od zadavatele: zadavatel označí tuto část a identifikuje osobu, která ji vypracovala (vyjma AK a DP) předběžná tržní konzultace: identifikace v zadávací dokumentaci osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílela všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace

Podmínky účasti v zadávacím řízení (§ 37) podmínky kvalifikace technické podmínky včetně podmínek nakládání s právy k průmyslovému nebo duševnímu vlastnictví vzniklými v souvislosti s plněním smlouvy na veřejnou zakázku, obchodní nebo jiné smluvní podmínky zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky (v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejné zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací)

Průběh zadávacího řízení (§ 39) „výběr vybraného dodavatele“ z účastníků zadávacího řízení posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení hodnocení nabídek

Průběh zadávacího řízení (§ 39) není-li v stanoveno jinak posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení před hodnocením nabídek po hodnocení nabídek povinnost provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízení a hodnocení jeho nabídky vždy u vybraného dodavatele

Komise (§ 42) zadavatel může pověřit k provedení úkonů komisi (zákon neukládá povinnost hodnotící komisi jmenovat) u veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 300 mil. je komise vždy odpovědnost za zadavatele není dotčena, pokud některé úkony za něj provede komise

Střet zájmů (§ 44) obecný zákaz střetu zájmů – povinnost zadavatele aktivně mu zabraňovat písemné čestné prohlášení komise nebo přizvaných odborníků při zjištění střetu zájmu povinnost zadavatele opatření k nápravě zájmy osob ohrožují nestrannost nebo nezávislost v souvislosti se zadávacím řízením osoby podílejí se na průběhu zadávacího řízení mají nebo by mohly mít vliv na výsledek zadávacího řízení

Doklady (§ 45, § 46) předkládání kopií dokladů oprávnění zadavatele požadovat předložení originálu nebo ověřené kopie dokladu (objasnění nebo doplnění dokladů) předložení dokladu také odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy internetová adresa včetně údajů pro přihlášení a vyhledání požadované informace, jsou-li nezbytné

Objasnění / doplnění dokladů (§ 46) oprávnění zadavatele (nikoliv povinnost) objasnění nebo doplnění chybějících údajů, dokladů, vzorků nebo modelů lze opakovaně stanovení přiměřené lhůty k doplnění nebo objasnění skutečnosti rozhodné pro posouzení splnění podmínek účasti mohou nastat i po uplynutí lhůty pro podání nabídek

Objasnění / doplnění dokladů (§ 46) NE doplnění pokud údaje, doklady, vzorky nebo modely, jsou předmětem hodnocení ALE objasněním je oprava položkového rozpočtu, pokud tím není dotčena celková nabídková cena nebo jiné kritérium hodnocení nabídek

Vyloučení účastníka zadávacího řízení zadavatel může vyloučit účastníka zadávacího řízení pouze z důvodů stanovených zákonem kdykoliv v průběhu zadávacího řízení

Opatření k nápravě (§ 49) kdykoli v průběhu zadávacího řízení nezbytné a přiměřené opatření k nápravě, pokud zadavatel zjistí, že postupoval v rozporu se zákonem lze i zrušit rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení

Kvalifikace v nadlimitním režimu POVINNOST požadovat prokázání základní způsobilosti (netrestanost, nedoplatky…) profesní způsobilosti (výpis z obchodního rejstříku nebo jiné obdobné evidence) MOŽNOST požadovat prokázání profesní způsobilost (oprávnění k podnikání, členství v komoře, odborná způsobilost podle jiných předpisů) ekonomická kvalifikace technická kvalifikace !!! zákaz požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci

Kvalifikace v podlimitním režimu Možnost požadovat jinou než zákonem stanovenou kvalifikaci Povinnost dodržet základní zásady

