Atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : leden.
Krajinné sféry Země. Vnější vlivy nazýváme jako: EXOGENNÍ ENDOGENNÍ.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Tropický deštný prales je zalesněný biom s trvale teplým a vlhkým podnebím. Tento biom nalezneme zejména v rovníkových oblastech Země. Nejrozsáhlejší.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_24_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Fyzika a počasí.
Slunce, Země, Střídání dne a noci, ročních období
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Počasí a podnebí.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Atmosféra Použité zdroje a materiály.
Název školy: Základní škola T. G
Základní škola a Střední škola CREDO, o. p. s. Číslo projektu: CZ. 1
ZEMĚPIS - 6. ročník Silný vítr
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Vlastnosti plynů.
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Znečištění ovzduší Obr. 1
Název školy: ZŠ Netvořice
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
atmosféra počasí VY_32_INOVACE_07-08 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Zeměpis pro 1. ročník Přírodovědného lycea Ročník 1. říjen 2013
Neživá příroda vzduch a voda.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
Všeobecná cirkulace atmosféry
Vlastnosti plynů.
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
HYDROSFÉRA Mgr. Jana Nováková.
VY_32_INOVACE_ZE6-05 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzduch.
POČASÍ A PODNEBÍ.
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
VY_32_INOVACE_
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Složení a funkce atmosféry
VY_32_INOVACE_11_Z4 7. POČASÍ ZŠ a MŠ HEJNICE 2011.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Zvukové jevy.
MGR.LENKA NOVÁKOVÁ – 1.ZŠ HORNÍ SLAVKOV VY_32_INOVACE_260_RISKUJ!
Meteorologie.
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

atmosféra Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s vlastnostmi a členěním atmosféry.

Atmosféra je to plynný obal Země společně s planetou Zemí se otáčí kolem své osy atmosféru tvoří směs plynů – vzduch skládá se z dusíku 78% kyslíku 21% - nutný pro dýchání organismů ostatních plynů 1% - oxid uhličitý (důležitý pro fotosyntézu), ozón (zvláštní forma kyslíku, pohlcuje UV záření), vodní pára, vzácné plyny obr. 1

Zápis do sešitu Atmosféra dusík 78% kyslík 21% - dýchání organismů plynný obal Země směs plynů – vzduch dusík 78% kyslík 21% - dýchání organismů ostatní plyny 1% - oxid uhličitý, ozón, vodní pára, vzácné plyny

Význam atmosféry umožňuje život na Zemi dýcháme vzduch – obsahuje kyslík oxid uhličitý je zdrojem pro fotosyntézu chrání proti kosmickému záření je teplotně stabilní – brání přílišnému ochlazování a přehřívání planety obr. 2

Zápis do sešitu Význam atmosféry umožňuje život na Zemi dýcháme vzduch (kyslík) oxid uhličitý – fotosyntéza chrání proti kosmickému záření je teplotně stabilní

Vrstvy atmosféry atmosféra sahá až do výšek několika stovek kilometrů nad povrchem Země je tvořena několika vrstvami, které se odlišují složením a teplotou troposféra je do výšky 11 km, probíhají v ní všechny děje počasí stratosféra sahá do 30 km nad zemský povrch, je v ní ozónosféra další vrstvy atmosféry obr. 3

Zápis do sešitu Vrstvy atmosféry sahá až do výšek několika stovek kilometrů nad povrchem Země několik vrstev troposféra do výšky 11 km, probíhá v počasí stratosféra do 30 km nad zemský povrch, je v ní ozónosféra, chránící Zemi před UV zářením další vrstvy atmosféry

Ozónosféra nachází se ve stratosféře chrání Zemi před UV zářením poškozuje ji lidská činnost, zejména plyny vznikají při spalování pohonných hmot a freony (přidávají se do chladících zařízení) vzniká tak ozónová díra větší množství UV záření způsobuje rakovinu, oční choroby a snižování imunity video – vývoj ozónové díry obr. 4

Zápis do sešitu Ozónosféra je ve stratosféře chrání Zemi před UV zářením poškozují ji zejména plyny vznikají při spalování pohonných hmot a freony vzniká ozónová díra způsobuje rakovinu, oční choroby a snižování imunity

Vznik atmosféry atmosféra vznikla krátce po vytvoření planety, měla však úplně jiné složení – nebyla vhodná pro život s rozvojem nižších organismů – zelených řas v mořích – se do atmosféry uvolňoval kyslík procesem fotosyntézy činností organismů se postupně vyvíjela až do dnešní podoby obr. 5

Zápis do sešitu Vznik atmosféry po vytvoření planety měla úplně jiné složení – nebyla vhodná pro život s rozvojem zelených řas se do atmosféry uvolňoval kyslík procesem fotosyntézy

