Úvodní konference „Naplňování krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje I“ 2.10.2018
Program konference Úvodní slovo Mgr. Petr Tulpa, náměstek hejtmana, řízení rezortu školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti Leoš Křeček, vedoucí odboru školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Představení projektu Ing. Marcela Nováková, hlavní finanční manažerka projektu Představení klíčových aktivit Bc. Jakub Lang, manažer aktivit Prezentace aktivit partnera projektu - Krajská vědecká knihovna v Liberci PhDr. Dana Petrýdesová, vedoucí Odboru služeb KVK v Liberci Kateřina Vítková, koordinátorka KVK Prezentace aktivit partnera projektu – IQLANDIA o. p. s. Mgr. Petr Desenský, didaktik vývoje vzdělávacích programů v IQLANDII Diskuse
Projekt NAKAP LK I vychází z Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Libereckého kraje I. a zaměřuje se na některé z jeho intervencí
NAKAP LK I Realizace projektu: 1.7.2018 - 31.8.2020 Rozpočet projektu: 56 791 985,89 Kč První záloha od MŠMT obdržena ve výši 16 185 715,96 Kč 30 partnerů projektu Liberecký kraj 24 středních škol 4 pedagogicko-psychologické poradny Krajská vědecká knihovna v Liberci IQLANDIA
Financování projektu 85% dotace z Evropské unie z OP Výzkum, vývoj a vzdělávání 10% podíl ze státního rozpočtu ČR 5% spoluúčast z rozpočtu Libereckého kraje
4 klíčové aktivity projektu Podpora polytechnického vzdělávání Zkvalitnění péče o nadané žáky Podpora čtenářské a matematické gramotnosti Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje
Realizační tým NAKAP LK I Hlavní manažer projektu Hlavní finanční manažer Finanční manažer a manažer projektu Manažer aktivit Věcný manažer aktivity podpora polytechnického vzdělávání Věcný manažer aktivity zkvalitnění péče o nadané žáky Věcný manažer aktivity čtenářská a matematická gramotnost
Administrativní tým NAKAP LK I Mgr. Michaela Svitáková, hlavní manažerka projektu Ing. Marcela Nováková, hlavní finanční manažerka projektu Mgr. Pavlína Verešová, finanční manažerka a manažerka projektu
Odborný tým NAKAP LK I Bc. Jakub Lang, manažer aktivit projektu Bc. Adam Červenka, věcný manažer aktivity podpora polytechnického vzdělávání Mgr. Eva Dušková, DiS., věcná manažerka aktivity zkvalitnění péče o nadané žáky Bc. Jakub Grežo, věcný manažer aktivity čtenářská a matematická gramotnost
Monitorovací období 1. monitorovací období 3. monitorovací období 1.7.2018 - začátek 30.9.2018 31.3.2019 30.9.2019 31.3.2020 31.8.2020 konec 4x Zpráva o realizaci projektu / Žádost o platbu a Závěrečná zpráva o realizaci projektu
Cíle projektu Vyšší kvalita vzdělávání v Libereckém kraji Zvýšení zájmu o polytechnické vzdělání Vznik fungujícího systému spolupráce v rámci regionu při identifikaci a podpoře nadaných a mimořádně nadaných žáků Zvýšení matematické a čtenářské gramotnosti Zmapování stavu inkluze v kraji
Přínosy projektu pro pedagogy Metodická podpora pedagogů SŠ a ZŠ v oblasti polytechnického vzdělání a čtenářské a matematické gramotnosti Výměna zkušeností a názorů s odborníky i ostatními pedagogy Motivace učitelů k zavádění inovativních metod výuky v praxi Přímá podpora pedagogů při práci s nadanými žáky ze strany PPP
pro žáky Přínosy projektu Zvýšená motivace žáků ZŠ a SŠ ke vzdělání v polytechnických oborech Zvýšení úrovně čtenářských a matematických gramotností u žáků ZŠ, SOŠ a SOU Doplnění výuky v oblasti polytechniky o neformální vzdělávání ve spolupráci s IQLANDIÍ
Přínosy projektu pro rodiče možnost využití individuální konzultace s pracovníkem PPP přímo v terénu bez nutnosti návštěvy poradny pro školy a iQLANDII materiální vybavení pracovišť pro odbornou veřejnost předávání zkušeností a vzájemná informovanost
Informace o projektu https://www.kraj-lbc.cz (tiskové zprávy) www.edulk.cz (Informační a vzdělávací portál LK) Konference pro odbornou veřejnost Možnost osobní schůzky v budově Evropského domu, 3. patro, kancelář 4.07
Přehled klíčových aktivit „Zkvalitnění péče o nadané žáky“ „Podpora polytechnického vzdělávání“ „Podpora čtenářské a matematické gramotnosti žáků“ „Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje“
Klíčová aktivita: 1 Zkvalitnění péče o nadané žáky
Nadaní žáci v několika větách Nadaných dětí je podle statistiky v populaci 5 až 10 % - v každé běžné třídě nejméně jeden. Kvůli svým specifikům potřebují ve vzdělávání podpořit. Rozvoj jejich nadání může/měl by v budoucnosti přispět společnosti. Mít ve třídě nadaného žáka je pro učitele motivující a inspirující. Často i naplňující.
