Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Advertisements

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaProudění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53 Jméno autora: Mgr. Roman.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
VLASTNOSTI KAPALIN POVRCHOVÉ NAPĚTÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_29.
PASCALŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_15_29.
HUSTOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_14_29.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53
Tání a tuhnutí Tání je děj, při kterém se pevná látka mění v kapalinu.
Venkovské osídlení AUTOR: Mgr. Aleš Skála
DOBA BRONZOVÁ A ŽELEZNÁ
TEPLOTA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_12_29.
Pohyb těles-fyzika hrou
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektrické spotřebiče
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Přírodní zdroje na Zemi
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
GPS - globální poziční systém
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Teplota – souhrnná cvičení II.
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Mapa AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_05_Z6_Skála
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
Rozdělení zemí podle vyspělosti
ČÍSLO PROJEKTU: OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová
Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_13
Název vzdělávacího materiálu Tělesa a jejich rychlosti
KOSMONAUTIKA.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
GPS.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Člověk a voda – VODNÍ STAVBY
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Fyzika 7 Tematický okruh Pohyb tělesa Téma Měření rychlosti Název VY_32_INOVACE_7_24_mereni_rychlosti Určení 7. ročník Autor Mgr. Tomáš Bobál Vytvořeno Květen 2013 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Žák se seznámí s měřením rychlosti.

Měření rychlosti Při měření okamžité rychlosti musíme vycházet z velmi krátkých časových okamžiků a tím i velmi krátkých drah. U dopravních prostředků využíváme tachometry, které rychlost ukazují podle toho, jak se otáčí kolo auta, tramvaje… Ze známého průměru kola a počtu otáček za sekundu lze určit okamžitou rychlost dopravního prostředku. Když měníme pneumatiky u auta (např. letní za zimní), může se stát, že je obvod zimní pneumatiky např. menší než letní. Tachometr, může ukazovat nepřesný údaj.

Měření rychlosti DEF: Okamžitá rychlost se měří tachometry. Údaj na tachometru závisí na počtu otáček kola za určitou dobu. Policie využívá k rychlosti měření vozidel radary. Radary pracují na základě Dopplerova principu. Ten známe: Když se k nám blíží houkající sanitka velkou rychlostí, slyšíme vyšší tón, než když se od nás vzdaluje. Čím vyšší rychlostí se sanitka pohybuje, tím je změna tónu výraznější. Policejní radary nevyužívají zvuk, ale rádiové vlny.

Měření rychlosti Jak se ale měří rychlost lodí, letadel, či jiných těles, která se nepohybují na kolech? Jedna z možností je využití vrtulky, čím rychleji se těleso pohybuje, tím se vrtulka rychleji otáčí. Toho můžeme využívat i při měření rychlosti větru: Přístroj se jmenuje anemometr. Rychlost větru se měří anemometry, které jsou vybavené speciálními vrtulkami roztáčenými větrem.

Měření rychlosti Rychlost měří i přístroje GPS pro určování polohy, které pomocí satelitů určují v krátkých časových úsecích polohu a počítají rychlost.

Měření rychlosti Global Positioning System, česky Globální polohový systém, zkráceně GPS, je vojenský globální družicový polohový systém provozovaný Ministerstvem obrany Spojených států amerických, s jehož pomocí je možno určit geografickou polohu přijímače nacházejícího se kdekoliv na Zemi nebo nad Zemí s přesností jednotek metrů a také čas s přesností na jednotky nanosekund.  Kosmický segment byl projektován na 24 družic, ale nyní je využíván až na mezní počet 32. Navigační systém Galileo je evropský autonomní globální družicový polohový systém (GNSS), který by měl být nezávislou a civilní obdobou primárně vojenských systémů, amerického GPS a ruského GLONASS. Jeho výstavbu zajišťují státy Evropské unie prostřednictvím Evropské kosmické agentury (ESA) a dalších institucí.  Systém má být tvořen 30 operačními družicemi (27+3), obíhajícími ve výšce přibližně 23 222 km nad povrchem Země

Měření rychlosti Použité zdroje: RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-431-7. MICROSOFT CORPORATION. Obrázky a jiný obsah [online]. 2012 [cit. 2012-09-01]. Dostupné z: http://office.microsoft.com DONQUICHOT. VW_Passat_Tacho.JPG. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit. 2013-05-15]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:VW_Passat_Tacho.JPG WHISKY, Charly. Dopplerfrequenz.gif. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit. 2013-05-23]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dopplerfrequenz.gif KÜHN, Stefan. Anemometer.jpg. In: <i>Wikipedia: the free encyclopedia</i> [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit. 2013-05-23]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Anemometer.jpg