Ceny a cenová politika 1. Ekonomická podstata ceny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba cen.
Advertisements

Tvorba cen v maloobchodě
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
D) Produkční a nákladová funkce
Úvod do podnikových financí
Marketingový mix 4 P.
ROZHODOVACÍ ÚLOHY.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Cenová strategie Jiří Pixa.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Životní cyklus výrobku
DOKONALÁ KONKURENCE.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
KONKURENČNÍ STRATEGIE A VSTUP NOVÝCH FIREM Zpracovaly: L. Petráčková, E. Cézová.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Cenové strategie. Cenové cíle Cíle orientované na zákazníka Cíle orientované na finanční potřeby firmy Cíle orientované na okamžité požadavky trhu.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
SPACE ANALÝZA.
Trh práce a politika zaměstnanosti Přednáška 9. Trh práce v CPE  Cílem CPE – industrializace a ekonomický rozvoj  Trh práce – směs svobody a diktatury.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Marketing Cena Jana Madejová, Ludmila Lichnovská, Monika Suchopárková,
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady.
Mgr. Bc. Peter Adamko, PhD. NAT a Proxy.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Obchodná akadémia Vranov nad Topľou
Produkt.
riaditeľ Divízie obchodu s plynom SPP
Hotovostný platobný styk
2. časť EXTERNALITY Prednášajúci: doc. Ing. Beáta Meričková, PhD.
Daň z pridanej hodnoty Ing. Ivana Fiťmová.
Riadenie projektového cyklu – Analýza problémov regiónu
ODPADY - ÚLOHY VLÁDY PRE ZEFEKTÍVNENIE ODPADOVÉHO HOSPODÁRSTVA
Marketing 2 PODNADPIS VYPRACOVAL: ING.MIRIAM PENTRÁKOVÁ apríl 2014
Výnosy podniku 1. Podstata výnosov 2. Štruktúra výnosov
VÝNOSY PODNIKU Juraj Dudáš.
EKONOMIKA LETECKÉHO PODNIKU Prednáška č. 5 Ing. Alica Hutníková, PhD.
Charakteristika, základné formy
Marketing Produkt.
Finančná matematika - slovník
Cena ako nástroj marketingu
Cena a cenová politika.
Pracovné právo – 2. časť.
Všeobecná ekonomická teória
Obchod – charakteristika, význam, členenie
PaedDr. Jozef Beňuška
ANALÝZA VÝDAVKOV NA LIEKY V ROKU 2006
Nové ekonomické modely financovania zdravotníckych zariadení
Obsah vyučovania Základné pojmy Výber učiva Usporiadanie učiva
Blackova – Scholesova analýza
Veľkoobchod a marketingové rozhodnutia veľkoobchodníkov
INDEXY.
Nezamestnanosť a inflácia
Cenové strategie.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Ceny a cenová politika 1. Ekonomická podstata ceny 2. Nástroje usmerňovania cien 3. Cenová politika 4. Koncepcie tvorby cien

1. Ekonomická podstata ceny Cena = peňažná suma dohodnutá pri nákupe a predaji Cena = peňažný výraz hodnoty. Ekonomická kategória tovarového hospodárstva, ktorá vyjadruje výmenný pomer medzi veľkosťou hodnoty určitého produktu a nezávisle od nej existujúcim peňažným tovarom Hodnota – kvalita kvantity, t.j. schopnosť určitého produktu (výrobku alebo služby) uspokojovať určité potreby. Závisí od jeho hodnotenia na trhu, t.j. úžitkovosti, vzácnosti, nákladov.

Základné zákony tvorby cien: Keď dopyt prevyšuje ponuku, cena sa začína zvyšovať. Ak ponuka prevyšuje dopyt, cena začína klesať. Cenové zvýšenie spôsobuje vzrast ponuky a pokles dopytu. Cenové zníženie spôsobuje vzrast dopytu a pokles ponuky. Cena má tendenciu ustáliť sa na úrovni, pri ktorej sa ponuka a dopyt rovnajú. Vzrast dopytu alebo pokles ceny spôsobuje zvyšovanie cien. Pokles dopytu alebo vzrast ponuky spôsobuje znižovanie cien.

Druhy cien Voľné (dopyt a ponuka) Viazané (vopred určené bez ohľadu na D a P)

2. Nástroje usmerňovania cien Priame nástroje Úradné stanovenie cien Vecné stanovenie cien Časové stanovenie cien Cenové moratórium Nepriame Regulácia cien vstupov Regulácia výšky mzdy Regulácia daňových zložiek ceny

3. Cenová politika Vychádza hlavne zo strategických cieľov podniku. Musí rešpektovať životný cyklus produktu. Rozlišujeme: politiku nízkych (prierazných) cien politiku vysokých (výnosových) cien politiku konkurenčných cien

4. Koncepcie tvorby cien Koncepcie tvorby cien Nákladová koncepcia – východiskom sú vlastné náklady podniku, potom predajná cena je tvorená vlastnými nákladmi a požadovanou výškou zisku, táto koncepcia má funkciu kontrolného nástroja Trhová koncepcia – predajná cena sa neodvodzuje od vlastných nákladov podniku, ale od cenovej situácie na trhu t.j. od stavu dopytu a ponuky, od cien konkurencie na danom trhu, mieste a čase (využívajú ju hlavne malé a stredné podniky CR)

Prístupy k tvorbe cien Nákladovo a ziskovo orientovaná tvorba cien. Dopytovo orientovaná tvorba cien. Konkurenčne orientovaná tvorba cien.

Nákladovo a ziskovo orientovaná tvorba cien extrémne nízka cena (len variabilné, resp, priame náklady), minimálne možná cena (variabilné N a časť fixných), nákladová cena (len náklady), základná cena (minimálny zisk), maximálna cena (maximálny zisk).

Dopytovo orientovaná tvorba cien Vytvára sa podľa úžitkovej hodnoty vnímanej zákazníkom. Informácie od zákazníkov o cene sa získavajú pomocou cenových testov: test odhadnutia ceny, test nákupnej pripravenosti, test cenových tried, holandský test cenovej citlivosti.

Druhy cien pri dopytovo -orientovanej tvorbe cien: smotánkové ceny (skimming prices) prestížne ceny (prestige prices) prienikové ceny (penetration prices) zlomkové ceny (odd-even prices) - Baťove ceny

Cenová diferenciácia: podľa cieľovej skupiny zákazníkov, podľa distribučných kanálov, podľa geografického hľadiska, podľa časového hľadiska, podľa platobných podmienok.

Hraničná predajná cena (PCh) - vyjadruje cenu produktu alebo služby pri ktorej sa dosahuje hraničná rentabilita a + (bj x Qp) PCh = –––––––––––– Qp bj - variab. náklady na jednotku množstva Qp - očakávané predané množstvo