Zkvalitnění péče o nadané žáky PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNY POMÁHAJÍ UČITELŮM ZÁKLADNÍCH ŠKOL V TERÉNU Konzultantka PPP poskytuje podporu pedagogickým pracovníkům na 1. stupni ZŠ, spolupracuje s rodiči nadaných žáků, pomáhá s nastavením individuálního přístupu ve vzdělávání. Předává učitelkám materiály do vyučování. PPP Liberec PPP Jablonec nad Nisou PPP a SPC Semily PPP Česká Lípa
Zkvalitnění péče o nadané žáky ZALOŽILI JSME PLATFORMU PRO ODBORNÍKY Sdílení příkladů dobré praxe a zkušeností. Určena pro pedagogy ZŠ a SŠ, zástupce PPP a odbornou veřejnost. Nejbližší setkání proběhne v prosinci, kdy se s tématem nadaných dětí seznámí studenti učitelství 1. stupně. NASTAVUJEME SYSTÉM SPOLUPRÁCE Mezi PPP, ZŠ, SŠ, Krajskou sítí podpory nadání, Národním institutem dalšího vzdělávání a odborníky. ZVEŘEJNÍME ZÁSOBNÍK MATERIÁLŮ Materiály, pracovní listy, online tipy pro učitele a rodiče. PŘIPRAVUJEME METODICKOU PŘÍRUČKU s informacemi a tipy Bude k dispozici v roce 2020.
Kontakty NAKAP LK I a PPP Věcná manažerka aktivity zkvalitnění péče o nadané žáky projektu NAKAP LK I - Mgr. Eva Dušková DiS., tel. 485 226 142, eva.duskova@kraj-lbc.cz Liberec - konzultantka PPP - Mgr. Zuzana Šilhavá, silhava@pppliberec.cz Jablonec nad Nisou - konzultantka PPP - Mgr. Blanka Hýřová, hyrova@pppjbc.cz Česká Lípa - konzultantka PPP - Mgr. Marie Kašparová, kasparova@pppcl.cz Semily - pozice v PPP bude brzy obsazena, poradna@pppsemily.cz
Klíčová aktivita: 7 Podpora polytechnického vzdělávání Manažer aktivity: Bc. Adam Červenka adam.cervenka@kraj-lbc.cz +420 485 226 143
1) Metodická centra na SŠ 4x za školní rok Cíl: shánět novinky z oboru a vzdělávat učitele Střední škola volí téma Metodického centra na základě poptávky a specializace školy Na 6 partnerských školách vznikne 7 MC
2+3) Volnočasové aktivity na SŠ a ZŠ Střední školy pořádají kroužky Téma si stanoví sama škola podle své odbornosti a podle poptávky Kroužky jsou zpravidla zaměřené na rozvoj praktických dovedností s ohledem na menší počet žáků ve skupině Podílí se 14 partnerských škol a vznikne 32 Volnočasových aktivit Kroužky probíhají v pravidelných intervalech (většinou týdně)
4) Projektové dny (spolupráce ZŠ a SŠ) Projektové dny pořádá partnerská střední škola Těžištěm je spolupráce středních a základních škola Prostřednictvím sdílení učeben/dílen/laboratoří SŠ 24 partnerských středních škol z Kraje dohromady uskuteční 460 PD Témata projektových dní jsou zaměřena na odbornost jednotlivých škol a reagují na poptávku základních škol
Klíčová aktivita: .d771 Podpora čtenářské a matematické gramotnosti žáků + =
Věcný manažer aktivity čtenářská a matematická gramotnost Metodické centrum pro podporu matematické gramotnosti Metodické centrum pro podporu čtenářské gramotnosti Pilotní projekt na podporu čtenářské a matematické gramotnosti
