Rozmnožování květin.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zpracoval Ing. Jan Weiser Velkoobchodní sklady (technické charakteristiky a vybavení)
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 36 AnotaceSíťový.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 9 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Hrnkovky náročné na teplotu
Během kalendářního roku se vystřídají čtyři roční období.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Úvod do sadovnického květinářství
Číslo projektu dum. Kapradiny 2.1 Název školy Předmět Květinářství
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Člověk a jeho svět 4. ročník
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Léto v přírodě VY_32_INOVACE_18_03
KOŘEN ROSTLINY - založen již v zárodku semene, při klíčení vyrůstá
Věcné učení Ochrana přírody
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Digitální učební materiál
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_Inovace_2.2.2 Rostliny volně rostoucí a pokojové
Hlíznaté květiny.
zpracovaný v rámci projektu
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Registrační číslo projektu
Sklizeň,posklizňové ošetření a příprava květin na trh
Kultury rostlin in vitro
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_ INOVACE_ 01_ PŘÍRODOVĚDA 5
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Hrnkovky se středními nároky na teplotu
Člověk a jeho svět 3. ročník
Abiotický faktor voda.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Nepohlavní - vegetativní
Transkript prezentace:

Rozmnožování květin

Rozmnožování květin Generativní – pohlavní, semeny Vegetativní – nepohlavní a) řízky b) cibulemi a hlízami c) dělením trsů d) výběžky e) roubování a očkování f) in vitro

Generativní rozmnožování vytvářejí-li dostatek semen a semenné potomstvo je jednotné tam kde vegetativně nelze kde je vydatnější či ekonom. výhodnější nepřenáší zpravidla choroby příklady:Cyclamen, Primula, Senecio cruentus, Sinningia, Asparagus nutné při šlechtitelském křížení

Osivo odrůdově pravé vyčištěné biologicky hodnotné – ukazatel: energie klíčivosti-podíl semen, jež vyklíčí do určité doby klíčivé – klíčivost-udává podíl klíčivých semen v % v průměrném vzorku osiva správně vysušené - při max. 30°C na vlhkost nižší než 10% správně skladované – vysušené, při 0-10°C

Ošetření osiva suché moření mokré moření – jen těsně před výsevem skarifikace – rozrušování tvrdého osemení (palmy) máčení v teplé vodě (Asparagus, Freesia)

Doba výsevu letničky - na jaře téhož roku, ve kterém vykvétají (leden až duben) dvouletky - koncem jara až v létě(květen až srpen) trvalky - spíše na jaře, není-li nutný výsev ihned po dozrání nebo předchozí nízká teplota ke klíčení (stratifikace) skleníkové květiny – podle požadovaného začátku kvetení nebo doby prodejnosti, některé lze po celý rok, jiné jen v příznivých klimatických podmínkách

Velikost semen ukazatel: počet semen v 1 g osiva - čím menší, tím více semen v 1 g osiva největší - palmy velká - asparágus, brambořík, pelargonie středně velká - maceška malá - cinerárie, primule, petúnie velmi malá - gloxínie, pantoflíček, begónie nejmenší - orchideje

Výsevek literatura udává množství osiva potřebného pro 1000 prodejných rostlin u malých semen v g u hrubších v kusech počítá s průměrnými ztrátami výsevek upřesnit podle klíčivosti a odhadu ztrát

Technika výsevu ruční výsev - naširoko, nebo do řádků ruční s jednoduchými technic. prostředky-děrovaná násavná deska na vysavači secí stroj – v intenzivní produkci dbát na čistotu výsevných nádob nádoby k výsevu: misky a truhlíky z plastů, dřeva, výhodné sadbovače z papíru rašelinocelulózové a plastová multiplata

Prostředí pro klíčení a vzcházení teplota – 18-24°C světlo – jen na světle-gloxínie, jen ve tmě-brambořík, jiné stejně na světle i ve tmě, při vzcházení vždy dostatek světla vlhkost – vyšší, přikrytí sklem či fólií výsevný substrát-nízký obsah solí, vzdušný, propustný, dezinfikovaný zálivka po výsevu,nenechat přeschnout pozor na šíření chorob