Závaznost MP MP je závazný pro Řídící orgány (ŘO) ŘO jsou subjekty, které zodpovídají za řízení a provádění Programů (OP) jedná se o OP, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství (ERDF, ESF, FS, ENRF, EZFRV) povinnosti vyplývající z MP musí být ze strany ŘO převzaty v jejich závazných dokumentech a nemohou být ŘO upraveny tak, aby zadavatelům stanovily mírnější povinnosti, než stanoví tento MP Metodický pokyn je závazný pro Řídící orgány. Řídící orgány jsou subjekty, které zodpovídají za řízení a provádění Programů. Jedná se o programy, které jsou zastřešeny Dohodou o partnerství, to jinými slovy znamená, že se jedná o programy spolufinancované z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského námořního a rybářského fondu a Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova. Řídící orgán je v kompetenci ČR, a to v souladu se zásadou řádného finančního řízení, s výjimkou těch ustanovení, která jsou výslovně uváděna jako doporučující. Povinnosti vyplývající z metodického pokynu musí být ze strany řídích orgánů převzaty v jejich závazných dokumentech a nemohou být ŘO upraveny tak, aby zadavatelům stanovily mírnější povinnosti, než stanoví tento metodický pokyn!

Členění podle výše předpokládané hodnoty na: Finanční limity Členění podle výše předpokládané hodnoty na: Zakázky malého rozsahu předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH (500.000,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“) předpokládaná hodnota nepřesáhne 2.000.000,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby (6.000.000, Kč v případě stavebních prací) Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí více než 2.000.000,- Kč bez DPH (6.000.000, Kč v případě stavebních prací) Finanční limity (str. 11) Podle tohoto metodického pokynu se zakázky podle výše předpokládané hodnoty člení na: Zakázky malé hodnoty předpokládaná hodnota činí alespoň 400.000,- Kč bez DPH (500.000,- v případě „nedostatečně“ dotovaných „nezadavatelů“ – tzn. v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) předpokládaná hodnota nedosáhne 2 000 000 Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby nebo 6 000 000 Kč bez DPH v případě zakázky na stavební práce Zakázky vyšší hodnoty předpokládaná hodnota činí nejméně (alespoň) 2.000.000,- Kč bez DPH (6.000.000, Kč v případě stavebních prací)

Působnost MP - veřejný zadavatel nebo Z dotované VZ Předpokládaná hodnota činí méně než 400.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH a nepřesahuje limit podlimitní veřejné zakázky - 2.000.000,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky a/nebo služby (6.000.000, Kč v případě stavebních prací) Postupuje podle MPVZ (zakázky malého rozsahu) Podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky zadává podle ZVZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují 200 000 000 Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než 400 000,- Kč bez DPH (nebo nižší než 500 000,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

Působnost MP – zadavatel sektorové VZ Předpokládaná hodnota činí méně než 400.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 400.000,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPVZ (zakázky malého rozsahu) Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPVZ (zakázky vyšší hodnoty) Nadlimitní veřejné zakázky zadává podle ZZVZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují 200 000 000 Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než 400 000,- Kč bez DPH (nebo nižší než 500 000,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

