CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Zavedení konceptu společenské odpovědnosti do orgánů veřejné správy
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Implementace UR UR jako průnik tří pilířů rozvoje: ekonomického + sociálního + environmentálního Ekonomika Sociální soudržnost Environmentální.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Programová konference ČSSD Michal Hašek Předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje , Hradec Králové Silné, samostatné a spravedlivé.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Obnovená strategie EU pro sociální odpovědnost podniků na období Komentáře a otázky Ivo Jupa.
Podpora dobrovolných přístupů ze strany MŽP Od regulace k ekoefektivnosti – nové zkušenosti a podpora pro podniky Tomáš Kažmierski
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Workshop ke konceptu společenské odpovědnosti firem - CSR - Klára Tichá partner rozvojového partnerství Equal Aspra, a.s. Moderní formy péče o zaměstnance.
Ekologický pilíř – celkový přehled
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
Horizontální témata EU
Společenská odpovědnost organizací
Analýza vlastního podniku
Marketingové prostředí
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
MARKETING.
© 2010 IBM Corporation Chytré řešení pro úspory při poskytování veřejných služeb Ivo Kramoliš – ředitel IBM Global Business Services Česká republika 03/12/2010.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Úvod do problematiky Evropské unie. Historie Společenství průmyslová revoluce II. světová válka Schumanův plán Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO)
MARKETINGOVÝ MIX.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Tržní prostředí.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Struktura podnikatelského plánu
Sociální podnikání jako nástroj integrace lidí s mentálním postižením nebo duševním onemocněním - zkušenosti z Plzeňského kraje Martin Fojtíček.
Soukromý sektor v rozvojovém rámci po roce 2015 Ivan Voleš, poradce prezidenta HK ČR pro mezinárodní vztahy a člen Evropského hospodářského a sociálního.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Corporate Social Responsibility Kristýna Hercegová, ES IMS EM029 Evropská ekonomická integrace - podnikový pohled JUDr. Václav Šmejkal Ph.D.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Občanské vzdělávání Mgr. Ondřej Matějka. Metodický výklad k výzvě Hodně aktivit – jeden princip Občanské vzdělávání má podpořit občany ve schopnosti vystoupit.
Předmět: STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Téma 10: Společenská odpovědnost organizace VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Corporate Social Responsibility
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Společensky odpovědné podnikání
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Společenská odpovědnost v rámci Národní politiky kvality
Společenská odpovědnost firem Corporate Social Responsibility CSR Ing. Zuzana Holáková Gymnázium, Stříbro, Soběslavova 1426.
Rúzné koncepty CRS.
Transkript prezentace:

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Jak se stát společensky odpovědnou organizací? Model Corporate Social Responsibility (CSR) Principy CSR Proč být odpovědnou organizací? Oblasti odpovědného jednání Co se od odpovědné organizace očekává Jak se stát společensky odpovědnými Manažerské modely CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací (Globální) problémy, se kterými se musíme vyrovnávat: netransparentnost politické vlády vliv a jednání velkých korporací energetická a klimatická nejistota terorismus, války, politická krize kyberterorismus globální znečištění přelidnění demografické změny technologická revoluce 2.0 turbulentní, stále se měnící prostředí konzumní management   cca 60% zaměstnanců není plně spokojeno se svou prací a chybí jim pro ni zapálení hledání modelu uspořádání a managementu pro 21. století   CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Důstojná práce : Koncept Mezinárodní organizace práce (ILO) Zajištění produktivní práce v podmínkách svobody, rovnosti, bezpečí a lidské důstojnosti produktivní, smysluplná práce férový výdělek bezpečí na pracovišti sociální ochrana pracovníků a jejich rodin podmínky pro osobní rozvoj podpora sociální integrace svoboda k vyjádření svých zájmů možnost podílet se na rozhodnutích, které ovlivňují život stejné příležitosti a stejné zacházení pro všechny 4 pilíře: podpora zaměstnanosti a rozvoj podnikání sociální ochrana standardy a pracovní právo řízení organizací a sociální dialog   CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Proč být odpovědnou organizací? Růst zisku Rozšířený přístup ke kapitálu Zvýšení efektivity, snížení nákladů Zlepšení image a pověsti značky Růst prodeje a věrnosti zákazníků Růst produktivity a kvality Zvýšení schopnosti získat a udržet zaměstnance Vyšší tolerance (kontrolních orgánů) v případě pochybení Snížení rizika a růst řízení rizik Lepší konkurenceschopnost a odbyt Protože je to správné Protože je to manažerský přístup současnosti a budoucnosti Protože reaguje na aktuální globální problémy – nutnost hledat nové formy managementu CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací PRINCIPY CSR: Odpovědná firma dobrovolně: podniká v souladu s vysokými