STRATEGIE PREVENCE KRIMINALITY SMO 2017 – 2021 Helena Kuzníková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Spolupráce Odboru sociálně-právní ochrany dětí Magistrátu města Karviné s poskytovateli sociálních služeb.
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Program RP04-16 Podpora ekologických aktivit v kraji Zlín, leden 2016 RNDr. Jarmila Dupejová Odbor životního prostředí a zemědělství.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
Registrační číslo: CZ.1.07/2.4.00/ O PROJEKTU Cílem projektu E-SYNERGIE je vytvořit funkční vědeckovýzkumnou, aplikační, komunikační a vzdělávací.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
koncepce rodinné politiky Dipl.-Pol. Jana Maláčová
Dokument KAP MSK - obsah
Vize a požadavky Karlovarského kraje SPRSS JUDr. Tatjana Kašlíková, Mgr. Ilona Čtvrtníková, Mgr. Ferdinand Raditsch Aktivita je součástí projektu ‚Podpora.
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
Mgr. Radek Jiránek ředitel Agentury pro sociální začleňování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
VII. krajská konference prevence kriminality a rizikového chování
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Schůze Spolku pro obnovu venkova ČR Praha 1. dubna 2014
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Hlavní město praha a integrace cizinců
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
DOTAČNÍ FOND LIBERECKÉHO KRAJE
Návrhy možných inkluzivních opatření pro MAP ORP Litvínov
Ošetřovatelský proces v primární péči
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Spolupráce ASZ a města Břeclav Mgr. Břetislav Fiala
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Ing. Alice Hříbalová - VP
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Inkluzivní a kvalitní vzdělávání v územích se sociálně vyloučenými lokalitami
Podpora sociální práce na území Statutárního města Kladna
Strategické řízení a plánování
Klíčové aktivity projektu
Akční plán - plánované společné aktivity
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Komunitně plánujeme na Brandýsku
Transkript prezentace:

STRATEGIE PREVENCE KRIMINALITY SMO 2017 – 2021 Helena Kuzníková Statutární město Ostrava Odbor sociálních věcí a zdravotnictví STRATEGIE PREVENCE KRIMINALITY SMO 2017 – 2021 Helena Kuzníková www.ostrava.cz

STRATEGIE PK 2017-2021 PRIORITY 1. PRIORITA – ROZVOJ SYSTÉMU PREVENCE 2. PRIORITA – POMOC A PORADENSTVÍ OBĚTEM 3. PRIORITA – PRÁCE S PACHATELI 4. PRIORITA – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ V SVL 5. PRIORITA - PREVENCE KRIMINALITY DĚTÍ A MLÁDEŽE 6. PRIORITA – PRŮŘEZOVÁ A DALŠÍ SPECIFICKÁ OPATŘENÍ

ROZVOJ SYSTÉMU PREVENCE 1.1 Zajištění realizačních kapacit 1.2 Podpora pracovních skupin, spolupráce a rozvoj 1.3 Zachování a rozvoj systému včasné intervence 1.4 Podpora nabídky vzdělávacích aktivit 1.5 Podpora analytické práce, získávání nových poznatků včetně přenosu dobré praxe, reakce na nové hrozby v oblasti kriminality 1.6 Hodnocení dopadů a efektivity Připomínky: Hledisko individuální: pochybnosti o relevantnosti zkoumání cílové skupiny pro klíčovou oblast primární prevence formou rozhovorů se školní třídou (v Ostravě je taková různorodost škol, že není reálné jejich variabilitu pojmout kvalitativním rozhovorem s 5 skupinami dětí. Bylo by dobré se zamyslet nad jiným způsobem sběru dat. Dalším rizikem je samotné umožnění vstupu do školy výzkumníkům. Návrhy řešení: metodička prevence v PP Katka Ciklová prodiskutuje možnosti se Sociofaktorem. Hledisko koncepční: přiřazení PS prevence kriminality v rámci PSZ ke klíčové oblasti SVL není vhodné (skupina je složena zejména z realizátorů projektů v rámci KPSLV), vhodnější se jeví pracovní skupina ROMSKÉ ETNIKUM pracující v rámci komunitního plánování Ostrava, přiřazení Týmu pro mládež ke klíčové oblasti PRIMÁRNÍ PREVENCE je zcela nevhodné. Tým pro mládež pracuje zejména na úrovni sekundární prevence tj. řeší problematiku rizikových a problémových dětí/mládeže. Návrh: podskupina PRIMÁRNÍ PREVENCE pracující v rámci komunitního plánování Ostrava, je k diskuzi, zda nevyužít potenciál Týmu pro mládež, který by se měl sejít v září, zvlášť když pracovní skupina pro klíčovou oblast pachatelé chybí (poznámka: aby nedošlo k mýlce: Tým pro mládež řeší děti z hlediska pachatele i oběti). S ohledem na harmonogram (viz slide 9) je potřeba myslet na to, že rozhovory v těchto skupinách musí být uskutečněny v prvních dvou týdnech v září. Je potřeba na to myslet při plánování jednání.

