Revize ICT kurikula, rok dva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Environmentální výchova pro základní školu
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Podpůrný metodický seminář I.
Pedagogika I/5 Obsah vzdělávání: Požadavky ke společné části maturitní zkoušky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Etická výchova a Finanční gramotnost
Maturita 2015.
a rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Základní škola, Praha 2, Londýnská 34
Klíčové kompetence Komentovaný přehled v IKT pro 2.st. ZŠ Vladimír Klír.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
Svět algoritmizace a programování na českých školách (ZŠ a SŠ) Jde o tradiční oblast, která by měla být vyučována na středních školách (řešení problémů.
(komentovaný přehled)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Maturita 2010 Společná část –2 zkoušky Profilová část –3 zkoušky.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Maturita 2008? Společná část Profilová část.
Průřezová témata.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Průřezová témata klíčových kompetencí
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Maturita 2011 Společná část Společná část 2 zkoušky 2 zkoušky Profilová část Profilová část 3 zkoušky 3 zkoušky.
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
Výuka základů algoritmického myšlení na prvním stupni základních škol
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Školní vzdělávací program výuka informatiky
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
1 Strategie digitálního vzdělávání do roku ročník konference „Počítač ve škole” Nové Město 22. března 2016 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Strategické dokumenty v kontextu ICT a škol Kurz Metodik ICT Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU 28. února 2015 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Projekt Podpora práce učitelů - PPUČ
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
ICT nebo Informatika? Mgr. Jan Berki, Ph.D.
“Those who know, do. Those that understand, teach.”
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Cíle, vize a obsah projektu PPUČ
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Strategie digitálního vzdělávání na pomoc při změnách kurikula
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Školní vzdělávací program
Revize ICT kurikula, rok tři
Transkript prezentace:

Revize ICT kurikula, rok dva Počítač ve škole Nové Město na Moravě 27. 3. 2018

Rámcové vzdělávací programy Inovace kurikula – úkoly plynoucí ze Strategie digitálního vzdělávání Národní ústav pro vzdělávání Zdůraznění problematiky digitálních technologií napříč kurikulem a jeho modernizace (opatření 2.2 SDV) Modernizace vzdělávací oblasti ICT, zdůraznění informatického myšlení (opatření 2.3) Rámcové vzdělávací programy

digitální gramotnost revize rámcových vzdělávacích programů, NÚV 2016 DG: soubor digitálních kompetencí (vědomostí, dovedností, postojů, hodnot), které jedinec potřebuje k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při svém zapojení do společenského života. průřezové, klíčové, kompetence, kompetence, bez kterých není možné rozvíjet u žáků plnohodnotně další klíčové kompetence základní charakteristikou je schopnost aplikace v kontextu – využití digitálních technologií při řešení nejrůznějších problémů proměnlivost v čase v závislosti na tom, jak se mění způsob a šíře využívání digitálních technologií ve společnosti a v životě člověka

digitální gramotnost revize rámcových vzdělávacích programů, NÚV 2018 Člověk, společnost a digitální technologie Informace, sdílení a komunikace v digitálním světě Zapojení do společnosti prostřednictvím digitálních technologií Vývoj technologií a společnosti Každodenní život s technologiemi Správa digitální identity Osobní bezpečí a bezpečnost v digitálním prostředí Ochrana zdraví Osobní rozvoj, osobní vzdělávací prostředí Právní normy v digitálním prostředí Etika v digitálním prostředí Získávání dat, informací a digitálního obsahu Hodnocení/posuzování dat, informací a digitálního obsahu Správa dat, informací a digitálního obsahu Interakce prostřednictvím digitálních technologií Spolupráce prostřednictvím digitálních technologií Sdílení prostřednictvím digitálních technologií Tvorba digitálního obsahu Tvorba nového digitálního obsahu, vhodně zvolený formát sdělení Práce s hotovým obsahem, remix

digitální gramotnost RVP ZV 2005-2017 Člověk, společnost a digitální technologie Informace, sdílení a komunikace v digitálním světě Ovládání počítače Pravidla bezpečné práce s HW a SW Ochrana dat Respekt k zákonům o duševním vlastnictví Vyhledávání informací Věrohodnost a relevance informací Komunikace, využití běžných komunikačních prostředků Tvorba digitálního obsahu Práce s textovým, grafickým a tabulkovým editorem, využití vhodných aplikací Estetická a typografická pravidla Zpracování a prezentace informací