Působnost MP - (ne)zadavatel Soukromá osoba, která není zadavatelem podle ZZVZ - dotace poskytovaná na zadávanou zakázku není vyšší než 50 % Předpokládaná hodnota činí méně než 500.000,- Kč bez DPH Žádný procesní postup Předpokládaná hodnota činí nejméně 500.000,- Kč bez DPH a nedosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPVZ (zakázky malého rozsahu) Předpokládaná hodnota dosahuje limitu podlimitní veřejné zakázky Postupuje podle MPVZ (zakázky vyšší hodnoty), a to i v případě nadlimitních VZ PŮSOBNOST METODICKÉHO POKYNU (str. 9) Řídící orgány zajistí, aby příjemci byli vázáni povinnostmi obsaženými v tomto metodickém pokynu následujícím způsobem. Příjemci, kteří jsou veřejnými nebo dotovanými zadavateli podle § 2 odst. 2 a 3 ZVZ postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4 a § 23 ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty § 2 odst. 2 a 3 ZVZ (2) Veřejným zadavatelem je c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek, b) státní příspěvková organizace, a) Česká republika d) jiná právnická osoba, pokud 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. a 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, (3) Dotovaným zadavatelem je právnická nebo fyzická osoba, která zadává veřejnou zakázku hrazenou z více než 50 % z peněžních prostředků z veřejných zdrojů nebo pokud peněžní prostředky poskytnuté na veřejnou zakázku z těchto zdrojů přesahují 200 000 000 Kč; peněžní prostředky jsou poskytovány z veřejných zdrojů i v případě, pokud jsou poskytovány prostřednictvím jiné osoby. § 23 ZVZ – JŘBU § 18 odst. 1 až 4 - Obecné výjimky z působnosti zákona Příjemci, kteří nejsou zadavateli podle ZVZ jsou povinni zadávat zakázky postupy upravenými v tomto metodickém pokynu při zadání zakázky malé hodnoty a při zadání zakázky vyšší hodnoty postupy upravenými v tomto metodickém pokynu však nejsou povinni zadávat zakázky malé hodnoty a vyšší hodnoty, které splňují podmínky pro použití výjimky stanovené v § 18 odst. 1 až 4, § 19 a § 23 ZVZ nebo zakázky, které zadají v zadávacím řízení podle části druhé ZVZ podle podmínek v této části ZVZ uvedených § 19 - Výjimky z působnosti zákona pro sektorové zadavatele Přímá objednávka – možná pouze za splnění 2 podmínek: 2) a zároveň dotace poskytovaná na takovou zakázku není vyšší než 50 % 1) jejichž předpokládaná hodnota je nižší než 400 000,- Kč bez DPH (nebo nižší než 500 000,- Kč bez DPH v případě, že je zakázka zadávána příjemcem, který není veřejným nebo sektorovým zadavatelem podle § 2 odst. 2 a 6 ZVZ) Příjemci nejsou povinni zadávat podle tohoto metodického pokynu zakázky malé hodnoty, V těchto případech lze dle rozhodnutí zadavatele využít přímého nákupu nebo přímé objednávky požadovaného plnění. ŘO jsou povinny převzít ustanovení tohoto článku do jimi vydaných závazných dokumentů, podmiňujících poskytnutí dotace a nemohou jej dále upravovat. § 2 odst. 2 ZVZ 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu. § 6 ZVZ (6) Sektorovým zadavatelem je osoba vykonávající některou z relevantních činností podle § 4, pokud a) tuto relevantní činnost vykonává na základě zvláštního či výhradního práva, nebo b) nad touto osobou může veřejný zadavatel přímo či nepřímo uplatňovat dominantní vliv; dominantní vliv veřejný zadavatel uplatňuje v případě, že 1. disponuje většinou hlasovacích práv sám3) či na základě dohody s jinou osobou, nebo 2. jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.

Zákaz dělení předmětu zakázky Zákaz dělit zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v tomto MP a k zadání zakázky v jiném (mírnějším) druhu výběrového řízení, než jaký odpovídá celkové předpokládané hodnotě Povinnost sečíst při stanovení předpokládané hodnoty je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období. to neplatí pro dodávky nebo služby, jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel tyto dodávky nebo služby pořizuje opakovaně podle svých aktuálních potřeb Výjimka při povinnosti sečíst zadavatel není povinen sčítat předpokládané hodnoty zakázek, které budou pořizovány „nahodile“ dle zcela aktuálních potřeb zadavatele a které nelze objektivně dopředu vůbec předvídat Dělení předmětu zakázky Zákaz dělit Zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v tomto MP a k zadání zakázky v jiném (mírnějším) druhu výběrového řízení, než jaký odpovídá celkové předpokládané hodnotě. Povinnost sečíst Při stanovení předpokládané hodnoty je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období. To neplatí pro dodávky nebo služby, jejichž jednotková cena je v průběhu účetního období proměnlivá a zadavatel tyto dodávky nebo služby pořizuje opakovaně podle svých aktuálních potřeb. Výjimka při povinnosti sečíst Zadavatel není povinen sčítat předpokládané hodnoty zakázek, které budou pořizovány „nahodile“ dle zcela aktuálních potřeb zadavatele a které nelze objektivně dopředu vůbec předvídat (např. zakázky realizované v krajně naléhavých případech jako důsledek nepředvídatelných poškození a zničení určitých majetkových hodnot apod.).