Přepichování přesazování malých semenáčků náročné na ruční práci odstranění nejslabších rostlin roztřídění rostlin na 2 velikostní skupiny včas 1 – 2 x substrát hrubší, ale živnější

Přepichování

Vegetativní rozmnožování kde se netvoří dostatek semen kde se semenem nepřenáší vlastnosti rodičů kde je ekonomicky výhodnější zachovává znaky a vlastnosti mateční rostliny problém – přenos chorob zejm. virových

Řízkování řízky – oddělené části rostlin schopné vyrůst v novou rostlinu k množení - z porostů matečních rostlin, z běžných porostů výjimečně druhy řízků podle orgánu k množení: a)řízky stonkové – vrcholové(karafiáty, azalky),bez vrcholu(scindapsus, dracéna) b)řízky listové(africké fialky, streptokarpus) c)řízky kořenové(Phlox paniculata)

Řízky stonkové vrcholové

Stonkové řízky bez vrcholu

Listové řízky

Kořenové řízky

Odběr řízků odlamování – karafiáty, chryzantémy odřezávání – pelargónie, poinsetie odstřihávání – azalky, růže odstranění spodního listu ošetřování stimulátory zakořeňování skladování v chladírně – při 1-3°C,3 týdny (chryzantémy) až 3 měsíce (karafiáty)

Zakořeňování řízků znát potřebnou hustotu a dobu zakořeňování pod vodní mlhou pod fólií v množárenském substrátu –vzdušný a propustný, rašelina+perlit nebo písek teplota:vzduchu:18-22°C,substrátu o 2°C více, teplomilné 25°C i více

Rozmnožování dceřinými cibulemi a hlízami založeno na schopnosti cibulnatých tvořit nové cibulky z úžlab. pupenů uvnitř cibulí u hlíznatých na schopnosti tvořit nové hlízky z pupenů při povrchu hlíz tulipány-dceřiné cibulky hyacinty-zásahy na zvýšení množitelského koeficientu na víceleté cibuli lilie-odlomení šupin z cibule a zakořenění mečíky-brut(malé hlízky)

Dceřiné cibulky

Dělení trsů u rostlin tvořících trsy lze je rozdělit na oddělky s kořeny málo vydatné příklady: kaly, alstremérie a cymbídia

Dělení trsů

Rozmnožování výběžky u rostlin tvořících šlahounovité výběžky s mladými zakořeňujícími rostlinami příklady: Chlorophytum comosum, Nephrolepis cordifolia

Rozmnožování výběžky

Roubování a očkování roubování kaktusů-u špatně kořenících, málo kvetoucích,poškozených či u bezchlorofylových forem(Gymnocalycium mihanovichii), roubování citrusů očkování citrusů

Roubování kaktusů

Očkování citrusů

Rozmnožování in vitro aseptické v laboratorních podmínkách ve skle nebo plastu(průhledné nádoby) explantáty na umělé živné půdě v kultivační místnosti s umělým osvětlením odběr explantátu sterilně ze vzrostných vrcholů, pupenů, květů, kořenů apod. několik fází:převod do kultury in vitro, mikropropagace(množení),zakořeňování (lze vynechat), převod ex vitrum

Výhody a nevýhody rozmnožování in vitro rychle a na malé ploše získáme mnoho rostlin (hlavní způsob množení orchidejí,gerber, anturií) nezávislé na roční době a počasí kultury během subkultivačního intervalu nevyžadují pravidelnou péči ozdravování od viróz riziko genetických odchylek některé rostliny zatím neumíme finančně náročné-vyplatí se při produkci velkých objemů rostlin

Laboratoř pro kultury in vitro

Kultivační místnost

Nádoby a nástroje

Mikropropagace in vitro

Zakořeňování in vitro