Sociální psychologie – CŽV 2012 PhDr. Helena Pavlíčková FRRMS
Psychické jevy Psychické jevy
Psychické jevy Psychické procesy Vnímání – proces odrazu předmětů a jevů v našem vědomí (existuje vnímání zrakové, sluchové, čichové, chuťové a hmatové) Vjem – výsledek procesu vnímání. Elementární složkou vjemu je počitek Představy – obrazy jevů v našem vědomí bez přímého působení daného podnětu. Existují buď představy paměťové nebo fantazijní. Paměť - proces zachycení, uchování a znovuvybavení zážitků, poznatků, zkušeností. Kódování znamená převedení si zachycovaného materiálu do podoby, která mi umožní nejlepší zapamatování (vizuální, grafické apod.) V rámci krátkodobé paměti je normou pro zapamatování nejméně 5-9 podnětů (slov, čísel, apod.)
Psychické jevy Pozornost – zaměřenost vědomí na určitý podnět při současném vyloučení všech rušivých vlivů. Pozornost může být buď bezděčná nebo záměrná. Vlastnosti pozornosti koncentrace kapacita distribuce tenacita vigilita selektivita oscilace
Myšlení – proces zobecněného a zprostředkovaného poznání skutečnosti Psychické jevy Myšlení – proces zobecněného a zprostředkovaného poznání skutečnosti Logické myšlení: Pojem – slovo, souhrn podstatných vlastností daného předmětu Soud - věta, tvrzení, existuje subjekt soudu a predikát soudu Úsudek – nový soud, vyvozený ze soudů předešlých anebo pochopení vztahu mezi soudy Zásady logického myšlení: postupuje se záměrnými a uvědomovanými kroky hledá se jediné správné řešení platí zde princip ano / ne
Psychické jevy Tvořivé myšlení : Asociace - možné spojení mezi zdánlivě nesouvisejícími věcmi Intuice – šestý smysl, předvídavost Fantazie – vytváření nových, fantazijních představ Zásady tvořivého myšlení: může se postupovat jakoukoliv cestou, je možno více variant řešení nehledá se jediné správné řešení neplatí zde princip ano / ne
Temperament Psychické jevy
Stádia charakteru (dle Pecka a Havighursta) Psychické jevy Stádia charakteru (dle Pecka a Havighursta) kojenecký věk (0-3 roky) amorální předškolní věk (3-6 let) egocentrický školní věk (6-15 let) konformní dospívání (15-18 let) iracionálně-vědomý dospělost (18) racionálně-vědomý
Schopnosti Schopnosti Psychické jevy Psychické jevy Schopnosti Schopnosti
Rozložení inteligenčního kvocientu Psychické jevy Rozložení inteligenčního kvocientu 100 120 80
Psychické stavy Afekty Nálady Úzkost Strach Emoce Celkově podmiňují a ovlivňují průběh všech psychických procesů.