Reformace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Český stát v době předhusitské
Advertisements

VY_32_INOVACE_22_07 Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis Název materiálu Jan Hus a jeho doba Anotace – Žáci se formou prezentace seznámí.
Digitální učební materiály ŠIII/2 DĚJEPIS
Husitství v kostce.
REFORMACE A NĚMECKÁ SELSKÁ VÁLKA
České země po husitských válkách
Husitská revoluce konec.
Reformace Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
České země ve 14. století Mezi Lucemburky a Habsburky.
7. ročník Pozdní středověk
Registrační číslo projektu:
Mistr Jan Hus.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Osvícenství.
POKRAČOVÁNÍ GOTIKY – VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK – SPOLEČNOST V DOBĚ PŘEDHUSITSKÉ: UČEBNICE – STR. 50 a 51 – VYPSAT NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFO O: - PRÁCE NA 10 MINUT Zeman.
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
Doba husitská v Čechách (Jan Hus)
DĚJEPIS Mgr. Milan Šimek
MARTIN LUTHER 1483 – 1546.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Co se ti vybaví?. 16. století Hnutí, které usilovalo o reformu (nápravu) církve.
Mistr Jan Hus Kateřina Kuncová.
Počátky: 1419 – 1421 Pražská defenestrace – 4 pražské artikuly
Z latiny: přetvoření, obnovení, napravení, zlepšení
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Doba husitská v Čechách (Období po Husově smrti)
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
VY_32_INOVACE_23-08 Reformace 2/ Německá reformace.
Reformace v Německu a její šíření v Evropě
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Reformace Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
1/ Předehra 2/ švýcarská reformace
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Reformace Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Šíření reformace v Evropě
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Svatá říše římská, Rusko
„Rozvoj vzdělávání žáků karvinských základních škol v oblasti cizích jazyků“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.07/ Určeno pro : žáky ZŠ, 2.
REFORMACE NĚMECKÁ REFORMACE 1.
Jan Hus a jeho předchůdci
Byzantská říše Důležité pojmy
Náboženská reformace 2.stupeň ZŠ Autor: Mgr. Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň Projekt "EU peníze školám", registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Protestantizmus Historický kontext Osobnosti: Martin Luther
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Náboženská reformace a protireformace Název sady: Pozdní.
Středověk - opakování Autor: Mgr. Martina Fišerová Datum: , ročník: 7. ročník ZŠ Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Reformace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petr Procházka. Dostupné z Metodického portálu ISSN 1802–4785.
KŘESŤANSKÉ NÁBOŽENSTVÍ Lucie Tvrdíková C4B. OBSAH: KŘESŤANSTVÍ KATOLICKÁ CÍRKEV PROTESTANTSKÁ CÍRKEV ROZDÍLY.
RANÝ NOVOVĚK (1526 – 1648).
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Křesťanství – církevní dějiny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
JAN HUS.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mistr Jan Hus Michaela Tarabová.
Hádej, kdo jsem? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Rudická. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ČESKÁ LITERATURA 8 -9 LITERATURA HUSITSKÉHO OBDOBÍ
PAPEŽSKÉ SCHIZMA.
VY_32_INOVACE_D8.15 Autor: Eva Žárová Datum vytvoření: listopad 2011
Co bylo typické pro tehdy vznikající státy. Jak vznikaly
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Náboženské války ve Francii
ŠABLONA III/2 Jan Hus, literatura 8. roč. , Mgr. L
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Reformace a protireformace v Evropě
Jan Hus, husitství.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Reformace

charakteristika =proces v křesťanské církvi -cíl: návrat ke křesťanství nezatíženému tradicí a náprava církve -těžiště v 16.století v Německu, později ve Švýcarsku vznik evangelické církve – NĚMECKÁ (luteránská) -ŠVÝCARSKÁ (reformovaná) -hlavní heslo: pouze milost, pouze víra, pouze písmo

Německá reformace

Renesance a humanismus v Německu -reformace a humanismus se šíří z Itálie -v Německu=v popředí humanismus => kritika zesvětštění církve (hl.papeže-upevnil své světské mocenské postavení) =>první spisy kritizující církev – hlavně z akademických kruhů ( Dopisy tmářů – Epistolae obscurorum virorum ) x církev v Německu = velmi silná => Němci začínají kurii považovat za příčinu všeho zla

Obchod s odpustky -církev (papež) potřebuje stále více peněz na financování svých aktivit =stavební projekty, luxusní způsob života, vojenské výpravy prodej odpustků => do Německa vyslán Johann Tetzel (kazatel ve prospěch odpustků) -peníze mají jít na stavbu chrámu sv. Petra v Římě x ½ určená ke splacení dluhu mohučského a magdenbuského arcibiskupa Albrechta Braniborského u obchodního domu Fuggerů

Martin Luther -ӿ 10.listopadu 1483 -během studia vstoupil do kláštera augsburských poustevníků -profesor na univerzitě ve Wittenbergu -zabývá se nedokonalostí člověka a boží spravedlností nový pohled na věc získává po duchovním osvícení (zážitek ve věži- Turmerlenbis) =člověk musí přijmout milost boží jako dar („učení o ospravedlnění pouhou vírou“) =základ reformace

