Triedenie slov slovnej zásoby.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.16
Advertisements

VÝZNAM SLOVA Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Rozvoj slovní zásoby VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.12
Risk - lexikologie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_05
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Synonyma antonyma homonyma
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Slovní zásoba Osnova pro studenty středních pedagogických škol.
Mgr. Marie Havránková NAUKA O SLOVNÍ ZÁSOBĚ Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_07_Homonyma Autor Chňoupková Martina.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr.Olga Kolářová Název : VY_32_INOVACE_16_Význam.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV:VY_32_INOVACE_03_ČJ_04
RYS VÝZNAM SLOV BOUDA STAVENÍ DŮM CHÝŠE BUDOVA BARÁK CHATA CHATRČ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_259_ČJ7
Nauka o významu slov Význam věcný (lexikální) – vyjadřuje, co slovo označuje; bývá vysvětlen ve slovníku (slovníkový) Hlemýžď = suchozemský plž s ulitou.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska lexikálně-sémantické roviny
Vy_32_Inovace_43_Synonyma a slova protikladná
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Frazeologie a její užití
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ9_06
Významové vztahy mezi slovy - synonyma, antonyma, homonyma
Obohacování slovní zásoby
Autor: Mgr. Elena Repíková
DOPRAVNÉ PROSTRIEDKY OČAMI DETÍ.
Fungovanie bankového systému
Význam vody pre život Erika Strihanová II. A.
Metafora prenos, prenesenie.
Metafora.
Binárne diagramy.
FRAZEOLOGIZMY projekt.
Náuka o slovnej zásobe – spôsoby tvorenia slov
Havlíčkův Brod.
A. skracovaním B. odvodzovaním pomocou prípony C. skladaním
Úvod. Porovnávanie celých čísel.
Vojtech Mihálik 1926 – Dolná Streda Bratislava
Lexikológia – náuka o slove Mgr. Soňa Belokostolská
LEXIKOLÓGIA = náuka o slove a slovnej zásobe
Lexikálna rovina jazyka(1)
Lexikológia – Náuka o slove
LEXIKOLÓGIA (významová rovina jazyka)
Významová (lexikálna) rovina jazyka
PRECVIČOVANIE UČIVA Z NÁUKY O SLOVE
Väzbová energia jadra Kód ITMS projektu:
SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA
Atómy, ich zloženie a štruktúra. Molekuly.
B á j k y ( čítanie s porozumením)
PODSTATNÉ MENÁ SUBSTANTÍVA.
Mydlá a saponáty Mária Meščanová Kvarta B.
Jazykovedné disciplíny
Vypracovala: Mgr. Viera Rišková
VODA a jej význam v prírode.
Gramatická kategória čísla
Gramatická kategória čísla
LEXIKOLÓGIA = náuka o slove a slovnej zásobe
MIESTO, KTORÉ MÁM RaDa BIANKA LACKOVÁ 7.ROČ.
Jazyk.
Človek a jeho telo.
VETA.
Dynamika slovnej zásoby
V ä z b y Chemická väzba.
Významové vzťahy v terminológii
Transkript prezentace:

Triedenie slov slovnej zásoby

Slová rozdeľujeme na základe A) lexikálneho významu B) významových súvislostí, vzťahov C) vonkajšej podoby- formy D) počtu slov, potrebných na vyjadrenie jedného lexikálneho významu

Lexikálny význam 1) jednovýznamové 2) viacvýznamové- mnohoznačnosť- polysémia- podobnosť významu na základe vnútornej súvislosti: oko- orgán zraku, oko na punčoche, oko v polievke... R rozlišujeme pôvodný, základný význam a druhotný odvodený (môže ich byť viac) využitie: metafora, lexikalizovaná metafora, metonýmia

Významové súvislosti, vzťahy medzi slovami Vznikajú synonymá, tvoria synonymické rady- jeden jav je pomenovaný viacerými lexémami/ slovami fňukať – plakať – nariekať- rumádzgať antonymá. Protikladný význam, dvojice/trojice slov s opačným významom: starý –mladý/nový synonymá a antonymá sú vždy z toho istého slovného druhu

Podľa vonkajšej formy Homonymá, rovnozvučné slová, slovné spojenia: Sen začne- senzačne; nož sa stratil v raždí- nôž sa stratil, vraždí; lez- les; byť- biť, rys- rys; dospievať- dospievať využitie v rýme básne, krížovkách, hádankách, aforizmoch

Podľa počtu slov Jednoslovné: hodiny, vrana, more, rovné.. Viacslovné: jeden lexikálny význam vyjadrený viacerými slovami- ustálené slovné spojenia: A) združené pomenovania: šijací stroj, štátny úradník, konať dobro Často dochádza k UNIVERBIZÁCII- vysoká škola – výška, minerálna voda- minerálka, sanitné vozidlo- sanitka, MULTIVERBIZÁCIA: financie- finančné prostriedky, darovať- dať do daru B) frazeologizmy, idiomy C) príslovia, porekadlá, pranostiky D) prirovnania

FRAZEOLOGIZMY a IDIOMY Ustálené slovné spojenia s obrazným a nerozložiteľným významom: vziať nohy na plecia Idiomy: nemožno rozdeliť ani z významovej ani z formálnej stránky: od buka- do buka; lážo-plážo; na cimpr-campr...

Príslovia, porekadlá , pranostiky Príslovia: ustálené slovné spojenia- ľudová múdrosť, ponaučenia: Všade dobre, doma najlepšie. Porekadlá: obrazné pomenovania, bez ponaučenia: dostal sa z blata do kaluže, išiel s bubnom na zajace Pranostiky: ľudové skúsenosti z pozorovania prírodných javov, týkajú sa väčšinou počasia

Prirovnania Zloženia slov, založené na podobnosti javov rozličného druhu, väčšinou zdôrazňujú, zveličujú určitú vlastnosť: Červený ako paprika, nežný ako ruža , oči ako hviezdy