Polysacharidy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
S A C H A R I D Y VI. Polysacharidy PaedDr. Jiřina Ustohalová
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
VY_32_INOVACE_05_PVP_246_Hol
POLYSACHARIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Ciencialová CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_3.3.CH3.06/Cc.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
PLASTY. DEFINICE Plasty jsou uměle (synteticky) vyrobené makromolekulární látky, které lze za určitých podmínek tvarovat. Mají vlastnost zvanou PLASTICITA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Trávicí soustava III. (játra a střeva) Název sady:Přírodopis.
DEFINICE BIOMASA – produkty živých organismů rostlinného nebo živočišného původu FYTOMASA – biomasa rostlinného původu.
Makromolekulární látky  Makromolekulární látky jsou látky složené z velkého počtu atomů vázaných chemickými vazbami do dlouhých řetězců.  Pravidelně.
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
Název projektu: Individuální výukou k lepším výsledkům Příjemce: Základní škola Telč, Masarykova 141, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
Trávení. -Trávení, někdy také zažívání, je metabolický biochemický proces, jehož cílem je získání živin z potravy. -V rámci trávení se potrava rozkládá.
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
= syntetické materiály
Rostliny z našeho okolí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
POLYSACHARIDY Glykany
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Přírodní zdroje na Zemi
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Cukry (sacharidy).
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_103_ Plody dužnaté
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
POLYSACHARIDY SLOŽENÍ BIOLOGICKÁ FUNKCE ROZDĚLENÍ ZÁSTUPCI.
Sacharidy.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/
Izoprenoidy.
01b-Chemické složení živé hmoty FRVŠ 1647/2012
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Buňka.
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Vlastnosti alkanů.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Sacharidy kolem nás Martin Diviš.
Co možná nevíte o sacharidech a mohlo by se vám hodit?
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

Polysacharidy

Polysacharidy – základní rozdělení Více jak 10 monosacharidových jednotek spojených glykosidickou vazbou homopolysacharidy (základní jednotky stejného typu) heteropolysacharidy (různé základní jednotky)

Polysacharidy – vlastnosti Závisí na způsobu, jakým jsou jednotky spojeny: - lineární řetězce (např. celulóza) - větvené řetězce (na hlavní řetězec připojeny další, postranní řetězce)

Polysacharidy – rozdělení podle funkce v živých organizmech A) Polysacharidy stavební B) Polysacharidy zásobní

A) Polysacharidy stavební Celulóza – nejvýznamnější zástupce dlouhé nerozvětvené řetězce málo reaktivní nerozpustná ve vodě hlavní složka buněčných stěn rostlin

Vzorec celulózy D – glukózové zbytky spojené β 1, 4 glykosidickou vazbou

Vlastnosti celulózy Nerozpustná ve vodě Odolná vůči alkáliím Pro člověka nestravitelná, ale důležitá součást potravy (vláknina)

Využití celulózy

Využití celulózy Důležitá součást potravy Celulózová vlákna v papírenském průmyslu (hlavní složka buničiny, z níž se vyrábí papír) Celulózová vlákna v textilním průmyslu (bavlna, len, konopí) Celuloźa tvoří asi 50% dřevní hmoty Deriváty celulózy – nitráty celulózy, viskózové hedvábí Působením metanogenních bakterií vzniká z celuloźy methan - bioplyn

Další stavební polysacharidy Chitin – stavební složka skeletu členovců (korýši, hmyz) a dalších bezobratlých, hub a řas Pektin – nezralé plody (jablka, rybíz, hrušky), výroba džemů

B) Polysacharidy zásobní Rozpustné ve vodě (nebo bobtnají) D –glukózové jednotky spojené α-1, 4 glykosidickými vazbami Hlavní představitelé: Škrob Glykogen

Škrob D –glukózové jednotky spojené α-1, 4 glykosidickými vazbami Skládá se ze dvou složek: Amylóza (nevětvená, tvar šroubovice) Amylopektin (bohatě větvený)

Využití škrobu Nesmírný význam pro výživu lidstva (brambory, obilí, rýže) Výroba ethanolu Výroba lepidel

Výroba ethanolu ze škrobu obilí (nutno naštěpit škrob na glukózu – tzv. obilné zápary) – vodka, whisky brambory (podobně jako obilí) – rum zvaný Tuzemák, některé druhy vodky

Glykogen Živočišný zásobní polysacharid, uložený v játrech a ve svalech, rozpustný ve vodě