informatické myšlení revize rámcových vzdělávacích programů, NÚV 2016 IM: způsob uvažování, které jedinci umožňuje rozpoznávat informatické aspekty světa a využívat informatických prostředků k porozumění a uvažování o přirozených i umělých systémech a procesech. Informaticky myslící jedinec (žák) při řešení nejrůznějších životních situací cílevědomě a systematicky volí a uplatňuje optimální postupy. K tomu využije schopnosti: rozpoznávat a formulovat problémy s ohledem na jejich řešitelnost získávat, zaznamenávat, uspořádávat, strukturovat, předávat data a informace rozkládat systémy a procesy na části, odhalovat jejich vztahy a strukturu, modelovat situace vytvářet a formulovat postupy a řešení, která lze přenechat k vykonání jinému člověku nebo stroji vytvářet formální popisy skutečných situací a pracovních postupů testovat, analyzovat, vyhodnocovat, porovnávat a vylepšovat uvažovaná řešení

digitální gramotnost RVP dnes ICT Český jazyk Cizí jazyk Matematika Člověk a jeho svět Dějepis Výchova k občanství Fyzika Přírodopis Zeměpis Chemie Výtvarná výchova Hudební výchova Výchova ke zdraví Tělesná výchova Člověk a svět práce

jak to bude v RVP? NÚV 2018 Informatika Digitální gramotnost https://goo.gl/jZkBLq Vzdělávací oblast Průřezové kompetence (klíčové) Informatika Data, informace a modelování Algoritmizace a programování Informační systémy Počítač a jeho ovládání Digitální gramotnost Člověk, společnost a digitální technologie Tvorba digitálního obsahu Informace, sdílení a komunikace v digitálním světě Ostatní VO Jazyk a jazyková komunikace Matematika a její aplikace Člověk a společnost Člověk a příroda Umění a kultura Člověk a zdraví Člověk a svět práce

začleňování IM do povinné výuky mezinárodní kontext, 2016 https://goo.gl/d28HhD

začleňování IM do povinné výuky mezinárodní kontext, 2016 https://goo.gl/d28HhD

jak to bude v RVP? NÚV 2017 Informatika Digitální gramotnost Český jazyk Cizí jazyk Matematika Informatika Člověk a jeho svět Dějepis Výchova k občanství Fyzika Přírodopis Zeměpis Chemie Hudební výchova Výtvarná výchova Výchova ke zdraví Tělesná výchova Člověk a svět práce Informatika

ohlasy konference, semináře, kulaté stoly Digitální gramotnost Český jazyk Cizí jazyk Matematika Informatika Člověk a jeho svět Dějepis Výchova k občanství Fyzika Přírodopis Zeměpis Chemie Hudební výchova Výtvarná výchova Výchova ke zdraví Tělesná výchova Člověk a svět práce Informatika „Přidáváte obsah – co uberete?“ „Kdo to bude učit?“ „Vždyť češtináři používají počítač jako psací stroj.“ „Mně se to nelíbí celé. Připadá mi, že to nemohl dělat ani učitel!“ „Zejmena navrh Digitalni gramotnosti je velmi pekny.“ „…nicneříkající, všeobecné tlachy.“ „Excel v matematice? To si děláte legraci! Co ještě bychom za vás měli dělat?“ „Jak to rozdělení na dvě samostatné části, tak jejich obsah, to je vážně úžasná věc.„ „Odkdy to bude platit?“

co dál? NÚV 2018 Pokusné ověřování účinnosti programu zaměřeného na rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti dětí a žáků MŠ, ZŠ a SŠ – projekty Podpora rozvíjení informatického myšlení a Podpora rozvoje digitální gramotnosti Metodické doporučení pro školy, které chtějí začít hned Komplexní revize rámcových vzdělávacích programů – viz Kulatý stůl SKAV a EDUin (22. 2. 2018) k revizi RVP a web NÚV

projekty na podporu změn kurikula plán výzev OP VVV Strategie digitálního vzdělávání šablony pro školy (2020) podpora škol v zavádění inovované výuky, vzdělávání učitelů různé IPo vývoj dalších materiálů a metodik, podpora nabídky vzdělávání učitelů IPk pro VŠ Zdroje k inovované výuce témata: IM a DG IPs supervize, koordinace, metodická podpora – DG/IM (+reputační systém, Profil Učitel 21, Profil Škola21 a aktualizace rvp.cz) PPUČ (4Q 2016) ZŠ, SŠ (1Q 2018) další zdroje k výuce, síťování škol (2019) vzdělávání pro učitele (2019) O tom bude řeč zítra

dotazy? kontakt Daniela Růžičková NÚV Weilova 1271, Praha 10 daniela.ruzickova@nuv.cz

Děkuji