Podniková kultura a manažerská etika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Vymezení a pojetí sociální práce
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Etika v podnikání Business Ethics
Metodologie historického výzkumu volného času
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Životní způsob, životní styl, volný čas a zdraví
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Předmět: Řízení podniku 1
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
IDEOLOGIE A STÁT I. IDEOLOGIEANTISEMITISMUSNACIONALISMUS.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Norma, právo, forma zákonů
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
SOCIÁLNÍ STRUKTURA, STRATIFIKACE A MOBILITA
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
FIREMNÍ KULTURA.
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
CSR = Etika + kultura + ?. Etika právnické osoby? Morálka – je to „co je“, resp. představuje společenskou instituci složenou z množiny standardů a principů.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Program terapie partnerských agresorů. Teoretická východiska Co nám brání chovat se bezohledně, agresivně, ubližovat blízkým?
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Úvod do psychologie
Interní a externí pravidla, etická pravidla
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Kulturní a etické cíle Corporate Governance
Kultura, podniková kultura, hodnoty a normy, manažerská etika EvP (P-3) Pavel Seknička.
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Transkript prezentace:

Podniková kultura a manažerská etika Pavel Seknička

Obsah Význam hodnot (etických) pro podnikovou kulturu. Hodnotové škály Model etického rozhodování Vymezení etické kompetentnosti Morální postoje člověka Psychologie člověka Základní klasifikace hodnot Pojem kultura Úrovně kultury Kulturní rozdíly Základní kulturní rozdíly Podniková kultura Manažerská etika

Význam hodnot pro podnikovou kulturu Hodnoty jsou často definovány jako koncepty toho co je žádoucí a které ovlivňují naše rozhodovací chování. Hodnoty jsou standardy toho, co je žádoucí, ale také nezávislé na žitých situacích. Etické hodnoty zahrnujeme mezi etická pravidla, která jsou založena na imperativní sebekontrole a mají velmi blízký vztah ke zvykům, tradicím a rituálům, jež jsou založeny na spontánním dohledu ostatních účastníků. Velký význam pro orientaci v oblasti hodnot mají hodnotové škály.

Hodnotová škála z pohledu filozofie a náboženských systémů Moudrost a vědění Odvaha Láska a lidskost Spravedlnost Střídmost Duchovnost a transcendence (z pohledu filozofie a největších náboženských systémů)

Hodnotová škála hodnot každodenního života Pravda Štěstí Odvaha Naplnění Svoboda Mír Láska (z pohledu filozofie života)

Hodnotová škála – zahrnující hodnoty ekonomické praxe Svoboda Spravedlnost Odpovědnost Důvěra Pokrok Prosperita Racionalita

Model etického rozhodování Identifikace relevantních fakt (dat) Identifikace etických problémů Identifikace hlavních aktérů Návrh možných alternativ Identifikace etického obsahu alternativ Identifikace praktických omezení Rozhodnutí a návrh opatření

Vymezení etické kompetentnosti Morální (etická) představivost; Uspořádání priorit z pohledu etiky v podnikání (hospodářské etiky); Morální identifikace (etických dilemat a etických problémů); Tolerování odlišných morálních postojů; Sjednocení kompetence odborné a morální; Ujasnění si smyslu etické odpovědnosti;

Morální postoje člověka Postoje člověka k: Etickým hodnotám Morálnímu zákonu Principům etiky apod.

Postoj člověka Postoj člověka zahrnuje tyto prvky: Poznávací Afektivní Konativní Nesoulad mezi uvedenými konstitučními prvky postoje člověka je příčinou nedůsledného morálního jednání a chování

Psychologie hodnot V současnosti není psychologie hodnot samostatný obor ani škola v psychologii Psychologie hodnot součást jednotlivých teoretických škol v psychologii Etice v podnikání se nejvíce blíží teorie hodnot v rámci psychologie chování – neo-behaviorální psychologie

Kritéria členění hodnot Podle nositele hodnoty Individuální Skupinové Univerzální Podle původu hodnoty Sociální (společenské)

Kritéria členění hodnot Podle podstaty hodnoty Normativní standardy chování Hodnoty směřující k naplnění existence

Pojem kultura Původní pojem AGRI – Cultura, spojen s kultivací půdy, zahrnoval pouze hmotnou kulturu Oddělení hmotné a duchovní kultury – počátek od Cicera, tento trend vyvrcholil v éře humanismu a osvícenství Pojem kultura tak běžně označuje tvůrčí aktivity lidí

Pojem kultura Kultura je celek tvořený souhrnem zásad, chápání hodnot a hodnotových žebříčků, vzorců chování a přístupů k zásadním otázkám života, které jsou sdíleny určitou skupinou jedinců a určují jejich chování a s jejichž pomocí je interpretováno chování jiných (Spencer Oaty).

