Centrální Nervová soustava

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_36 Sada DUMVýchova ke zdraví PředmětVýchova ke zdraví Název materiáluSteroidní anabolika Anotace Žáci.
Advertisements

Dýchací soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_7_Dýchací soustava Téma: Přírodověda.
CNS (Mícha a mozek). 1. Mícha Je uložena v páteřním kanálu v obratlech Sahá k bedernímu obratli Délka cm (síla malíčku) Navazuje na prodlouženou.
Znáš všechny odpovědi?. 1. OTÁZKA Co nám zajišťuje pohyb celého těla?
Opěrná soustava. Typy opěrných soustav Vnitřní (obratlovci) Vnejší (bezorbratlí, ostnokožci, apod.)
POHLAVNÍ CHOROBY výklad a opakování Název: VY_32_INOVACE_Pohlavni_choroby Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice Autorem materiálu a všech jeho částí,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ AUTOR: Mgr. Helena Špinarová NÁZEV: VY_52_INOVACE_27 II Oběhová soustava TEMA: Člověk a jeho svět - Přírodověda.
DÝCHACÍ SOUSTAVA. FUNKCE DÝCHACÍ SOUSTAVY  nasycování krve kyslíkem  odstraňování oxidu uhličitého  termoregulace  hospodaření s vodou.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
NERVOVÁ SOUSTAVA KOMUNIKAČNÍ SÍŤ. FUNKCE NS 1. řídí činnost všech orgánů v těle 2. kontroluje organismus jako celek 3. umožňuje vnímat okolí a získávat.
N Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/ VY_32_INOVACE_03_Věcné učení_10_9. ročník_Chřipka – léčba onemocnění a možnosti prevence Autor:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
ČLOVĚK - OPAKOVÁNÍ.
Magda Karhánková Cvičení z biologie oktáva
Nervová soustava Základem je nervová buňka = neuron.
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
Nervová soustava Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu
Nervová soustava vyšších obratlovců
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
PÁTEŘNÍ MÍCHA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
ZRAK ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_17_28_Zrak.
Centrální nervová soustava (CNS)
Fyziologické faktory sportovního výkonu
Provozováno výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOPIS
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Název školy: ZŠ J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Strunatci obratlovci.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_12
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: OBRATLOVCI
VY_32_INOVACE_07_PR_KOŽNÍ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA IV Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
LIDSKÝ ORGANISMUS KOSTRA.
Člověk-kostra Autor: Mgr. Iveta Váňová VY_32_INOVACE_12_Člověk-kostra
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková
NEURONY, REFLEXY VY_32_INOVACE_17_23.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_05_oběhový systém
OP VK Využívání ICT Sada č. 3 - Př - 8
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_28_01_stavba nervové soustavy.
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Soustava močová Funkce: Tvoří a vylučuje z těla moč.
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Jak stárnout úspěšněji
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Jméno autora: PaedDr. Hana Jurásková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OBĚHOVÁ SOUSTAVA (cévy)
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, člověk a jeho zdraví.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
NERVOVÁ SOUSTAVA I Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Centrální Nervová soustava Je ústřední část nervové soustavy obratlovců. Spolu s periferními nervy hraje ústřední roli v řízení jejich chování. Centrální nervová soustava se skládá z mozku a míchy.

neuron

Synapse

synapse http://www.youtube.com/watch?v=9nUY6o-LCWY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=X-4Yi3CNJC0&feature=related

Reflexní oblouk nervový obvod složený ze senzorického a motorického neuronu, spojený přímo nebo pomocí interneuronu reflex nervový děj, který se přenáší na nervovém oblouku je odpovědí organismu na podráždění

reflexy obranné podmíněné vrozené nepodmíněné dráhy jsou již v genetickém kódu podmíněné spojení podmíněného a nepodmíněného reflexu (I. P. Pavlov)

patelární reflex napínací reflex umožňuje automatické přizpůsobení svalu změnám zatížení bez zásahu mozku důležité pro zajištění vzpřímeného postoje těla

zornicový reflex

obranný míšní reflex

mozek objem 1450 cm3 váha: 1300 – 1400 g obsahuje 50 – 100 mld. Neuronů http://www.youtube.com/watch?v=zABeUaZBhe8

mozek a mícha - ochrana uloženy v meningovém obalu mozkové pleny: dura mater tvrdá mozková plena (svrchní tuhý obal) arachnoidea (pavučnice) jemná blána, ve kt. probíhají větší cévy pia mater (omozečnice) obklopuje mozek těšně (nedá se odoperovat)

mozek řídící orgán většiny aktivit tvoří ho miliony neuronů je složen z nervových a gliových buněk místa s nahromaděnými těly neuronů – šedá hmota a místa bohatá na nervová vlákna – bílá hmota gliové buňky – vyživují, chrání a podporují nervovou tkáň

cévní zásobení mozku je zásoben okysličenou krví spotřebuje cca 15 – 20 % právě cirkulující krve