Zákaz značkové specifikace V zadávacích podmínkách nesmí být uvedeny požadavky nebo odkazy na obchodní firmy, názvy nebo jména a příjmení, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, popřípadě její organizační složku za příznačné, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky, označení původu, pokud by to vedlo ke zvýhodnění nebo vyloučení určitých uchazečů nebo určitých výrobků. Kdy lze takový odkaz výjimečně připustit? bez jeho použití by nebylo možné dostatečně přesně a srozumitelně určit předmět zakázky jedná se o zakázky na stavební práce, pouze pokud nepovede k neodůvodněnému omezení hospodářské soutěže c) by bylo pořizované plnění nekompatibilní s již používanými zařízeními či systémy a jeho přizpůsobení by provozu zadavatele působilo mimořádné obtíže Co se týče zákazu značkové specifikace je nutno podotknout, že při určení předmětu zakázky není přípustné uvádět v zadávacích podmínkách požadavky nebo odkazy na obchodní firmy, názvy nebo jména a příjmení, specifická označení zboží a služeb, které platí pro určitou osobu, popřípadě její organizační složku za příznačné, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, pokud by to vedlo ke zvýhodnění nebo vyloučení určitých uchazečů nebo určitých výrobků. Takový odkaz lze výjimečně připustit, pokud: a) by bez jeho použití, nebylo možné dostatečně přesně a srozumitelně určit předmět zakázky, zadavatel však zároveň musí v zadávacích podmínkách výslovně umožnit pro plnění zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení, nebo b) se jedná o zakázky na stavební práce, pouze pokud nepovede k neodůvodněnému omezení hospodářské soutěže, zadavatel v takovém případě vždy výslovně umožní pro plnění veřejné zakázky použití i jiných, kvalitativně a technicky obdobných řešení, nebo c) by bylo pořizované plnění nekompatibilní s již používanými zařízeními či systémy a jeho přizpůsobení by provozu zadavatele působilo mimořádné obtíže, může zadavatel v zadávacích podmínkách uvést podrobněji specifický popis plnění.

Kvalifikace MP neupravuje povinnosti zadavatele ve vztahu ke kvalifikaci Pokud se zadavatel rozhodne kvalifikaci požadovat, musí dodržet základní zásady je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže Kvalifikace odpovídá ZVZ, v souvislosti s metodickým pokynem tedy platí, že: požadavky na prokázání splnění kvalifikace stanoví zadavatel v otevřené výzvě, nebo na elektronickém tržišti nebo v případě zakázek malé hodnoty v uzavřené výzvě (dle způsobu zadání zakázky) zadavatel je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže kvalifikace dodavatele nemůže být předmětem hodnotících kritérií § 50 ZVZ - Rozsah kvalifikace (1) Kvalifikovaným pro plnění veřejné zakázky je dodavatel, který a) splní základní kvalifikační předpoklady podle § 53, b) splní profesní kvalifikační předpoklady podle § 54, c) předloží čestné prohlášení o své ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku a d) splní technické kvalifikační předpoklady podle § 56. (2) Požadavky na prokázání splnění kvalifikace stanoví veřejný zadavatel v oznámení či výzvě o zahájení zadávacího řízení. Podrobná specifikace těchto požadavků může být uvedena v kvalifikační či zadávací dokumentaci. (3) Veřejný zadavatel je povinen omezit rozsah požadované kvalifikace pouze na informace a doklady bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky. (4) Veřejný zadavatel není oprávněn stanovit takové kvalifikační předpoklady, které by vedly k podstatnému omezení hospodářské soutěže, a současně by kvalifikační předpoklady bylo vzhledem k potřebám zadavatele možné nahradit stanovením odpovídajících smluvních podmínek. (5) Kvalifikace dodavatele nemůže být předmětem hodnotících kritérií.

Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo Procesní postup Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě nebo na elektronickém tržišti nebo v případě zakázek malého rozsahu v uzavřené výzvě Procesní postup (str. 14) Zadavatel může zadat zakázku: v otevřené výzvě, nebo na elektronickém tržišti, nebo v případě zakázek malé hodnoty v uzavřené výzvě. Zadavatel si tedy může vybrat jednu z výše uvedených možností!

na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji, Otevřená výzva Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: na profilu zadavatele, nebo národním elektronickém nástroji, webových stránkách příslušného Programu Otevřená výzva V otevřené výzvě oznamuje zadavatel oznámením výběrového řízení neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat zakázku v tomto výběrovém řízení; oznámení otevřené výzvy je výzvou k podání nabídek dodavatelů. Oznámení výběrového řízení uveřejní zadavatel po celou dobu trvání lhůty pro podání nabídek: a) na profilu zadavatele, nebo b) ve věstníku veřejných zakázek nebo c) webových stránkách příslušného Programu. Zadavatel si tedy může vybrat jednu z výše uvedených možností! Gestor ZVZ považuje uveřejnění na profilu za vhodné. Navíc, např. na stránkách ŘO, např. tedy Ministerstva průmyslu a obchodu ČR může být zřízen profil, kde se budou uveřejňovat inzeráty.

Elektronické tržiště v MP Pokud zadavatel zadává na elektronickém tržišti, zadává podle pravidel elektronického tržiště. v takovém případě se ustanovení upravující zadávání zakázek tohoto MP nepoužijí Elektronické tržiště Umožňuje-li to předmět zakázky, může zadavatel zadat zakázku na elektronickém tržišti. Je-li zadavateli usnesením vlády uložena povinnost zadávat zakázky prostřednictvím elektronického tržiště, je povinen postupovat dle tohoto usnesení. Zadání zakázky na elektronickém tržišti zadává zadavatel podle pravidel elektronického tržiště, v takovém případě ustanovení upravující zadávání zakázek tohoto MP se nepoužijí. Současně však musí být dodrženy Obecné zásady Smlouvy o fungování EU při zadávání zakázek. Elektronické tržiště je webová aplikace, která umožňuje elektronické zadávání veřejných zakázek ve stanovených zadávacích řízeních. E-tržiště je plně elektronický systém, všechny úkony v zadávacím řízení provádí zadavatel i dodavatel v elektronické podobě. Hlavním záměrem úpravy elektronických tržišť je zvýšení efektivity a úspor při vynakládání veřejných finančních prostředků, dle ZVZ. Regulaci systému elektronických tržišť upravuje usnesení vlády č. 343 ze dne 10. 5. 2010, k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků, usnesení vlády č. 451 ze dne 15. 6. 2011, k Seznamu komodit, které budou pořizovány a obměňovány prostřednictvím elektronického tržiště, k Vzorovému provoznímu řádu elektronického tržiště, k Metodickému pokynu k vybraným chybám v klasifikaci CPV a o změně usnesení vlády ze dne 10. května 2010 č. 343, k používání elektronických tržišť subjekty veřejné správy při vynakládání finančních prostředků a usnesení vlády ze dne 28. března 2012 č. 222 o změně usnesení vlády ze dne 10. května 2010 č. 343

pouze v případě zakázek malého rozsahu Uzavřená výzva pouze v případě zakázek malého rozsahu výzva nejméně 3 dodavatelům k podání nabídky jedná se pouze takové dodavatele, o kterých má zadavatel informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh dodavatelů, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení Uzavřená výzva - Uzavřenou výzvu je možné použít pouze v případě zakázek malé hodnoty V uzavřené výzvě vyzývá zadavatel písemnou výzvou nejméně 3 zájemce k podání nabídky. Zadavatel vyzve pouze takové zájemce, o kterých má informace, že jsou způsobilí požadované plnění poskytnout. Zadavatel nesmí vyzývat opakovaně stejný okruh zájemců, není-li to odůvodněno předmětem plnění zakázky či jinými zvláštními okolnostmi, případně zrušením předcházejícího výběrového řízení.

