VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: Základní škola T. G
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vlastnosti plynů.
Globální oteplování Země trpí! Lidé trpí! Možná to někdo nevidí.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Důlní požáry a chemismus výbušniny
„Svět se skládá z atomů“
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy: ZŠ Netvořice
Fyzika – Elektrolýza.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Problematika ozonu v atmosféře: ozonová díra, fotochemický smog
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Halogenderiváty uhlovodíků. Halogenderiváty uhlovodíků.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Výsledky měření ozonu pasivními dosimetry Ogawa
Freony Martin Trojan 9.A.
Atmosféra Země.
Základní statistické pojmy
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
Porovnání výsledků manuálních a automatických měření meteorologických parametrů na OBK Karel Dejmal Observatoř Košetice.
Koroze Koroze je rozrušování materiálu vzájemným chemickým působením materiálu a korozního prostředí. V případě kovů zpravidla komplexní chemické.
Výsledky měření na dopravní AMS
Vlastnosti plynů.
Roztoky Acidobazické děje
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Vzduch.
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Technická specifika využití solární energie
VY_32_INOVACE_
3.1 Surovina zdarma Kyslík má široké využití v průmyslu: - při výrobě oceli, při sváření a řezání kovů, v lékařství (dýchací přístroje), v raketové.
Složení a funkce atmosféry
nízkoteplotního plazmového výboje
Jejich příprava a reaktivita
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Meteorologie.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ Leoš Zábrš ČHMÚ pobočka Brno

Lokality měřící koncentrace přízemního ozónu na území jižní Moravy Brno Kroftova (městská - dopravní) Brno Tuřany (pozaďová - příměstská) Kostelní Myslová (venkovská – zemědělská) Prostějov (pozaďová - městská) Mikulov - Sedlec (venkovská - pozaďová)

Automatické Monitorovací Stanice AMS ukázka Brno Kroftova – okres Brno město Zem. souřadnice : 49o12´58“ - sš 16o34´9“ - vd 235 m - nad.výška

Brno Tuřany – okres Brno město Zem. souřadnice : 49o09´04“ - sš 16o41´49“ - vd 241 m - nad.výška Kostení Myslová – okres Vysočina Zem. souřadnice : 49o09´36“ - sš 15o26´26“ - vd 569 m - nad.výška Prostějov – okres Prostějov Zem. souřadnice : 49o27´56“ - sš 17o06´31“ - vd 218 m - nad.výška Mikulov Sedlec – okres Břeclav Zem. souřadnice : 48o47´32“ - sš 16o43´30“ - vd 245 m - nad.výška

Lokality měřící koncentrace přízemního ozónu na území jižní Moravy časové řady Brno Kroftova 1.1.1994 Brno Tuřany 1.1.1998 Kostelní Myslová 1.1.1997 Prostějov 17.6.1994 Mikulov - Sedlec 6.3.1996

v přízemní vrstvě atmosféry Ozon v přízemní vrstvě atmosféry Ozon je označován za sekundární znečišťující látku, nemá vlastní zdroj emisí, ale vzniká v přízemních vrstvách atmosféry složitými fotochemické reakcemi. Výsledná koncentrace ozonu v přízemní vrstvě závisí na: koncentraci jednotlivých prekurzorů a jejich vzájemnému poměru koncentrací (především oxidy dusíku, VOC, oxid uhelnatý) - Meteorologických podmínkách - intenzita slunečního záření - teplota vzduchu a to vše za spolupůsobení kyslíku.

v přízemní vrstvě atmosféry Chemizmus vzniku ozon v přízemní vrstvě atmosféry V menším množství: Fotolýza kyslíku O2 + hn  2 O < 242 nm O2 + O  O3 Klesání ze stratosféry (vyšší měrná hmotnost)

v přízemní vrstvě atmosféry Chemizmus vzniku ozon ( destrukce ozonu ) v přízemní vrstvě atmosféry Dominantně: Fotolýza NO2: NO2 + hn  NO + O O + O2  O3 NO + O3  NO2 + O2 NO2 + O2  NO + O3

v přízemní vrstvě atmosféry Chemizmus vzniku ozon v přízemní vrstvě atmosféry Fotolýza těkavých uhlovodíků (VOCs) – výfukové plyny spalovacích motorů, emise z různých chemických výrob, čistící prostředky, rozpouštědla. Např. vznik ozonu jako vedlejšího produktu při fotoaktivaci aldehydů : RCHO + hn  RCHO* RCHO* + O2  RCO3H RCO3H + O2  RCOOH + O3 RCHO + 2 O2  RCOOH + O3 Bylo však popsáno mnoho dalších mechanizmů vzniku přízemního ozonu

v přízemní vrstvě atmosféry Chemizmus vzniku ozon ( destrukce ozonu ) v přízemní vrstvě atmosféry Dominantní a základní krok pro vznik přízemního ozonu je uvedená fotolýza NO2: NO2 + O2  NO + O3 Tato reakce je při „absenci“ slunečního záření reversibilní a dochází k odbourávání ozonu – oxidace oxidu dusnatého na dusičitý. hn Jak bylo již však zmíněno při vzniku přízemního ozonu, ani destrukce molekul ozonu není jednoduchou a jednoznačně definovatelnou záležitostí, je závislá na mnoha faktorech, které nelze subjektivně ovlivnit ( poručíme větru dešti …….)

Denní chod - letní období minimální oblačnost = max. sluneční svit dopravní stanice minimální oblačnost = max. sluneční svit