Marketingový plán, výzkum trhu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítač při sběru informací. CATI Computer Assisted Telephone Interviewing - (telefonické dotazování za pomoci počítače)  CATI studio  Speciálně vyškolení.
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Marketingový výzkum.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Projekt empirického výzkumu
MARKETINGOVÝ INFORMAČNÍ SYSTÉM
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A7 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Marketingový výzkum Petra Krajníková.
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
P5 MARKETINGOVÝ INF. SYSTEM A VÝZKUM TRHU MIS - je cesta, jak se firma dovídá o vlivech působící na její okolí, o měnících se požadavcích zákazníků, nových.
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Marketingový výzkum Vítězslav Malý TF smad 2007/08.
Testování obalu přednáška.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový výzkum Ročník / obor studia:III.
Spotřebitelský výzkum
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Agentura BESTa Promotion. Firmy využívají řadu nástrojů na podporu prodeje. Profesionální pomoc a organizace jsou zde nezbytné.Specializované agentury.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
MIS = marketingový informační systém
B.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Průzkum trhu.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Zápatí prezentace1 Analýzy vnitřního prostředí Marketingový výzkum 3. přednáška MVVS.
Marketing sportu obecná část
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
Vítejte na marketingu. Management a další uživatelé informací Marketingové prostředí Marketingový informační systém Interní databáze Shromažďování a třídění.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Marketingové informace a marketingový výzkum. Marketingový informační systém sběr informací třídění informací analyzování informací distribuce informací.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Aplikace marketingového mixu na vybraný podnik
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
MARKETING Přednáška P
Didaktické prostředky
Strategie regionu, obce
Autor bakalářské práce: Dominika Ješová
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Marketingový plán, výzkum trhu

Marketingový plán Trh je prostředí, které se neustále vyvíjí a mění v čase podle toho, co zákazníci požadují. Podniky, musí neustále zjišťovat co je na trhu nového a tomu prostřednictvím různých činností přizpůsobit celý marketingový mix. Pokud chce být podnik na trhu úspěšný a splnit své cíle, musí se na vše dobře připravit a naplánovat si vše tak, aby dokázal na přání zákazníků a situaci na trhu reagovat lépe než ostatní. K tomu podniku slouží tzv. marketingový plán. Marketingový plán – je plán, který všechny marketingové činnosti koordinuje tak, aby podnik splnil své cíle a byl na trhu úspěšný.

Struktura marketingového plánu + Executive Summary + obsah Zdroj: http://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/sostac-model/ Zdroj: http://www.provocado.cz/nazor/zaklinadla-marketingoveho-planovani

Cíle Stanovení cílů prostřednictvím metodiky SMART. Př.: Zvýšení počtu prodejů potravinových doplňků XY o 12% do konce roku 2017.

Cíle 1. úroveň podniková úroveň 2. úroveň marketingová úroveň Vize Být důvěryhodným leaderem v oblasti oční péče. Mise Poskytovat inovativní produkty, které zvyšují kvalitu života tím, že pomáhají lidem lépe vidět. Strategie 0 Cíl 0 Budeme růst. Zvýšit tržby oproti předchozímu roku o 5 %. Strategie 1 Cíl 1 Taktika 0 Ukázat, že značka převyšuje svou kvalitou konkurenční produkty. Spojit značku s klíčovými benefity produktu a dosáhnout toho, aby ji 60 % spotřebitelů vnímalo jako kvalitnější než značky konkurentů. Taktika 1 Zvýšit informovanost o vlastnostech a přínosech značky. Zvýšit povědomí o značce a dosáhnout toho, aby nejméně 80 % spotřebitelů značku a její klíčové benefity znalo ve srovnání s konkurencí. Cíl 2 Strategie 2 3. úroveň úroveň marketingové komunikace 2. úroveň marketingová úroveň 1. úroveň podniková úroveň Cíle

Způsoby poznání prostředí (mikroprostředí, makroprostředí)

Marketingový výzkum Měnící se situace a vývoj trhů v čase nutí podniky k neustálému hledání odpovědi na otázku „Co je nového?“. K zjištění aktuálních informací, které pomohou podniku naplnit své cíle a být úspěšnější než ostatní podniky, tzv. konkurence, slouží marketingový výzkum [1]. = cílevědomá a organizovaná činnost směřující k opatření informací o vnějším okolí podniku, o relevantním trhu, popř. o některé části takového trhu (Svobodová, 1996) = shromažďování, zpracování a analýza veškerých informací potřebných pro optimální fungování marketingu (Příbová, 1996)

Marketingový výzkum - příklad V roce 2007 provedla společnost Škoda marketingový výzkum týkající se toho, jak jsou zákazníci spokojeni s jejich vozy. Z výzkumu vyplynulo, že s vozy škoda je 98% zákazníků natolik spokojeno, že by je doporučilo svým přátelům. Škoda byla také v soutěži TopGear 2007 vybrána jako nejlepší výrobce automobilů, kde obstála v konkurenci 152 ostatních automobilek. Uvedená zjištění společnost Škoda ještě týž rok využila k vytvoření nové reklamní kampaně, ve které se společnost Škoda představila jako výrobce aut, jejichž řidiči jsou šťastní a spokojení. Změna reklamní kampaně přinesla společnosti více než 630 tisíc prodaných vozů, což znamenalo 14,5% nárůst oproti předchozímu roku. Zdroj: skoda.auto.cz,.businesscasestudies.co.uk