Počasí je to okamžitý stav ovzduší utváří se ve spodních vrstvách atmosféry (troposféra) zde se hromadí vodní pára v podobě oblačnosti (mraky) a dochází ke změnám proudění vzduchu jevy v atmosféře se zabývá věda zvaná meteorologie vědci = meteorologové zpracovává získané informace, na jejichž základě je možné předvídat stav atmosféry a její změny předpovědět počasí tedy lze jen krátkodobě počasí charakterizují meteorologické prvky

Zápis do sešitu Počasí okamžitý stav ovzduší ve spodních vrstvách atmosféry (troposféra) zde se hromadí vodní pára v podobě oblačnosti (mraky) a dochází ke změnám proudění vzduchu studuje ho meteorologie a meteorologové předpovědět počasí lze jen krátkodobě počasí charakterizují meteorologické prvky

Meteorologické prvky teplota vzduchu oblačnost atmosférické srážky tlak vzduchu síla a směr větru

Teplota měří se ve stupních Celsia (°C) na různých místech Země je teplota různá závisí na vzdálenosti od rovníku, vzdálenosti od moře, nadmořské výšce a členitosti terénu obvykle se uvádějí teploty průměrné v ČR je to obvykle mezi 6 -9 °C, nejvyšší teploty v létě přes 30 °C a nejnižší v zimě pod 20 °C obr. 6

Zápis do sešitu Meteorologické prvky Teplota ve stupních Celsia (°C) závisí na vzdálenosti od rovníku, vzdálenosti od moře, nadmořské výšce a členitosti terénu obvykle se uvádějí teploty průměrné

Oblačnost oblačnost vzniká nahromaděním vodní páry v atmosféře rozlišujeme oblačnost řasovitou (ciry) slohovitou (straty) kupovitou (kumuly) – sem patří bouřkové mraky podle množství pokrytí oblohy mraky rozlišujeme jasno, polojasno, oblačno a zataženo obr. 7

Zápis do sešitu Oblačnost vzniká nahromaděním vodní páry v atmosféře řasovitá slohovitá kupovitá – bouřkové mraky podle množství oblačnosti rozlišujeme jasno, polojasno, oblačno a zataženo

Atmosférické srážky vznikají kondenzací (srážením) kapiček vodní páry v atmosféře srážky měříme v milimetrech výšky rozlišujeme: vertikální srážky (déšť, sníh, kroupy) horizontální srážky (rosa, jinovatka, náledí) obr. 8

Zápis do sešitu Atmosférické srážky vznikají kondenzací vodní páry v atmosféře srážky měříme v milimetrech výšky rozlišujeme: vertikální srážky (déšť, sníh, kroupy) horizontální srážky (rosa, jinovatka, náledí)

Atmosférický tlak je to tlak, kterým na nás působí atmosféra mění se s nadmořskou výškou (čím výše, tím nižší) má vliv na proudění vzduchu – z míst s vyšším tlakem proudí vzduch do míst s nižším tlakem měří se v jednotkách tlaku pascalech (Pa) přístroj, který měří tlak vzduchu = barometr obr. 9

Zápis do sešitu Atmosférický tlak je to tlak, kterým na nás působí atmosféra mění se s nadmořskou výškou (čím výše, tím nižší) vliv na proudění vzduchu – z míst s vyšším tlakem do míst s nižším tlakem měří se v pascalech (Pa) přístroj = barometr

Vítr je to proudění vzduchu charakterizuje ho rychlost a směr větru video – Beaufortova stupnice je to proudění vzduchu charakterizuje ho rychlost a směr větru rychlost větru měříme v metrech za sekundu (m/s) existuje stupnice větru, zvaná Beaufortova směr větru rozlišujeme zeměpisným směrem (světovou stranou), odkud vítr vane obr. 10

Zápis do sešitu Vítr proudění vzduchu charakterizuje ho rychlost a směr rychlost měříme v metrech za sekundu (m/s) existuje stupnice větru směr větru rozlišujeme zeměpisným směrem odkud vítr vane

Proudění vzduchu na Zemi teplý vzduch stoupá a studený vzduch klesá vzduch proudí z míst s vyšším tlakem vzduchu do míst s nižším tlakem vzduchu pravidelné větry pasáty – od obratníků směrem k rovníku proudí chladnější vzduch západní proudění mírných šířek – vzdušné proudy od obratníků směrem k pólům sezónní větry – mění se s ročními obdobími monzuny – v létě vanou z oceánu nad pevninu (přinášejí srážky), v zimě opačně

Zápis do sešitu Proudění vzduchu na Zemi teplý vzduch stoupá a studený klesá vzduch proudí z míst s vyšším tlakem vzduchu do míst s nižším tlakem vzduchu pravidelné větry pasáty – od obratníků směrem k rovníku proudí chladnější vzduch západní proudění mírných šířek – vzdušné proudy od obratníků směrem k pólům sezónní větry – mění se s ročními obdobími monzuny – v létě vanou z oceánu nad pevninu (přinášejí srážky), v zimě opačně

