Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MÍSTO, KDE ŽIJI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Advertisements

Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
Znaky národa národ území kultura sounáležitost jazyk historie.
Obyvatelstvo Evropy a Evropské jazyky Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
O BYVATELSTVO ČR Zdeněk Mucha, Gymnázium Velké Meziříčí.
Anotace Prezentace pro žáky k finanční gramotnosti, seznámení s podobou Eurobankovek. AutorČekalová Sylva JazykČeština Očekávaný výstup Vyjasnění pojmů.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Šimotová Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_12_ Státní vyznamenání Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AnotacePrezentace pro žáky k finanční gramotnosti - Úvěry AutorHolomková Lenka JazykČeština Očekávaný výstup seznámení se základními pojmy úvěrové politiky.
P OLOHA Č ESKÉ REPUBLIKY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s polohou ČR a jejími sousedy.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
VY_32_INOVACE_
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číselné množiny - přehled
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
EVROPA JAKO JEDEN ZE SVĚTADÍLŮ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Volně žijící zvířata – rybník, potok
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název projektu: Moderní škola
Anotace Žák se seznámí s problematikou teorie státu Autor
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
VY_32_INOVACE_ZE7-09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: Moderní škola
Mezinárodní migrace AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Věcné učení Přírodní zajímavosti z našeho okolí
VY_32_INOVACE_11_ZDRAVÍ_ zdraví, nemoc, zdravá strava
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Víra, náboženství, církve, sekty (2) – Seznam
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autor: Andrea Kolářová
Západní Evropa VY_32_Inovace_03KR-7
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Fi_III_28 Název Státní znaky sousedních zemí
Věcné učení Vláda, parlament, politické strany
Revoluce v evropských zemích 1848
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
AUTOR: Petra kroupová ŠKOLA: ZŠ SPECIÁLNÍ
Transkript prezentace:

Anotace Žák se seznámí s problematikou národa, národnostních menšin a vztahu majority a minorit Autor Mgr. Petr Stonawski Jazyk Čeština Očekávaný výstup Popíše znaky a typy národů, definuje pojem národnostní menšina, vyjmenuje specifická práva minorita a jejich vztah k majoritě Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Národ, národnostní menšina, majorita, minorita Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Výklad Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Typická věková skupina 15-18 let/ 2. ročník denního studia Datum vytvoření Červen 2012

2. část – Národ a národnostní menšiny Stát a národ 2. část – Národ a národnostní menšiny Mgr. Petr Stonawski

národ = skupina obyvatel se stejnou národností = historicky vzniklá pospolitost lidí, kteří mají společné znaky (některý může chybět) stejný původ stejný jazyk stejná kultura podobné tradice a zvyky národy v současném pojetí vznikaly mnohem později než státy = na konci 18. století a v 19. století v současnosti existuje na naší planetě cca 300 národů a 1 500 národností

Rozlišujeme dvě pojetí národa: etnické pojetí národa národy vznikly přirozeně historickým vývojem na určitém území př. Češi, Slováci, Maďaři, Poláci,… politické pojetí národa národ vznikl mísením národů a národností v rámci jednoho státu př. Američané

národnost = příslušnost k určitému národu (např národnost = příslušnost k určitému národu (např. česká, slovenská, německá,…) je osobní záležitostí občana = občan se může rozhodnout, k jaké národnosti se přihlásí (např. při sčítání lidu) !!! neplést národnost a občanství !!! občanství ČR xxx národnost česká, polská, slovenská,…

Národnostní složení České republiky 1991 -2011 Národnostní skupina rok 1991 rok 2001 rok 2011 Počet % Češi 8 363 768 81,2 9 249 777 90,5 6 732 104 63,7 Moravané 1 362 313 13,2 380 474 3,7 522 474 4,9 Slezané 44 446 0,4 10 878 0,1 12 231 Poláci 59 383 0,6 51 968 0,5 39 269 Slováci 314 877 3,1 193 190 1,9 149 140 1,4 Němci 48 556 39 106 18 772 0,2 Ukrajinci 8 220 22 112 53 603 Vietnamci 421 0,0 17 462 29 825 0,3 Maďaři 19 932 14 672 9 049 Rusové 5 062 12 369 18 021 Romové 32 903 11 746 5 199 Rusíni 1 926 1 106 Ostatní/Neuvedeno 40 408 225 200 2,2 2 742 669 26,0 Celkově 10 302 215 10 230 060 10 562 214 Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Obyvatelstvo_%C4%8Ceska

Podle národnostní struktury obyvatel rozlišujeme státy: jsou tvořeny jedním národem národnostní menšiny jsou zde zastoupeny minimálně př. Dánsko, Česká republika občanské došlo v nich k značnému promísení národností národní aspekt je zde potlačen aspektem občanským př. USA

státy s národnostními menšinami 3) vícenárodní žijí v nich příslušníci 2 nebo více národů př. Švýcarsko, Belgie státy s národnostními menšinami převažují zde příslušníci jednoho národa, přičemž spoluobčané jiné národnosti tvoří významnou národnostní menšinu př. Lotyšsko, Estonsko, Slovensko

minorita = národnostní menšina = část obyvatel státu lišící se od převažující národnostní většiny (= majority) soužití majority a minorit určuje úroveň demokracie role minorit ve státě je dána jejich velikostí (Lužičtí Srbové v Německu xxx Maďaři na Slovensku) ČR je státem s malými národnostními menšinami největší národnostní menšinou v ČR jsou Moravané (4,9 %) nejkompaktnější menšinou v ČR jsou Poláci (Těšínské Slezsko)

práva národnostních menšin mají stejná práva jako majorita majorita dává minoritám specifická národnostní práva specifická práva jsou zakotvena v Listině základních práv a svobod (součást Ústavy ČR) Právo na užívání vlastního jazyka ve školách a na úřadech Dvojjazyčné nápisy označující název obce, ulic a nápisy na veřejných budovách (jen pokud má minorita v obci více než 20 % obyvatel) Právo organizovat svoji národní kulturu (spolky, vydávání knih a periodik ve vlastním jazyce, vlastní divadelní soubory) Právo na informace ve vlastním jazyce v médiích