Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 5: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
VY_52_INOVACE_04_02_LEZB Zbyněk Lecián Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: RNDr. Ivana Bělohradová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_F+Z_15.
1 Obhajoba diplomové práce Sluneční záření a atmosféra Autor: Tomáš Miléř Vedoucí: Doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. Oponent: RNDr. Jan Hollan BRNO 2007Katedra.
Ivo Peterka FHS Barvy v počítači a HTML..
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Oko Barbora Davidová Tereza Broušková Ha An Nguyen Kateřina Onderková.
Geometrická optika Mirek Kubera.
Základy nauky o barvě Barva – vjem barvy chromatičnost – kolorita
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/05
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Rozklad světla optickým hranolem.
Architektonická kompozice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Barva světla, šíření světla a stín
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Ohyb světla na optické mřížce
Úvod do filozofie.
VESMÍR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název prezentace (DUMu):
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Téma 3c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Lidské oko Název : VY_32_inovace_17 Fyzika - lidské oko
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
seminář k Teorii a metodice výchovy
Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Interference na tenké vrstvě
Téma 4c: Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809.
Badatelské odpoledne 4. dubna Sedm barev duhy.
LIDSKÉ RASY.
Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Základní statistické pojmy
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Světelné jevy -shrnutí
Ivan Lomachenkov Překlad R:Halaš
Co je kognitivní psychologie?
Paprsková optika hanah.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Transkript prezentace:

Nauka o barvách J. W. Goethe, Barevný kruh určený k symbolizaci lidského duchovního a duševního života, 1809

Nauka o barvách - definice Věda o barvě jako o optickém jevu a jeho specifických zákonitostech, jejím předmětem je barva jako fyzikální, chemický, fyziologický, psychologický, ontologický a es-tetický fenomén. Zde se budeme zabývat převážně estetickou naukou o bar-vách, jejímž předmětem bude: 1) určení základních barev a jejich systematické utřídění, 2) výrazový charakter jednotlivých barev, 3) podmínky pro sestavení harmonických kombinací, 4) principy barevného podání – koloritu, 5) poměr barvy ke kresbě a světlu, 6) barva jako prvek krásy, 7) analogie barev a tónů (barevná hudba)

Vnímání barev Podobně jako pocit světla vzniká z reakce systému vidění na jas předmětů, pocit barvy vzniká z jeho reakce na vlnovou délku světlených paprsků, vysílaných nebo odrážených těmito předměty: barva tedy není „na předmětech“, jak bychom se mohli spontánně domnívat, nýbrž uvnitř našeho vnímání, podobně jako jas. /.../ Vnímání barvy je založeno na působení tří druhů sítnicových čípků, z nichž každý je citlivý na jinou vlnovou délku. (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 17, 19.)

Empirické dělení barev vlnová délka, která určuje barevný odstín (modrá, červená, oranžová, tmavě karmazínová...) sytost, t.j. „čistota“ (růžová je méně „sytá“ čer-vená, do níž je přidána bílá); barvy slunečního spektra mají maximální sytost světlost, spojená s jasem: čím je vyšší, tím se barva zdá svítivější a tím více se blíží bílé; stejná červená barva o téže sytosti může být světlejší nebo tmavší (J. Aumont, Obraz. Praha 2005, s. 18.)

Barevné spektrum podle J Barevné spektrum podle J. Ittena Barvy základní (primární), druhotné a terciární Schéma sytosti 12 barev spektra a šedé

Nauka o barvách - antika Teorie základních barev a jejich míchání Empedokles: bílá – oheň, černá – voda, červená – vzduch, okrově žlutá – země Platón: barva jako prvek krásy, symbol představ, které jsou vzdáleny pojmovému zprostředkování Jako první přiřazuje k barvám citové obsahy. Aristoteles: základními barvami pouze bílá a černá vznikající (ne)přítomností světla, mezi nimi barevná škála: žlutá, šarlatová, purpurová, zelená, ultramarin Aristotelova teorie duhy: základními barvami červená, zelená a purpurová, jejichž světlost závisí na síle reflektovaného slunečního světla Galen: spojení barev se základními tělesnými štávami