Podpora analytické práce, získávání nových poznatků včetně přenosu dobré praxe, reakce na nové hrozby v oblasti kriminality Využívat vědecko-výzkumných kapacit a vlastní analytické práce organizací, mapovat aktuální trendy a jejich příčiny, včetně jejich komparace s dřívějšími daty

POMOC A PORADENSTVÍ OBĚTEM 2.1 Zvýšení informovanosti občanů města (potenciálních obětí a obětí trestné činnosti, svědků trestné činnosti) 2.2 Pomoc a poradenství obětem a potenciálním obětem zejména zvlášť zranitelným obětem 2.3 Situační a technická opatření vedoucí ke zvýšení pocitu bezpečí občanů města

Zvýšení informovanosti občanů města (potenciálních obětí a obětí trestné činnosti, svědků trestné činnosti) Posilovat informovanost občanů o bezpečném chování, ale také o postupech a možnostech v případě, že se stanou oběťmi trestné činnosti Realizovat setkávání s občany a odborníky

Pomoc a poradenství obětem a potenciálním obětem zejména zvlášť zranitelným obětem Podporovat specializované poradenství pro oběti trestných činů Podporovat programy pro zvlášť zranitelné oběti trestných činů Realizovat a podporovat programy na utlumování nenávistných postojů, vyvracení předsudků, boření mýtů a programy zaměřené proti diskriminaci Podporovat programy prevence kriminality pro seniory

PRÁCE S PACHATELI 3.1 Podporovat a rozvíjet programy pro práci s pachateli 3.2 Zajistit spolupráci s věznicemi na území města 3.3 Podporovat programy zvýšení zaměstnatelnosti a zaměstnanosti osob propuštěných z vězení a výkon obecně prospěšných prací

Podporovat a rozvíjet programy pro práci s pachateli Podporovat komplexní projekty zaměřené na práci s pachateli (bydlení, potíže se získáním práce, dluhy, nefunkční sociální vazby, závislosti, rozvoj finanční gramotnost, práce s motivací apod) Podporovat resocializační programy zaměřené na práci s pachateli Podporovat programy zaměřené na práci s agresorem a zvýšit jejich dostupnost

Zajistit spolupráci s věznicemi na území města Zajistit kontinuitu sociální práce s pachateli TČ ve všech fázích trestního řízení

Podporovat programy zvýšení zaměstnatelnosti a zaměstnanosti osob propuštěných z vězení a výkon obecně prospěšných prací Podporovat organizace spolupracující při výkonu obecně prospěšných prací a rozšiřovat jejich počet a nabídku * Navázat a rozšířit spolupráci mezi věznicemi a Úřadem práce, organizacemi poskytujícími sociální práci či poradenství dané cílové skupině a zaměstnavateli

ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ V SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝCH LOKALITÁCH 4.1 Předcházení a eliminace rizik souvisejících s problémy soužití majority a minority 4.2 Podpora a rozvoj práce s dětmi žijícími v sociálně vyloučených lokalitách 4.3 Preventivní působení proti negativním jevům s vyšším výskytem v sociálně vyloučených lokalitách (např. lichva, domácí násilí, závislosti aj.) ANALÝZA KRIMINALITY, PŘESTUPKOVOSTI, SOCDEM BUDE PROVEDENA ZA OBDOBÍ 2012-2015, sledujeme stav ke konci roku. ÚDAJE ZA ŠKOLY sledujeme za školní nikoliv za kalendářní rok (tj. za školní rok 2012/2013 až školní rok 2015/2016) Analýzy je potřeba dodat na odbor SVZ nejpozději do 30. září 2016, ideálně do 15. září 2016, jinak samozřejmě co nejdříve. Zadanou minimální strukturu požadovanou ministerstvem zašle SVZ jednotlivým zpracovatelům do 24. června 2016. RIZIKOVÉ FAKTORY: každý si za svou oblast dle vlastního uvážení stanoví další rizikové faktory, kt. je důležité sledovat (neomluvené a omluvené hodiny, projevy extremismu apod.), sledované období se nemění. DOPLNĚNÍ ANALÝZY pro oblast primární prevence– byla provedena analýza pro MAP. Oslovit odbor ŠK a požádat o analýzu k případnému využití.