etickými principy pěstuje dobré vztahy se svými zákazníky/klienty/dalšími stakeholdery nadstandardně pečuje o své zaměstnance aktivně se zapojuje do dění v regionu, ve kterém působí snaží se minimalizovat negativní dopady na životní prostředí uvažuje systematicky a v dlouhodobém časovém horizontu jedná nad rámec zákonných norem Co tedy je společenská odpovědnost? filosofie řízení, přístup k managementu přesvědčení, že k dlouhodobé prosperitě vede odpovědné a transparentní podnikání/jednání uvědomování si a respektování širších souvislostí metodologie řízení a reportování CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Stakeholdeři /hlavní zájmové skupiny: jednotlivci nebo skupiny, které ovlivňují organizaci jednotlivci nebo skupiny, které ovlivňuje organizace Zájmová skupina Očekávání vlastníci a investoři (zřizovatel) zisk, růst hodnoty podniku, transparentnost, dobré jméno, …. zákazníci/klienti kvalitní službu nebo produkt, férovou cenu, individuální přístup, řešení případných problémů obchodní partneři kvalitní smlouvy, včasné plnění závazků zaměstnanci přiměřenou mzdu, benefity, dobré pracovní podmínky, profesní růst a vzdělávání, férové zacházení, sladění pracovního a osobního života místní komunita finanční či materiální podpora, zapojení do veřejných akcí, pozitivní vliv na komunitu, dobré sousedské vztahy enviromentální organizace ekologická výroba, produkty a služby, minimalizace zátěže životního prostředí CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Co se očekává od odpovědné organizace: Sladění 3 oblastí zájmu: ekonomické, sociální, enviromentální  Ekonomická oblast: Transparentní jednání a otevřené informování Etické jednání (dle etického kodexu) Uplatňování principů dobrého řízení Udržování dobrých vzájemně prospěšných vztahů Dlouhodobá péče o zákazníky, poprodejní servis Poskytování kvalitních služeb/produktů Řádné a včasné placení faktur Využívání etické reklamy Ochrana duševního vlastnictví Nekorupční jednání CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Co se očekává od odpovědné organizace:  Sociální oblast: Pracovní prostředí: Místní komunita:   Korektní soužití organizace a zaměstnance Zapojení zaměstnanců do rozhodování Férové ohodnocení za práci Benefity Vzdělávání a rozvoj Zdraví a bezpečnost Vyvážení pracovního a soukromého života Odpovědné propouštění Rovné příležitosti Rozmanitost na pracovišti Podpora zapojení zaměstnanců do rozvoje místní komunity Firemní dárcovství (finanční nebo materiální podpora) Firemní dobrovolnictví Spolupráce se školami Preference místních dodavatelů Rozvoj zaměstnanosti Investice do místní infrastruktury Sociální integrace CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Co se očekává od odpovědné organizace: Enviromentální oblast: Úspory energie a vody Minimalizace a nakládání s odpadem Třídění a recyklace Redukce zbytečného využívání pohonných hmot Ekologicky přátelské produkty Ekologicky šetrné materiály Ochrana přírodních zdrojů CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Jak se stát společensky odpovědnými? Rozhodnout se 2. Ujasnit a stanovit si priority 3. Naplánovat, co a jak budeme dělat 4. Realizovat plán 5. Vyhodnotit a navrhnout další postup CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Manažerské nástroje podporující CSR: Metoda balanced scorecard Perspektivy: finanční, zákaznická, procesní, učení a růstu EFQM rámec (model excelence) – Sebehodnocení dle 9 kritérií Iniciativa OSN Global Compact - 10 principů podnikání lidská práva, pracovní standardy, životní prostředí, antikorupční jednání Model LGB - vyčíslení dopadů firemního dárcovství (vyčíslit náklady, výstupy, dopady) Iniciativa GRI   Pravidla pro reportování/srovnání Směrnice: Směrnice OECD Iniciativa Evropské komise (Zelená kniha) ISO 26000 – Společenská odpovědnost firem SA 8000 – Sociální odpovědnost AA 1000 – AccountAbility ISO 14001 – Systém environmentálního managementu EMAS – Systém environmentálního řízení a auditu OHSAS 18001 – Systém managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Další modely společenské odpovědnosti: Vytváření sdílených hodnot (Creating Shared Value – CSV) strategické vnímání CSR - hledání takových společenských problémů, které představují příležitost pro vytvoření sdílené hodnoty – užitku pro společnost i pro organizaci samotnou. Slaďování pracovního a soukromého života (Work –Life Balance -WLB) organizace práce, pracovního času a ostatních pracovních podmínek (flexibilita práce) poskytování či podporování služeb pro zaměstnance a jejich rodiny specializované programy (mentoring, tutoring, rekvalifikace) Zapojení do života komunity (Corporate Comunity Involvement –CCI) strategická filantropie – nenáhodná, zacílená, podporující produkci podniku, jeho cíle a kompetence, cílem je zvýšit konkurenceschopnost cause related marketing – propojení sociálních a ekonomických cílů – cílem je zvýšit zisk firemní dobrovolnictví – Společensky odpovědné investování (Socially Responsible Investment- SRI) investování na základě širší palety rozhodovacích kritérií důraz na dlouhodobou udržitelnost CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací

CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací Děkuji za pozornost. Mgr. David Šourek david.sourek@uzs.cz CSR – Společenská odpovědnost firem/ organizací