Sociální čtení
sociální čtení podpůrná a motivační metoda osoby s mentálním postižením rozvoj rozumových schopností orientační dovednosti zlepšení sociální komunikace navození globálního čtení
předpoklady porozumění verbální komunikace aktivní reakce na dané podněty
složky fotografie a obrázky piktogramy slova a skupiny slov praktická funkčnost poznávání obalů zboží pracovní postupy přehled o časových představách přehled informačních piktogramů
pravidla před započetím výuky zohlednění rozumových schopností úroveň rozumění řeči úroveň a rozsah paměti schopnost přiřazovat zobrazené pojmy ke slovům a naopak schopnost orientace v jednoduchém situačním obrázku úroveň vyjadřovacích schopností a dovedností úroveň pasivní i aktivní slovní zásoby
postup každému zobrazení – fázi – přidat název – slovo, slovní spojení vybírání – vyhledání na slovní pokyn: „UKAŽ“ vybírání obrázků dle nápovědy přiřazování identických obrázků k předloze v daném sledu řazení struktury činnosti dle předlohy samostatné řazení vykonání činnosti
možnosti využití podle uspořádání v pracovních listech doplnění textu k obrázkům – předpoklad globálního čtení sestavení dle číselné řady leporelo zavěšení – nástěnka – vodorovně/svisle vybarvování, zvýraznění podstatných částí počet obrázků – dle individuálních požadavků doplnění o obrázky a fotografie
forma Předmětová vhodná k samoobslužným činnostem jednoduché pracovní činnosti – prostírání, hygiena.. Obrazová fotografie, barevné a černobílé obrázky piktogramy a další grafické symboly
doporučení rozpracování aktivity na jednotlivé kroky včetně přípravné fáze analytický proces – snaha rozpracovat danou činnosti do maximálního počtu kroků tvorba univerzálního schématu individuální počet fází
kazuistika Martina, 9 let, 8 měsíců Dg.: lehké mentální postižení, autistické rysy Komplikace v průběhu těhotenství Protrahovaný porod Opoždění psychomotorického a řečového vývoje
Současný stav Režimové činnosti – automatizované Obtíže se spánkem Hygienické návyky a činnosti – samostatnost Pomáhá při činnostech v domácnosti Dobrá orientace ve známém prostředí Kontakt s ostatními Adaptace na změny Oslovování komunikačních partnerů
komunikace Automatizované jednoduché věty Porozumění jednoduchým pokynům Latence v rozhovoru Vazba na pravidelně opakované činnosti Identifikace předmětů denní potřeby Zapamatování posloupnosti Porozumění zákazu/dodržení
Využití systému Rozvoj rozumových schopností Zlepšení sociální komunikace
Předpoklady Porozumění verbální komunikaci Aktivní reakce
Využití systému Posílení reakce na podněty Práce s předměty a fotografiemi Tvorba reálné představy o průběhu dne Konkretizace představ Vyrovnání se se změnami – neočekávanými situacemi Oblíbená x neoblíbená témata Rozvoj motivace a spolupráce Význam odměny
zdroje Kubová, L. Čteme obrázky. Parta, Praha: 2011. ISBN 978-807320-055-8.