Služby kariérového poradenství pro dospělé v ČR Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykova univerzita Konference projektu GOAL, Praha, 8.12. 2017
Služby kariérového poradenství v kontextu mezinárodních dokumentů (1945- 90. léta) Právo na práci a na podporu při jeho naplňování, na svobodnou volbu povolání/zaměstnání OSN: Všeobecná deklarace lidských práv (1948) článek 23 (1) Každý má právo na práci, na svobodnou volbu zaměstnání, na spravedlivé a uspokojivé pracovní podmínky a na ochranu proti nezaměstnanosti. Rada Evropy: Evropská sociální charta (1961) Čl 1. Každý musí mít příležitost získat prostředky ke svému živobytí prací, kterou si svobodně zvolí. Každý má právo na vhodné způsoby odborné přípravy (přípravu k výkonu povolání).
Služby kariérového poradenství v kontextu mezinárodních dokumentů (1945- 90. léta) II. OSN: Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (1966) (článek 23) Svobodná volba zaměstnání, nezajištění práva na práci je důvodem pro ochranu proti nezaměstnanosti. Mezinárodní organizace práce (ILO): Úmluva č. 142 o poradenství pro volbu povolání a odborné výchově pro rozvoj lidských zdrojů (1975) Evropské společenství: Komunitární charta základních sociálních práv pracujících (1989) právo na svobodnou volbu povolání, právo handicapovaných lidí na integraci do pracovního života, právo usazovat se a pracovat v zemích EU. Cíl služeb KP: podpora uplatnění na trhu práce
Služby kariérového poradenství v kontextu mezinárodních dokumentů (90 Služby kariérového poradenství v kontextu mezinárodních dokumentů (90. léta) Revidovaná Evropská sociální charta (1996) Čl. 9 Právo na poradenství při volbě povolání. Každá osoba má právo na přiměřené prostředky odborné poradenství pro volbu povolání s cílem získat pomoc při volbě povolání, které by odpovídalo jejich osobním schopnostem a zájmům. S cílem zajistit účinné uplatnění práva na odborné poradenství při výběru povolání se smluvní strany zavazují poskytovat nebo podporovat podle potřeby služby, které pomohou všem osobám, včetně zdravotně postižených, řešit problémy související s volbou povolání a odborným postupem, s náležitým přihlédnutím k jejich osobním schopnostem a možnostem na trhu práce; tato pomoc musí být poskytována zdarma jak mládeži, včetně dětí ve školním věku, tak dospělým. Čl. 20: Všichni pracovníci mají právo na rovné příležitosti a stejné zacházení v otázkách zaměstnání a povolání bez diskriminace z důvodu pohlaví. přístup k zaměstnání, ochrana proti propouštění a znovuzařazení do zaměstnání; odborné poradenství, výcvik, rekvalifikace a rehabilitace
Situace v ČR: období duality služeb (1990-2004) Nejasná terminologie: služby profesního poradenství, pracovně- profesního poradenství, kariérního/kariérového poradenství, poradenství pro volbu (k volbě) povolání, poradenství pro volbu další profesní a vzdělávací dráhy Služby v resortu MŠMT Žáci, studenti případně jejich rodiče Prioritně volba další vzdělávací dráhy (školy) Vysoká míra profesionality garantovaná psychology Dostupnost služeb ve školách Součást vzdělávací politiky (Memorandum o celoživotním učení, 2001) Národní ústav odborného vzdělávání (NUOV) ve spolupráci s IPPP a MPSV: Návrh národní politiky rozvoje kariérového poradenství v ČR (2003). Služby v resortu MPSV Cílová skupina dospělí, nezaměstnaní Prioritně volba povolání, uplatnění na trhu práce, změna povolání Dostupnost služeb ÚP (IPS) Součást politiky zaměstnanosti (Strategie rozvoje lidských zdrojů)
Služby kariérového poradenství od roku 2004 Charta základních práv EU (2000) Článek 15 Svoboda volby povolání a právo na práci 1. Každý člověk má právo pracovat a vykonávat svobodně zvolené či přijaté povolání. 2. Každý občan či občanka Unie mohou svobodně volit zaměstnání, pracovat, usazovat se a poskytovat slu.by ve všech členských státech. Článek 29 Právo na zprostředkování práce Každý má právo na bezplatný přístup k zprostředkovacím službám pracovních úřadů. Mezinárodní organizace práce (ILO): revize Úmluvy č. 142 o poradenství pro volbu povolání a odborné výchově pro rozvoj lidských zdrojů (1975) v rámci Doporučení č. 195 o rozvoji lidských zdrojů (2004) Zajistit přístup ke kariérovým informacím a službám podporujících uplatnění jedince na trhu práce a jeho odborné vzdělávání v průběhu celého života Důraz na vytváření systému služeb na základě dohod mezi sociálními partnery
