Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová
Segmentace trhu proces plánování rozdělující celý trh na menší skupiny, které se od sebe liší 1. fáze – Výzkum trhu zhodnocení možnosti prodeje produktů, odhad budoucí poptávky 2. fáze – profilování segmentů rozdělení zákazníků do menších skupin s podobnými charakteristikami (stejné postoje, věk...) 3. Fáze – tržní zacílení vyhodnocení atraktivity a vhodnosti jednotlivých segmentů výběr jednoho nebo více segmentů, na které se bude firma zaměřovat
DEMOGRAFICKÝ SEGMENT 1) Věk (do 6 let, 6 - 11, 12 - 19, 20 - 34, 35 - 49, 50 - 64, 65 a více) 2) Pohlaví (muž, žena) 3) Velikost rodiny (1 - 2, 3 - 4, 5 a více) 4) Náboženství
Geografický segment 1) Země (ČR, Rakousko…) 2) Okres (Střední Čechy, Jižní Čechy…) 3) Typ osídlení (městské, venkovské, průmyslové oblasti) 4) Prostředí (ostrovy, podnebí...)
Podle účelu cesty 1)Rekreace 2) Obchodní cesty 3) Nákupy… - Lze propojit s formami CR
Sociologická segmentace 1) Společenská vrstva (dělnická, střední, vyšší) 2) Životní styl (sportovnci, fanoušci...)
Socio-ekonomická segmentace 1) Výše příjmů 2) Vzdělání 3) Povolání
Motivační faktory cr Vedou k potřebě rekreace, dovolené nebo aktivitám ve volném čase Fyzické (sportovní aktivity, pobyt mimo obvyklé prostředí) Emocionálí (nostalgie, únik) Kulturní (kulturní akce, prohlídky památek) Postavení (exklusivita, módnost) Osobní (návštěva známých) Osobní rozvoj (dovednosti, znalosti)
Determinující faktory v cr Zda zákazník bude moci jet na dovolenou Jaký typ výletů, dovolené, cest může podniknout
Obecné trendy v CR 1) Poptávka Změny ve společnosti (demografické, socioekonomické) 2) Nabídka Převyšuje poptávku např. změny v dopravě, rozvoj technologií, dopad CR na živ. prostředí 3) Časové hledisko - Obecné změny (války, terorismus,sezónnost, obliba destinace)
Základní pojmy v cr
trh = oblast ekonomiky, kde se střetává nabídka s poptávkou a dochází ke směně zboží a služeb Subjekty trhu CR Kupující – chtějí cestovat a uspokojovat své potřeby nákupem služeb CR (domácnosti, podniky, jiné organizace) Prodávající – nabízí služby CR na trhu přímí dodavatelé (podniky dopravních, ubytovacích, stravovacích služeb) zprostředkovatelé (CK,CA) Stát – pomocí státních norem reguluje fungování trhu CR
Objekty (zboží, služby) – předmět směny na trhu CR Služby CR – ubytovací, stravovací, dopravní atd. Zboží – doplňkový charakter (mapy, pohlednice, knihy, suvenýry) Volné statky – nabízí příroda (moře, čistý vzduch, léčivé prameny, krajina) Mechanizmy na trhu CR Nabídka zboží, služeb, místních atraktivit Poptávka po zboží, službách v určitém místě Cena – výsledek působení nabídky a poptávky s vlivem konkurence