Čtení a psaní genetickou metodou

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Rozdíl mezi českým a anglickým psacím písmem
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
VY_32_INOVACE_12_ Čtení slov s porozuměním 1 (SADA ČÍSLO 1)
VYVOZENÍ HLÁSKY,PÍSMENE P, p
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
VYVOZENÍ PÍSMENE, HLÁSKY L,l
Speciální péče na naší škole
Jakub Weinstein: Comenia Script.
INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP
Výstupy z Úvodního semináře
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Angličtina pro nadané žáky Na ZŠ nám. Curieových PhDr. M. Vučková.
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Alternativa ve výuce psaní
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: cvičení čtení ze známých písmen,
VY_32_INOVACE_08_Hláska a písmeno Ž, čtení slabik, slov
Nápravná metoda Grace Fernaldové
Použití ozdobného písma (fontu)
VY_32_INOVACE_13_ Čtení slov s porozuměním 2 (SADA ČÍSLO 1)
VY_32_INOVACE_01_Hláska a písmeno K, čtení slabik, slov
VY_32_INOVACE_10_Hláska a písmeno G, čtení slabik, slov
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
. název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1.ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Čtení.
VY_32_INOVACE_03_NÁCVIK ČTENÍ
VYVOZENÍ HLÁSKY A PÍSMENE O, o
Základní škola, Březinská 1702, Vlašim
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
VY_32_INOVACE_03_Hláska a písmeno C, Č, čtení slabik, slov
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Diagnostika a reedukace
Vyvození písmene, hlásky S,s
Proč a jak učit psát cizince analfabety a poloanalfabety
VY_32_INOVACE_02_Hláska a písmeno B, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DIDAKTIKA PRVOPOČÁTEČNÍHO ČTENÍ A PSANÍ
VY_32_INOVACE_09_Hláska a písmeno F, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
VY_32_INOVACE_06_Hláska a písmeno R, čtení slabik, slov (SADA ČÍSLO 4)
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Projekt „Sfumato – čtenářská gramotnost žáků základních škol“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK) Prioritní osa – 7.1 Počáteční.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
Genetická metoda čtení
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
Metodické materiály a pomůcky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Didaktické zásady edukačního procesu
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Kreativní partnerství na českých školách Jak umění mění učení
Porozumění jednoduchému textu 2
Specifické poruchy učení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
3. Hra jako základní prostředek vzdělávání
SPLÝVAVÉ ČTENÍ® Mgr. Milena Šilhánová
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Metodika počátečního čtení
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
Transkript prezentace:

Čtení a psaní genetickou metodou Jitka Topičová ZŠ Sadov 25.12.2018

Metody čtení a psaní v našem školství Analyticko-syntetická (slabikovací) Genetická (hláskovací) Globální 25.12.2018

Co je genetická metoda původ v českém reformním školství (J.Kožíšek –Poupata) vychází z jednotlivých hlásek/písmen respektuje přirozené funkce mozku je v souladu s učením J.A.Komenského nechává prostor pro individuální přístup k žákům název odvozen od „geneze“-postup po vývojových stádiích žák hned od počátku píše i čte,co napsal 25.12.2018

Etapy nácviku 1. Čtení a psaní písmen a slov ve velké tiskací abecedě 2. Čtení písmen a slov v malé tiskací abecedě (psaní stále ve velké tiskací abecedě),prvky psacího písma 3. Čtení a psaní písmen a slov v psací abecedě 25.12.2018

Princip hláskování PES Žák čte (říká): P + E + S = PES 25.12.2018

Pozitiva Méně zatěžuje začínajícího školáka (zásada jedné obtížnosti-jedna nová hláska = jeden znak) Neobsahuje „vědecké schéma“ (slabika dvojhlásková,…,uzavřená,slabikotvorná aj.) Podporuje čtení s porozuměním (žák vysloví CELÉ slovo,které má obsah na rozdíl od bezobsažné slabiky) Nezavrhuje zdvojené čtení,považuje ho za jednu z fází nácviku plynulého čtení Zmírňuje důsledky SPU Umožňuje dříve číst tištěné texty i mimo čítanku (již v prosinci umí žák všechna písmena tištěné abecedy) Podporuje úhledné psaní (dostatek času na uvolňovací cviky před nástupem psacího písma) 25.12.2018

Negativa Nemusí vyhovovat všem žákům (pak by měl učitel nabídnout jinou metodu) U žáků s obtížemi ve sluchovém vnímání může být postup skládání a rozkládání slov obtížnější Při současně používané jiné metodě nastává pro žáka chaos (domluvit s rodiči,jak s dítětem doma číst,resp. vůbec nečíst) 25.12.2018

Zkušenosti z praxe Žáci čtou více s porozuměním,nečteme na rychlost.Ta se přirozeně zvyšuje. Vytvořením žákovských pomůcek lze dosáhnout aktivnějšího učení žáka s okamžitou zpětnou vazbou. I když psaní v písance nastupuje až koncem prosince,žáci píší úhledněji,uvolněněji a s menší chybovostí. Slabiku zavádíme až ke konci 1.ročníku jako pomůcku pro dělení slov na konci řádku. Výuka čtení v dalších ročnících probíhá již podle běžných metod. Žáky čtení baví i na konci 1.ročníku. 25.12.2018

Použité materiály Poznatky ze semináře PhDr. Jarmily Vágnerové,CSc. „Čtení a psaní genetickou metodou“ „Učíme se číst“-učebnice pro 1.roč.ZŠ,vydalo SPN 1998, Praha Metodická příručka k učebnici „Učíme se číst“,vydalo SPN 1998, Praha 25.12.2018