Sociální čtení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Řeč, jazyk, mluva.
Strukturované učení PROJEKT EU
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Komunikační dovednosti
Podpůrný metodický seminář I.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
ZNAK DO ŘEČI.
Analýza a popis pracovního místa
Metody sociální pedagogiky
Funkční geriatrické vyšetření a testy
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
Komunikace s dětským pacientem
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Komunikace mezi generacemi
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Zdravá škola.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Alternativní a augmentativní komunikace
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Alternativní a augmentativní komunikace
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Alternativní a augmentativní komunikace
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Prezentace ITP ÚP Ústeckého kraje pro konferenci ITP ve Velkých Karlovicích Úřad práce v Chomutově – metodiky realizace postupových kroků v oblasti poradenství.
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vývojová dysfázie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
centrální porucha zpracování řečového signálu
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Korekce lehké vady sluchu
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Korekce lehké vady sluchu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Chebu reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/ Sada.
Konflikt, koření života
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
HYGIENA sebeobsluha.
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Alternativní augmentativní komunikace
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Sociální čtení

sociální čtení podpůrná a motivační metoda osoby s mentálním postižením rozvoj rozumových schopností orientační dovednosti zlepšení sociální komunikace navození globálního čtení

předpoklady porozumění verbální komunikace aktivní reakce na dané podněty

složky fotografie a obrázky piktogramy slova a skupiny slov praktická funkčnost poznávání obalů zboží pracovní postupy přehled o časových představách přehled informačních piktogramů

pravidla před započetím výuky zohlednění rozumových schopností úroveň rozumění řeči úroveň a rozsah paměti schopnost přiřazovat zobrazené pojmy ke slovům a naopak schopnost orientace v jednoduchém situačním obrázku úroveň vyjadřovacích schopností a dovedností úroveň pasivní i aktivní slovní zásoby

postup každému zobrazení – fázi – přidat název – slovo, slovní spojení vybírání – vyhledání na slovní pokyn: „UKAŽ“ vybírání obrázků dle nápovědy přiřazování identických obrázků k předloze v daném sledu řazení struktury činnosti dle předlohy samostatné řazení vykonání činnosti

možnosti využití podle uspořádání v pracovních listech doplnění textu k obrázkům – předpoklad globálního čtení sestavení dle číselné řady leporelo zavěšení – nástěnka – vodorovně/svisle vybarvování, zvýraznění podstatných částí počet obrázků – dle individuálních požadavků doplnění o obrázky a fotografie

forma Předmětová vhodná k samoobslužným činnostem jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena.. Obrazová fotografie, barevné a černobílé obrázky piktogramy a další grafické symboly

doporučení rozpracování aktivity na jednotlivé kroky včetně přípravné fáze analytický proces – snaha rozpracovat danou činnosti do maximálního počtu kroků tvorba univerzálního schématu individuální počet fází

kazuistika Martina, 9 let, 8 měsíců Dg.: lehké mentální postižení, autistické rysy Komplikace v průběhu těhotenství Protrahovaný porod Opoždění psychomotorického a řečového vývoje

Současný stav Režimové činnosti – automatizované Obtíže se spánkem Hygienické návyky a činnosti – samostatnost Pomáhá při činnostech v domácnosti Dobrá orientace ve známém prostředí Kontakt s ostatními Adaptace na změny Oslovování komunikačních partnerů

komunikace Automatizované jednoduché věty Porozumění jednoduchým pokynům Latence v rozhovoru Vazba na pravidelně opakované činnosti Identifikace předmětů denní potřeby Zapamatování posloupnosti Porozumění zákazu/dodržení

Využití systému Rozvoj rozumových schopností Zlepšení sociální komunikace

Předpoklady Porozumění verbální komunikaci Aktivní reakce

Využití systému Posílení reakce na podněty Práce s předměty a fotografiemi Tvorba reálné představy o průběhu dne Konkretizace představ Vyrovnání se se změnami – neočekávanými situacemi Oblíbená x neoblíbená témata Rozvoj motivace a spolupráce Význam odměny

zdroje Kubová, L. Čteme obrázky. Parta, Praha: 2011. ISBN 978-807320-055-8.