Školní biologické pokusy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Advertisements

Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Didaktika přírodopisu 2 9. seminář Návrh aktivizující metody Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Didaktické metody Androdidaktika.
zpracovaný v rámci projektu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Didaktické zásady Literatura:
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
3. Metody pedagogické diagnostiky
Název prezentace (DUMu):
Didaktika přírodopisu 2 Přednáška 1 Metody výuky přírodopisu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Porovnání vlastností vodíku a kyslíku
UČEBNICE funkce učebnice prostředek vyučování a učení v knižní formě
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název projektu: Moderní škola
Didaktika přírodopisu 1 Sem.8 – Mezipředmětové vztahy
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Didaktika přírodopisu 1 3. seminář: Roční časově tématický plán
Digitální učební materiál
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Má země Česká republika.
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Odkrývání obrázků – poznej místa
UA104 – Didaktika informatiky I
Vztah k životnímu prostředí
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Školní biologické pokusy Mgr. Libuše VODOVÁ Mgr. Blažena BRABCOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU

Osnova seminářů výuka bude probíhat od 21. 9. 2015 do 20. 11. 2015 maximum 9 studentů každý student zpracuje 2 biologické pokusy (z různých okruhů – např. 1 botanický a 1 zoologický nebo 1 botanický a jeden geologický) => celkem 18 pokusů Podmínky udělení zápočtu: 1) vystoupení studenta 2) podrobně rozpracovaná příprava - viz dále 3) docházka – tolerována 1 neúčast

Proč „ pokusy“ ? Pokus jako výuková metoda Pokus jako „ vyzkoušení“ si výuky v praxi

Pokus jako výuková metoda Co to je výuková metoda ? Do jaké skupiny metod pokus patří? Které další metody do této skupiny náleží?

Podle didaktického aspektu METODY VÝUKY Podle didaktického aspektu (Maňák 1990) III. PRAKTICKÉ I. SLOVNÍ II. NÁZORNĚ DEMONSTRAČNÍ Pozorování Nácvik pohybových a pracovních dovedností MONOLOGICKÉ Předvádění Výklad Demonstrace static. obrazů Vysvětlování Laboratorní činnosti žáků Přednáška Projekce statická a dynamická DIALOGICKÉ Pracovní činnosti (dílny, školní pozemek) rozhovor diskuze PÍSEMNÝCH PRACÍ Grafické a výtvarné činnosti Písemná cvičení kompozice PRÁCE S … učebnicí S textem knihou

METODY VÝUKY Dle Altmanna PRÁCE S TECHNIKOU PRÁCE S LITERATUROU VERBÁLNÍ LABORATORNÍ Pozorování Experiment S učebnicí MONOLOGICKÉ S pracovním sešitem Výklad Práce s PC Popis S pracovním listem Vyprávění S atlasem Vysvětlování S klíčem Přednáška S testem Instruktáž S časopisy DIALOGICKÉ = DIALOGY Úvodní (motivační) Heuristický (objevný) Upevňovací (opakovací) Zjišťovací (zkoušení)

Pokus jako výuková metoda Co to je výuková metoda ? postup, kterým chce učitel dosáhnout VC Do jaké skupiny metod pokus patří? k praktickým (dle Maňáka), k laboratorním (dle Altmanna)

Pokus jako „pokusná“ výuka - každý student vystoupí se 2 vybranými tématy zaměřenými na pozorování nebo pokus ostatní studenti představují třídu časová dotace: asi 45 min

Vystoupení studenta s vybraným pokusem Pokus může být zpracován jako: ….. hodina laboratorních cvičení …..hodina základního typu …..volitelný seminář pro ZŠ Student k pokusu vypracuje: Hodina laboratorního cvičení metodický list, protokol Hodina základního typu metodický list, pracovní list (nebo kontrolní otázky na závěr – ty v metodickém listu) Seminář metodický list, pracovní list nebo protokol

Metodický list: 1. Teoretický rámec hodiny („úvodní hlavička“): téma hodiny začlenění do RVP ZV správně formulované VVC rozvíjené kompetence a dovednosti časová dotace pojmy nové pojmy opěrné materiál a pomůcky organizační podmínky

