Callisty Royové Madeleine Leiningerové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Péče o pracovníky.
Vymezení a pojetí sociální práce
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
sociální psychologie Škola:
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
Rozdíly mezi osobnostmi
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Psychologie II Sociální psychologie
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Domácí péče Home care.
Koncepce ošetřovatelství
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Sociální diferenciace
Fakulta zdravotnických studií
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TERI – L 2015 – PREZENTACE MAREK JELÍNEK, DAVID FRIC
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Model fungujícího zdraví
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Úvod do psychologie
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace.
Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Mezinárodní den sester květen 2009
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Fakulta zdravotnických studií
teorie oboru ošetřovatelství
Jiří Kabát Domácí péče 2017.
Filozofie ošetřovatelství
Fakulta zdravotnických studií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
teorie oboru ošetřovatelství
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Studijní program Ošetřovatelství
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Úvod do psychologie II. přednáška
5. Kultura jako řešení problémů přežití
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
Prvky edukačního procesu
Pedagog.
Budoucnost domácí péče
Transkript prezentace:

Callisty Royové Madeleine Leiningerové Ošetřovatelský model Callisty Royové Madeleine Leiningerové

Ošetřovatelský model Callisty Royové Adaptační model 2

Callista Royová získala základní ošetřovatelské vzdělání na Mount Mary‘s College v Los Angeles ukončila bakalářské i magisterské vzdělání v ošetřovatelství na University of California v Los Angeles doktorské studium sociologie habilitace z klinické neurologie

Callista Royová Pracovala: jako řadová a staniční sestra v pediatrickém ošetřovatelství jako vedoucí ošetřovatelského oddělení na Mount Mary‘s College v Los Angeles jako odborná asistentka na School of Nursing University of Portland ředitelka na Mount St. Mary‘s Hospital v Tucsonu jako profesorka na Boston College of Nursing v Massachusetts stala se členkou Americké akademie věd, NANDA, Světové organizace žen 4

Vývoj modelu vychází z praxe Royové na dětské klinice základ modelu je vytvořen v průběhu magisterského studia publikace výsledků 1974 v kapitole „The Roy Adaptaion Model“ v knize Riehl (Koncepční modely ošetřovatelské praxe) 1976 publikace monografie Úvod do ošetřovatelství: adaptační model) 1976 – 1977 výzkumné pozorování 1982 publikace teoretické báze a výsledků

Teoretická východiska Humanistická filozofie a holizmus Maslowovy práce Sociální interakční teorie Helsonova adaptační teorie 6

Předpoklady orientace na příjemce orientace na prostředí 7

Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Pacient/ klient Role sestry Zdroj potíží Ohnisko zásahu Způsob zásahu Důsledky 8

Metaparadigmatické koncepce Osoba – je BPS bytost v konstantní interakci se stále měnícím se prostředím Prostředí – vytváří podmínky, okolnosti, situace a vlivy, které působí na vývoj a chování jedinců Zdraví – je určitý stav a proces Ošetřovatelství - je věda o nemocničním ošetřování a praktická dosciplína 9

Koncepce modelu Adaptace je proces přizpůsobování se změnám prostředí Stimuly jsou podněty z vnějšího a vnitřního prostředí, které vyvolávají adaptační odpověď, reakci druhy stimulů: fokální, kontextuální, reziduální Adaptační niveau je individuální rozsah efektivních reakcí jedince na stimuly reakce se dělí na: adaptivní a neefektivní 10

Koncepce modelu Adaptační systém jedince Se dělí na dva subsystémy: - primární (kontrolní subsystém) regulátor a kognátor - sekundární (efektorový posystém) adaptační mody (fyziologická oblast, sebepojetí, rolová funkce, vzájemná závislost) 11

12

Elementy modelu Zájem sestry o pacienta Ošetřování jako podpora a napomáhání pacientovy adaptace Podpora procesu adaptace Soustřeďování se na pacienta na jedince adaptujícího se na stimuly

Obsah modelu Primární subsystém Sekundární subsystém vstup kontrolní procesy účinek - efektory výstupy stimuly adaptační niveau překonávací mechanizmy regulátor kognátor •fyziologická oblast •sebepojetí •rolová funkce •vzájemná závislost efektivní = adaptivní a/nebo nefektivní = maladaptivní reakce na chování 14

Rolový strom Listy – terciální role – dočasná Větve – sekundární role – relativně trvalá, vybrané role Kmen – primární role – relativně trvalá, daná role 15

Znázornění ošetřovatelských činností v modelu všechny oš. činnosti jsou zaměřené na podporování v období zdraví adaptaci jedince během choroby fyziologická oblast sebekoncepce sebepojetí rolová funkce vzájemná závislost

Objekt oš. péče je jedinec s adaptivním systémem, přijímající stimuly z prostředí intervence se týkají stimulů nebo problémů, které se vyskytují a to v oblastech: základní fyziologické potřeby sebeuvědomění zvládnutí role vzájemná závislost

Ošetřovatelský model Madeleine Leiningerové Teorie transkulturní péče

Motto: „Pokud mají lidé přežít a žít ve zdravém, pokojném a smysluplném světě, pak musí sestry a další zdravotničtí pracovníci pochopit jejich různá kulturní přesvědčení, kulturní hodnoty a životní styl, aby byli schopni poskytovat kulturně uzpůsobenou prospěšnou zdravotní péči.“ Madeleine Leiningerová