Období služeb „kariérového“ poradenství Vymezení služeb Služby, které pomáhají jedincům v každém věku a v každém bodě jejich života při rozhodování v oblasti školního vzdělávání, dalšího vzdělávání i zaměstnání a pomáhají jim řídit jejich kariéru. Kariérové poradenství je součástí celoživotního učení (World bank, 2002). Služby zaměřené na poskytování informací a na pomoc jedincům v každém věku a bodě jejich života při rozhodování v oblasti školního vzdělávání, dalšího vzdělávání i zaměstnání a při rozvoji schopností jedinců řídit a plánovat svou kariéru (Career, 2004).
Celoživotní poradenství x kariérové poradenství Soubor činností, které mají umožnit občanům jakéhokoliv věku a v jakékoli fázi jejich života identifikovat své schopnosti, kvalifikaci a zájmy, aby mohli provádět smysluplná rozhodování v oblasti vzdělávání, přípravy a zaměstnání, a aby mohli určovat své osobní životní cesty ve vzdělávání, práci a dalších prostředích, ve kterých jsou tyto schopnosti a kvalifikace získávány a/nebo využívány. Jsou poskytovány v různých prostředích: škola, místa dalšího vzdělávání, zaměstnání, komunita, domov (CEDEFOP, 2005).
Zacílení služeb kariérového poradenství pro dospělé Kariérový rozvoj jedince (celoživotní proces spojený s individuální zodpovědností jedince) Kariérová/profesní změna (časově ohraničený proces ovlivněný hodnotou práce ve společnosti i hodnotou práce pro jedince, charakteristikou trhu práce) Získávání a rozvoj vybraných dovedností (kompetencí) - podpora schopnosti jedince utvářet svůj život Dovednosti řízení profesní a vzdělávací dráhy
Oblasti služeb kariérového poradenství (podle Hansen, 2007) Kariérové informace (advising) Kariérové výchova/vzdělávání (career education) - v ČR spíše podpora profesní orientace, poradenství pro volbu (k volbě) povolání, poradenství pro volbu další profesní a vzdělávací dráhy Kariérové poradenství (career counselling) Zaměstnanecké poradenství – v ČR poradenství na pracovišti (pro zaměstnance) Zprostředkování práce – v ČR silná tradice profesního poradenství (vocational guidance) a poradenství pro volbu povolání
Období služeb kariérového poradenství v ČR: dokumenty (2005 –dosud) Nová legislativa v resortu MŠMT (např. Vyhláška č. 72/2005, Zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004) Nová legislativa v resortu MPSV (např. Zákon o sociálních službách č. 108/2006, Zákon o úřadu práce, č. 73/2011) činnost Národního poradenského fóra jako poradního orgánu MŠMT a MPSV (od 2010) Národní ústav pro vzdělávání (dále jen NUV): Návrh koncepce integrovaného systému poradenských služeb (2012)- návrh zavést na školách funkci kariérového poradce vedle výchovného poradce V koncepčních a programových dokumentech obou ministerstev se objevují zmínky o službách KP (např. Strategie rozvoje lidských zdrojů, Strategie celoživotního učení v ČR, 2007,…) Součást politiky celoživotního učení
Sektory poskytovaných služeb v ČR Veřejné služby zaměstnanosti (ÚP ČR, agentury práce) posun od profesního ke kariérovému poradenství Sociální služby a služby ve vzdělávání (obvykle v rámci činnosti neziskových organizací) součást služeb sociálního poradenství případně pracovní rehabilitace poradenství pro vzdělávání Poradenské služby (služba v rámci činností školního poradenského pracoviště, PPP, SPC; VŠ poradny, Informační centra pro mládež, Centrum kariérového poradenství http://www.nuv.cz/p/por/ckp zrušeno 2015, soukromí poskytovatelé viz např. ) podle charakteru instituce zaměření na služby typu: career counsellig, career guidance, career education, advising Služby na principu soukromých služeb (personální agentury, vzdělávací agentury, tzv. vázané i nevázané živnosti) Služby zaměstnavatelů –situace v ČR?