Metodický list: 2. Podrobně rozpracovaná metodika: teoretický úvod do problematiky (co by měli žáci znát) odůvodnění zařazení LC (kdy zařadit a proč) materiál a pomůcky (kdy co připravit a proč, zdroj materiálu – pokud si sám zakládám, napsat postup – např. senný nálev) instruktáž žáků pracovní postup krok za krokem (pro žáka i učitele) specifikace pokusu (co je třeba si ohlídat, např. u cévních svazků velikost nákresu zachycující jednotlivé CS) kontrola práce žáků závěr pokusu (proč ho s nimi dělám, co si tím mají uvědomit)

Metodický list: 3. Literatura a zdroje: 4. Pracovní list nebo protokol vše odkud lze čerpat, odbornou teorii, zisk materiálu, obrázky, … 4. Pracovní list nebo protokol odevzdává se prázdný i vyplněný uď pracovní list nebo protokol v případě pracovního listu je třeba připojit kontrolní otázky na závěr (shrnutí znalostí, které žáci v hodině laboratorních prací získali, začlenění nového učiva do kontextu již zvládnutého učiva)

Laboratorní protokol Osnova: Odevzdává se: Téma Úkol materiál a pomůcky postup práce nákres závěr Odevzdává se: Prázdný laboratorní protokol => slouží učiteli jako vzor k okopírování Vyplněný protokol Slouží ke kontrole práce (pro učitele)

Pracovní list Cíle: Odevzdává se: Aktivizace a motivace žáků v průběhu pokusu Zasazení nového učiva do kontextu učiva již zvládnutého Odevzdává se: Vzor pracovního listu (pro učitele k okopírování) Vyplněný pracovní list (pro kontrolu)

Botanická témata: Pozorování řas Pozorování jehličnanů: Petra Pospíšilová 29.10. Pozorování listnáčů: Marie Krchňáková 1.10. Určování rostlin v přírodě: Srovnání rostlinné a živočišné buňky: Vojtěch Sačko 19.11. Zkoumáme semena a jednosemenné plody: Anorganické látky v rostlinných buňkách: Chlupy na rostlinách: Renáta Strohová 22.10. Pozorování stavby těla různých druhů mechů: Pozorování plísní: Lenka Nováková 5.11. Pozorování rozsivek: K. Iliasová 29.10. Mikroskopické pozorování pokožky listů s průduchy: Hladilová 8.10. Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku: P. Kosíková 15.10. Pozorování pylu pod mikroskopem Oddělení chlorofylu od jiných listových barviv: Pozorování produktů fotosyntézy Důkaz dýchání rostlin: Barbara Lamprou 8.10. Vlastní téma (je třeba zkonzultovat s vyučující)

Zoologická témata: Pozorování prvoků – nálevníků: Vojtěch Sačko 5.11. Reakce ploštěnek na chemické podráždění: Pavlína Kosíková 22.10. Vliv fenolu na nitěnky Pozorování planktonu: Lenka Nováková 15.10. Mikroskopické pozorování stavby těla drobných korýšů Pozorování vnější stavby těla členovců Zhotovení trvalých mikroskopických preparátů částí těla hmyzu Chov housenek (příp. larev jiného hmyzu) v insektáriu a jejich pozorování Pitva švába Pozorování žížaly obecné: Klára Iliasová 1.10. Zkoumání rybích šupin Pozorování kostních buněk ve skřelové kosti Rozbor ptačího vejce (chemické složení skořápky, pitva): M. Krchňáková 12.11. Určování ulit a lastur měkkýšů (DP L. Hradilové): M. Hradilová 12.11. Stavba těla ryby (DP L. Hradilové): Renáta Strohová 19.11. Rozbor ptačího opeření (DP L. Hradilové): Barbara Lamprou 12.11. Vlastní téma (je třeba zkonzultovat s vyučující)

Geologická témata: Fyzikální vlastnosti nerostů: Petra Pospíšilová 19.11. Chemické vlastnosti nerostů Určování hornin a nerostů Zkoumání vlastností půdy Zkoumání geologické stavby okolí školy (varianta v učebně) Vlastní téma (je třeba zkonzultovat s vyučující)

Rozvržení pokusů během semestru 1.října: (2 témata): Klára Iliasová: Pozorování žížaly obecné Marie Krchňáková: Pozorování listnáčů 8. října: (2 témata): Mirka Hladilová: Mikroskopické pozorování stavby pokožky s průduchy Barbara Lamprou: Důkaz dýchání rostlin 15. října: ( 2 témata): Lenka Nováková: Pozorování planktonu Pavlína Kosíková: Mikroskopické pozorování cévních svazků ve stonku 22. října: (2 témata): Pavlína Kosíková: Reakce ploštěnek na chemické podráždění Renáta Strohová: Pozorování chlupů na rostlinách

