NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr. Brno-venkov, příspěvková organizace AUTOR: Tomanová Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_16- Shoda přís. s podm. I TEMA: Český jazyk 4. – 5. ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Prezentace je určena pro žáky 4. a 5. ročníku. Žákům je vyvozeno učivo o shodě přísudku s podmětem, na pracovních listech si prakticky učivo procvičí. Tento učební materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí, ale také lze jednotlivé listy vytisknout. Autor: Jana Tomanová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: určování shody přísudku s podmětem Speciální potřeby: žádné Klíčová slova: podmět, přísudek, shoda přísudku s podmětem Druh učebního materiálu: prezentace, pracovní listy Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělání: základní vzdělávání, 1. stupeň, 2. období Věková skupina: 10 - 11 let
Shoda přísudku s podmětem
Přísudek se shoduje s podmětem v osobě a čísle, v příčestí minulém také v rodě. Jabloň krásně kvetla. – Jabloně krásně kvetly. (rod ženský) Auto stále troubilo. – Auta stále troubila. (rod střední) Žák krásně zpíval. – Žáci krásně zpívali. (rod mužský životný) Dub se zazelenal. – Duby se zazelenaly. (rod mužský neživotný)
Pracovní list 1 Určete rod podmětu a doplňte správnou koncovku v příčestí minulém v přísudku: Blesky křižoval- oblohu. Turisté se vydal- na dalekou cestu. Růže pronikavě voněl-. Koťata hladově mňoukal-. Ovce se pásl- až do večera. Dav- fanoušků spěchal- na stadión. Na skále si vystavěl- hnízda orli.
Pracovní list 2 K podmětu připište správný tvar přísudku v minulém čase: Paprsky_________ . Kočky __________. Ptáci ___________ . Stromy _________. Štěňata _________ . Hoši ___________ . Dívky __________ . Učitelé _________ . Medvědi________ . Města __________ . Děvčata ________ . Stroje __________ .
Pracovní list 3 Převeďte věty do množného čísla: Úkol byl těžký. ________________________ . Včela bzučela. ________________________ . Sněhulák stál. ________________________ . Kolo vrzalo. __________________________ . Mládě se batolilo. _____________________ . Želva se plazila. _______________________ . Pekař pekl housky. _____________________ .
Pracovní list 4 Vyznačte základní skladební dvojici a doplňte i/y/a: Kolony aut proudil - po dálnici. Všechna plata vajíček se rozbil - . Učitelé žákům zadal- domácí úkol. Pomeranče nám krásně dozrál-. Myšky včas zmizel- ve svých úkrytech. Školy o prázdninách ztichl-.