Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
BOLOŇSKÝ PROCES - INTERNACIONALIZACE INFORMACE Z KONFERENCE MINISTRŮ VYS. ŠKOLSTVÍ BERGEN Prezentace pro předsednictvo RVŠ, Pavel.
Advertisements

European Language Portfolio from Outside and Inside Channel Crossings.
Zvýšení mobility inženýrů v Evropě engineerING card zvýšení mobility inženýrů v Evropě.
H. Hanžlová AKTION Česká republika – Rakousko spolupráce ve vědě a vzdělávání Katarína Matusová.
Úřad vlády ČR Odbor pro informování o evropských záležitostech Ing. Klára Nápravníková Grantové informační projekty OEZ 2006 Praha, 5. října 2006.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
ECVET v projektech KA1 odborné vzdělávání a příprava v programu Erasmus+ žádostí o grant.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
PŘEHLED ZAJÍMAVOSTÍ Z KONFERENCE INTERNET VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ 2013 Mgr. Tomáš Lechner, VŠE v Praze.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Projekt střední školy stavební Jihlava Partneři: Vysočina Education Romsdal Videregående skole Godalen Videregående skole.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Jihočeská univerzita V Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra právních oborů, řízení a ekonomiky Kolegium děkana 2. června 2009.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Informační a poradenské centrum ZČU
AKTUÁLNÍ VÝZVY OPERAČNÍHO PROGRAMU ZAMĚSTNANOST
Dokument KAP MSK - obsah
Analýza pracovního výkonu zaměstnanců
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Erasmus+ student mobility
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Členská schůze MAS Nepomuk,
Procesní management v oddělení logistiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Podpora krajského akčního plánování
Společenská odpovědnost ve školství
Získávání zaměstnanců se zaměřením na online marketing
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KCH/SWMOS.
Příspěvek na konferenci
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Evropská územní spolupráce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Týden CJV Štěpánka Bilová
Central European Exchange Programme for University Studies
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Institucionální program na rok 2017
GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners
METODICKÁ PODPORA ŘÍZENÍ KVALITY V ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELCÍCH
Centralizované rozvojové projekty 2017
Národní ústav pro vzdělávání :
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Kódování studijních programů
CENTRA VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNOU BUDOUCNOST
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Seminář k výroční zprávě o činnosti a kódování studijních programů
Inovace VOV informace o projektu
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Personální zabezpečení SP
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Internacionalizace univerzity
Transkript prezentace:

Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol Boloňský proces Stav implementace 2018 Seminář Rozvoj vysokých škol, 31. května 2018, Praha Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol

Výročí Boloňského procesu Sorbonnská deklarace (25. května 1998) Boloňsá deklarace (19. června 1999) Upozornit na kulaté výročí boloňského procesu – 20 let od Sorbonnské deklarace – přesně stejné datum Pařížská konference na jak jinak než Sorbonně.

Jak si naše vysoké školství vede 20 let od počátku Boloňského procesu? Zpracováno podle publikace The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation Report Klíčové závazky: Třístupňová struktura studijních programů Uznávání kvalifikací Zajišťování kvality + další vybraná témata

Struktura studijních programů: Typická studijní zátěž bakalářského plus magisterského stupně U nás drobná odchylka u minima – jen 240 (4 roky). Standard je 300. Belgie – Vlámsko – půlka 240 ECTS, půlka 300 Obecně k tomuto: ČR velmi úspěšná (hlavně formálně): Struktura jako taková, typická studijní zátěž Praktické „nedostatky“: Jeden z nejvyšších podílů studentů magisterského stupně (přes 30 %) – ale podobně Německo, Rakousko, Polsko, ještě více Slovensko. Chybějící short cycle Chybjící rámec kvalifikací a hlavně jeho praktické využívání – například v QA

Struktura studijních programů: Studenti v „dlouhých“ magisterských studijních programech Velmi rozšířené v: medicína a veterinární medicína. Středně: archit. a farmacie. Méně: Učitelství, Technické obory, !!Právo!!, Teologie

Struktura studijních programů: Studijní programy „krátkého cyklu“ Existují v polovině zemí

Struktura studijních programů: Monitoring implementace ECTS v rámci vnějšího zajišťování kvality The ECTS Users' Guide 2015 principles are required to be used by external quality assurance as a basis to assess the implementation of ECTS in all higher education institutions. All the following issues are monitored specifically: o ECTS credits are allocated on the basis of learning outcomes & student workload; o ECTS credit allocation is regularly monitored and followed up by appropriate revision if necessary; o ECTS is used as a credit system for the accumulation of credits acquired within higher education institutions; o ECTS is used as a credit system for the transfer of credits for student learning outcomes acquired in another institution in the country; o ECTS is used as a credit system for the transfer of credits for periods of study abroad; o The higher education institution has an appropriate appeals procedure to deal with problems of credit recognition. Žlutá: The ECTS Users' Guide 2015 principles are required to be used by external quality assurance agencies as a basis to assess the implementation of ECTS in all higher education institutions. One to three of the above issues are monitored specifically.