Zadávací podmínky Identifikační údaje zadavatele; Název zakázky; Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); Lhůta a místo pro podání nabídky; Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují i) kritéria hodnocení, ii) metodu vyhodnocení nabídek v jednotlivých kritériích a iii) váhu nebo jiný matematický vztah mezi kritérii; Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny; Zadávací podmínky (str. 14) Součástí oznámení otevřené výzvy, oznámení uzavřené výzvy nebo informací uveřejněných na elektronickém tržišti (dále jen „oznámení výběrového řízení“) musí být základní informace o zakázce a výběrovém řízení. Oznámení musí obsahovat alespoň tyto údaje: a) Identifikační údaje zadavatele8; b) Název zakázky; c) Druh zakázky (dodávky, služby nebo stavební práce); d) Lhůta a místo pro podání nabídky; e) Předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky; f)Základní hodnotící kritérium, kterým je i) ekonomická výhodnost nabídky, nebo ii) nejnižší nabídková cena. V případě, že je základním hodnotícím kritériem ekonomická výhodnost nabídky, stanoví zadavatel vždy dílčí hodnotící kritéria tak, aby vyjadřovala vztah užitné hodnoty a ceny. Dílčí hodnotící kritéria se musí vztahovat k nabízenému plnění zakázky. Mohou jimi být zejména nabídková cena, kvalita, technická úroveň nabízeného plnění, estetické a funkční vlastnosti, vlastnosti plnění z hlediska vlivu na životní prostředí, vliv na zaměstnanost osob se zdravotním postižením, provozní náklady, návratnost nákladů, záruční a pozáruční servis, zabezpečení dodávek, dodací lhůta nebo lhůta pro dokončení. Dílčím hodnotícím kritériem nemohou být kvalifikační předpoklady, smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele, nebo platební podmínky; g) Způsob hodnocení hodnotících kritérií9; j) Požadavek na způsob zpracování nabídkové ceny;

Zadávací podmínky Způsob jednání s uchazeči, pokud hodlá zadavatel s uchazeči jednat podle odst. 7.4; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; A dále Způsob jednání s uchazeči, pokud hodlá zadavatel s uchazeči jednat podle odst. 7.4; Podmínky a požadavky na zpracování nabídky, jaké údaje týkající se předmětu zakázky a jeho realizace mají uchazeči v nabídkách uvést, aby mohl zadavatel posoudit soulad nabídky se zadávacími podmínkami, u zakázek vyšší hodnoty povinný požadavek zadavatele na předložení návrhu smlouvy na realizaci zakázky, pokud není návrh smlouvy součástí zadávacích podmínek; Doba a místo plnění zakázky; Požadavky na varianty nabídek, pokud je připouští; Poskytování dodatečných informací; Údaje povinné publicity.

Lhůta pro podání nabídek Lhůta stanovená podle tohoto MP počíná dnem, uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení. Lhůta pro podání nabídek nesmí být kratší než: 10 kalendářních dnů u zakázek malé hodnoty 15 u zakázek vyšší hodnoty 30 v případě zakázek, jejichž předpokládaná hodnota dosáhne nejméně hodnoty nadlimitní veřejné zakázky pro sektorové zadavatele podle nařízení vlády č. 172/2016 Sb. Lhůta pro podání nabídek (str.16) Lhůtu pro podání nabídek stanoví zadavatel vždy s ohledem na předmět zakázky v oznámení výběrového řízení stanovením konce lhůty pro podání nabídek. Lhůta stanovená podle tohoto MP počíná dnem, který následuje po události, jež je rozhodující pro její počátek. Rozhodnou událostí je uveřejnění oznámení o zahájení výběrového řízení/odeslání výzvy k podání nabídky. Lhůta pro podání nabídek nesmí být a) u zakázek malé hodnoty kratší než 10 kalendářních dnů, b) u zakázek vyšší hodnoty kratší než 15 kalendářních dnů a c) kratší než 35 kalendářních dnů v případě zakázek, jejichž předpokládaná hodnota dosáhne nejméně hodnoty nadlimitní veřejné zakázky pro sektorové zadavatele podle nařízení vlády č. 77/2008 Sb.