Katastrofy způsobené atmosférou největší katastrofy způsobují větry s vysokou rychlostí proudění často tvoří vzdušné víry tropická cyklóna – vzniká v teplých oceánech, v Americe se nazývá hurikán, v Asii tajfun tornádo – vzdušný vír vzniklý z bouřkového oblaku obr. 11 video – tornádo

Zápis do sešitu Katastrofy způsobené atmosférou větry s vysokou rychlostí proudění vzdušné víry tropická cyklóna – v teplých oceánech, v Americe hurikán, v Asii tajfun tornádo – vzdušný vír z bouřkového oblaku

Podnebí Země podnebí (klima) je dlouhodobý opakující se stav ovzduší studuje ho klimatologie podnebí ovlivňuje i blízkost oceánu, který zmírňuje rozdíly teplot obr. 12

Podnebí Země podnebí na Zemi rozdělujeme do tří základních podnebných pásů tropický – teplé podnebí s mnoha srážkami, rozkládá se kolem rovníku mírné pásy – střídání čtyř ročních období, rozkládají se od obratníků k polárním kruhům polární pásy – chladné podnebí, od polárních kruhů k pólům dále existují dva přechodné pásy, subtropický a subpolární obr. 13

Zápis do sešitu Podnebí Země podnebí (klima) = dlouhodobý opakující se stav ovzduší studuje ho klimatologie ovlivňuje ho i blízkost oceánu – zmírňuje rozdíly teplot 3 základní podnebné pásy tropický – teplo, mnoho srážek, kolem rovníku mírné pásy – 4 roční období, od obratníků k polárním kruhům polární pásy – chladno, od polárních kruhů k pólům dva přechodné pásy, subtropický a subpolární

Změny klimatu v poslední době slýcháme o tzv. globální změně klimatu zjistilo se, že teplota na Zemi stoupla o několik desetin °C – oteplování Země nejčastěji se mluví o tání ledové masy vede to ke zvyšování hladiny světových oceánů obr. 14 video – tání ledovců

Zápis do sešitu Změny klimatu tzv. globální změna klimatu – oteplování Země tání ledové masy (ledovců) zvyšování hladiny světových oceánů

Skleníkový jev jednou z příčin oteplování Země je zvyšování skleníkového jevu ten způsobuje, že atmosféra propouští teplo dovnitř, ale pak už ho nepropouští ven příčinou je zvyšování hladiny skleníkových plynů (hlavně CO2) v ovzduší a kácení tropických deštných pralesů obr. 15

Zápis do sešitu Skleníkový jev jedna z příčin oteplování Země atmosféra propouští teplo dovnitř, ale už ho nepropouští ven příčina – zvyšování hladiny skleníkových plynů a kácení tropických pralesů

Opakování Počasí Atmosféra Meteorologické prvky Vznik atmosféry po vytvoření planety měla úplně jiné složení – nebyla vhodná pro život s rozvojem zelených řas se do atmosféry uvolňoval kyslík procesem fotosyntézy Počasí okamžitý stav ovzduší ve spodních vrstvách atmosféry (troposféra) zde se hromadí vodní pára v podobě oblačnosti (mraky) a dochází ke změnám proudění vzduchu studuje ho meteorologie a meteorologové předpovědět počasí lze jen krátkodobě počasí charakterizují meteorologické prvky Meteorologické prvky Teplota ve stupních Celsia (°C) závisí na vzdálenosti od rovníku, vzdálenosti od moře, nadmořské výšce a členitosti terénu obvykle se uvádějí teploty průměrné Oblačnost vzniká nahromaděním vodní páry v atmosféře oblačnost řasovitá slohovitá kupovitá – bouřkové mraky podle množství oblačnosti rozlišujeme jasno, polojasno, oblačno a zataženo Atmosféra plynný obal Země směs plynů – vzduch dusík 78% kyslík 21% - dýchání organismů ostatní plyny 1% - oxid uhličitý, ozón, vodní pára, vzácné plyny Význam atmosféry umožňuje život na Zemi dýcháme vzduch (kyslík) oxid uhličitý – fotosyntéza chrání proti kosmickému záření je teplotně stabilní Vrstvy atmosféry sahá až do výšek několika stovek kilometrů nad povrchem Země několik vrstev troposféra do výšky 11 km, probíhá v počasí stratosféra do 30 km nad zemský povrch, je v ní ozónosféra, chránící Zemi před UV zářením další vrstvy atmosféry Ozónosféra je ve stratosféře chrání Zemi před UV zářením poškozují ji zejména plyny vznikají při spalování pohonných hmot a freony vzniká ozónová díra způsobuje rakovinu, oční choroby a snižování imunity

