Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

Chování a rozhodování spotřebitele
Trh a jeho zákonitosti.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Ing. Daniel Konczyna U CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE Ing. Daniel Konczyna U
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
PSYCHICKÉ JEVY.
Spotřebitelské chování
“Smyslem podnikání je získat a udržet zákazníka.” Theodore Levitt
Faktory chování spotřebitele Kupní rozhodování
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
VY_32_INOVACE_EKO_08 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: chování.
Základy marketingu šestá přednáška
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_196.
Spotřebitelské chování SPOCH/ P4
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
TRH A CÍLENÝ MARKETING.
Rozdíly mezi osobnostmi
4.Spotřebitelské chování
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Marketingové prostředí
Podpora prodeje PODPR/ 4
Nákupní jednání zákazníků Pochopení zákazníků je východiskem pro navrhování marketingových nabídek, které splní jejich požadavky.
Nákupní chování – psychologické aspekty
Kupní chování zákazníků
Zákazník v maloobchodě
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Nákupní chování spotřebitele
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A12 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníListopad.
VI. Chování spotřebitelů při nákupu Otázky: 1.Jak odhadnout pravděpodobné nákupy 2.Jak sociol.a psych. vlivy působí na chování domácností při nákupu 3.Proč.
Rodinné finance Ing. Petr Ježek, Ph.D. FSE UJEP 2010.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Nákupní rozhodování.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
8. Marketing.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Kupní chování a EU.
Chování spotřebitele Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace.
Chování spotřebitele Zákazníci, trhy, segmentace.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Základy marketingu šestá přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
MARKETING 2.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Zákazníci, návštěvníci, trhy, segmentace
The customer journey AIDA Faktory ovlivňující chování spotřebitelů
Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.09
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
OBCHODNÍ ČINNOST A JEJÍ PSYCHOLOGICKÁ HLEDISKA
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Kupní a spotřební chování zákazníků a spotřebitelů a EU

Faktory ovlivňující kupní chování Kulturní hodnotový systém Subkultura (národnostní, náboženská, rasová, geografická) společenská vrstva Osobní věk a období živ. cyklu povolání a ek. podmínky životní styl osobnost a sebe- uvědomění KULTURNÍ ODLIŠNOSTI Kupní chování Psychologické motivace vnímání mínění a postoje učení Sociální rodina referenční skupiny role a status KULTURNÍ ODLIŠNOSTI

Vlivy působící na rozhodování zákazníků 7 „O“ (7 otázek) Kdo jsou zákazníci – Occupants Co na trhu vyhledávají – Objects Proč, za jakým účelem – Objectives Kdo všechno se podílí na tomto procesu – Organizations Jak probíhají transakce a operace na trhu – Operations Kdy, při jaké příležitosti (stimuly) – Occasions Kde je odbytiště, kde se nakupuje – Outlets

Kupní a spotřební chování Základní směry, jak vysvětlit kupní a spotřební chování: 1. na základě ekonomické racionality – kupující/spotřebitel je zcela racionálně uvažující jednotka, chová se dle principů ekonomické výhodnosti, 2. spotřební chování jako důsledek psychických procesů – sleduje se psychické podmínění chování – např. jak jsou vnímány vnější podněty, jak se projevují hlouběji ukryté motivy apod., 3. na základě vlivů sociálního prostředí – např. působení módy, 4. zapojení modelu „Podnět – Odezva“ – chování lze vysvětlit podle toho, jak kupující/spotřebitel reaguje na působící stimuly.

