CO SE DOZVÍTE O ČEM BUDEME MLUVIT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
1. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany Nýřany
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
ECVET v projektech KA1 odborné vzdělávání a příprava v programu Erasmus+ žádostí o grant.
Dětské umění překonává hranice. Principy přeshraniční spolupráce projektu Možnost poskytnutí širší nabídky oborů i v případech, kdy by pro školu (samostatně)
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Analýza potřeb v území jako východisko pro tvorbu Krajského akčního.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Dokument KAP MSK - obsah
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Seminář Evaluace poskytovatelů „Zajištění vybraných služeb sociální prevence na území Jihomoravského kraje“ Tato konference je financována z.
Komplexní systém hodnocení
Nástroje „POSPOLU“ Průvodce pro zaměstnavatele a publikace Kráčíme POSPOLU tipy a návod (metodika) pro praktickou závěrečnou zkoušku ve firmě u oborů.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Podpora krajského akčního plánování
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Společenská odpovědnost ve školství
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Rešerše.
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Gymnasium Jižní Město Praha
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
AKTUALIZACE REGIONÁLNÍ INOVAČNÍ STRATEGIE ZLÍNSKÉHO KRAJE
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Vzdělávání v Praze Hlavní město Praha podporuje řadu projektů s cílem zvýšit kvalitu vzdělávání zaměření na instituce zřizované Hlavním městem Praha pomoc.
Co dělá Olomoucký kraj pro podporu polytechnického vzdělávání?
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
Autoevaluace z pohledu
Mistrovská zkouška Jednání Sektorové rady
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Model intenzivní podpory
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Profesionalizace sociální práce v ČR
Model intenzivní podpory
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Představení krajské zprávy z mapování stavu inkluzivního vzdělávání na SŠ a VOŠ
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Soubor nástrojů pro zajišťování a zvyšování kvality v odborném vzdělávání a přípravě

CO SE DOZVÍTE O ČEM BUDEME MLUVIT 1 Co je EQAVET (poslání, vize, cíle) 2 Uživatelé EQAVET, EQAVET v ČR 3 Jak na kvalitu v odborném vzdělávání 4 Příklady využití EQAVET 5 Ověřování prvků EQAVET v projektu POSPOLU

Co je EQAVET a jaké je jeho poslání EQAVET je souborem nástrojů, který pomáhá všem, kdo se podílejí na odborném vzdělávání, monitorovat, dokumentovat, vyhodnocovat a zlepšovat kvalitu odborného vzdělávání.

VIDEO o EQAVET Co je EQAVET https://www.youtube.com/watch?v=Jsg3ZtrVjd0 video EQAVET

VIZE A HLAVNÍ CÍL EQAVET Vize do budoucna zajišťovat vysokou kvalitu OVP a napomáhat tomu, aby kompetence absolventů vyhovovaly potřebám trhu práce podporovat vzájemné uznávání kvalifikací v členských státech EU usnadňovat mobilitu žáků/studentů a zlepšovat jejich zaměstnatelnost Hlavní cíl propagovat využívání nástrojů pro zajišťování a zvyšování kvality OVP v zemích EU

DÍLČÍ CÍLE EQAVET Podporovat a rozvíjet kulturu kvality v OV (zpětnovazební smyčka – výstup ovlivňuje vstup) Podporovat spolupráci mezi školami a firmami (cyklus zajišťování kvality) Šířit informace o dobré praxi při zajišťování a zvyšování kvality v OV Podporovat spolupráci a vzájemnou výměnu zkušeností mezi zeměmi EU (případové studie)

UŽIVATELÉ EQAVET Na úrovni EU Na úrovni členských států Evropská komise, tvůrci evropských politik Evropské iniciativy (vzdělávání, práce) Další evropské nástroje (EQF, ECVET) Sekretariát EQAVET Tvůrci národních politik (např. MŠMT, MPSV, NÚV, ČŠI…) Vzdělavatelé a zřizovatelé škol (krajské orgány, školy) Zaměstnavatelé (asociace, svazy…) NRP EQAVET