Předcházení a eliminace rizik souvisejících s problémy soužití majority a minority Hledání nových způsobů oslovení minority i majority vedoucí k jejich motivaci ke spolupráci (např. prostřednictvím šíření ověřených informací) Zajištění a podpora programů zacílených na společné aktivity majority a minority Zajištění a podpora preventivních programů zaměřených na téma xenofobie, rasismu a stereotypů ANALÝZA KRIMINALITY, PŘESTUPKOVOSTI, SOCDEM BUDE PROVEDENA ZA OBDOBÍ 2012-2015, sledujeme stav ke konci roku. ÚDAJE ZA ŠKOLY sledujeme za školní nikoliv za kalendářní rok (tj. za školní rok 2012/2013 až školní rok 2015/2016) Analýzy je potřeba dodat na odbor SVZ nejpozději do 30. září 2016, ideálně do 15. září 2016, jinak samozřejmě co nejdříve. Zadanou minimální strukturu požadovanou ministerstvem zašle SVZ jednotlivým zpracovatelům do 24. června 2016. RIZIKOVÉ FAKTORY: každý si za svou oblast dle vlastního uvážení stanoví další rizikové faktory, kt. je důležité sledovat (neomluvené a omluvené hodiny, projevy extremismu apod.), sledované období se nemění. DOPLNĚNÍ ANALÝZY pro oblast primární prevence– byla provedena analýza pro MAP. Oslovit odbor ŠK a požádat o analýzu k případnému využití.

Podpora a rozvoj práce s dětmi žijícími v sociálně vyloučených lokalitách Zajistit zkvalitňování a rozšiřování nabídky volnočasových aktivit pro děti ze SVL, které vycházejí ze zájmů dětí Podporovat programy zaměřené na rozvoj, motivaci dětí a předávání pozitivních vzorů v SVL Podporovat volnočasové aktivity společné pro děti z majority a minority; zajišťovat spolupráci zařízení a organizací vykonávajících činnost v sociálně vyloučených lokalitách i mimo ně ANALÝZA KRIMINALITY, PŘESTUPKOVOSTI, SOCDEM BUDE PROVEDENA ZA OBDOBÍ 2012-2015, sledujeme stav ke konci roku. ÚDAJE ZA ŠKOLY sledujeme za školní nikoliv za kalendářní rok (tj. za školní rok 2012/2013 až školní rok 2015/2016) Analýzy je potřeba dodat na odbor SVZ nejpozději do 30. září 2016, ideálně do 15. září 2016, jinak samozřejmě co nejdříve. Zadanou minimální strukturu požadovanou ministerstvem zašle SVZ jednotlivým zpracovatelům do 24. června 2016. RIZIKOVÉ FAKTORY: každý si za svou oblast dle vlastního uvážení stanoví další rizikové faktory, kt. je důležité sledovat (neomluvené a omluvené hodiny, projevy extremismu apod.), sledované období se nemění. DOPLNĚNÍ ANALÝZY pro oblast primární prevence– byla provedena analýza pro MAP. Oslovit odbor ŠK a požádat o analýzu k případnému využití.

Preventivní působení proti negativním jevům s vyšším výskytem v sociálně vyloučených lokalitách (např. lichva, domácí násilí, závislosti aj.) Realizace a podpora pořádání kurzů a programů funkční gramotnosti, preventivních programů, programů boje proti lichvě, k tématům prevence kriminality a prevence užívání návykových látek; zajistit provázanost služeb a aktivit v oblasti protidrogové prevence a prevence kriminality Podpora komunitních akcí s cílem aktivizace občanů SVL k řešení problémů v lokalitách Realizace a podpora programů tzv. policejní asistence (Asistent prevence kriminality, služba Pomocná ruka, Plán postupu, multidisciplinární týmy ….) ANALÝZA KRIMINALITY, PŘESTUPKOVOSTI, SOCDEM BUDE PROVEDENA ZA OBDOBÍ 2012-2015, sledujeme stav ke konci roku. ÚDAJE ZA ŠKOLY sledujeme za školní nikoliv za kalendářní rok (tj. za školní rok 2012/2013 až školní rok 2015/2016) Analýzy je potřeba dodat na odbor SVZ nejpozději do 30. září 2016, ideálně do 15. září 2016, jinak samozřejmě co nejdříve. Zadanou minimální strukturu požadovanou ministerstvem zašle SVZ jednotlivým zpracovatelům do 24. června 2016. RIZIKOVÉ FAKTORY: každý si za svou oblast dle vlastního uvážení stanoví další rizikové faktory, kt. je důležité sledovat (neomluvené a omluvené hodiny, projevy extremismu apod.), sledované období se nemění. DOPLNĚNÍ ANALÝZY pro oblast primární prevence– byla provedena analýza pro MAP. Oslovit odbor ŠK a požádat o analýzu k případnému využití.