Metodické centrum pro podporu matematické gramotnosti: 4x ročně setkání metodického centra (matematická gramotnost) pro pedagogy ZŠ, SŠ Přímá podpora profesního rozvoje pedagogických pracovníků: - odborné přednášky s lektory a odborníky v oboru - nový rozhled, výměna zkušeností, nové informace
Pilotní projekt na podporu čtenářské a matematické gramotnosti: Vytvoření funkčního systému spolupráce mezi dodavatelem služby a ZŠ, SOŠ, SOU (zapojení až 25 ZŠ a 10 SOŠ, SOU) - pro 2. stupeň ZŠ (6-7. třída), SOŠ A SOU (1-2. ročník) - spolupráce pedagogů napříč předměty - úvodní metodické setkání na začátku pilotního projektu Vybráno bude 5 pilotních ZŠ a 3 pilotní SOŠ či SOU - vyšší stupeň podpory, úzká spolupráce s dodavatelem
Pilotní projekt na podporu čtenářské a matematické gramotnosti: Vznik 2 vývojových kontinuí jedno pro čtenářskou a druhé pro matematickou gramotnost: - 5-ti úrovní dle dovedností - osobní a individuální zaměření pro každého žáka - mapy sledující vývoj žáka Ověření úrovně žáků v rámci vývojového kontinua: - každých 6-7 měsíců - zajištění aktuálnosti doporučení pro žáky a pedagogy - sledování průběhu a efektivity vývoje žáka
Pilotní projekt na podporu čtenářské a matematické gramotnosti: Vybráno bude 5 pilotních ZŠ a 3 pilotní SOU či SOŠ: - vyšší stupeň podpory - osobní návštěvy kvalifikovaného týmu dodavatele - metodická podpora konkrétních potřeb školy (individuální) - konzultace s pedagogy - tandemové výuky - zpětné vazby - návštěvy výuky a následný rozbor
Seznam zapojených ZŠ
Kontakt: Bc. Jakub Grežo Věcný manažer aktivity čtenářská a matematická gramotnost projektu NAKAP LK I odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu e-mail: jakub.grezo@kraj-lbc.cz tel: +420 485 226 144
Klíčová aktivita: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang jakub.lang@kraj-lbc.cz +420 485 226 146
Školská inkluzivní koncepce Vstupní schéma Realizační tým Platforma Tvůrce školské inkluzivní koncepce KAP Školská inkluzivní koncepce
Školská inkluzivní koncepce – PROČ?
Časový harmonogram ŠIK LK Platforma ŠIK Platforma ŠIK Platforma ŠIK Platforma ŠIK Platforma ŠIK 5. září 2018 prosinec 2018 březen 2019 červen 2019 prosinec 2019 ŠIK LK – vnitřní aktivity Tvůrce školské inkluzivní koncepce Aktualizace dat z KAP Školská inkluzivní koncepce Libereckého kraje září – říjen 2018 průběžně – prosinec 2019 prosinec 2019
Školská inkluzivní koncepce Výstupní schéma APIV B Školská inkluzivní koncepce Zmapování stavu Odpovědnost Cílové skupiny Zapojení relevantních aktérů Strategie a její naplňování Finanční zajištění
Kontakt Bc. Jakub Lang Manažer aktivit projektu NAKAP LK I odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu email: jakub.lang@kraj-lbc.cz tel: +420 485 226 146