Základy ekologie pro KPT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Advertisements

Příklady vztahů mezi populacemi
Vztahy mezi populacemi
Biotické podmínky života
POPULACE.
Život na Zemi.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Biotické a abiotické faktory
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
L OTKA -V OLTERRA M ODEL P REDÁTOR K OŘIST KMA/MM Kamila Matoušková V Plzni, 2009.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
PARAZITISMUS Veronika Holcová 2005.
BIOTICKÉ VZTAHY 1. NEUTRALISMUS - žádné viditelné vazby
Abiotické a biotické podmínky života
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Populace.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Biotické podmínky života
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.04 Vzdělávací oblast: Přírodověda – přírodní rovnováha, vztah mezi predátorem a kořistí Autor: Mgr. Aleš Hruzík.
Monotematický den prima
Vliv zdánlivé kompetice o sdíleného parazitoida na koexistenci hostitelských populací M. B. Bonsall, Michael P. Hassell, 1999: Parasitoid-mediated effects:
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Hmyz v lese Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do ekologie.
Mezidruhové vztahy: kompetice predace, parazitismus, mutualismus atd.
Interakce mezi organismy
Evoluce chování.
Evoluční a koevoluční procesy
ČBL 4: Species-pool hypotéza Jedna ze základních otázek ekologie: Proč žije v různých společenstvech/v různých oblastech různý počet druhů?
Rychlost a směr evoluce parazita (ve srovnání se situací u jeho hostitele)
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
ETOLOGIE a DOMESTIKACE
Ekologie živočišných společenstev a populací
Vliv parazita na fenotyp hostitele
Prostorová struktura – její role ve společenstvu a vliv na interakce mezi druhy.
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Vzájemné vztahy organismů v přírodě
POPULACE Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_06 Název materiáluVztahy mezi.
1 INTERAKCE V každé biocenóze se vytvářejí vztahy (těsnější nebo volnější) mezi: jedinci jedné populace nebo mezi jednotlivými populacemi téhož druhu -vnitrodruhové.
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název prezentace (DUMu):
LOUKA živočichové.
Ekologie – vztahy mezi populacemi
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Genetika Přírodopis 9. r..
Vztahy mezi populacemi - negativní
Disperze populace Struktura populace Vztahy mezi populacemi
Ekologie živočišných společenstev a populací
Ekologie živočišných společenstev a populací
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Evoluční hledisko v sociální psychologii
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekologie živočišných populací a společenstev
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Transkript prezentace:

Základy ekologie pro KPT Vztahy Základy ekologie pro KPT

Interakce mezi organismy Intraspecifické kooperace Kompetice kanibalismus Interspecifické mutualismus protokooperace kompetice predace amenzalismus komenzalismus neutralismus atd.

Typy vztahů mezi organismy Vnitrodruhové=intraspecifické - vznikají mezi jedinci stejného druhu, který tvoří danou populaci, realizace těchto vztahů je podmínkou pro vlastní existenci druhu Mezidruhové = interspecifické jednotlivé druhy si mezi sebou konkurují o zdroje často se jedná o druhy na stejné trofické úrovni -při jednostranném přemnožení druhu dochází také ke konkurenci vzhledem k nárůstu biomasy přemnožených jedinců, kteří omezují ostatní druhy

Kompetice = konkurence – vztah mezi jedinci vyvolaný společnou potřebou omezeného zdroje, směřuje ke snížení možnosti přežití, růstu a reprodukce soutěžících jedinců (snížení fitness) ekologická nika: prostředí, kde žije organismus, rozsah významný pro kompetici = nároky organismu na prostředí podobné nároky na prostředí vliv na disperzi, teritorialitu a regulační mechanismy habitat: fyzikální prostředí organismů, má mnoho nik a) realizovaná nika: velikost niky v podmínkách působení limitujících faktorů prostředí (kompetice a predace- zmenšení realizované niky; mutualismus- zvětšení niky) b) fundamentální nika: potenciální nika v podmínkách absence kompetice a predace