Stanovení finančních oprav podle ROZHODNUTÍ KOMISE C(2013) 9527 ze dne 19. 12. 2013 (rozhodnutí) rozhodnutí, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav, jež má Komise provést u výdajů financovaných Unií v rámci sdíleného řízení v případě nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek Výše finanční opravy je stanovena podle ROZHODNUTÍ KOMISE C(2013) 9527, ze dne 19. 12. 2013, kterým se stanoví a schvalují pokyny ke stanovení finančních oprav, jež má Komise provést u výdajů financovaných Unií v rámci sdíleného řízení v případě nedodržení pravidel pro zadávání veřejných zakázek. Pokyny pro finanční opravy by se měly uplatňovat především v případě nesrovnalostí, které představují porušení pravidel pro zadávání veřejných zakázek platných pro zakázky financované z rozpočtu Unie v rámci metody sdíleného řízení. Tato pravidla pro zadávání veřejných zakázek jsou stanovena ve směrnicích o zadávání veřejných zakázek. Tyto pokyny by se měly uplatnit při provádění finančních oprav, které se týkají nesrovnalostí zjištěných po dni jejich přijetí. Tyto pokyny se rovněž zabývají potřebou oprav při hodnocení nabídek ovlivněných střetem zájmů. KONKRÉTNÍ PŘÍKLAD: V oddíle 2 jsou popsány nejčastěji se vyskytující druhy nesrovnalostí. K jiným nesrovnalostem, které v tomto oddíle uvedeny nejsou, by se mělo přistupovat v souladu se zásadou proporcionality, a je-li to možné, analogicky s typy nesrovnalostí uvedenými v těchto pokynech. Druh nesrovnalosti : Nezveřejnění oznámení o zakázce. Popis nesrovnalosti : Oznámení o zakázce nebylo zveřejněno v souladu s příslušnými právními předpisy (např. zveřejnění v Úředním věstníku Evropské unie (dále jen „Úřední věstník EU“), pokud to směrniceix vyžadují). Sazba opravy : 100 %; 25 %, pokud zveřejnění oznámení o zakázce vyžadují směrnice a oznámení o zakázce nebylo zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie, ale bylo zveřejněno takovým způsobem, aby měl podnik nacházející se na území jiného členského státu přístup k příslušným informacím týkajícím se zakázky ještě před tím, než byla udělena, a mohl tak podat nabídku nebo dát najevo svůj zájem o získání této zakázky.

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Diskriminační a nepřiměřené kvalifikační předpoklady - ve vztahu k druhu, rozsahu a složitosti předmětu veřejné zakázky neopodstatněné nebo nepřiměřeně přísné; (neodpovídající výše vzhledem k předpokládané ceně; soubor požadavků konkrétního výrobku; nepřiměřenost požadavku vzhledem k marginálnosti % plnění s omezením subdodavatelů) Nevhodné nastavení a netransparentní hodnocení kritérií pro hodnocení nabídek, např. použití subjektivních hodnotících kritérií, nedostatečná specifikace hodnotících kritérií, nedostatečně a nejednoznačně popsán způsob hodnocení v rámci subkritérií, nedostatečně zdokumentovaný způsob hodnocení nabídek podle vah, u jednotlivých nabídek; nejasné určení pro objektivitu hodnocení nabídek, nejasně popsané hodnotící procedury vedoucí ke kvantifikaci, 42

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Chybný postup při zadávání dodatečných stavebních prací, nových stavebních prací a změn předmětu díla; (národní přístup nezohledňoval přístup EU, judikáty posouzení objektivní nepředvídatelnosti SDEU) Provedení podstatných změn po uzavření smlouvy, např. posunutí termínu dodání předmětu zakázky bez objektivních příčin; neuplatnění smluvních pokut za pozdní dodání předmětu zakázky v souladu s uzavřenou smlouvou; (nevymožení % nízkého penále způsobil velké % finanční opravy z hlediska nedodržení zadávacích podmínek) 43

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Nevyřazení/neoprávněné vyřazení nabídky (nesplnění kvalifikace) Nesprávná specifikace předmětu plnění (značky, názvy) (označení procesorů, software, veškeré parametry jednoho výrobku) 44