PREVENCE KRIMINALITY DĚTÍ A MLÁDEŽE 5.1 Zvyšování kompetencí zodpovědných osob při práci s dětmi a mládeží (vzdělávání lektorů, rodičů, správců, pedagogů) 5.2 Podpora efektivních programů všeobecné primární prevence, opatření vedoucích ke zdravému klimatu ve školách resp. třídách 5.3 Podpora aktivního využívání volného času dětmi a mládeží 5.4 Zajištění a rozšíření nabídky služeb především pro rizikové děti a mládež, případně mladé dospělé

Zvyšování kompetencí zodpovědných osob při práci s dětmi a mládeží (vzdělávání lektorů, rodičů, správců, pedagogů) Vyhledávat a inspirovat se příklady dobré praxe. Podporovat zapojení rodičů do preventivních aktivit a setkávání rodičů s odborníky Podporovat a spolupodílet se na zvyšování kompetencí zaměstnanců pracujících s dětmi a mládeží Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků a lektorů v tématech primární prevence a intervence

Podpora efektivních programů všeobecné primární prevence, opatření vedoucích ke zdravému klimatu ve školách resp. třídách Podporovat kvalitní programy všeobecné primární prevence Podporovat certifikované preventivní programy

Podpora aktivního využívání volného času dětmi a mládeží Podporovat provoz hřišť a sportovišť otevřených pro veřejnost Zajistit udržení provozu stávajících otevřených klubů a NZDM, zasadit se o rozšíření nabídky otevřených klubů a NZDM pro děti a mládež včetně navazujících služeb (mimo SVL, např. sídliště)

Zajištění a rozšíření nabídky služeb především pro rizikové děti a mládež, případně mladé dospělé Zajistit podporu programu krizové pomoci pro děti a mládež Zasadit se o rozvoj dobrovolnictví v oblasti práce s rizikovými dětmi a mládeží Podporovat a zajišťovat programy zaměřené na práci s rodinným systémem Podporovat a zajišťovat programy sekundární a selektivní a indikované primární prevence * Podporovat nízkoprahové zájmové a sportovní aktivity pro rizikové děti a mládež

PRŮŘEZOVÁ A DALŠÍ SPECIFICKÁ OPATŘENÍ 6.1 Posilovat účast cílové skupiny na formulaci cílů, plánování postupu a realizaci aktivit v oblasti bezpečnosti a prevence kriminality 6.2 Podporovat a zajistit osvětu a informační aktivity 6.3 Realizovat další specifická opatření v oblasti prevence kriminality

Posilovat účast cílové skupiny na formulaci cílů, plánování postupu a realizaci aktivit v oblasti bezpečnosti a prevence kriminality Vytvářet podmínky k rozvoji dobrovolnictví v oblasti bezpečnosti a prevence kriminality Zapojovat cílové skupiny do plánování a realizace projektů a aktivit

Realizovat další specifická opatření v oblasti prevence kriminality Podporovat preventivní programy zaměřené na boj proti virtuální kriminalitě a kyberšikaně Zajistit zvýšení informovanosti veřejnosti, zejména ohrožených cílových skupin o problematice virtuální kriminality a kyberšikany Podporovat a zajistit pořádání kurzů finanční gramotnosti pro děti i dospělé Podporovat zvýšení informovanosti dětí i dospělých osob, jak se nestát obětí podvodů (uzavírání smluv, podmínky smluv) Podporovat preventivní programy pro osoby žijící rizikovým způsobem života

Děkuji za pozornost. V případě jakýchkoliv dotazů či postřehů mě neváhejte kontaktovat: Helena Kuzníková Magistrát města Ostravy 599 443 858 h.kuznikova@ostrava.cz