Interspecifická kompetice u jedinců obou druhů se snižuje fitness (jeden je ale vždy o poznání více „utlačovaný“) působí prostřednictvím změn natality a mortality živočichové – především o potravní zdroje sedentérní organismy – především o prostor nejlépe se dá pozorovat u cechů (gilda = skupina organismů s různým původem ale společným způsobem obživy) má vliv na realizovanou niku

Realizovaná vs fundamentální nika Balanus (svijonožec)

Gauseův princip 2 druhy se stejnými nikami spolu nemohou koexistovat na stejném místě a čase kompetici je možné se vyhnout: náhodný vznik neobsazených nik – slabý kompetitor první kolonizátor, silný kompetitor není slabý kolonizátor sezónnost efemernost prostředí - plod, mršina (různé cykly rozmnožování nahloučená distribuce u silnějšího kompetitora -> k vnitrodruhové kompetici

Efekt kompetice konkurenční vyloučení nebo výběr rozdílných mikrohabitatů divergence = druhové rozrůznění

Model Lotka-Volterra hledám řešení pro obě rovnice naleznu body pro 1. druh bod A: N1=0, N2=K1/α12 bod B: N1 = K1, N2=0 naleznu body pro 2. druh bod A: N2=0, N1=K2/α21 bod B: N2 = K2, N1=0 Izokliny nulového růstu

Model Lotka-Volterra 4 situace:

Ověření modelu - trepky

Ověření modelu - potemníci Tribolium castaneum potemník hnědý Tribolium confusum potemník skladištní

Kooperace termín není dostatečně definován – typ vztahu mezi jedinci, který pro všechny kooperující jedince směřuje ke zvýšení možnosti přežití, růstu a reprodukce soutěžících jedinců (zvýšení fitness)

Intraspecifická kooperace egoismus – chování ve svůj prospěch altruismus – chování ve prospěch ostatních Existuje v přírodě altruismus? Intraspecifická kooperace: mezi příbuznými mezi nepříbuznými jedinci

Kooperace mezi příbuznými jedinci

Kooperace mezi příbuznými příbuzenský výběr (kin selection) – např. rodičovská ochrana příbuzní si musí pomáhat, protože šíří svoje geny teorie inkluzivního fitness – nepředpokládá rozvoj altruizmu bez příbuznosti, může však dojít k vynucení altruizmu skrze manipulaci (viz. kukačka) fenotypový altruismus je genotypový egoismus i přes ztráty přináší benefit jedinci

Hamiltonovo pravidlo jedinci, již přednostně pomáhají svým příbuzným, s nimiž mají společné geny, může vzrůstat reprodukční zdatnost (fitness) tato zdatnost je stanovena podle počtu kopií genu předaných do dalších generací dvě možnosti jak dosáhnout jejího zvýšení: přímo – předáním genů svým potomkům nepřímo – pomocí k reprodukci příbuzným jedincům, nositelům stejného genu r…proporce sdílených genů B…benefit pro příjemce (o kolik více potomků bude produkováno) C…cena za altruismus

Hamiltonovo pravidlo r – koeficient příbuznosti b – benefit získaný pomocí c – ztráta díky pomocí L – počet spojnic v příb. vztahu r – pravděpodobnost sdílení shodného genu platí u diploidních organismů L je počet spojnic v příbuzenském vztahu p(AA)=p(A).p(A) otec p(BB)=p(B).p(B) matka p(AAvBB)=p(AA)+p(BB) r = (0.5x0.5)+(0.5x0.5) r=0.5

Sociální hmyz včely – haplodiploidie (♂1n ♀2n – počet sad chromozomů) 1n 2n 100% 100% 50% 50% I mravenci se rozmnožují způsobem, který vědci označují za haplodiploidii. Z oplozených vajíček královny se líhnou diploidní samičky, které mají dvě sady chromozomů. Z neoplozených vznikají haploidní trubci s jednou sadou chromozomů. Haplodiploidie má mimo jiné za následek, že dělnice spolu sdílejí celých 75 % genů. U jiných organismů by to bylo jen 50 %. Existuje proto teorie, že haplodiploidie podporuje altruistické chování v mravenčích koloniích. Dělnice se samy nerozmnožují, ale obětavě opatrují své sourozence.  100 50 100 50 r=0.75 50% 50% 50% 50% - dělnice spolu sdílení 75% genů = podpora altruismu