EQAVET v ČR Vznik odborné skupiny pro podporu kvality v odborném vzdělávání v ČR (NÚOV), z níž se později vyvinula Národní síť pro podporu zajišťování kvality odborného vzdělávání 2006 Na návrh ČŠI ustaven Národní referenční bod - NRP EQAVET CZ 2010 2016 MŠMT rozhodlo o přesunutí NRP EQAVET CZ pod NÚV, aktivity v oblasti počátečního i dalšího odborného vzdělávání podpořeny grantem se stejným názvem. Znovuobnovení Národní sítě pro zajištění kvality

JAK NA KVALITU V ODBORNÉM VZDĚLÁVÁNÍ Nástroje k zajišťování a zvyšování kvality v OVP cyklus zajišťování a zvyšování kvality (cyklus kvality) kritéria kvality a orientační deskriptory 10 ukazatelů kvality Co naplňuje cíle EQAVET sdílení osvědčených postupů a příkladů osvědčené praxe (např. případové studie) z jednotlivých členských zemí EU informační materiály (video…) a metodické publikace EQAVET Doporučení Parlamentu EU a Rady EU k zavedení evropského referenčního rámce pro zajišťování kvality v oblasti OVP (červen 2009)

CYKLUS ZAJIŠŤOVÁNÍ A ZVYŠOVÁNÍ KVALITY (PDCA) 4 FÁZE 1 Plánování Nastavení jasných, vhodných a měřitelných cílů 2 Realizace Zavedení procesů a postupů pro dosažení vytyčených cílů 4 Revize Diskuse s aktéry, zajištění a zapracování zpětné vazby, případné nastavení nových kroků a opatření k dosažení cílů 3 Hodnocení Navržení a vytvoření hodnoticích mechanismů založených na sběru a zpracování dat

KRITÉRIA KVALITY, ORIENTAČNÍ DESKRIPTORY, UKAZATELE KVALITY – PŘÍKLADY Plánování odráží strategickou vizi a zahrnuje jasné cíle, opatření a ukazatele Plány provádění jsou navrženy na základě konzultací se zúčastněnými subjekty Evaluace výsledků a procesů je prováděna pravidelně a za pomoci měření Na všech úrovních jsou stanoveny postupy, mechanismy a nástroje pro přezkoumávání kritéria kvality Cíle OVP jsou popsány s ohledem na střednědobé a dlouhodobé období a navazují na evropské cíle Povinnosti poskytovatelů OVP při realizaci jsou jasně popsány a jsou transparentní Je dohodnuta a popsána účast zainteresovaných subjektů na procesu monitorování a evaluace Procesy jsou pravidelně přezkoumávány a jsou navrhovány akční plány pro provádění změn orientační deskriptory ukazatele kvality Cíle OVP vymezené v ŠVP jsou v souladu s potřebami a požadavky zaměstnavatelů a odrážejí vývoj v daném odvětví Realizace odborného výcviku/praxe je jasně vymezena ve smluvních vztazích mezi školou a firmou Praktická závěrečná zkouška podle jednotného zadání probíhá ve firmě za účasti zástupců školy a firmy Zpětná vazba od zaměstnavatelů se stala podnětem pro úpravu ŠVP

UKAZATELE KVALITY PŘEHLED 1 Význam systémů zajišťování kvality pro poskytovatele OVP 6 Využití získaných dovedností na pracovišti 2 Prostředky vynaložené do vzdělávání učitelů 7 Míra nezaměstnanosti podle jednotlivých kritérií 3 Míra účasti v programech OVP 8 Zastoupení znevýhodněných skupin 4 Míra dokončení programů OVP 9 Mechanismy zjišťování potřeb trhu práce a navrhování změn v prog. OVP 5 Míra uplatnění účastníků v programech OVP 10 Opatření na podporu lepšího přístupu k OVP

PŘÍKLADY VYUŽITÍ CYKLU KVALITY SYSTÉM (stát, kraje) úprava legislativy např. možnost zřídit pozici koordinátora spolupráce škol a firem, zapojovat odborníky z praxe do výuky, NZZ, atd. revize RVP SOV v návaznosti na proměny a potřeby trhu práce a dle požadavků zaměstnavatelů revize NSK na základě požadavků světa práce a vývoje odvětví

