Problémy Ozónové vrstvy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kyslík Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Ozonová díra & Skleníkové plyny
Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Atmosféra Země.
Abiotické podmínky života
Ozonová díra.
OZON.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál objasňuje žákům pojem deriváty uhlovodíků, blíže.
Kyslík – prvek nezbytný pro život
Fyzikální aspekty zátěží životního prostředí
Ozon – ochránce a zabiják
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Ozonová vrstva.
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Světlo.
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Složky krajiny a životní prostředí
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
KYSLÍK.
Krajina a životní prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_135_Kyslík AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8.,
ATMOSFÉRA.
 člověk vypouští zplodiny do ovzduší, ty potom brání odchodu slunečního záření a působí jako skleník, pokud by se znečištění nesnížilo, tak hrozí oteplení.
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Krajina a životní prostředí
ZEk 1.část Úvod a dendrologie
Atmosféra Filip Bordovský.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
Ozónová vrstva Země Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
její znečištění a důsledky
Vznik a vývoj atmosféry Země
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění ovzduší Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vypracoval: Adam Olejníček Obor: Technické lyceumTřída: 2.L Předmět: BiologieŠkolní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Kašpar LudvíkDatum vypracování:
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : duben 2012 Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
je to elektromagnetické vlnění s vlnovou délkou kratší než světlo fialové barvy nejkratší vlnové délky zasahují do oblasti rentgenového záření přirozeným.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_09_Kyslík Téma: Chemie.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Atmosféra.
VY_32_INOVACE_Slo_I_08 Ozon ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_34_KYSLÍK TÉMA: KYSLÍK ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Atmosféra Země.
ŽIVÁ A NEŽIVÁ PŘÍRODA Jasmína Dolejší,
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Transkript prezentace:

Problémy Ozónové vrstvy

Ozón a ozónosféra Jaká je chemická značka ozónu a kde se především nachází? Ozón je poměrně nestabilní plyn přirozeně se vyskytující v atmosféře Země. Nejvíce zastoupen ve stratosféře ve výškách kolem 15 – 30 km Tvořen třemi atomy kyslíku – O3

Vznik a zánik ozónu Běžná molekula kyslíku se štěpí působením krátkodobého elektrického výboje (blesku) nebo působením UV záření. Atomy se okamžitě spojí s běžným kyslíkem. Ozón je však nestabilní a snadno se přeměňuje zpátky na kyslík. Tento proces urychlují atomy fluoru a chloru

Sluneční záření Kromě viditelného světla vysílá Slunce k zemi i jiná spektra záření. Která to jsou? Ultrafialové (vlnové délky pod 390 nm) Infračervené (vlnová délka nad 760 nm)

UV záření a jeho vliv UV (ultrafialové záření) je pro člověka (a jiné živé organismy) velmi nebezpečné. Velká část UV záření se pohltí během průchodu ozónosférou. Jen malé procento proniká až k zemskému povrchu – především UV A záření. Nebezpečnější UVB nebo UVC dopadají v mnohem menší míře. Při zeslabení ozónové vrstvy dopadá na Zemi více UV záření Jaké je riziko? při pobytu na Slunci dochází snadněji ke spálení kůře, kůže rychleji stárne, z dlouhodobějšího hlediska se zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže. Ohrožena je také sítnice očí.

Ozónová díra Co je to ozónová díra? Ozónová díra je část atmosféry s výrazně zeslabenou ozónosférou Co způsobuje zeslabení ozónosféry? Předpokládá se, že hlavník viníkem jsou tzv. freony V jaké oblasti lidské činnosti se využívají (využívaly) freony? Především chladící zařízení a hnací plyny do sprejů.

Ozónová díra K největšímu zeslabení ozónové vrstvy dochází v oblasti nad polárními oblastmi, v mírném pásu menší rozsah, v oblasti rovníku nejméně. Rozsah se dlouhodobě zvětšuje. Ubývání ozónu bylo prokázáno měřeními od 80. let 20.století. Jak se nazývají jednotky, v nichž se měří síla ozónové vrstvy? Dobsonova jednotka

Freony Freony: chlor-fluorované uhlovodíky. Rozlišujeme „tvrdé“ a „měkké“. Tvrdé jsou mnohem nebezpečnější pro ozónovou vrstvu. Vídeňská smlouva: 1985, první dohoda o postupném ukončení používání freonů ve vyspělých zemích Montrealský protokol – navazoval na Vídeňskou smlouvu 1996 – (EU 1994) ukončení používání (neplatí pro rozvojové země)

Přízemní (troposférický) ozón Ozón se vytváří také fotochemickými reakcemi při zemském povrchu. Atom kyslíku se uvolňuje z látek jako jsou oxidy dusíku, oxid uhličitý, metan nebo další látky, které souvisí se znečišťováním atmosféry v průmyslových oblastech. Na rozdíl od stratosférického ozónu je jeho přítomnost v troposféře nežádoucí.

Přízemní (troposférický) ozón Působí škodlivě na organismy i materiály. Pro živé organismy toxický – poškozuje rostliny, snižuje produkci zemědělských plodin, na člověka působí dráždivě, způsobuje dýchací obtíže Nejhorší situace (fotochemický smog) nastávají v horkých slunečních dnech se slabým větrem v místech s intenzivní dopravou a průmyslem.