Kooperace mezi nepříbuznými jedinci

Altruismus altruismus původně vysvětlován na základě skupinového výběru (group selection) altruismus lze nejjednodušším způsobem vysvětlit přes egoismus (pouštní Myrmica – více královen produkuje více jedinců a vytlačují ostatní mravence (loupeživí), po vítězství se navzájem pozabíjí, zůstane jedna královna)

Reciproční altruismus reciproční altruismus – pomoc nepříbuznému jedinci -> očekávám, že mi to vrátí v budoucnu pokusy u Desmondus rotundus (upír obecný) pokud se samice 3x nenapijí, tak hynou, ale pokud jsou hladové, tak je ostatní krmí->příště budou muset pomoct ostatním prokázán větší altruismus u samic, které se znají

Vězňovo dilema vychází z teorie her (von Neumann, Oskar Morgerstern, John Nash) vězňovo dilema (the prisoner´s dilema), 1950 (Merrill Flood a Melvin Dresher)

Tit for tat 1984 – Robert Axelrod The Evolution of Cooperation (1984) pro 1 pokus – vždy zrada, nepředpokládám-li opakování a paměť „Tit for Tat“ – Anatol Rapoport A\B B kooperace B nekoop A kooperace A(3),B(3) A(0),B(5) A nekoop A(5),B(0) A(1),B(1) Tit for tat nabídnu spolupráci a opakuji kroky soupeře

Formy a důkazy altruismu? Manipulace hnízdní parazitismus (hostitel maximalizuje zisk parazita) ryby s výrůstky napodobují kořist a lákají přímo k sobě manipulace, aby pro ně ostatní pracovali (rodiče) špačci vyhodí druhému vajíčko a nakladou tam své manipulace je také varování před nepřítelem a signály (antilopa dává signál, že vidí nepřítele)

Formy a důkazy altruismu? Shlukování - teorie sobeckého stáda = řada živočichů tráví mnoho času pospolu ve velkých skupinách - snaží snížit šanci, že při útoku predátora budou sežrání právě oni - souvisí se synchronizací organismů v prostoru a čase - manipulace - když uteče sám, jsem příliš nápadný Stádo ovcí s/bez ovčáckého psa v obou případech ovce vykazují velmi silnou přitažlivost ke středu stáda, a prakticky neustále kladou při pohybu nenápadný důraz na proniknutí do centra stáda. https://www.youtube.com/watch?v=o54zO30lnas

Interspecifické interakce

Základní typy interakcí Typ vztahu Druh 1 Druh 2 Příklad kompetice - trepky Paramecium predace + kočka-myš parazitismus tasemnice-člověk neutralismus vrabec-sýkora protokooperace sasanka-krab poustevník mutualismus mravenec-mšice komenzalismus sup-lev amenzalismus mikroorganismus-houba

Mutualismus mutualismus = širší pojem, oboustranně výhodná interakce nemusí být nutně symbionty = organismy v blízkém fyzickém kontaktu, ale řada z nich je

Mutualismus obligátní: permanentní spojení (lichenismus, rak se sasankou) fakultativní: příležitostné spojení (opylování květů hmyzem, kolibříky a netopýry; přenášení semen) symbiotický: uvnitř těl organismů (mykorrhiza, termiti a prvoci) obranný: akácie (duté trny), mšice a mravenci

Protokooperace soužití nezávazné, oba druhy mají prospěch (kolektivní hnízdění ptáků; africká antilopa impala – pavián babnivo: aliance proti útokům predátora - antilopa má výborný čich, pavián vynikající zrak ) klubák a hroch

Komensalismus populace jednoho druhu (komenzál) těží z aktivity jiného druhu, který není přítomností komenzála poškozován

