Tomáš Sedláček Hlavní makroekonomický stratég ČSOB

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Rozpočtové určení daní Ministerstvo financí ČR květen 2011.
ROZBOR SOUČASNÉ SITUACE V ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ VZHLEDEM K DOPADŮM NA OBCE Členská schůze Spolku pro obnovu venkova Moravskoslezského kraje Hrádek, 18.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu Výroční konference cestovního ruchu turistického regionu Východní Morava Holešov, 25. leden.
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Lidská společnost digitálního věku
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
1 R ozpočet města Police nad Metují na rok Rozpočet 2014 Rozpočet je navrhován jako schodkový s celkovými příjmy a výdaji ve výši tis.Kč.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok
EKONOMIKA DAŇ Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ČÁST 1.. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Východiska pro administraci ROP Střední Morava Semináře: Olomouc Zlín
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Název prezentace Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2010 Ing. Zuzana Bardoňová Datum:
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Navržené změny v RUD územních samosprávných celků Ing. Miroslav Kalousek ministr financí
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Plnění výkonnostních parametrů a cenová politika ŘLP ČR, s. p
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Financování dopravní infrastruktury v období
Místní rozpočtové jednotky
VEŘEJNÉ FINANCE SCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ.
Státní organizace.
Opatření k jednodušší a rychlejší administraci projektů
Jednoduché účetnictví
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Obsah veřejných rozpočtů I
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Inovační potenciál České republiky
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Reálné výdaje na složky HDP a jejich cenová úroveň ve srovnání s EU
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Pozemkové úpravy.
Setkání primátorů a starostů měst a obcí ČR
Obsah veřejných rozpočtů III
Tisková konference ČMKOS
Sebehodnocení školy z pohledu zřizovatele (obce)
Základní finanční kategorie a finanční nauky
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
ministr práce a sociálních věcí
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Základní finanční kategorie a finanční nauky
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
dopravní infrastruktury
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Tomáš Sedláček Hlavní makroekonomický stratég ČSOB Cesta z (hlavního) města Některé statistky k tématice rozpočtového určení daní X. Celostátní finanční konference Svazu měst a obcí Tomáš Sedláček Hlavní makroekonomický stratég ČSOB 20.9.2018

Obsah Historie Jak jsme na tom nyní Kdo se jak zadlužuje? Zamyšlení Mezinárodní srovnání Budoucnost?

Historie: cesta z centra v krocích V důsledku novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, kterou se zvýšilo procento krajů na sdílených daních, vznikl krajům v rámci vlastních příjmů určitý prostor pro stanovení vlastních finančních priorit. S účinností od roku 2005 tak kraje rozhodují o alokaci prostředků na výkon kompetencí, které na ně byly převedeny v průběhu II. fáze reformy veřejné správy nebo kompetencí zcela nových, které dosud zabezpečovaly resorty a které byly do této doby financovány výhradně dotacemi ze státního rozpočtu a z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Změna rozpočtového určení daní pro kraje v roce 2005 měla vliv na strukturu dotací, které byly obsaženy ve finančních vztazích státního rozpočtu k rozpočtům krajů na rok 2006. Finanční vztah státního rozpočtu k rozpočtům krajů tvořil v roce 2006 jen příspěvek na výkon státní správy a dotace na sociální služby, jež nebyla předmětem převodu do daňových příjmů krajů. transformace prostředků Evropské unie do území prostřednictvím kapitol státního rozpočtu V roce 2006 bylo v důsledku novely zákona o rozpočtovém určení daní financování krajů zabezpečeno z jedné třetiny daňovými příjmy, téměř dvě třetiny tvořily dotace ze státního rozpočtu. 2008: novým návrhem se zvýší podíl měst a obcí na sdílených daních z 20,59 procenta na 21,4 procenta. - Zavádí se nové kritérium prostého počtu obyvatel s váhou tři procenta. Kritérium posiluje příjmy obcí s malým počtem obyvatel. - Zavádí se nové kritérium rozlohy obce s váhou tři procenta. Kritérium posiluje příjmy obcí s nízkou hustotou obyvatel. - Snižuje se váha současného kritéria počtu obyvatel upraveného o koeficient velikostní kategorie obce ze současných 100 procent na 94 procent. - Odstraňují se skokové přechody mezi velikostními kategoriemi obcí a zavádí se pouze čtyři velikostní kategorie místo současných 14.