Marketingový výzkum Správně pojatý marketingový výzkum k tomu, aby podal odpovědi na všechny otázky, které mohou na trhu, kde podnik působí vyvstat, musí mít určitá pravidla – fáze: jasné vymezení cílů sestavení plánu, a zvolení výzkumných metod sběr informací analýza interpretace

Proces marketingového výzkumu Přípravná etapa Definování problému, cíle Analýza situace Plán výzkumného projektu Realizační etapa Sběr údajů Zpracování shromážděných údajů Analýza údajů Interpretace výsledků výzkumu Závěrečná zpráva a její prezentace Zdroj: Kozel et al., 2006, str. 71

Zadavatel x výzkumník Problém zadavatele = co ho trápí Cíl zadavatele = cílový stav po implementaci doporučení plynoucích z výzkumu Výzkumný problém = identifikace oblasti, která bude zkoumána Účel výzkumu = určení smyslu provádění výzkumu Výzkumný cíl = říká, co se má zjistit Ex: Zdroj: Kozel, R. et al. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu, 2011, str. 74-77

Typy výzkumu Dle způsobu získávání informací: Dle účelu: sekundární primární Dle povahy získávaných informací: kvantitativní kvalitativní Dle počtu sledovaných témat (zadavatelů): jedno tématický více tématický (omnibus) Dle účelu: monitorovací explorativní deskriptivní kauzální Dle periodicity: ad hoc kontinuální (trackingové studie, panelové studie – panelový efekt)

Proces marketingového výzkumu Přípravná etapa Definování problému, cíle Analýza situace Plán výzkumného projektu Realizační etapa Sběr údajů Zpracování shromážděných údajů Analýza údajů Interpretace výsledků výzkumu Závěrečná zpráva a její prezentace Zdroj: Kozel et al., 2006, str. 71

Plán výzkumu (research design) a výzkumné metody Zjišťujeme koho se budeme ptát, tzv. cílové skupiny tzn. zákazníků, kteří produkt kupují a to jak po internetu, nebo např. těch, kteří jej kupují v obchodním domě. Je třeba se zamyslet i na to kde a kdy se jich budeme ptát, např. přímo v obchodě bezprostředně po nákupu nebo s určitým časovým odstupem po internetu. Je třeba zajistit aby měl výzkum vypovídací hodnotu tzn. také kolika zákazníků se budeme ptát – úplně všech co si produkt koupilo, nebo jen některých vybraných zákazníků což je tzv. výzkumný vzorek. Dále je potřebné si ujasnit, jaké informace zjišťovat tzn. jaké metody a nástroje využijeme např. pozorováním zákazníků při nákupu nebo osobním popř. telefonickým dotazováním tzv. callcentra [2], nebo zda přímo vyzkoušíme jak se daný produkt bude v určitých obchodech prodávat – tzv. experiment.

Pozorování = systematické sledování smyslově vnímatelných jevů – obvykle bez ovlivňování pozorovaných skutečností pozorovatelem Techniky: natáčení https://www.youtube.com/watch?v=P1C2cHLE3A4 oční kamera http://www.youtube.com/watch?v=PxPWikwkaZA peoplemetr http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/sledovanost-a-spokojenost/metodika- elektronickeho-mereni/elektronicke-mereni-sledovanosti// analýza cookies

Experiment = testujeme určitý faktor (nezávisle proměnnou) a měříme jeho dopad na jiný (závisle proměnnou) Typy experimentů: laboratorní (in-hall tests) terénní (in-home tests, in-store tests – mystery shopping) Slepý test http://www.youtube.com/watch?v=v7lw_vhxtNc http://www.youtube.com/watch?v=QkfFdQ1yaqs

Dotazování = nejrozšířenější výzkumná metoda osobní (CAPI computer assisted personal interviewing) telefonické (CATI computer assisted telephone interviewing) on-line (CAWI computer assisted web interviewing) Metody kvalitativního výzkumu: hloubkový rozhovor (i expertní rozhovory) skupinový rozhovor (focus group) http://www.youtube.com/watch?v=pbavSMdQtQk projektivní techniky (koláž, asociační test, tematicko-apercepční test, technika dokončování vět)

Výzkum call center - příklad Společnost Stem/Mark patří k nejznámějším výzkumným agenturám na českém trhu a její služby využívá např. i Česká televize. Mimo jiné se zabývají i dotazováním po telefonu, které je jednou z nejrozšířenějších výzkumných metod. Každý telefonní operátor prochází nejdříve školením, kde se seznámí s přesnými postupy, které je třeba během rozhovoru dodržovat také s přesným scénářem telefonního rozhovoru (call script) a skupinou zákazníků, kteří budou osloveni. Odpovědi, které operátoři od respondentů získávají, okamžitě zaznamenávají do elektronického dotazníku v počítači.  Odpovědi jsou tak okamžitě zaznamenávány, zpracovávány prostřednictvím software, který na základě přesných metod odpovědi zanalyzuje a vyhodnotí. Zdroj:www.stenmark.cz