Rozvržení témat během semestru 29. října: (2 témata): Petra Pospíšilová: Určování jehličnanů Klára Iliasová: Pozorování rozsivek 5. listopadu: (2 témata): Vojtěch Sačko: Pozorování prvoků – nálevníků Lenka Nováková: Pozorování plísní 12. listopadu: (3 témata): Marie Krchňáková: Rozbor ptačího vejce Mirka Hladilová: Určování ulit a lastur Barbara Lamprou: Rozbor ptačího opeření 19. listopadu: (3 témata): Petra Pospíšilová: Fyzikální vlastnosti minerálů Renáta Strohová: Vnější stavba těla ryby Vojtěch Sačko: Srovnání rostlinné a živočišné buňky

PRÁCE S LITERATUROU Práce s pracovními sešitem a listem Pracovní sešity = soubory učebních úloh sestavené ke konkrétní učebnici Pracovní listy = soubory učebních úloh k určitému tématu či tématickému celku na volných listech - zásady správné formulace učebních úloh Cíl: procvičení a ověření zvládnutí učiva Práce s určovacími klíči a atlasy přírodnin - cíl: žák bude schopen určit neznámý organismus předpoklad: dostatečné množství výtisků Práce s klíčem (nejprve určujeme podle jednoduchých klíčů známé organismy, až pochopí mechanismus, tak neznámé)

1. Pozorování Princip pozorování: - žáci samostatně nebo pod vedením učitele studují biologické jevy vnímáním, aniž by zasahovali do jejich průběhu vnímání = pozorování: uvědomělé, plánovité a metodické Co mohou v přírodopise pozorovat? - stavbu (vnitřní a vnější => anatomická a morfologická pozorování) - biologické procesy v organismech (fyziologická pozorování) - vztahy mezi organismy, vztahy mezi organismy a prostředím (ekologická pozorování) - působení abiotických faktorů na peridiocitu přírodních jevů (fenologická pozorování)

Pozorování lze začlenit do: hodiny základního typu hodiny laboratorních prací hodiny exkurzí hodiny zájmové činnosti (kroužky, semináře) Druhy pozorování - neúmyslné (bezděčné) = vnímání bez cíle a úkolů, kt. by k němu směřovaly; vyvoláno blízkostí, sílou a intenzitou podnětu - úmyslné (záměrné)= plánované vnímání - aktivní – vyvoláno formulací cílů a úkolů

LABORATORNÍ METODY 1. Pozorování Typologie pozorování - mnoho hledisek třídění A) Dle objektu pozorování (co pozorujeme) - bezprostřední – pozorujeme přírodninu (živá, preparovaná, konzervovaná, nebo její části – semena, srst, rohy..) - zprostředkovaná – pozorování přírodniny není možné, žáci pozorují obrazy, filmy, nákresy, tabule apod. B) Dle vztahu pozorování k výuce (k čemu pozorování slouží) - vlastní – zastupuje výklad - předběžné – pozorování před výkladem - dodatečné – pozorování po výkladu

LABORATORNÍ METODY 1. Pozorování C) Dle délky (jak dlouho pozorujeme) - krátkodobá – max 1 vyučovací hodinu - dlouhodobá– delší než vyučovací hodina D) Dle charakteru pozorování (proměnlivosti pozorování) - statická – v čase se nemění, žáci pozorují pořád totéž: demonstrace přírodnin, rozčleňování, pitva, srovnávací pozorování) - dynamická – pozorování: fyziologická pozorování (růst, pohybu),pozorování ekologická a fenologická E) Dle cíle (proč pozorujeme) - zjišťovací – u demonstrační p.; pozornost žáků zaměřena jedním směrem – cílem je potvrzení učitelova výkladu) - popisující – žáci sami pozorují přírodninu, aby ji mohli popsat - objevné – žák srovnává anatomii a morfologii přírodnin – soustředí se na rozlišovací a určovací znaky

2. Pokus (experiment) Princip pokusu: - pozorování biologických jevů v umělých podmínkách - jednotlivé faktory biologického jevu lze záměrně měnit Výhody: zapojení žáka => žák získává názor praktickou činností =>pochopení => trvalá vědomost + výchova k samostatnému myšlení, vyjadřování (kompetence k učení, k řešení problémů, pracovní, sociální a personální, komunikační) Cíle: seznámit žáky biologickými jevy a vztahy mezi nimi seznámit žáky s metodami vědecké práce seznámit žáky s myšlenkovými operacemi (analýza, syntéza, dedukce, indukce)

