Konference o kvalitě ovzduší

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Partnerství v MAS Metoda LEADER představuje místní partnerství, které působí pro rozvoj území na základě spolupráce soukromého a veřejného sektoru a své.
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Postup aktualizace Regionálního akčního plánu Zlínského kraje Ing
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Zákon o sociálním podnikání
Vyhodnocení realizace IPRM v IOP
Bezpečnost pacientů v EU a ČR
„IOP – šance pro váš rozvoj“
Hlavní město praha a integrace cizinců
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Zákon o sociálním podnikání
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Pracovní skupina ŘKV Finance
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Příprava programového období 2014–2020
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Pozemkové úpravy.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Měření škodlivin v ovzduší a osvětová kampaň na ochranu ovzduší ve vybraných lokalitách Zlínského kraje.
Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji
ministr práce a sociálních věcí
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Průmysl možnosti podpory
Technologická platforma silniční doprava
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Národní akční plán čisté mobility
Život bez střeva , Praha.
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Integrované operační středisko – „srdce policie“
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Konference o kvalitě ovzduší Ostrava, 2. dubna 2012 Kvalita ovzduší v Moravskoslezském kraji očima ministra životního prostředí aneb 364 dní poté Tomáš Chalupa ministr životního prostředí

Na začátku bylo slovo… 4. dubna 2011 jsme v Ostravě představili Akční plán pro MSK. Slíbili jsme co možná nejefektivnější řešení omezení znečišťování ovzduší v regionu. Před 364 dny jsme vám dali slovo a tento náš slib se snažíme plnit. 2

Cesta k řešení v MSK: stanovení zdrojů znečišťování a cesty k jejich eliminaci Zdroje znečišťování Průmysl Doprava Domácnosti Přeshraniční vliv Prostředky Efektivní legislativa Přístupné finanční zdroje Věda a výzkum Osvěta a prevence Cesta k zlepšování kvality ovzduší nejenom v MSK vede přes otevřenou diskusi! 3

Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Kvalita ovzduší - ilustrativní trend vybraných znečišťujících látek Dlouhodobý vývoj emisí v MSK 4

Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – nezaměstnanost (2009) Obecná míra nezaměstnanosti MSK aktuálně: 4Q 2011= 11,2 % Zdroj: ČSÚ 5

Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Makroekonomické souvislosti – HDP (2009) Téměř 40 % z hrubé přidané hodnoty MSK tvoří průmysl, energetika a těžba. Zdroj: ČSÚ 6

Výchozí situace - dlouhodobé problémy MSK Shrnutí V MSK jsou v rámci ČR dlouhodobě nejhorší podmínky z hlediska kvality ovzduší – základním problémem jsou prachové částice (PM10). MSK se potýká v rámci ČR s vysokou mírou nezaměstnanosti (zpravidla 3. nejvyšší hodnota v zemi). MSK je z hlediska tvorby HDP poměrně úspěšným krajem (hned za Prahou, Středočeským a Jihomoravským krajem) – méně pozitivní zpráva ale je, že značná část hrubé přidané hodnoty (skoro 40 %) pochází z průmyslu, energetiky a těžby nerostných surovin. Chceme-li MSK skutečně pomoci, musíme při přípravě a realizaci jakýchkoliv opatření velice pečlivě zvažovat všechny výše uvedené aspekty, které se vzájemně úzce ovlivňují. 7

A nyní k plnění slibů a daného slova… Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl V Bruselu jsme vyjednali navýšení veřejné podpory až na výši 90 % ze způsobilých výdajů na ekologizaci významných technologických zdrojů na území okresů Ostrava-město, Karviná a Frýdek-Místek. Do legislativního procesu jsme poslali nový zákon o ochraně ovzduší, který mění podmínky pro provoz zdrojů na základě překročení imisních limitů a uplatňuje kompenzační opatření u zdrojů nových. Uzavíráme dobrovolné dohody s významnými znečišťovateli nad rámec zákona, jejichž cílem je zejména dokončení současných a přijetí nových opatření k omezení emisí prachu. 8

Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Průmysl Vyhlásili jsme speciální výzvy pro MSK z prioritní osy 2 (Zlepšování kvality ovzduší a snižování emisí) OPŽP s alokací 4,5 mld. Kč (příjem žádostí byl ukončen 20. prosince 2011). Zjednodušili jsme administraci projektů předkládaných do OPŽP. Modernizaci průmyslu stimuluje také výjimka (derogace) pro přidělování bezplatných povolenek CO2 pro sektor elektroenergetiky výměnou za čisté technologie a inovace. Mezi lety 2013 a 2020 tak bude proinvestováno více než 138 mld. Kč, a to z velké části v MSK. 9

Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Doprava S ministerstvem dopravy jsme se dohodli na tříletém pilotním projektu osvobození dálnice D1 v úseku Ostrava, Rudná až Bohumín- sever od dálničních poplatků na zkušební období 2 až 3 roky. Nový zákon o ochraně ovzduší umožní obcím vytvářet tzv. nízkoemisní zóny (dopravní opatření, které může být využito v centru sídel k omezení vjezdu automobilů zařazených do určitých emisních tříd). S Evropskou komisí vyjednáváme možnosti rozšíření prioritní osy 2 OPŽP o podporu zařízení a strojů na snižování prašnosti z liniových zdrojů (taktéž i plošných zdrojů) a také o podporu alternativní dopravy (CNG, elektromobily). 10

Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Domácnosti Společně s MSK jsme spustili pilotní projekt „kotlíkových dotací“. Nabídli jsme dotaci max. 60 tisíc pro jednoho žadatele (70% pořizovací ceny) a podporu kotlů s automatickým přikládáním na uhlí a uhlí a biomasu. Realizovali jsme osvětovou informační kampaň „Dýcháme to, čím topíme“, jejímž cílem bylo upozornit na to, že podíl domácností na celkovém znečištění ovzduší v ČR je téměř třetinový. V novém zákoně o ovzduší je aplikována povinnost majitelů kotlů na pevná paliva od roku 2016 provádět pravidelné revize po 2 letech. Od roku 2022 budou moci být v provozu již pouze kotle 3. emisní třídy. 11

Konkrétní aktivity MŽP v ochraně ovzduší Přeshraniční vliv Podepsali jsme Česko-polské memorandum ke zlepšení kvality ovzduší v česko-polském příhraničním regionu. Došlo k výměně programů ke zlepšení kvality na obou stranách hranice, z nichž byly vytipovány nejvýznamnější zdroje z hlediska jejich emisí a analyzují se podmínky provozu těchto zdrojů. V běhu jsou projekty Air Silesia - první společný regionální informační systém o kvalitě ovzduší v moravskoslezském česko-polském regionu a projekt Cleanborder, jehož cílem je hodnocení podílu znečištění ovzduší emisemi z lokálních zdrojů na celkovém znečištění ovzduší v obcích příhraničního regionu. 12

Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší JAK DÁLE POMŮŽEME PRŮMYSLU? Od dnešního rána (2.4. 2012) je zahájen příjem žádostí do 36. výzvy OPŽP. Je určena projektům z okresů Karviná, Frýdek-Místek a Ostrava-město, které mohou využít tzv. 90% režim zvýhodněné veřejné podpory pro snížení znečištění ovzduší v MSK. Celková alokace činí 5 mld. Kč. Podmínkou úspěšného schválení je projekt na  prokazatelné snížení emisí oxidů dusíku, oxidu siřičitého nebo tuhých znečišťujících látek. V květnu 2012 bude vyhlášena na všechny oblasti v Prioritní ose 2 (ochrana ovzduší) OPŽP další výzva, ve které bude pro celou oblast alokována 1 miliarda. Výzva bude určena jak pro veřejný, tak pro privátní sektor. 13

Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší JAK DÁLE POMŮŽEME DOPRAVĚ? Ve spolupráci s Ministerstvem dopravy vytipujeme v průběhu letošního roku silniční a dálniční obchvaty s ohledem na prioritu ovzduší. Chceme, aby MD nově do sestavování hodnocení efektivity staveb zapracovalo kritérium „vliv na zlepšení ovzduší“. Pokračujeme v jednáních s EK o změně programového dokumentu OPŽP tak, aby bylo možné hradit pořízení vozidel alternativní dopravy i samosběrných a kropicích vozů. Hledáme možnosti zajištění podmínek pro možnost financování obnovy autobusů v již existujících dopravních systémech – tedy nejen financování nových projektů. 14 14

Co dál? Pokračujeme ve strategii postupného zlepšování ovzduší JAK DÁLE POMŮŽEME DOMÁCNOSTEM? Připravujeme další výzvu v kotlíkových dotacích. Na toto pokračování je Ministerstvo životního prostředí připraveno přispět v letošním roce částkou 40 miliónů korun, v roce příštím pak přispět 60 milióny. Podmínkou je však stejná míra podpory ze strany našeho projektového partnera. Nová výzva bude počítat s rozšířením typů domácích topenišť i na kotle na biomasu (pelety). Sníží se také výše dotace na jednotlivého žadatele. Počítáme se zavedením nástupce programu Zelená úsporám, který by mohl být financován z výnosů z aukcí povolenek. 15 14

Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity PŘESHRANIČNÍ VLIVY: Do konce roku navrhneme ve spolupráci s polskou stranou obsah velkého mezinárodního projektu na snižování emisí z významných zdrojů znečišťování ovzduší na obou stranách hranice. Projekt bude předložen Evropské komisi. Společně budeme usilovat o financování tohoto projektu mimo národní finanční programy, neboť česko-polská příhraniční oblast je jednou z nejvíce znečištěných oblastí Evropy a finance, které podpoří toto řešení, by tedy měly být poskytnuty nad rámec obou národních programů. 16

Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity ZDRAVÍ: Ve spolupráci se SFŽP budeme i letos pokračovat v podpoře ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Letos bude vyhlášena výzva primárně pro MSK s předpokládanou alokací až 5 milionů korun ze zdrojů MŽP, další finanční prostředky budou alokovány z průmyslových a dalších zdrojů. S Ministerstvem zdravotnictví budeme intenzivně jednat o zapojení strategických partnerů z řad zdravotnických organizací (VZP) na projektech, vedoucích ke zlepšování kvality ovzduší v regionu. Ve spolupráci s ČHMÚ a Zdravotními ústavy pokračovat v práci na vytvoření laboratoře pro identifikaci zdrojů znečišťování ovzduší. Tak nejlépe zjistíme přesný podíl jednotlivých skupin zdrojů na znečišťování ovzduší. 17

Co dalšího ještě můžeme udělat Co dalšího ještě můžeme udělat? Další plánované aktivity pro letošní rok LEGISLATIVA: Přijetí a účinnost nového zákona o ochraně ovzduší včetně prováděcích předpisů je letos prioritou. Předložíme návrhy transpozičních předpisů nové směrnice o průmyslových emisích. Dojde k významnému posílení role BAT a návazné povinnosti pravidelných kontrol povolení, ale i například k rozšíření účasti veřejnosti v povolovacích a změnových řízeních. Předložíme transpozici směrnice o obchodování s emisemi skleníkových plynů. Transpozičním předpisem bude zákon a jeho prováděcí vyhlášky. 18

Vraťme se nyní na samotný začátek… Vycházeli jsme z toho, že jak ochrana životního prostředí, tak rozvoj regionu potřebují dlouhodobou strategii, a že té je možné dosáhnout pouze při vzájemné spolupráci, koordinaci a hledání optimálních řešení. Cesta k zlepšování kvality ovzduší MSK vede přes používání zdravého rozumu, realismus, praktičnost, neoddiskutovatelnou odbornost a otevřenou diskusi bez zbytečného politikaření. MŽP JE NA TAKOVOU SPOLUPRÁCI PŘIPRAVENO. 19

Děkuji za pozornost