Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině, efektivní využití energie Kristina Zindulková, 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Př.5.10-Energie v životním prostředí-prezentace
Advertisements

ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Energie na Zemi.
ELEKTRÁRNY.
Problémy životního prostředí a jejich řešení 1: ovzduší
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Rozvodná elektrická síť
ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
Příroda ovlivňuje člověka
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Systémy pro výrobu solárního tepla
Využití solární energie A5M13VSO soubor přednášek
Vše o vodě a jejich vlastnostech.
Alternativní zdroje energie
Rozdělení záření Záření může probíhat formou vlnění nebo pohybem částic. Obecně záření vykazuje jak vlnový, tak částicový charakter. Obvykle je však záření.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sluneční energie.
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
06 Energie a její přeměny, stroje
Sub-projekt BRIE Potštát 12. října Praktické využití obnovitelných zdrojů energie v rodinných domech Ing. Libor Lenža Regionální energetické centrum,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Krajina a krajinná sféra
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem listopad 2011
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Martin VRZALA. * Energetika * Primární energetické zdroje * Obnovitelné energetické zdroje.
Elektrická energie.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Složky krajiny a životní prostředí
Společenské a hospodářské prostředí
Výroba elektrické energie Druhy elektráren Připraveno s využitím materiálů společnosti ČEZ určených pro školy.
Energie Za předpokladu použití psacích potřeb. Zdroje energie Energie ze Slunce – je základem koloběhu vody v přírodě, ohřívání a pohybu vzduchu, důležitá.
OBOR ENERGETICKÉ INŽENÝRSTVÍ
Slapové jevy Igor Dostal.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Větrná elektrárna Autoři: Jakub Vlasák Jiří Folta Nabídka pro ministerstvo průmyslu.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
VYUŽITÍ ENERGIE SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ
Využití energie Slunce
Alternativní Zdroje Energie Autoři: Jiří Preclík Pavel Kopáček Emil Pišta : VII. D třída: VII. D.
(Staro)nová role venkova a zemědělství. Budoucnost venkova x rezortismus Tradice a potenciál zemědělství Land - und Energiewirt.
energie má své dobré stránky ale i špatné ENERGIE.
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Autor – Vlastimil Knotek Závěrečná práce.  Elektrická energie je schopnost elektromagnetického pole konat elektrickou práci. Čím větší energii má elektromagnetické.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Elektrárny Zbožíznalství 1. ročník Elektrárny - rozeznáváme: 1. tepelné elektrárny 2. vodní elektrárny 3. jaderné elektrárny.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
11 ÚSPORY ENERGIE Co lze udělat pro snížení spotřeby energie a fosilních paliv v domě a bytě.
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Energetický průmysl. Co to je? Energetika je průmyslové odvětví, které se zabývá získáváním, přeměnou a distribucí(rozdělování) všech forem energie Jedná.
VY__III/2__INOVACE __215 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Energie ohně.
Energetické suroviny - palivo
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
VY_32_INOVACE_F8-004 FYZIKA 8.ROČNÍK ENERGIE Název školy
VY_52_INOVACE_57_Průmysl ČR 1
Transkript prezentace:

Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině, efektivní využití energie Kristina Zindulková, 2016

Systém a energie systém: vymezená část prostoru, která obsahuje hmotu a energii izolovaný, uzavřený, otevřený energie: schopnost systému nebo jeho okolí měnit daný stav (konat práci) CELKOVÉ MNOŽSTVÍ ENERGIE V IZOLOVANÉM SYSTÉMU ZŮSTÁVÁ ZACHOVÁNO TEPLO NEMŮŽE PŘI STYKU DVOU TĚLES SAMOVOLNĚ PŘECHÁZET Z CHLADNĚJŠÍHO NA TEPLEJŠÍ

Zdroje energie rotační a gravitační E → přílivová E E zemského jádra → tepelná E země, rozpad radionuklidů slunce → sluneční záření, větrná energie, biomasa a fosilní paliva, E vodních toků slunce: 180 000 TW, spotřeba (2008) 510 000 000 TJ/rok → 47 min pohyb kosmických těles, radioaktivní rozpad, tok záření z kosmického prostoru

Energie v přírodních systémech sluneční záření fotosyntéza: 6CO2 + 6H2O + světelná energie → C6H12O6 + O2 C6H12O6 + O2 → 6CO2 + 6H2O + energie (ATP) tepelná energie prostředí (evapotranspirace, metabolismus, růst, dekompozice) advekce difúze a hmotový tok (energetické gradienty, vzduch, voda) lokomoce (opylení, přemisťování semen, získávání potravy)

Energie v člověkem ovlivněné krajině zemědělství (zasévání, sklizeň), výroba (zboží, úprava potravy), vytápění, transport člověk před průmyslovou revolucí využití tažných zvířat a lidské práce mechanické stroje (vodní, větrný mlýn, doprava po toku řek), spalování biomasy (dřevo, trus) člověk po průmyslové revoluci využití elektrické energie a spalování fosilních paliv systémem protéká výrazně větší energie

Efektivní využití energie ZACHYCUJ A UCHOVÁVEJ ENERGII udržení dynamiky energie v systému: využití sluneční energie (umístění domu), proudění vzduchu, vody (umístění nádrže) snížení potřeby energie: využití lidské síly (celosvětově přibývá) a mechanických nástrojů, izolace, omezování nepotřebné práce (rytí, pletí, zalévání, chemizace) využití všech produktů: důležitost cirkulární ekonomiky (energie skrytá v odpadních materiálech, biomasa, použití odpadních vod) lokálnost: efektivnější cirkulace, menší ztráty a vedlejší dopady

Zdroje Permakultura, David Holmgren, 2002 Metabolismus společnosti, Tomáš Hák a kol., 2015 Ekosystémová a krajinná ekologie, Pavel Kovář, 2008 ilustrační obrázky