Madeleine Leiningerová získala základní ošetřovatelské vzdělání na St. Anthony´s Nursing School v Denveru bakalářské vzdělání v biologii na Benedictine College v Atchinsonu magisterské vzdělání v psychiatrickém ošetřovatelství na Catholic University of America ve Washingtonu D.C. doktorandské studium na University of Washington v Seattlu zaměřené na kulturní a sociální antropologii

Madeleine Leiningerová Pracovala: jako řadová a staniční sestra na chirurgickém oddělení, později jako ředitelka ošetřovatelských služeb psychiatrického oddělení v St. Josephs Hospital v Omaze 1966 profesorka ošetřovatelství a antropologie v Coloradu 1969 děkanka a profesorka ošetřovatelství School of Nursing ve Washingtonu 1973 založila Katedru transkulturního oše. na School of Nursing ve Washingtonu později s stala ředitelkou centra na podporu výzkumu transkulturního oše. a vedoucí redaktorkou 1974 děkan a profesorka ošetřovatelství na College Nursing a profesorka antropologie University Utah v Salt Lake City

Madeleine Leiningerová 1981 členka Wayne State University v Detroitu hostovala v desítkách amerických a zahraničních univerzitách je autorkou asi 30 knižních publikací a držitelkou mnoha významných ocenění v současnosti stále přednáší

Vývoj teorie vlastní zkušenost ze sesterské praxe související s mnohonárodnostní, etnickou rozdílností a migrací obyvatelstva 60. léta 20. stol. první studie o transkulturním oše. 1970 publikace první knihy: Ošetřovatelství a antropologie: mísení dvou světů 1978 publikace: Transkulturní ošetřovatelství: koncepce, teorie a praxe

Teoretická východiska Kulturní a sociální antropologie Pojmy: kulturní antropologie, kultura, dominantní kultura a subkultura, kulturní hodnoty, transkulturní ošetřovatelství, péče, pečování, kulturní univerzálie, kulturní prostor, kulturní střety, kulturní šok, kulturní bolest, kulturní slepota, rasa

Základní pojmy souvisejí s modelem Kultura představuje hodnoty, normy, životní styl jedince či skupiny, které usměrňují jeho myšlení, rozhodování a činnosti Dominantní kultura je hlavní kultura obyvatelstva Subkultura je skupina, která se odlišuje od dominantní kultury, avšak zároveň je její součástí

Základní pojmy souvisejí s modelem Multikulturní = vyjadřuje mnohočetnost, seskupení kultur, které stojí vedle sebe, izolovaně, neovlivňují se.

Základní pojmy souvisejí s modelem Transkulturní = významově znamená „přesahující“ hranice kultury − kultury se střetávají, vzájemně se ovlivňují

Předpoklady péče je univerzální fenomén je založená na různorodosti, obecnosti a univerzálnosti péče je nezbytná pro vývoj člověka,… péče má biofyzikální, kulturní, psychologickou, sociální a ekologickou dimenzi a kulturní koncepce každá kultura má tradiční a formální oše. praxi hodnoty a přesvědčení v oblasti péče vycházejí u každé kultury z náboženských, rodinných, společenských, kulturních, ekonomických a politických souvislostí

Předpoklady každá kultura popisuje sebepéči, oš. praktiky a oš. systém specificky kulturně shodné a všestranné způsoby péče jsou nezbytné pro zdraví a blaho jedinců terapeutická oš. péče může nastat jedině tehdy, když jsou známé a při poskytování péče respektované kulturní hodnoty, výrazy a praktiky

Hlavní jednotky Cíl ošetřovatelství Pacient/ klient Role sestry Zdroj potíží Ohnisko zásahu Způsob zásahu Důsledky 30

Metaparadigmatické koncepce Osoba – jedinec, který se dokáže postarat o sebe a projevuje zájem o své potřeby, pohodu a přežití Prostředí – blíže není definováno Zdraví – je kulturně determinovaný stav pohody, vyjadřující schopnost jednotlivců vykonávat denní činnosti kulturně vhodným způsobem Ošetřovatelství – je transkulturní profese a vědní disciplína 31

Koncepce teorie Seřazen do čtyřech úrovní: První úroveň – zahrnuje filozofický názor a úroveň sociálního systému Druhá úroveň – určuje kulturně specifické a významné vztahy k péči o zdraví Třetí úroveň – poskytuje charakteristiky každého systému a specifické rysy každé péče Čtvrtá úroveň – zahrnuje rozhodování a poskytování oš. péče v oblastech zachování nebo udržování kulturní péče

Model vycházejícího slunce

Představuje koncepci Sociální a kulturní struktury Systémy péče - tradiční - profesionální Typy péče - care - caring

Faktory ovlivňující rozvoj transkulturního ošetřovatelství Materiálně technické a organizační Ideově - duchovní Změny v způsobu života

(Celo)národní kultury Celosvětová kultura Mezinárodní kultury (Celo)národní kultury Regionální kultury Místní kultury

Tři fáze vývoje transkulturního ošetřovatelství Uvědomění si a vnímavost k rozdílům a shodě v kulturní péči. Dosažení hloubky teorie transkulturního ošetřovatelství. Kreativní užívání a praktikování základního výzkumu s dokumentování důkazů pro kulturně souběžné výkonu praxe.

DĚKUJI ZA POZORNOST