Úrovně kultury Úroveň idejí a hodnot Úroveň kulturních vzorců Úroveň zvyklostí, tradic a rituálů Úroveň symbolů

Kulturní rozdíly Kulturní okruhy: Čínský nebo konfuciánský Hinduistický Japonský Islámský Západní Latinskoamerický Podle S. P. Huntingtona (střet civilizací)

Základní kulturní dimenze Individualismus vs. kolektivismus Ženské a mužské prvky Nejistota a očekávání Vztah k autoritám Dlouhodobá orientace a čas Podle G. Höfsteda

Podniková kultura Podniková a obchodní etika se často prosazuje prostřednictvím podnikové kultury, která je považována za konglomerovanou sféru. Podniková kultura je důležitou oblastí pro dosažení integrity podnikového týmu a tvoří základní bázi pro modernizaci a inovace. Podniková kultura ovlivňuje – soutěživost, svobodu a solidaritu.

Prvky kultury Požadavky (hodnoty a ideje) Vzory (hrdinové) Znaky a symboly (jazyk) Konkrétní chování (situace)

Podniková kultura - funkce Sebepotvrzující (loajalita) Zajištění kontinuity (historie) Korekce individuálního chování (kulturní vzorce chování) Identifikační (loajalita)

Základní okruhy v kultuře Náboženský okruh Národní okruh (důležitý je vztah národní kultury a podnikové kultury) Okruhy jednotlivých sociálních celků , tříd a vrstev

Podniková kultura - vznik Přirozený přístup (spontánní); Implementovaný přístup Základem implementace je vytvoření silné podnikové kultury s cílem angažovat všechny roviny podnikové kultury.

Základní roviny (úrovně) podnikové kultury Artefakty, resp. hodnoty (vědomé a ovlivnitelné) Sociální normy a standardy (částečně vědomé a částečně ovlivnitelné) Základní předpoklady (nevědomé, přirozené)

Silná podniková kultura Silná podniková kultura je východiskem pro instalaci etické infrastruktury podniku (instituce). Základem silné podnikové kultury je dosažení integrity a synergie mezi: - podnikovými hodnotami a idejemi, - pravidly, resp. kulturními vzorci, - zvyklostmi, tradicemi a rituály, - hrdiny.

Silná podniková kultura V silné podnikové kultuře jsou provázány základní prvky tržního hospodářství: Férovost soutěže, resp. konkurence, Hospodářská svoboda, Orientace na maximalizaci zisku či jinou alternativu, K dosažení zisku dochází takovým způsobem, který nevytváří překážky ostatním účastníkům trhu a jedná se tak o eticky legitimní jednání.

Organizační kultura Vnitřní – integrace – organizace organizační klima: - podniková etika - organizační struktura - osobní charakteristiky Vnější – adaptace – trh – sociální sítě

Budování podnikové kultury ovlivňuje: Manažerská etika, Prosperita podniku, Etické působení v rámci okolí, Respektování kvantitativních, ale i kvalitativních vlastností podnikových jevů, Ambice a informační pozice managementu, Stabilita organizační struktury, Integrita managementu a právní formy, Integrovaný management

Morální rozvoj podniku Konkretizace jednotlivých fází morálního rozvoje podniku: Amorální organizace Formálně právní organizace Společensky odpovědná organizace Eticky se rodící organizace Etická organizace

Manažerská etika Manažerská etika je vyjádřením teoretické reflexe normativního a hodnotového řízení podnikatelského subjektu z pozice managementu. Manažerská etika je považována za profesní etiku. Každá profesní etika vystupuje ve dvou rovinách: Individuální, Institucionalizované.

Manažerská etika Systém manažerské etiky je založen na provázanosti těchto částí: Morálka, Kompetence, Aplikace.

Aplikace etiky v podnikání Důvody, proč není aplikace etiky v podnikání spojena s dostatečnou podporou a zájmem: Nedostatečné povědomí o obsahu a významu etiky v podnikání. Obava, že etika zvyšuje náročnost managementu. Nestabilita a nesoulad v podnikání. Tlak na rychlé úspěch manažera. Manažeři nevěnují dostatečnou pozornost vedení lidí.