Nauka o barvách – středověk, renesance Středověk: filosoficko-teologická spekulace a přírodo-vědecké zájmy Isidor ze Sevilly: „Pictura autem dicta quasi fictura.“ Tomáš Akvinský, kriteria krásy v Summa theologiae: integritas sive perfectio, proportio sive consonantia, claritas Renesance: od 15. stol. specifická barevná estetika, empirická pozorování aplikována v umělecké praxi Leon Battista Alberti: circonscriptione (obrys), compo-sitione (kompozice), receptione dei lumi (světlo, barevnost) Angelo Poliziano: barva jako differentia specifica malířství

Leonardo da Vinci Dáma s hranostajem, 1483-1490 „Černé šaty působí, že se lidská pleť zdá bě-lejší, než je, a šaty bílé působí, že se pleť zdá tmavší, žluté ji činí barevnou a červený oděv bledou.“ (Leonardo, Traktát o malířství, kap. 146)

Nauka o barvách – baroko, 19. stol. Isaac Newton: analýza barev slunečního spektra (cca 1667) J. C. le Blou, Traité du coloris / Pojednání o braevnosti (cca 1731) Johann Wolfgang Goethe, Farbenlehre / Nauka o barvách, 1808-1810 Michel Eugène Chevreul, De la Loi du Contraste simultané des Couleurs, 1839

P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn P. P. Rubens, Zvěstování Panny Marie, 1609 pozn.: možno porovnat s jeho teoretickými názory na barevnost

I. Newton: paprsek světla rozložený trojbokým světelným hranolem na pruhy barevných světel

Isaac Newton, Opticks, 1704: barevné hudební kolo František Kupka, Newtonovy kotouče, 1911

Philipp Otto Runge, 1810 prostorový model barevných nuancí

Johannes Itten, Tyče a plochy, 1955 Josef Albers, Studie k poctě čtverci, opalescenční, 1965

Johannes Itten, Kunst der Farbe, 1961

Paobraz: následný kontrast, který vzniká po pozorování barev

Simultánní kontrast neboli barevná indukce: vzniká současně při pozorování původního obrazce

Sedm barevných kontrastů podle J. Ittena 1) kontrast světlostní neboli temnosvitný (viz e,f) světlá se vedle tmavé zdá ještě světlejší, kdežto tmavá je světlou ještě více ztmavována Kontrasty barevné neboli tónové, při nichž se využívá tónových kvalit barev: 2) komplementární kontrast (a) 3) teplotní kontrast (c) 4) kvalitativní neboli sytostní kontrast (g) 5) kvantitativní neboli proporční kontrast (h) 6) simultánní kontrast - nepřesně komplementárních barev (b) 7) kontrast barvy o sobě, tj. elementární kontrast několika čistých pestrých barev (d)

Rovnovážné proporce barev podle A. Schopenhauera

Kontrast světlostní: Rembrandt van Rijn, Večeře v Emauzích, 1628-1629

Kontrast světlostní: Francisco de Zurbarán, Zátiší s citróny, pomeranči a růží, 1633

Kontrast komplementární: Bohumil Kubišta, Zátiší s vázami, 1911

Kontrast teplotní, sytostní a proporční: Auguste Renoir, Portrét Jany Samaryové, 1877

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Georges de la Tour, Novorozeně, 40. léta 17. st.

Kvalitativní neboli sytostní kontrast: Jean Baptiste Siméon Chardin, Návrat z trhu, 1739

Kvantitativní neboli proporční kontrast: Piet Mondrian, Kompozice, 1923

Simultánní kontrast (nepřesně komplementárních barev): Victor Vasarely, Cheyt pyr, 1970-1971

Kontrast barvy o sobě: Václav Špála, Děvče u moře, 1923

Analogie barev a tónů: Luigi Russolo, Hudba, 1911 František Kupka, Dvojbarevná fuga, 1912

Analogie barev a tónů: Vasilij Kandinskij, Improvizace 7, 1910 Barva je prostředek bez-prostředního působení na duši. Barva je klávesa. Oko je úderné kladívko. Duše je klavír s mno-ha strunami. Umělec je ruka, která úderem na tu nebo onu klávesu způsobí vibraci duše. (V. Kandinskij: O duchovnosti v umění, 1912)

Analogie barev a tónů: Miroslav Ponc, Barevná hudba, 1924-1925 Zdeněk Pešánek, Barevný klavír, 1. verze, 1925