Reformace
charakteristika =proces v křesťanské církvi -cíl: návrat ke křesťanství nezatíženému tradicí a náprava církve -těžiště v 16.století v Německu, později ve Švýcarsku vznik evangelické církve – NĚMECKÁ (luteránská) -ŠVÝCARSKÁ (reformovaná) -hlavní heslo: pouze milost, pouze víra, pouze písmo
Německá reformace
Renesance a humanismus v Německu -reformace a humanismus se šíří z Itálie -v Německu=v popředí humanismus => kritika zesvětštění církve (hl.papeže-upevnil své světské mocenské postavení) =>první spisy kritizující církev – hlavně z akademických kruhů ( Dopisy tmářů – Epistolae obscurorum virorum ) x církev v Německu = velmi silná => Němci začínají kurii považovat za příčinu všeho zla
Obchod s odpustky -církev (papež) potřebuje stále více peněz na financování svých aktivit =stavební projekty, luxusní způsob života, vojenské výpravy prodej odpustků => do Německa vyslán Johann Tetzel (kazatel ve prospěch odpustků) -peníze mají jít na stavbu chrámu sv. Petra v Římě x ½ určená ke splacení dluhu mohučského a magdenbuského arcibiskupa Albrechta Braniborského u obchodního domu Fuggerů
Martin Luther -ӿ 10.listopadu 1483 -během studia vstoupil do kláštera augsburských poustevníků -profesor na univerzitě ve Wittenbergu -zabývá se nedokonalostí člověka a boží spravedlností nový pohled na věc získává po duchovním osvícení (zážitek ve věži- Turmerlenbis) =člověk musí přijmout milost boží jako dar („učení o ospravedlnění pouhou vírou“) =základ reformace
Luther x církev -nemorálnost Tetzelova jednání donutila Luthera k sepsání 95 tezí (31.října 1517) -zpochybňuje nárok církve na člověka -odmítá církevní hon za penězi => velký ohlas veřejnosti => pokles příjmů církve z odpustků => Albrecht Braniborský zadlužen => podává na Luthera stížnost papežovi x papež zdrženlivý -Luther pod ochranou saského kurfiřta Jindřicha Moudrého => Luther vyslýchán v Augsburgu (ne v Římě) -1519- účastní se disputace v Lipsku -prohlašuje papeže a koncily za omylné =>1520-Řím vydává bulu s hrozbou klatby + pálí Lutherovy spisy Luther pálí papežskou bulu + odmítá odvolat své názory nový císař Karel V. proti němu vydává wormský edikt (kacíř, zákaz učení….) => Luther se ukrývá na hradě Wartburg (1521-1522) – překládá Nový zákon
95 tezí
Luther x jeho přívrženci -Luther se od začátku distancuje od svých radikálních přívrženců (Tomáš Müntzer) 1522-vrací se do Wittenbergu, aby ukončil reformátory vyvolané nepokoje postupně se odvrací od většiny – kritizuje vzbouřené sedláky -neshoduje se ani s švýcarskými reformátory + 1525-žení se s bývalou jeptiškou Kateřinou von Bora ztrácí sympatie -ve zbytku života se věnuje podpoře nově vznikající církve -spolu s Philippem Melanchthonem pokládá její základ -řeší církevněpolitické a teologické otázky -18.února 1546 umírá
(Ke křesťanské šlechtě německého národa ke zlepšení církevního stavu) Lutherovy spisy -nejdůležitější píše r.1520 -An den christlichen Adel deutcher Nation von des chritlichen Standes Besserung (Ke křesťanské šlechtě německého národa ke zlepšení církevního stavu) =žádost, aby císař /říšské stavy provedli sami nutné církevní a soc. reformy -upírá církvi moc nad veškerým světským děním -prosazuje všeobecné kněžství všech křesťanů -Von der Babylonischen Gefangenschaft der kirche (O babylónském zajetí církve) -připouští jen 3 svátosti: křest, večeři Páně (=> požaduje kalich pro všechny) a pokání + překlad Nového a Starého zákona do němčiny
Šíření reformace -po ӿ reformačního hnutí se Lutherovy názory šíří po celém Německu a i za hranice x brzy se dostavují 1.známky rozkolu => ӿ reformační skupiny (kalvinisté, novokřtěnci) -na stranu Lutherových názorů se přidávají i němečtí šlechtici -reformace se šíří rychle hlavně kvůli politické situaci: 1. papež kvůli volbě nového císaře nemůže zasáhnout proti saskému kurfiřtovi (Jindřich Moudrý) => Luther= chráněn 2. nový císař Karel V. nemá čas zasáhnout x šířící se reformaci (války x francouzskému králi, boj x Turkům) 3. vítězství šlechticů v selské válce (1525) -sedláci se odvolávají na „staré právo“ (obecní správa, užívací právo na lesy…) a na EVANGELIUM => mají nové požadavky (volit faráře…) x nemají podporu ze strany knížat => rychle prohrávají => šlechtici upevňují své postavení => šíří reformaci 4. 1526-rozhodnutí říšského sněmu ve Špýru-náboženské otázka je svěřena knížatům
Německá selská válka
Císař zasahuje -1529-císař ruší předchozí rozhodnutí ze Špýru => evangelíci protestují (protestanti) předkládají císaři souhrn svého učení (augsburská konfese) x vyvrácena katolíky => protestantské říšské stavy se spojují x císaři (ӿ šmalkadský spolek) -císař zakročuje x šmalkadským až r. 1546 => poráží je x proti Karlovi se staví i katolická knížata => císař donucen k ústupkům 1555-AUGSBURSKÝ NÁBOŽENSKÝ MÍR -luteránům je přiznána rovnoprávnost x svobodná volba vyznání omezena jen na říšské stavy a rytíře => poddaní se musí řídit podle vrchnosti
Švýcarská reformace
Huldrych (Ulrich) Zwingli -během studia se seznámil s humanismem, kterým je silně ovlivněn -laický kazatel v Curychu - přestupuje na evangelickou víru vydává 67 kázání -odmítá katolické učení, které je v rozporu s písmem (spor o maso) => ruší všechny prvky církevního života, které nemají opodstatnění v Bibli (mše, obrazy svatých, kostelní zpěv, procesí, kláštery…) rozpory s Lutherem x snaží se o smír a společný boj x katolicismu 1529-Marburg-setkání Luthera a Zwingliho x neshodli se -angažuje se v boji x švýc.katolíkům -11.10.1531 umírá
Jan Kalvín (Jean Cauvin) -studium humanismu => reformátorské myšlenky => prchá z Paříže do Basileje do Ženevy (kazatel) => reformuje církevní i soukromý život ve městě vyvolává odpor => vyhnán (1538) x povolán zpět (1541) prosazuje svůj církevní řád (Ordonnances ecclésiastiques): -4 úřady-kazatelé, učitel, starší a diákoni -dohlíží na chování všech občanů -přísnost bez ohledů na postavení -zakazuje- zábavu (tanec, hry) => lidé se mají soustředit na práci -zlaté šperky => zlatníci hledají jiné uplatnění => hodiny -za Kalvínova řádu upáleno 23 osob (včetně fr.teologa Michela Serveta) -přijímá francouzské protestantské uprchlíky => Ženeva=centrum protestantů
Zdroje: -Dějiny Německa (Helmut Müller ve spolupráci s Karlem Friedrichem Kriegerem, Hannou Vollrath a redakcí Meyers Lexikonu) -Na rozhraní věků: cesty reformace (Amedeo Molnár) Jana Hůrská III.B