Luther x církev -nemorálnost Tetzelova jednání donutila Luthera k sepsání 95 tezí (31.října 1517) -zpochybňuje nárok církve na člověka -odmítá církevní hon za penězi => velký ohlas veřejnosti => pokles příjmů církve z odpustků => Albrecht Braniborský zadlužen => podává na Luthera stížnost papežovi x papež zdrženlivý -Luther pod ochranou saského kurfiřta Jindřicha Moudrého => Luther vyslýchán v Augsburgu (ne v Římě) -1519- účastní se disputace v Lipsku -prohlašuje papeže a koncily za omylné =>1520-Řím vydává bulu s hrozbou klatby + pálí Lutherovy spisy Luther pálí papežskou bulu + odmítá odvolat své názory nový císař Karel V. proti němu vydává wormský edikt (kacíř, zákaz učení….) => Luther se ukrývá na hradě Wartburg (1521-1522) – překládá Nový zákon

95 tezí

Luther x jeho přívrženci -Luther se od začátku distancuje od svých radikálních přívrženců (Tomáš Müntzer) 1522-vrací se do Wittenbergu, aby ukončil reformátory vyvolané nepokoje postupně se odvrací od většiny – kritizuje vzbouřené sedláky -neshoduje se ani s švýcarskými reformátory + 1525-žení se s bývalou jeptiškou Kateřinou von Bora ztrácí sympatie -ve zbytku života se věnuje podpoře nově vznikající církve -spolu s Philippem Melanchthonem pokládá její základ -řeší církevněpolitické a teologické otázky -18.února 1546 umírá

(Ke křesťanské šlechtě německého národa ke zlepšení církevního stavu) Lutherovy spisy -nejdůležitější píše r.1520 -An den christlichen Adel deutcher Nation von des chritlichen Standes Besserung (Ke křesťanské šlechtě německého národa ke zlepšení církevního stavu) =žádost, aby císař /říšské stavy provedli sami nutné církevní a soc. reformy -upírá církvi moc nad veškerým světským děním -prosazuje všeobecné kněžství všech křesťanů -Von der Babylonischen Gefangenschaft der kirche (O babylónském zajetí církve) -připouští jen 3 svátosti: křest, večeři Páně (=> požaduje kalich pro všechny) a pokání + překlad Nového a Starého zákona do němčiny

Šíření reformace -po ӿ reformačního hnutí se Lutherovy názory šíří po celém Německu a i za hranice x brzy se dostavují 1.známky rozkolu => ӿ reformační skupiny (kalvinisté, novokřtěnci) -na stranu Lutherových názorů se přidávají i němečtí šlechtici -reformace se šíří rychle hlavně kvůli politické situaci: 1. papež kvůli volbě nového císaře nemůže zasáhnout proti saskému kurfiřtovi (Jindřich Moudrý) => Luther= chráněn 2. nový císař Karel V. nemá čas zasáhnout x šířící se reformaci (války x francouzskému králi, boj x Turkům) 3. vítězství šlechticů v selské válce (1525) -sedláci se odvolávají na „staré právo“ (obecní správa, užívací právo na lesy…) a na EVANGELIUM => mají nové požadavky (volit faráře…) x nemají podporu ze strany knížat => rychle prohrávají => šlechtici upevňují své postavení => šíří reformaci 4. 1526-rozhodnutí říšského sněmu ve Špýru-náboženské otázka je svěřena knížatům

Německá selská válka

Císař zasahuje -1529-císař ruší předchozí rozhodnutí ze Špýru => evangelíci protestují (protestanti) předkládají císaři souhrn svého učení (augsburská konfese) x vyvrácena katolíky => protestantské říšské stavy se spojují x císaři (ӿ šmalkadský spolek) -císař zakročuje x šmalkadským až r. 1546 => poráží je x proti Karlovi se staví i katolická knížata => císař donucen k ústupkům 1555-AUGSBURSKÝ NÁBOŽENSKÝ MÍR -luteránům je přiznána rovnoprávnost x svobodná volba vyznání omezena jen na říšské stavy a rytíře => poddaní se musí řídit podle vrchnosti

Švýcarská reformace

Huldrych (Ulrich) Zwingli -během studia se seznámil s humanismem, kterým je silně ovlivněn -laický kazatel v Curychu - přestupuje na evangelickou víru vydává 67 kázání -odmítá katolické učení, které je v rozporu s písmem (spor o maso) => ruší všechny prvky církevního života, které nemají opodstatnění v Bibli (mše, obrazy svatých, kostelní zpěv, procesí, kláštery…) rozpory s Lutherem x snaží se o smír a společný boj x katolicismu 1529-Marburg-setkání Luthera a Zwingliho x neshodli se -angažuje se v boji x švýc.katolíkům -11.10.1531 umírá

Jan Kalvín (Jean Cauvin) -studium humanismu => reformátorské myšlenky => prchá z Paříže do Basileje do Ženevy (kazatel) => reformuje církevní i soukromý život ve městě vyvolává odpor => vyhnán (1538) x povolán zpět (1541) prosazuje svůj církevní řád (Ordonnances ecclésiastiques): -4 úřady-kazatelé, učitel, starší a diákoni -dohlíží na chování všech občanů -přísnost bez ohledů na postavení -zakazuje- zábavu (tanec, hry) => lidé se mají soustředit na práci -zlaté šperky => zlatníci hledají jiné uplatnění => hodiny -za Kalvínova řádu upáleno 23 osob (včetně fr.teologa Michela Serveta) -přijímá francouzské protestantské uprchlíky => Ženeva=centrum protestantů

Zdroje: -Dějiny Německa (Helmut Müller ve spolupráci s Karlem Friedrichem Kriegerem, Hannou Vollrath a redakcí Meyers Lexikonu) -Na rozhraní věků: cesty reformace (Amedeo Molnár) Jana Hůrská III.B