části mozku

části mozku prodloužená mícha Varolův most střední mozek přechod mezi míchou a mozkovým kmenem centrum dýchací aktivity Varolův most propojuje svými nervovými vlákny mozek a míchu střední mozek oblast spojující mozek a mezimozek přenáší vzruchy do talamu a od koncového mozku do míchy

části mozku mezimozek souhrnný název talamus a hypotalamus

části mozku koncový mozek největší a nejvyvinutější část mozku mohutně zvrásněná tvoří jej dvě polokoule hemisféry vnější vrstva – mozková kůra

části mozku mozeček koordinuje svalový pohyb a rovnováhu

Onemocnění CMP = cévní mozková příhoda-mrtvice – odumření mozkové tkáně – poškození cévy „ucpaninou“= trombus – trombóza, přenesení z jiné cévy = embolus – embolie tato rizika se stupňují při: hypertenzi, cukrovce, strava s obsahem tuků, kouření, málo tělesného pohybu poruchy hybnosti, řeči, bezvědomí, ochrnutí, smrt rehabilitace – obnovení funkcí – převezmou jiné nepoškozené části mozku

Onemocnění MENINGITIDA – zánět mozkových nebo míšních plen vyvolány bakteriemi, viry, prvoky horečka, bolesti hlavy, tuhnutí svalů – šíje léčba: silné dávky antibiotik

Onemocnění KLÍŠŤOVÁ ENCEFALITIDA – klíšťový zánět mozku - virový původ – příznaky 1-2týdny po napadení nejprve chřipkový charakter, přechodné zlepšení, poté silné horečky, bolesti hlavy, třes, obrna, poruchy vidění léčba: očkování

Onemocnění BORELIÓZA – přenos klíšťaty, hmyzem bakterie v místě kousnutí červená skvrna, kruhovitě se zvětšuje (více než 10 cm v průměru), poté mizí příznaky podobné chřipce mizí později potíže nervového, cévního, kloubního systému léčba: antibiotika

Onemocnění SKLERÓZA – tvrdnutí mozkových tepen – zužování mozkových tepen – slabé prokrvení mozkové tkáně – zhoršená paměť nedávných dějů a zhoršení mluveného projevu NEVRATNÉ POŠKOZENÍ MOZKU = BEZ KRVE NA 3-4 MINUTY

Onemocnění ROZTROUŠENÁ SKLERÓZA MOZKOMIŠNÍ (RS) – chronické onemocnění ubývá myelinových obalů axonů – tvrdnutí (skleróze) poškozených míst dle poškození určitých vláken – poruchy chůze, řeči, citlivosti, zraku, těžké obrny) RS – se vyvíjí od mladého věku – cykly horší a lepší stavy léčba – neexistuje, pouze zmírnění průběhu

Onemocnění PARKINSONOVA NEMOC – porucha na bazálních gangliích – porucha metabolismu některých neurotransmiterů příznaky: nápadný klidový třes, ztuhlost svalů, omezený pohyb, maskovitý obličej a změněnou řečí a chůzí EPILEPSIE – dědičná nemoc, poraněním hlavy, nádory v mozku Periodicky se opakující záchvaty: a) malé záchvaty – děti 3.-12.rok =záškuby některých svalových skupin bez ztráty vědomí b) silnější záchvaty – ztráta vědomí, křeče, ztráta kontroly zadržení moči a stolice

Onemocnění ALZHEIMROVA NEMOC – neurodegenerativní povaha – vyšší věk Příznaky: poruchy paměti, poznávací funkce, citové a motivační stránky osobnosti Příčiny: molekulární změny na úrovni neuronů, dány geneticky – defekt jednoho chromozomu (21)

Onemocnění Creutzfeldtova-Jakobova nemoc (CJN) – neurodegenerativní onemocnění – úbytek mozkové tkáně - objevena ve 20.letech 20.století geneticky podmíněna starší lidi – dost výjimečně demence, smrt Nová varianta CJN = nCJN – postihuje i mladší lidi – lidská obdoba nemoci šílených krav přenos na člověka z hovězího dobytka trpícího BSE projevuje se:depresemi, úzkostí, ztráta paměti, poruchy rovnováhy, po 8.-15.měsíci končí smrtí Inkubační doba: 2-10 (15) let