Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovativní změny v normě EN 545:2010 a jejich dopady na vodovody z tvárné litiny Ing. Miroslav PFLEGER.
Advertisements

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceDruhy.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 25 AnotaceSeznámení.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 02 Anotace.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Struktura a vlastnosti plynů.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad technologie pokládání dlažeb.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Vztah dřeva k vodě VY_32_INOVACE_28_ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
VAR Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_32.
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad problematiky poruch plochých střech.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PŘÍKLADY vše převzato ZELENÁ ÚSPORÁM PŘÍKLADY vše převzato
VODOVODNÍ PŘÍPOJKY Seminář České Budějovice 2017
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Zpětná vazba v zesilovačích 2
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Dětské skupiny HZS PK Jana Juristová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vytápění Tmavé plynové infrazářiče
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základy rovnovážné termodynamiky
Technické materiály - nekovy - plasty - spojování, skladování
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Ocel VY_32_INOVACE_25_502 Projekt.
Vytápění Tepelné ztráty
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Ropa.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Stropy VY_32_INOVACE_02_021 Projekt.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Snížení nákladů na vytápění budov
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV PROJEKTU: INVESTICE DO VZDĚLÁNÍ NESOU NEJVYŠŠÍ ÚROK
Vlastnosti technických materiálů-rozdělení
Rovnání a ohýbání.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Technické prostředky v požární ochraně
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Řešení pomocí metody konečných prvků- program ADINA
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Paměti počítače, rozdělení
Výpočet tepla VY_32_INOVACE_20_Výpočet tepla Autor: Pavlína Čermáková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_IZOLACE PROTI RADONU_Z1
Historické nevytápěné
Pokles dotykové teploty podlah
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
Měrná tepelná kapacita látky
Předmět : F y z i k a Ročník : osmý
AUTONOMNÍ HASÍCÍ SYSTÉMY PROTENG a SAPHIR
Lineární činitel prostupu
Šíření vodní páry v dvouplášťových konstrukcích.
Závislost elektrického odporu
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
Základy chemických technologií
Stavebně truhlářská výroba
Transkript prezentace:

Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty

Nestacionární šíření tepla v praxi méně používané, jen pro specifické problémy složitější definice problému a výrazně obtížnější vyhodnocování řídící rovnice: nutné numerické řešení v běžných technických výpočtech se řeší zjednodušené nestac. úlohy: teplotní útlum tepelná jímavost a pokles dotykové teploty podlahové konstrukce tepelná stabilita místnosti

Teplotní útlum závisí na tepelné akumulaci konstrukce vyjadřuje schopnost konstrukce tlumit kolísání venkovní teploty závisí na tepelné akumulaci konstrukce používá se v hodnocení tepelné stability v letním období bez normových požadavků venkovní vzduch vnitřní povrch

Teplotní útlum podle ČSN 730540-4 (zjednodušeně, přesně – složité!) výpočet buď z výsledků řešení 1D nestac. šíření tepla a nebo podle ČSN 730540-4 (zjednodušeně, přesně – složité!) větší hodnoty pro konstrukce s větší tepelnou akumulací (tepelnou setrvačností) závisí na objem. hmotnosti, tepelné vodivosti a měrné tepelné kapacitě hmotné konstrukce mají vysoký útlum, lehké konstrukce malý c [J/(kg.K)] množství tepla potřebné na ohřátí 1 kg o 1 K

Teplotní útlum závisí i na poloze tepelné izolace velký útlum kolísání teplot zachytí tep. izolace, vnější vrstvy namáhány vnitřní vrstvy bez tep. zátěže pomalá reakce na ohřev a chladnutí místnosti malý útlum nosná kce namáhána rychlá reakce na ohřev a chladnutí místnosti

Fázový posun teplotního kmitu vyjadřuje časový posun mezi maximem venkovní teploty a maximem teploty vnitřního povrchu bez normových požadavků, pomocná veličina výpočet podle ČSN 730540-4 (zjednodušeně, přesně – složité!) vyšší hodnota pro konstrukce s velkou tepelnou setrvačností

Pokles dotykové teploty vyjadřuje množství odnímaného tepla při dotyku mírně chráněného lidského těla s chladnějším povrchem stavební konstrukce, obvykle podlahy konkrétní představa: pokles teploty nohy po dotyku s podlahou po 10 minutách

Pokles dotykové teploty Požadavek ČSN 730540-2: v závislosti na druhu podlahy z tabulky kategorie Δθ10 podlaha I. (velmi teplé) II. (teplé) III. (méně teplé) IV. (studené) do 3,8 C včetně do 5,5 C do 6,9 C nad 6,9 C dětský pokoj, ložnice, dětská místnost jeslí a školky, pokoj nemocných dětí obývací pokoje, pracovny, kuchyně, operační sály, ordinace, kanceláře, tělocvičny, učebny, kino… koupelna, WC, předsíň, chodby, čekárny, prodejny, trvalé prac. místo bez podlážky či předepsané obuvi bez požadavků (např. dílny, sklepy)

Pokles dotykové teploty Požadavek ČSN 730540-2: Speciální případy: podlahové vytápění: požadavek se ověřuje bez vlivu vytápění pro venkovní teplotu 13 C podlahy s povrch. teplotou trvale nad 26 C: nehodnotí se podlahy s textilním povrchem: nehodnotí se automaticky splněno

Pokles dotykové teploty Výpočet (ČSN 730540-4): vychází se z vnitřní povrchové teploty podlahy… a z tepelné jímavosti výchozí teplota nohy [C] průměrná vnitřní povrchová teplota [C] tepelná jímavost podlahy [W.s0,5/(m2K)] součinitel vlivu níže položených vrstev [-], cca <-2, 3> (poměrně komplikovaný výpočet) tep. jímavost nášlapné vrstvy

Pokles dotykové teploty Výpočet (ČSN 730540-4): vychází se z vnitřní povrchové teploty podlahy… a z tepelné jímavosti Rozhodující parametr! - velmi teplé podlahy: koberec, korek, dřevo, (plast, lamely) - méně teplé a studené podlahy: dlažba, beton Vliv tepelné izolace uvnitř skladby poměrně malý. tep. jímavost nášlapné vrstvy

Navrhování podlah Základní zásady: stejné celkové tloušťky v rámci podlaží počítat i s malými tloušťkami (2-4 mm tmel, 6 mm dlažba…) akustické izolace – min. vlákna tl. 15-40 mm (stlačení!) vždy splnit požadavek na součinitel prostupu tepla zvážit nášlapnou vrstvu i s ohledem na: akumulaci solárních zisků případné podlahové vytápění