Čtení a psaní genetickou metodou Jitka Topičová ZŠ Sadov 25.12.2018
Metody čtení a psaní v našem školství Analyticko-syntetická (slabikovací) Genetická (hláskovací) Globální 25.12.2018
Co je genetická metoda původ v českém reformním školství (J.Kožíšek –Poupata) vychází z jednotlivých hlásek/písmen respektuje přirozené funkce mozku je v souladu s učením J.A.Komenského nechává prostor pro individuální přístup k žákům název odvozen od „geneze“-postup po vývojových stádiích žák hned od počátku píše i čte,co napsal 25.12.2018
Etapy nácviku 1. Čtení a psaní písmen a slov ve velké tiskací abecedě 2. Čtení písmen a slov v malé tiskací abecedě (psaní stále ve velké tiskací abecedě),prvky psacího písma 3. Čtení a psaní písmen a slov v psací abecedě 25.12.2018
Princip hláskování PES Žák čte (říká): P + E + S = PES 25.12.2018
Pozitiva Méně zatěžuje začínajícího školáka (zásada jedné obtížnosti-jedna nová hláska = jeden znak) Neobsahuje „vědecké schéma“ (slabika dvojhlásková,…,uzavřená,slabikotvorná aj.) Podporuje čtení s porozuměním (žák vysloví CELÉ slovo,které má obsah na rozdíl od bezobsažné slabiky) Nezavrhuje zdvojené čtení,považuje ho za jednu z fází nácviku plynulého čtení Zmírňuje důsledky SPU Umožňuje dříve číst tištěné texty i mimo čítanku (již v prosinci umí žák všechna písmena tištěné abecedy) Podporuje úhledné psaní (dostatek času na uvolňovací cviky před nástupem psacího písma) 25.12.2018
Negativa Nemusí vyhovovat všem žákům (pak by měl učitel nabídnout jinou metodu) U žáků s obtížemi ve sluchovém vnímání může být postup skládání a rozkládání slov obtížnější Při současně používané jiné metodě nastává pro žáka chaos (domluvit s rodiči,jak s dítětem doma číst,resp. vůbec nečíst) 25.12.2018
Zkušenosti z praxe Žáci čtou více s porozuměním,nečteme na rychlost.Ta se přirozeně zvyšuje. Vytvořením žákovských pomůcek lze dosáhnout aktivnějšího učení žáka s okamžitou zpětnou vazbou. I když psaní v písance nastupuje až koncem prosince,žáci píší úhledněji,uvolněněji a s menší chybovostí. Slabiku zavádíme až ke konci 1.ročníku jako pomůcku pro dělení slov na konci řádku. Výuka čtení v dalších ročnících probíhá již podle běžných metod. Žáky čtení baví i na konci 1.ročníku. 25.12.2018
Použité materiály Poznatky ze semináře PhDr. Jarmily Vágnerové,CSc. „Čtení a psaní genetickou metodou“ „Učíme se číst“-učebnice pro 1.roč.ZŠ,vydalo SPN 1998, Praha Metodická příručka k učebnici „Učíme se číst“,vydalo SPN 1998, Praha 25.12.2018