2. Pokus (experiment) Biologický pokus pracuje s biologickým materiálem, který má své projevy (výživa, dráždivost, dýchání, rozmnožování, dědičnost, vývoj atd.) => rozdíl oproti pokusům chemickým a fyzikálním, navíc je i složitější vědecký – objevný; výsledek není předem znám je pouze předpokládán (hypotéza) => výsledek pokusu ji potvrdí nebo zamítne; musí brát v úvahu všechny možnosti a mít co nejdokonalejší technické vybavení školní (didaktický) – změřen na již známé a ověřené poznatky (výsledek je učiteli předem znám) => žáci si díky pokusu ověří poznatky nebo na ně sami přijdou; technicky jednodušší než vědecký experiment; učitel žáky koordinuje, vede je ke správnému výsledku

Srovnání pozorování a pokusu Pozorování x pokus Pozorování – pouhé sledování probíhajícího biologického děje (pozorovatel do něj nikdy nezasahuje) => popis jevu, vztahů mezi jevy - pozorovatel se zaměří pouze jev, který probíhá (náhodný) - pozorovatel zůstává na povrchu jevu - nepřesné, protože naše smyslové vnímání je nepřesné Pokus – forma pozorování probíhající v záměrně připravených podmínkách, které umožňují změnu a řízení jednoho či několika faktorů příslušného jevu (pozorovatel do děje zasahuje) => poznání a analýza biologických jevů - pozorovatel se může zaměřit na libovolný jev - pozorovatel proniká do podstaty jevu - je přesný, lze jej graficky vyjádřit

Předpoklady úspěšné realizace školního pokusu relativně snadné provedení přiměřené věku a znalostem žáků známý a zaručený výsledek interpretovatelné výsledky (vzhledem k věku a znalostem žáků) technické vybavení (laboratoř, laboratorní soupravy) zdroj biologického materiálu možnost vést jednoduchou dokumentaci pokus předem vyzkoušet (učitel)

Další metody používané spolu s pokusem: - verbální – monologické (instruktáž, vysvětlování) – dialogické – motivační, heuristický, zjišťovací, upevňovací rozhovor - práce s literaturou

Literatura na toto téma ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: SPN, 1975, 288 s. ALTMANN, Antonín, LIŠKOVÁ Eva: Praktikum ze zoologie. 1. vyd. Praha: SPN, Praha 1979, 334 s. ALTMANN, Antonín.: Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologii. 3. upravené vyd., Praha: SPN, 1975, 157 s. BAER, Heinz-Werner et al.: Biologické pokusy ve škole. 2. vyd., Praha: SPN, 1968, 241 s. DURREL, Gerald a DURRELOVÁ, Lee: Amatérský přírodovědec. 1.vyd., Praha: Dorling Kindersley a Slovart, 1997, 320 s. HADAČ, Emil et al.: Praktická cvičení z botaniky pro pedagogické fakulty. 1.vyd., Praha: SPN, 1967. HRADILOVÁ L.: Zoologické pokusy a pozorování v přírodopise na základní škole. Diplomová práce. Rukopis (depon in: PdF MU Brno), Brno, 2002.

Literatura na toto téma LORBEER G.C., NELSONOVÁ L.W.: Biologické pokusy pro děti. – Portál, Praha 1998. MARTINEC,Zdeněk & DUCHÁČ, Václav: Testy a laboratorní práce z přírodopisu pro 2.stupeň ZŠ. 1.vyd., Praha: SPN, 2004, 120 s. MOLISCH H, BIEBL R: Botanická pozorování a pokusy s rostlinami bez přístrojů. - SPN, Praha 1975. ŠKRABALOVÁ B: Vytvoření webové stránky zaměřené na chov hmyzu, entomofágii a přežit v přírodě Diplomová práce. Rukopis (depon in: Archiv závěrečných prací MU), Brno, 2011. ŠVECOVÁ, M., ČÍŽKOVÁ, V., RŮŽKOVÁ, I. a STOKLASA J.: Cvičení z didaktiky biologie I. – Karolinum, Praha, 2000.

Zdroje použitých obrázků http://getstimulated.files.wordpress.com/2011/01/experiment.jpg http://www.1zscaslav.cz/image.php?nid=753&oid=264761&width=375&height=281 http://mm.denik.cz/55/22/liska_ucitel_venkovsky_denik_clanek_solo.jpg