Řízení peněžních toků SZ, fakturace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LEASING Iveta KAŠPAROVÁ & Hana RAKOVÁ & Petr SEDLÁČEK.
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Modifikované platby ROP Moravskoslezsko Datum: Místo: Prezentuje: Ostrava Ing. Radim Mrázek.
Hospodaření s oběžným majetkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školySŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zmeškalová Název šablonyVY_32_INOVACE UCE Název DUMuUCE S Stupeň a typ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Žadatel je povinen při výběru dodavatele projektu postupovat dle závazných podmínek v kapitole 9. Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace před podpisem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 AnotaceFormou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
Modelový příklad smlouvy o spolupráci - zajištění ÚSVP ORP pro Obec
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Kód vzdělávacího materiálu:
Domovní elektrická instalace
Solvence a likvidita. Solvence a likvidita Solvence Podnik je solventní pokud má dostatek prostředků k úhradě svých závazků. K zajištění solvence.
Téma 11: Finanční plánování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Účtování DPH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Vlachová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební materiál
Odměňování zaměstnanců
Digitální učební materiál
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zdroje financování majetku - PASIVA
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pozemkové úpravy.
VY_62_INOVACE_ – Bezhotovostní platební styk
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Modelace úvěru KREDIT pro BD Vánek
Definice finanční majetek (u úvěru cizí zdroj) držený ve firmě do jednoho roku vyznačuje se vysokou likvidností Aktivní účty - 21, 22, 26 Pasivní účty.
Finanční plán stavební zakázky
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Účetní doklady - spotřební materiál nákup v hotovosti Implementace Krajského akčního plánu 1 Ústeckého kraje B (IKAP B) CZ /0.0/0.0/16_034/
ZÁSOBOVÁNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Agregované zálohy a Faktury
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Podvojné účetnictví VY_32_INOVACE_44_878
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Sociální a dostupné byty
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Seminář pro žadatele k 36. výzvě IROP „Stanice IZS"
Transkript prezentace:

Řízení peněžních toků SZ, fakturace Přednáška byla zpracována za podpory grantového projektu financovaného z Fondu rozvoje vysokých škol (FRVŠ) č. 2005/2009 „Inovace předmětu Financování stavební zakázky“ Řízení peněžních toků SZ, fakturace

Princip financování stavební zakázky Zdroje financování Tržby ze zakázky Ostatní vlastní zdroje Zálohy Ostatní cizí zdroje Materiál Pracovní síla Dodávka stavebních prací (objektů) Stavební zakázka Stroje Subdodávky Vstupy Výrobní proces Výstupy 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 2

Základní způsoby financování stavební zakázky financování formou zálohy postupná fakturace z časového hlediska z technologického hlediska financování vlastními zdroji dodavatelské firmy s konečnou fakturou 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 3

Financování formou záloh Odběratel poskytuje zálohy v časových intervalech uvedených ve smlouvě o dílo po dokončení smluvně ujednaných stádií stavby Po dokončení díla je vystavena tzv. konečná faktura, na které je uvedena celková cena díla bez DPH DPH celková cena díla včetně DPH od celkové částky uvedené na konečné faktuře se odečte hodnota již zaplacených záloh = finanční prostředky k úhradě 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 4

Postupná (dílčí) fakturace dodavatel realizuje část stavební zakázky ve smluvně dohodnutém okamžiku předloží investorovi dílčí fakturu (daňový doklad) na proplacení hodnoty realizované části Smluvně dohodnutý okamžik může být definován časově věcně Faktura je podložena investorem odsouhlaseným soupisem provedených prací, který je nedílnou součástí faktury. 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 5

Financování vlastními zdroji dodavatelské firmy s konečnou fakturou dodavatel se zavazuje realizovat celou stavební zakázku na vlastní účet po skončení výstavby předloží dodavatel investorovi tzv. konečnou fakturu (vč. soupisu provedených prací) 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 6

Zdroje financování podle charakteru investora Z hlediska charakteru investora je možné rozlišit následující druhy zakázek (v členění podle způsobu – zdrojů – financování): veřejné zakázky (veřejné rozpočty, účelové dotace, fondy EU) soukromé zakázky individuální zakázky (hypoteční úvěry, stavební spoření, vlastní zdroje) zakázky v rámci podnikatelské sféry (vlastní zdroje interní a externí, půjčky, bankovní úvěry, obchodní úvěry) 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 7

Řízení peněžních toků na zakázce Cílem při řízení peněžních toků na stavební zakázce je: Zajištění dostatečného množství peněžních prostředků na pokrytí výrobních nákladů při efektivním financování stavební zakázky Vhodný poměr vlastních a cizích zdrojů použitých k financování stavební zakázky (minimalizace finančních nákladů) Zajištění likvidity podniku (schopnost podniku dostát svým finančním závazkům vůči dodavatelům, zaměstnancům a státu) 26.12.2018 Financování stavební zakázky