Jednočlenná domácnost Reorganizovaná rodina MOTIVACE hierarchie potřeb poptávka (Maslow) potřeby seberealizace potřeby uznání společenské potřeby potřeby bezpečnosti fyziologické potřeby EVROPSKÁ RODINA: tradiční rodina Jednočlenná domácnost Vícečlenná domácnost Nesezdané spolužití Osamělá rodina Reorganizovaná rodina

Kupní chování a kupní rozhodování kupní role (iniciátor, ovlivňovatel, rozhodovatel, kupující, uživatel) instituce (odbory, církev, stát, škola, zaměstnavatelé…) FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NÁKUPNÍ A PONÁKUPNÍ AKTIVITY: a) předcházející situace: situační faktory, zvyky, čas, nálada, kupní orientace b) kupní prostředí: zážitek- dojmy, stimulování v místě prodeje, prodejní interakce c) ponákupní procesy: spokojenost zákazníka, nakládání s produktem KDE, KDO, S KÝM, KDY, CO, S ČÍM, PROČ, JAK???

Kupní rozhodovací proces – obecný model identifikace problému/ potřeby sběr informací vyhodnocení informací rozhodnutí chování po koupi

aspekty kupního chování – vliv kultury: vnímání (tvar, vůně, barvy, prostor, zvuky…..) motivace (vlastnit, kupovat, utrácet, spotřebovávat, ukazovat, sdílet, darovat…) učení se – úroveň gramotnosti a „produktové vyspělosti“ věk (kupní role a věk, kupní síla a věk, vnímání věku…) rodina a životní cyklus pozice v rodině vnímání sebe („národní hrdost“, sebevědomí, asertivita…) sociální třídy pohlaví (rozdělení práce, kupní role…) postoj ke změnám vnímání rizika (fyzické, finanční, sociální, funkční, psychologické) loajalita zákazníků kupní prostředí Referenční skupiny a opinion makeři (experti, celebrity…) vnímání kvality produktů reklamace – uplatňování nároků nespokojenost

MODEL INTERKULTURÁLNÍHO KUPNÍHO CHOVÁNÍ ATRIBUTY ZÁKAZNÍKA KDO? PŘÍJEM PROCESY JAK? ZÁKAZNÍK HODNOTY, KULTURA OSOBNOST VNÍMÁNÍ SEBE IDENTITA, IMAGE POSTOJE (K JÍDLU, ZDRAVÍ, SPOTŘEBĚ, VLASTNÍMU NÁRODU, K JINÝM KULTURÁM, SEXU A LÁSCE) ŽIVOTNÍ STYL VNÍMÁNÍ DRUHÝCH SOCIÁLNÍ PROCESY: MOTIVACE, EMOCE, SPOLEČENSKÉ PROCESY MENTÁLNÍ PROCESY: VNÍMÁNÍ, UČENÍ SE, JAZYK, ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ, KOMUNIKACE,ROZHO-DOVÁNÍ PROJEVY KUPNÍHO CHOVÁNÍ VLASTNICTVÍ A UŽÍVÁNÍ PRODUKTU PŘIJÍMÁNÍ NOVINEK/INOVAČNÍ CHOVÁNÍ VĚRNOST ZNAČCE REAKCE NA REKLAMU „SPOTŘEBA“ MÉDIÍ „REKLAMAČNÍ“ CHOVÁNÍ MOTIVY – status, čistota, pohodlí, hedonismus, enviromentalismus EMOCE – strach, pýcha, radost, smutek, zlost… - vyjádření, řeč

http://www.sabmiller.com/index.asp?pageid=149&newsid=371 http://appellationbeer.com/blog/british-beer-drinkers-young-and-hip/ http://www.boston.com/news/world/europe/articles/2006/07/06/report_offers_sobering_view_of_drinking_habits_in_the_eu/ http://www.dreherrt.hu/portal/main.php?heading_id=77&article_id=&language=en http://www.associatedcontent.com/article/43570/prost_a_quick_guide_to_german_beer.html http://www.radeberger-gruppe.de/downloads/deutsche-bierkultur-eng.pdf http://www.copenhagenexclusive.dk/article.php?a=80&topic=Art+%26+Culture http://internationalbusiness.wikia.com/wiki/Belgium's_Economic_and_Cultural_Aspect_of_Belgian_Beer