Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ Písek Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0010 Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět: EKO Ročník: 4 Téma: Personalistika Tematický okruh: Podnik, právní úprava podnikání Jméno autora: Ing. Marie Kábová Datum tvorby: duben 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_EKO_KV010 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_EKO_KV010 Anotace: Human resource - VÝBĚR, ROZMISŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ PRACOVNÍKA
VÝBĚR, ROZMISŤOVÁNÍ A HODNOCENÍ PRACOVNÍKA ZÍSKÁVÁNÍ VHODNÝCH PRACOVNÍKŮ DEFINICE POTŘEBY REALIZACE PERSONÁLNÍHO ZAJIŠTĚNÍ: PLÁNOVÁNÍ NÁBOR, VÝBĚR ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE, REKVALIFIKACE (ŠKOLENÍ V RÁMCI PRACOVNÍHO PROCESU NEBO MIMO PRACOVNÍ PROCES)
PRACOVNÍ KARIÉRA MANAŽERA FUNKČNÍ POZICE MANAŽÉRA ETAPA – PŘÍPRAVNÁ ETAPA – ZAKOTVENÍ ETAPA – ROZVOJ ETAPA – POZDNÍ KARIÉRA
HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ HODNOTÍ SE: HODNOCENÍ PROVÁDÍ: PLNĚNÍ PRACOVNÍCH ÚKOLŮ CHOVÁNÍ V PRACOVNÍM PROCESU A MIMO NĚJ OSOBNÍ A CHARAKTEROVÉ RYSY HODNOCENÍ PROVÁDÍ: VEDOUCÍ PRACOVNÍCI PRACOVNÍCI PERSONÁLNÍCH ÚTVARŮ EXTERNÍ NEBO INTERNÍ SPECIALISTÉ
SYSTÉM ODMĚŇOVÁNÍ HMOTNÉ ODMĚNY PŘÍMÉ ODMĚNY (MZDA, PRÉMIE, ODMĚNY …) NEPŘÍMÉ ODMĚNY (PŘÍPLATKY NA DOVOLENOU, STRAVOVÁNÍ …) NEHMOTNÉ ODMĚNY (INDIVIDUÁLNÍ PRACOVNÍ DOBA, PRESTIŽNÍ FUNKCE, VEŘEJNÉ OCENĚNÍ …) NEKVALITNÍ PRÁCE – NEGATIVNÍ OHODNOCENÍ ÚSTNÍ NAPOMENUTÍ PÍSEMNÉ NAPOMENUTÍ FINANČNÍ POSTIH VÝPOVĚĎ
VEDENÍ LIDÍ MOTIVACE TEORIE X A Y = úkolem je sladit osobní zájem a pracovní úsilí pracovníka MASLOWOVA TEORIE 5. hierarchická úroveň – potřeba seberealizace 4. hierarchická úroveň – uznání kvalitních vlastností osobnosti, uspokojení z práce 3. hierarchická úroveň – sociální potřeby (potřeba kolektivu, sociál. vztahů) 2. hierarchická úroveň – potřeby existenční jistoty a bezpečnosti 1. hierarchická úroveň – základní fyziologické potřeby (jíst, spát, apod.) potřeby vyšší úrovně potřeby nižší úrovně
ZÁKLADNÍ ZÁSADY MOTIVACE VYHÝBAT SE ROVNOSTÁŘSKÉMU ODMĚŇOVÁNÍ VYUŽÍVAT HMOTNÉ I MORÁLNÍ ODMĚŇOVÁNÍ SEZNÁMIT ZAMĚSTNANCE S CÍLI MOTIVACE CHVÁLIT PŘED KOLEKTIVEM KRITIKU A TRESTY „MEZI ČTYŘMA OČIMA“
KONTROLA = PROCES SLEDOVÁNÍ, ROZBORU A PŘIJETÍ ZÁVĚRŮ V SOUVISLOSTI S ODCHYLKAMI OD CÍLE FÁZE: STANOVENÍ CÍLE STANOVENÍ KONTROLNÍCH KRITÉRIÍ ROZBOR A POROVNÁNÍ S KRITÉRII VYHODNOCENÍ REALIZACE ZÁVĚRŮ