Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu: Pě8 - 9 Datum ověření ve výuce: Ročník: osmý Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Vzdělávací obor: Pěstitelství Tématický okruh: Okrasné sadovnictví Téma: Rozmnožování okrasných rostlin

2 ANOTACE Digitální výukový materiál PLANETA ZEMĚ je kombinací výkladové hodiny a procvičování. Výklad je doplněn obrázky z knihy „200 pokojových rostlin pro každého“. Výukový materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Práce je určena na interaktivní tabuli SMART Notebook.

3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice
Okrasné rostliny Jednoduché množení Zpracovala: Mgr. Jitka Hříbková, ZŠ Dyjákovice

4 Zásady rozmnožování Množíme jen zdravé rostliny, a to výsevem osiva a výtrusů a vegetativně. Množíme ve vhodné době, zpravidla na jaře. Podle potřeby zajistíme dostatečnou teplotu prostředí, dostatek světla a vody. Pracujeme je s čistými, popř. dezinfikovanými pomůckami a nářadím. K dezinfekci použijeme růžového roztoku manganistanu draselného (hypermanganu). Pro výsev používáme již použitou zeminu, která je prolitá horkou vodou, nebo substrát zvlhčený zředěným živným roztokem. Části rostlin, které použijeme k množení, podle potřeby upravíme (např. osivo necháme nabobtnat nebo i naklíčit, řízky ošetříme stimulátorem nebo necháme jejich řezné plochy zaschnout).

5 Dřevité stonkové řízky
Jednoduché množení Zelené stonkové řízky Dřevité stonkové řízky Listové řízky Výběžky a odnože Dělení

6 DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY
Získáváme odříznutím malého kousku stonku Takto množíme většinu pokojových rostlin Nejlepší části pro řízkování je vrcholek ZELENÉ STONKOVÉ ŘÍZKY DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY

7 ZELENÉ STONKOVÉ ŘÍZKY Provedeme čistý řez nad listem. To přinutí mateřskou rostlinu vyrážet nové výhonky. Řízek ihned dobře přistřihneme pod nejspodnějším kolénkem a odstraníme spodní listy. Řízek zakořeníme ve vodě a zasadíme jej poté, co mu vyrostou kořeny 2-4 cm dlouhé. Řízek zasadíme přímo do množárenského substrátu a zakryjeme jej polyetylénovým sáčkem, aby se udržela stálá vlhkost.

8 DŘEVITÉ STONKOVÉ ŘÍZKY
Odstraníme ze stonku všechny spodní listy. Stonek nařežeme na krátké kousky, každý musí mít aspoň jedno kolénko. Řízky položíme nebo zapíchneme do množárenského substrátu. Ze zasypaných kolének vyrostou kořeny, zatímco z kolének, k nimž má přístup vzduch, vyraší výhonky.

9 LISTOVÉ ŘÍZKY Nejčastěji se používá u afrických fialek, některých begónií a mnoha druhů sukulentů. Z rostliny odřízneme ostrým nožem jeden list. Stopku zkrátíme na 4-5 cm. Do množárenského substrátu uděláme tužkou nebo prstem důlek a list do něj zasadíme pod úhlem 45°. K větináč zakryjeme sáčkem, abychom zvýšili vlhkost, a postavíme jej na rozptýlené světlo. Za 5-6 týdnů se vyvinou kořínky a vyraší malé rostlinky. Odstraníme mateřskou rostlinu.

10 VÝBĚŽKY, ODNOŽE Některé rostliny tvoří malé repliky sebe sama na svých listech nebo na plazivých stoncích či šlahounech – výběžky. Odnože jsou malé rostliny, které se tvoří kolem báze mateřské rostliny. Odstřihneme list nebo šlahoun s rostlinkou. Ponecháme stonek nebo šlahoun v délce 3 cm a celek zasadíme do množárenského substrátu tak, aby rostlinky zůstala na povrchu. Rostlině zajistíme zvýšenou vlhkost zakrytím pomocí igelitového sáčku a dáme ji na teplé místo chráněné před přímým sluncem. Za několik týdnů se objeví první kořínky.

11 DĚLENÍ Především kapradiny a některé kaktusy vytvářejí husté trsy, které mohou být rozděleny na několik nových rostlin. Rostlinu vyjmeme s květináče a jemně ji roztrhneme na několik částí. Zajistíme, aby každá část měla dobře vyvinutý a zdravý trs stonků a několik kořenů. Každou část rostliny zasadíme zvlášť. Má-li pouze několik kořenů, zakryjeme květináč na jeden až dva týdny sáčkem, abychom uchovali vlhkost, dokud se neobjeví nové výhonky.

12 Vyluštěte tajenku 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 1. Pelargonie jinak ……………………..
Pokud odřízneme malý kus stonku, mluvíme o řízkování …………… 3. Fialky se množí řízkováním ………………. 4. Některé rostliny se rozmnožují pomocí šlahounů, tzv. ………………….. 5. Především kapradiny vytvářejí husté trsy, ty se potom rozdělí. Rostliny se tedy rozmnožují ……………………….. 6. ……… jsou malé rostliny, které se tvoří kolem mateřské rostliny 7. Vrcholek rostliny je nejvhodnější k ………………. rostlin TAJENKA: ……………………………………………………..

13 ŘEŠENÍ 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. L V S I Ý D T B Ě O Ř M N Ž E Í U K Z Š Ů
Á É 1. Pelargonie jinak …………………….. 2. Pokud odřízneme malý kus stonku, mluvíme o řízkování …………… 3. Fialky se množí řízkováním ………………. 4. Některé rostliny se rozmnožují pomocí šlahounů, tzv. ………………….. 5. Především kapradiny vytvářejí husté trsy, ty se potom rozdělí. Rostliny se tedy rozmnožují ……………………….. 6. ……… jsou malé rostliny, které se tvoří kolem mateřské rostliny 7. Vrcholek rostliny je nejvhodnější k ………………. rostlin TAJENKA: MNOŽENÍ

14 Zdroje: 200 pokojových rostlin pro každého, Gilbert, R., nakladatelství OSVETA, 1992 Praktické činnosti – Pěstitelství pro 6. – 9. ročník ZŠ, Dytrtová, R., nakladatelství Fortuna, 1997


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce"

Podobné prezentace


Reklamy Google