VZ - zobecnění nejčastějších pochybení (AO) Změna podmínek smlouvy s vybraným účastníkem po ukončení VZ (termín dokončení stavby, doba realizace vzhledem k ukončení projektu, nevymáhání smluvní pokuty, změna předmětu plnění např. technologie) Nedostatečná archivace dokumentů (přesun na jiný úřad, neexistující profil VZ, elektronické neautorizované kopie bez originálu, doba archivace neodpovídá požadavků EU OP) Nedostatečná administrace veřejné zakázky externím subjektem bez dostatečné kontroly zadavatele (vrácení kroků HK VZ, provázání projektanta, zpracovatele projektové žádosti, doporučení na dodavatele) 45

Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO) Oznámení o zakázce a zadávací podmínky Nezveřejnění oznámení o zakázce Umělé rozdělení zakázek na práce / služby / dodávky Nedodržení lhůt pro doručení nabídek, nebo lhůt pro doručení žádostí o účast Nedostatečná doba k tomu, aby si účastníci opatřili zadávací dokumentaci Nezveřejnění prodloužených lhůt pro doručení nabídek, nebo prodloužených lhůt pro doručení žádostí o účast Neuvedení kvalifikačních kritérií v oznámení o zakázce, a/nebo kritérií hodnocení (jejich váhy) v oznámení o zakázce nebo v zadávacích podmínkách Nezákonná a/nebo diskriminační kvalifikační či hodnotící kritéria Kvalifikační kritéria se nevztahují k předmětu zakázky a nejsou mu přiměřená Diskriminační technické kvalifikační předpoklady 46

Hlavní nedostatky z hlediska procesu VZ (AO) Hodnocení nabídek Změna kvalifikačních kritérií po otevření nabídek, jež vede k nesprávnému přijetí / vyloučení účastníků Hodnocení účastníků podle nezákonných kritérií Nedostatek transparentnosti nebo rovného zacházení při hodnocení Změna nabídky během hodnocení ??? Jednání během řízení o udělení zakázky??? Odmítnutí mimořádně nízkých nabídek bez umožnění jejich vysvětlení Střet zájmů 47

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Kvalifikace (§ 73): Kvalifikační předpoklady stanoveny v rozporu s ZZVZ: neadekvátní k předmětu VZ, podstatné omezení hospodářské soutěže a lze nahradit smluvními podmínkami Použití kvalifikace jako hodnotících kritérií Porušení rovného zacházení - vyloučení/možnost doplnění nabídky/žádosti o účast jen některým) Nevyhotovení záznamu o posouzení kvalifikace vybraného dodavatele Kvalifikace: hlavní zdroj nesrovnalostí 48

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky otevírání obálek (§ 108): Otevírání obálek neproběhlo ihned po lhůtě pro podání nabídek Akceptace nabídek podaných po lhůtě 49

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky nabídky a jejích náležitostí: Akceptovaná nabídka neprokazuje splnění podmínek účasti Porušení pravidla, že dodavatel podává jen 1 nabídku (nesmí být zároveň subdodavatelem jiného dodavatele) Porušení pravidla, že po podání nabídky nesmí být věcný obsah měněn??? 50

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky posouzení nabídek (§ 39): Neumožnění dodavatelům podat vysvětlení či doplnění nabídky???? Nevyloučení dodavatele při nesplnění požadavků zákona, právních předpisů či požadavků stanovených v zadávací dokumentaci Nevyžádání si písemného zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny 51

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Nedostatky hodnotících kritérií (§ 116): Nejasná či diskriminační hodnotící kritéria Špatně vypočtena váha u dílčích kritérií Neřešení „0“ položek v rámci výpočtů Porušení pravidla, že hodnotícím kritériem nesmí být smluvní podmínky, jejichž účelem je zajištění povinností dodavatele (pokuty), platební podmínky či kvalifikace 52

Zjištění – právní charakter nesouladu ZZVZ Ukončení zadávacího řízení: Nedodržení lhůt pro odeslání oznámení o výběru nejvhodnější nabídky Nedostatky uzavření smlouvy v zákonné lhůtě Nedostatky v oznámení o výsledku zadávacího řízení 53

Děkujeme Vám za pozornost Odbor práva veřejných zakázek MMR ČR