Znalost institucí nebo odborníků poskytujících služby KP (Hloušková, 2012a,b) Legenda: celkem 1164 respondentů Věkové kategorie Vzdělání Ekonomické postavení Celek 18-30 31-45 46-60 ZŠ+ VYUČ SŠ VŠ PRAC. NEZAM. NEAKT. N=1 164 N=348 N=431 N=385 N=547 N=442 N=175 N=737 N=122 N=305
Zkušenost se službami kariérového poradenství (Hloušková, 2012a,b) Věkové kategorie Vzdělání Ekonomické postavení Celek 18-30 31-45 46-60 ZŠ+ VYUČ SŠ VŠ PRAC. NEZAM. NEAKT. N=1 164 N=348 N=431 N=385 N=547 N=442 N=175 N=737 N=122 N=305
Zkušenost se službami KP v ČR (Eurobarometr, 2014)
Účel využití služeb KP (Hloušková, 2012a) celkem respondentů: 112
Co by se muselo změnit, abych služby KP využil(a) (Hloušková, 2012a)
Role projektů při rozvoj kariérového poradenství Rozvoj služeb KP v rámci projektů podporovaných ESF a řady dalších projektových schémat Z činnosti Národního vzdělávacího fondu http://www.nvf.cz/ Z činnosti Národního ústavu pro vzdělávání http://www.nuv.cz/projekty Z činnost Fondu dalšího vzdělávání (2014) http://www.fdv.cz Z činnosti ÚP ČR https://portal.mpsv.cz/upcr/esf Dílčí závěry roztříštěnost služeb – stále aktuální výzvou jsou principy celoživotního poradenství (Evropská komise, 2005) nejednotné vymezení zaměření a obsahu služeb Příklady služeb (např. Sborníky ze soutěží o Národní cenu kariérového poradenství ČR a SR Dostupné z http://web.saaic.sk/nrcg_new/_kniznica.cfm?menu=1&open=1&jazyk=sk&Titul=cena)
Současné trendy v poskytování služeb KP Posun k celoživotnímu poradenství Rozšiřování přístupu ke službám včetně akcentu na sebeobslužné služby (služby v místě práce nebo učení se uživatelů, využívání ICT,..) Holistický přístup ke klientovi (provázanost mezi učením, vzděláváním a prací) Sledování kvality služeb (standardy kvality, vymezení profesionality a vzdělávání poradců,…) Profese kariérového poradce. Dostupné z http://katalog.nsp.cz/poziceOdbornySmer.aspx?kod_smeru=11 Důraz na koordinaci v poskytování služeb na různých úrovních
Otázky koncipování služeb KP Důraz na přístup každého jedince ke službám v jakémkoli bodě jeho života: víceúrovňové poskytování služeb x koncipování služeb Důraz na krajskou úroveň dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Modely spolupráce mezi PPP, ÚP, neziskovými organizacemi Příklad projektu GOAL Důraz na kombinaci sebeobslužných a osobních (individuálních) služeb Na základě sílící poptávky, výrazného rozvoje ICT a omezování veřejných výdajů (skupinové poradenství, distanční poradenství) Služby se odvíjejí od potřeb uživatelů (versus podle poptávky po službách) Kombinace sociálního, psychologického a kariérového poradenství, Důraz na rozvoj dovedností řídit profesní a vzdělávací dráhu (career management skills) Základními principy koncipování víceúrovňových služeb jsou: kontinuita, komplexnost a dostupnost služeb Sítě odborníků
Kontakt: hlouskov @phil.muni.cz Děkuji za pozornost Kontakt: hlouskov @phil.muni.cz