Plánování peněžních toků na zakázce Základem plánování peněžních toků na zakázce je splátkový kalendář sjednaný nejen s investorem, ale i se subdodavateli Splátkový kalendář vychází: Ze způsobu financování SZ – definovaný ve smlouvě o dílo Ze schváleného harmonogramu stavby (části stavby) a definovaných milníků Koordinace splátkového kalendáře sjednaného s investorem se splátkovými kalendáři sjednávanými s jednotlivými subdodavateli Výstupem plánování peněžních toků na zakázce je vytvoření plánu cash flow stavební zakázky 26.12.2018 Financování stavební zakázky

Fakturace stavebních prací Faktura je uznatelným daňovým dokladem, který obsahuje následující náležitosti (zákon o DPH): Charakteristika obchodní firmy dodavatele i odběratele (název, sídlo, IČO, DIČ) Evidenční číslo Rozsah a předmět plnění Datum vystavení Datum uskutečnění zdanitelného plnění Jednotková cena bez DPH Základ daně Sazba DPH (snížená nebo základní) Výše daně Nedílnou součástí faktury je soupis provedených prací odsouhlasený oběma stranami a vytvořen v souladu s rozpočtem stavby 26.12.2018 Financování stavební zakázky

Obecné zásady fakturace Smlouva o dílo (objednávka) Sjednaná cena Způsob fakturace, splatnost faktur Termín zahájení a dokončení stavby Předmět plnění Časový harmonogram stavby, činnosti FAKTURACE (vystavení faktury vč. soupisu provedených prací) Provedené práce ve sledovaném období Stavební deník

Financování stavební zakázky Pozastávky Představují vyfakturovanou částku (obvykle 10% ze sjednané ceny), jejíž proplacení je odloženo: až do doby předání stavby a odstranění kolaudačních závad může být rozšířena i na záruční dobu (novostavby min. 36 měsíců, rekonstrukce min. 18 měsíců) Pokud zhotovitel řádně a včas neodstraňuje vady, poté může být pozastávka použita na pokrytí nákladů spojených s odstraněním 26.12.2018 Financování stavební zakázky

Subdodávky z pohledu finančního Stavbu je nutné rozčlenit na jednotlivé dodávky: které jsou realizované vlastními pracovníky které jsou realizovány subdodavateli V případě subdodávek je nutné provést výběrové řízení dle zvyklostí daného podniku: Vypracování podkladů pro ocenění (prováděcí dokumentace, výkaz výměr) Rozeslání podkladů potencionálním subdodavatelům Dle obvyklých kritérií výběr vhodného subdodavatele Sepsání smlouvy o dílo mezi hlavním dodavatelem stavby a subdodavatelem Na základě sepsané smlouvy o dílo mezi dodavatelem a investorem je nutné nastavit podmínky ve smlouvě o dílo se subdodavatelem Zejména se jedná o způsob fakturace a dobu splatnosti faktur 26.12.2018 Financování stavební zakázky

Praktické aspekty financování stavební zakázky Popis činnosti stavbyvedoucího v ekonomické oblasti I. Každý měsíc podává informace o provedených výkonech, které vyplňuje do tabulek vycházejících z nabídkového rozpočtu. Totéž vyplňuje ve finančním vyjádření. Do stejné nebo velmi podobné tabulky vyplňuje tytéž informace týkající se fakturace vůči investorovi. Do stejné nebo velmi podobné tabulky vyplňuje tytéž informace ve vztahu k subdodavatelům. Podává komentář k bodům 1, 2 a 3, zejména vysvětluje případné rozdíly. Provádí odhad provedených výkonů na další měsíc (plán fakturace, kolik MJ jednotlivých dodávek a za kolik Kč se bude fakturovat). Odsouhlasuje docházku dělníků (kolik jich na stavbě který den bylo, přiřadí si k nim hodinové sazby a na základě toho zjistí, jaké s prací dělníků byly spojené náklady). 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 14

Praktické aspekty financování stavební zakázky Popis činnosti stavbyvedoucího v ekonomické oblasti II. Podává přehled spotřeby hlavních materiálů. Ten dávají většinou dodavatelé na svých dodacích listech, stavbyvedoucí jej pouze odsouhlasí. Vhodné je zkontrolovat, zda souhlasí množství materiálu plánované (v projektu, výkazu výměr, či rozpočtu) a skutečně spotřebované. Stejný přehled je nutné zhotovit v případě nájmu strojů a stavebních mechanizmů. Z informací o času provozu a nákladů na hodinu je možné zjistit skutečné náklady spojené s provozem strojů a stavebních mechanizmů za měsíc. Odhad všech výše uvedených bodů na měsíc dopředu. Vytvoření soupisu provedených prací. 26.12.2018 26.12.2018 Financování stavební zakázky Financování stavební zakázky 15