Komensalismus - typy Dle stupně vázanosti: parekie- sousedství 1 druhu s druhým jako ochrana před predátory (vrabci a obydlí, sasanky a korálové ryby) synekie- společný výskyt 2 druhů (brouci v doupatech svišťů) forézie - využití jiného druhu k přenosu (brouci a roztoči)

Neutralismus druhy se běžně setkávají, jsou na sobě nezávislé, nijak se neovlivňují skokan vs. srnec vrabec vs. sýkora

Amensalimus soužití mezi druhy, kdy jeden brzdí rozmnožování, růst a vývoj druhého druhu vylučováním svých metabolitů ten je označován jako inhibitor a ovlivňovaný druh jako amenzál = také antibióza, allelopatie je znám u mikroorganismů allelopatické látky jsou silice, terpeny, fenoly, alkaloidy. známý je penicilin vylučovaný plísní Penicillium notatum, inhibiční látky vylučované rostlinami merlík, pelyněk atd.) řasy a sinice vylučují látky inhibující ryby

Predace

Typy predace praví predátoři – zabíjí po útoku, kořist celou, mnoho druhů šelmy, dravci, dravý hmyz a pavoukovci, dravé ryby, paryby…

Typy predace spásači (grazers) – část těla oběti, množství kořisti herbivoři, sající hmyz, klíšťata

Typy predace paraziti – jedna nebo několik kořistí, části těla obětí, rychle neumírají, fixován vývojem na kořist část Protozoa, škrkavky, motolice Cymothoa extigua

Typy predace parazitoidi – kladou do oběti vajíčka a ta se vyvíjí, nakonec jej zabíjí, kuklí se, dospělec jiný způsob života Tachinidae, část Hymenoptera (Pompilidae, Sphecidae, Ichneumonidae, Chalcidae)

Důsledky predace Predátor – kořist zvyšuje fitness kořisti (odstřel holubů – nezvýšení mortality, lov slabších jedinců srnce rysem) snížení vnitrodruhové konkurence kořisti „červená královna“ = organizmy se vždy mohou adaptovat k podmínkám prostředí lépe, když se tímto způsobem nějaký druh změní, má to dopad na ostatní druhy žijící na tomto místě a ty se musí vyvíjet také, aniž by tím učinily pokrok („mění se proto, aby jim nebylo ještě hůř“) Kořist – predátor hranice nasycenosti predátora využita kořistí – kumulace kořisti do určitého časového období namnožení predátora po populačním maximu (peaku)

Spásači – vliv 1 kompenzace u rostlin – může mít také pozitivní vliv snižuje zastíněnost - může mobilizovat zásobní glycidy - může snižovat mortalitu rostlinných částí (které se neuplatnily jinak, např. sekundární okolíky u pastiňáku) - zvýšení fotosyntézy na jednotku plochy - přerozdělení asimilátů (ztráta lusků u sóji zvyšuje hmotnost semen zbylých lusků) - přenos semen (zvyšuje disperzi)

Spásači – vliv 2 nepřiměřené působení i přes kompenzaci jsou rostliny poškozovány - přenos nemocí (kůrovci přenáší choroby jilmů atd.) - loupání meristému letální následky - působení často posíleno konkurencí mezi rostlinami - odklad kvetení - ničí přímo reprodukční struktury kombinace s polutanty – velice nebezpečné likvidace systému obrany - koevoluce – obranné mechanismy rostlin, efekt Červené královny = i ve stabilních podmínkách dochází k evoluci

Chování predátorů potravní specializace – generalista x specialista Monofág – specializace na konzumaci 1 druhu potravy Oligofág – více typů potravy Polyfág – široké spektrum potravy - energetický efekt - maximální

Numerická a funkční odpověď odpověď typu 1 nezávislé na zpracování kořisti, proto růst rychlý

Numerická a funkční odpověď odpověď typu 2 závislé na zpracování kořisti, proto růst pozvolný

Numerická a funkční odpověď odpověď typu 3 – switching (přeskok) změna preference při přechodu na jinou kořist apostatická selekce – predátor po vylovení změní chování (searching image) a loví jinou kořist příčina sigmoidy je i růst zkušeností

Lotka-Volterrův model

Lotka-Volterrův model