ROZVOJ KREATIVITY VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ Reg. č. projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce a teplo
Advertisements

TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Alkalické kovy.
Faktory ovlivňující rychlost chemické reakce
opakování učiva chemie 8.ročníku
Reakce anorganické Chemie I
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Faktory ovlivňující průběh chem. reakce
Elektronový pár, chemická vazba, molekuly
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
CHEMICKÉ REAKCE.
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
XI. KYSELINY a ZÁSADY Pozn.: Jen stručně, podrobnosti jsou v učebnicích chemie.
I. ZÁKLADNÍ POJMY.
Elektrolýza VY_32_INOVACE_01 - OCH - ELEKTROLÝZA.
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_132_Molekula, chemické sloučeniny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Dopočítávání rovnic I. Mgr. Radovan Sloup
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Atomy, molekuly LC.
VIII. Chemické reakce : KINETIKA
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VODÍK.
Výpočty v chemii RZ
Model hasícího přístroje
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Kyslík.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
OPAKOVÁNÍ - BILANCE Přehled středoškolské chemie, SPN 1995: PŘÍKLAD PŘÍKLAD PŘÍKLAD PŘÍKLAD PŘÍKLAD PŘÍKLAD
ALKALICKÉ KOVY „PŘIŘAZOVAČKA“ K pojmům přiřaď vzorce. 1) Glauberova sůl 2) soda 3) jedlá soda 4) chilský ledek 5) potaš 6) halit 7) sylvín 8) karnalit.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
VODÍK.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Vzduch (opakování)
EU peníze středním školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní typy organických reakcí
Obecná a anorganická chemie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ATOM A MOLEKULA PRVEK A SLOUČENINA.
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Vlivy na rychlost chemických reakcí
ROZVOJ KREATIVITY VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ Reg. č. projektu:
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Ch_007_Chemické reakce_Rozkladné
Použití hydrogenuhličitanu sodného pro čištění spalin v malém měřítku
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Transkript prezentace:

ROZVOJ KREATIVITY VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ Reg. č. projektu: ROZVOJ KREATIVITY VE VÝUCE PŘÍRODOVĚDNÝCH PŘEDMĚTŮ Reg. č. projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_010/0000549 Odborné setkání s interním lektorem na téma Chemie 1 Interní lektor: RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Chemické reakce a teplo

Jaké změny mohou provázet průběh chemických reakcí? Změna barvy Změny optických vlastností Vznik plynu (bublinky); změny hmotnosti Změny magnetických vlastností Změny složení směsi Výměna tepla (provázené změnou teploty)

Výměna tepla ... Zkusme prozkoumat některé reakce z tohoto pohledu ... (a pak rozdělit) Reakce HCl a NaOH Reakce jedlé sody s vodou Rozklad peroxidu vodíku (s dopomocí katalyzátoru)

Výměna tepla ... Zkuste odhadnout, jak dané reakce budou probíhat (s ohledem na výměnu tepla) Na základě vašeho odhadu zkuste dané reakce klasifikovat (jinými slovy, roztřídit do skupin dle odlišného průběhu); každé skupině zkuste přiřadit název tak, aby byl jednoznačný NaOH + HCl  NaCl + H2O NaHCO3  Na+ + HCO3- 2H2O2  H2O + O2