Opakování Atmosférické srážky Atmosférický tlak Vítr vznikají kondenzací vodní páry v atmosféře srážky měříme v milimetrech výšky rozlišujeme: vertikální srážky (déšť, sníh, kroupy) horizontální srážky (rosa, jinovatka, náledí) Atmosférický tlak je to tlak, kterým na nás působí atmosféra mění se s nadmořskou výškou (čím výše, tím nižší) vliv na proudění vzduchu – z míst s vyšším tlakem do míst s nižším tlakem měří se v pascalech (Pa) přístroj = barometr Vítr proudění vzduchu charakterizuje ho rychlost a směr rychlost měříme v metrech za sekundu (m/s) existuje stupnice větru směr větru rozlišujeme zeměpisným směrem odkud vítr vane Proudění vzduchu na Zemi teplý vzduch stoupá a studený klesá vzduch proudí z míst s vyšším tlakem vzduchu do míst s nižším tlakem vzduchu pravidelné větry pasáty – od obratníků směrem k rovníku proudí chladnější vzduch západní proudění mírných šířek – vzdušné proudy od obratníků směrem k pólům sezónní větry – mění se s ročními obdobími monzuny – v létě vanou z oceánu nad pevninu (přinášejí srážky), v zimě opačně Katastrofy způsobené atmosférou větry s vysokou rychlostí proudění vzdušné víry tropická cyklóna – v teplých oceánech, v Americe hurikán, v Asii tajfun tornádo – vzdušný vír z bouřkového oblaku

Opakování Podnebí Země Změny klimatu Skleníkový jev podnebí (klima) = dlouhodobý opakující se stav ovzduší studuje ho klimatologie ovlivňuje ho i blízkost oceánu – zmírňuje rozdíly teplot 3 základní podnebné pásy tropický – teplo, mnoho srážek, kolem rovníku mírné pásy – 4 roční období, od obratníků k polárním kruhům polární pásy – chladno, od polárních kruhů k pólům dva přechodné pásy, subtropický a subpolární Změny klimatu tzv. globální změna klimatu – oteplování Země tání ledové masy (ledovců) zvyšování hladiny světových oceánů Skleníkový jev jedna z příčin oteplování Země atmosféra propouští teplo dovnitř, ale už ho nepropouští ven příčina – zvyšování hladiny skleníkových plynů a kácení tropických pralesů

OTÁZKY A ÚKOLY Jaké je složení současné atmosféry? Jaká je její funkce? Vysvětli, co je to stratosféra, troposféra a ozónosféra. Co je to počasí? Vyjmenuj meteorologické prvky. Popiš proudění vzduchu na Zemi. Jak se tyto vzdušné proudy rozdělují a jak se jmenují? Vyjmenuj ve správném pořadí od rovníku k pólům všechny podnebné pásy, jak základní, tak přechodné. Jak může atmosféra ohrožovat člověka? Popiš skleníkový jev.

Zdroje obr. 1 – složení vzduchu http://vyuka.zsjarose.cz/data/swic/lessons/146.gif obr. 2 – ozónová vrstva http://www.zsnovestraseci-enviro.cz/wp-content/uploads/2016/11/ozonova_vrstva_schema.png obr. 3 – vrstvy atmosféry http://www.meteocentrum.cz/images/encyclopedia/athosphere-vertical-division.jpg obr. 4 – ozónová díra https://www.prirodovedci.cz/storage/images/620x/5005.jpg obr. 5 – fotosyntéza http://techbox.dennikn.sk/wp-content/uploads/2015/12/fotosynt%C3%A9za.ico.jpg obr. 6 – průměrné roční teploty v ČR http://www.in-pocasi.cz/archiv/img/teplotap2a.png obr. 7 – typy mraků https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/Cloud_types_en.svg/555px-Cloud_types_en.svg.png obr. 8 – sněhové vločky http://img.blesk.cz/img/1/normal620/691653-img-snehova-vlocka-v0.jpg?v=0 obr. 9 – barometr https://www.hodinky.inshop.cz/inshop/catalogue/products/pictures/8014.jpg obr. 10 – Beaufortova stupnice https://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2011/09/Beaufort-Scale.png obr. 11 – hurikán http://www.lkedpt.com/lekesovi/pict/photos/hurikan14.jpg obr. 12 – teplota na Zemi https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/15-115.jpg obr. 13 – podnebné pásy http://aaapocasi.cz/wp-content/uploads/2014/01/pasy.jpg obr 14 – tání ledovců https://vignette2.wikia.nocookie.net/necyklopedie/images/a/a9/Taj%C3%ADc%C3%AD_ledovce.jpg/revision/latest?cb=20110124125221 obr. 15 – skleníkový jev http://www.in-pocasi.cz/clanky/teorie/obrazky/sklenikovy-efekt.gif