Struktura studijních programů: Zavedení národního rámce kvalifikací Steps 10-11: o 11. Stakeholders* use the NQF (as a reference point) for at least one specific agreed purpose. o 10. The NQF has self-certified its compatibility with the Qualifications Framework for the European Higher Education Area. Steps 7-9: o 9. Qualifications have been included in the NQF. o 8. Study programmes have been re-designed on the basis of the learning outcomes included in the NQF. o 7. Implementation of the NQF has started with Steps 5-6: o 6. The NQF has been adopted in legislation or in other high level policy fora. o 5. Consultation/national discussion has taken place and the design of the NQF has been agreed by stakeholders. Step 4: The level structure, level descriptors (learning outcomes), and credit ranges have been agreed.

Uznávání kvalifikací: Úroveň systému uznávání kvalifikací pro akademické účely EHEA je daleko od automatického uznávání. Jen čtyři země. Zelená: automatické uznávání kvalifikací z EHEA Světle zelená: částečně automatické uznávání+plněny podmínky (LRC, rozhodnutí do 4 měsíců, možnost odvolání, kontrola v rámci QA) Žlutá: automatické uznávání pro některé země (v případě ČR Maďarsko, Polsko, Slovensko, Slovinsko), ale nejsou splněny všechny uvedené požadavky

Zajišťování kvality: Rozvinutost systému vnějšího zajišťování kvality ESG U nás: vysoké zapojení studentů Nízká mezinárodní participace v QA Nízká otevřenost přeshraniční QA Nepoužívá se European Approach for Quality Assurance of Joint Programmes (ve 28 zemích není překážka pro jeho využívání) Chybí registrace v EQAR – způsobeno zavedením nového systému Zajímavé téma: Improvement-oriented models of the external QA X supervisory models

Zajišťování kvality: Otevřenost přeshraničnímu zajišťování kvality All institutions and programmes can choose to be evaluated by a suitable QA agency from outside the country to fulfil their obligations for external QA, while complying with national requirements. EQAR registration always serves as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. external QA, while complying with national requirements. EQAR registration does not always serve as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. In some cases, institutions and/or programmes can choose to be evaluated by a QA agency from outside the country to fulfil their obligations for external QA, while complying with national requirements. EQAR registration always serves as a criterion for agencies to be allowed to carry out cross-border evaluation/accreditation/audit. Discussions are on-going or plans have been made to establish a legal framework allowing EQAR-registered agencies to operate in the country. Institutions and programmes cannot be evaluated by QA agencies from outside the country to fulfil their obligations for external QA, and no plans are being discussed.

Další: Uznávání výsledků předchozího neformálního a informálního učení There are nationally established procedures, guidelines or policy for assessment and recognition of prior learning as a basis for 1) access to higher education programmes, and 2) allocation of credits towards a qualification and/or exemption from some programme requirements, AND these procedures are monitored regularly by top-level authorities. requirements, BUT these procedures are not monitored regularly by top-level authorities. OR There are nationally established procedures, guidelines or policy EITHER for 1) OR for 2) (see above), AND these procedures are monitored regularly by top-level authorities. BUT these procedures are not monitored regularly by top-level authorities. There are no specific procedures/national guidelines or policy for assessment of prior learning, but procedures for recognition of prior learning are in operation at some higher education institutions or study programmes. No procedures for recognition of prior learning are in place EITHER at the national OR at institutional/programme level.

Empowering EHEA 2018 Konference ministrů zodpovědných za vysoké školství zemí Boloňského procesu, 23. – 25. května 2018, Paříž Přijetí společného dokumentu Paris Communiqué důraz na autonomii vysokých škol, společně sdílené hodnoty, postavení vysokých škol ve společnosti a jejich význam pro demokracii Priority Zajišťování kvality – jako prostředek vzájemné důvěry, nezbytný pro zvýšení mobility a rovného uznávání kvalifikací a vzdělání UNESCO Global Convention on the Recognition záměr EU do roku 2025 zavést v rámci EU/EHEA automatické uznávání (VŠ a SŠ vzdělání a kvalifikace) pro účely dalšího studia DEQAR – databáze výsledků externího hodnocení kvality https://www.eqar.eu

Užší propojení EHEA a ERA Digitalizace studijní agendy (elektronická výměna informací o studentech mezi VŠ) a vzdělávání European Student Card http://europeanstudentcard.eu/ ECTS, Diploma Supplement (nový formát) Kvalifikační rámce Inovace ve vzdělávání důraz na vzdělávací činnost a její kvalitu propojování akademické a praktické výuky celoživotní vzdělávání Sociální dimenze

Peer support approach tematické pracovní skupiny vzájemná podpora a učení se z příkladů dobré praxe Belarus Strategy 2018-2020 specifický plán implementace Boloňského procesu v Bělorusku Bologna Policy Forum zapojení zemí mimo EHEA http://www.ehea.info/

Tomáš Fliegl Odbor vysokých škol Tomas.Fliegl@msmt.cz Děkuji vám za pozornost