Jak jsme na tom? Extrémně vysoký podíl kvazi-dání Tyto kvazi-daně se týkají jen státního rozpočtu Vyšší podíl nepřímých daní Nižší podíl přímých daní Source :Structures of the taxation systems in the European Union, 2006

Horní výše korporátních daní v EU25 Data z roku 2006, vyjádřeno v % (srovnává se jen sazba, rozdílné základy daně se nezohledňuje) Postupné snížení na 19% Source :Structures of the taxation systems in the European Union, 2006

Korporátní daně v ČR klesají již dávno Vývoj sazby firemních daně 1993 – 2010 1993 45% 1994 42% 1995 41% 1996 39% 1997 39% 1998 35% 1999 35% 2000 31% 2001 31% 2002 31% 2003 31% 2004 28% 2005 26% 2006 24% 2007 24% 2008 22% 2009 20% 2010 19% Source :MF CR

… ale to všude v EU Nové členské státy mají nižší daně Korporátní daně však klesají všude stejným tempem (o 10 proc. bodů) Source :Structures of the taxation systems in the European Union, 2006

Horní výše osobnívh daní v EU25 Data z roku 2006, vyjádřeno v % (srovnává se jen sazba, rozdílné základy daně se nezohledňuje) Postupné snížení na „15“% Source :Structures of the taxation systems in the European Union, 2006

Většina zemí Evropy ponechává majetkové daně místním rozpočtům Posílení subsidiarity Větší návaznost výdajů na příjmy Bližší zodpovědnosti Sama o sobě stabilní daň Flexibilní výše Vysoká administrace Náchýlná ke změnám Zdanění majetku v Evropě, JUDr. Ing. Michal Radvan, 2006

Nízký (a klesající) podíl výnosů z majetkových daní Pokles příjmů téměř na polovinu za 12 let Zdanění majetku v Evropě, JUDr. Ing. Michal Radvan, 2006

Podíl místních samospráv na daních data z roku 2004, % celkových daň výnosů Zahrnuje všechny příjmy místních samospráv Komparativně vysoká váha centra (v ČR 75% všech příjmů versus 59% průměr EU25) v ČR nízká autonomie co se týče vyšší či nižší daně místních samospráv většina příjmu dle koeficientu nebo jako dotace malá ekonomická autonomie místních samospráv nad příjmovou stránkou Source :Structures of the taxation systems in the European Union, 2006

Srovnání stát vs místní samospráva Dluh obcí = 2,8% HDP (veřejné rozpočty = 27,4% HDP) Z toho Praha dosáhla ke konci 2006 na dluh 33,6 mld. Kč Kraje: 7,7 mld Kč (oproti roku 2005 nárůst o 4,8 mld. Kč!) Source : Státní závěrečný účet 2006

Saldo a dluh (veřejné finance a ÚSC)

Výhody větší decentralizace Větší zohlednění místa vzniku daní F. A. Hayek: problém státního plánování: kdo má blíže k informaci, má rozhodovat. Větší motivace k vstřícnosti obcí a krajů k obyvatelstvu a podnikatelům Subsidiarita: řešení na co nejnižší možné úrovni (co dokáže řešit obec ať řeší obec) Zvýšení atraktivity a konkurence krajů Řešení aktuálních problémů krajů

Příklad USA: Rozdílné DPFO Rozdílná pravidla v každém regionu, nikoli jen státu (alkohol, tabák, knihovny, zodpovědnost) Vyšší administrativa

Rozdílné „sales tax“ i korporátní daň

Budoucnost? Menší závislost na daňových příjmech ze sdílených daní Větší spoléhání se na fondy EU EU jde cestou Federalizace Regionalizace Obojí nicméně vede k oslabování role centrálních státních orgánů ve regionů a zvyšování samostatnosti a odpovědnosti regionů

Děkuji za pozornost Tomas Sedlacek Chief Macroeconomic Strategist ČSOB tSedlacek@CSOB.cz gsm: +420 737 263 076 tel: +420 261 353 559

Celostátní úroveň