PŘÍKLADY VYUŽITÍ CYKLU KVALITY VZDĚLAVATELÉ (SOŠ a SOU) revize a úpravy ŠVP dle potřeb praxe (začlenění nových poznatků, důraz na odborné dovednosti spojené s novými technologiemi ...) revize a úpravy plánu spolupráce školy s firmou podle potřeb konkrétního oboru vzdělání (seznámení s novými technologiemi a poznatky, síťování s experty…) příprava nových učebních a metodických materiálů v souladu s novými poznatky a vývojem technologií

PŘÍKLADY UPLATNĚNÍ PRINCIPŮ PRO ZAJIŠŤOVÁNÍ KVALITY V PROJEKTECH A ÚKOLECH – PŘÍKLADY Projekty Cesta ke kvalitě - autoevaluce NZZ (Nová závěrečná zkouška) NSK (Národní soustava kvalifikací) POSPOLU P-KAP (strategické nástroje rozvoje školy – akční plánování, ŠAP a PA) MOV (Modernizace odborného vzdělávání) Mistrovská zkouška Kvalitní škola (ČŠI) Strategické úkoly Revize RVP

Ověřování prvků EQAVET v projektu POSPOLU Kritéria kvalitní přípravy Plán spolupráce

ZAJIŠTĚNÍ KVALITNÍ ODBORNÉ PŘÍPRAVY VÝCHODISKA A ŘEŠENÍ Praktické vyučování žáků, které probíhá na pracovištích firem, není nijak standardizováno. Možná řešení – inspirace: Švýcarský dotazník „QualiCarte“ Cyklus kvality EQVET, který sestává ze čtyř fází: plánování – realizace – hodnocení – revize

OVĚŘOVÁNÍ PRVKŮ EQAVET V PROJEKTU POSPOLU (2012-2015) vznikl dotazník „Kritéria kvalitní přípravy“, jde o autoevaluační dotazník pro zaměstnavatele, jehož základem je srozumitelnost a jednoduchost je určen pro vyhodnocení vlastního systému řízení kvality při spolupráci se školou v oblasti praktického vyučování obsahuje 30 indikátorů kvality ve čtyřech oblastech

OBLASTI HODNOCENÍ KVALITY – MONITOROVÁNÍ PODMÍNEK, PRŮBĚHU A VÝSLEDKŮ ODBORNÉ PŘÍPRAVY Období před nástupem žáka do firmy (tj. zda je definován očekávaný profil a dovednosti, zda si může pracoviště prohlédnout, atd.) Období před začátkem odborné přípravy (tj. zda je určen instruktor, zda je zajištěno hygienické zázemí, atd.) Praktická příprava a její průběh (tj. zda instituce pomáhá žákovi získat kompetence potřebné pro trh práce, jak výcvik a hodnocení probíhá) Zodpovědnost dané firmy a průběh spolupráce (např. vzdělávání instruktorů, řešení absencí, atd.)

DOTAZNÍK „KRITÉRIA KVALITNÍ PŘÍPRAVY“ – UKÁZKA

PRINCIPY PRÁCE S DOTAZNÍKEM Tabulku vyplňuje firma, která spolupracovala se školou v rámci praktického vyučování žáků na pracovišti Dotazník podepisuje instruktor a zástupce firmy Záznam může být využit také jako podklad pro práci koordinátora spolupráce školy s firmou Je žádoucí, aby se záznamem všichni aktéři dále (ideálně společně) pracovali Dotazník obsahuje také prostor pro zaznamenání cílů na další období (ty vycházejí z vyhodnocení dotazníku)

HODNOCENÍ KVALITY PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ – VZTAH K CYKLU KVALITY EQAVET Fáze plánování – vytvoření plánu realizace praktického vyučování na pracovišti (např. na základě dodatku k ŠVP), včetně vymezených kompetencí, kterých má žák dosáhnout; podpis všech potřebných smluv. Fáze realizace – samotná realizace odborného výcviku / odborné praxe žáků na pracovišti v souladu s plánem. Fáze hodnocení – zhodnocení celé spolupráce a vzniklých materiálů. Fáze revize – revize plánu na základě pozitivních i negativních zkušeností. Tato fáze má velký význam, protože díky ní je možné odstranit základní nedostatky (např. přílišnou obsáhlost nebo odbornou náročnost kompetencí, které má žák v rámci odborného výcviku / odborné praxe zvládnout).

HODNOCENÍ KVALITY PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ – VZTAH K CYKLU KVALITY EQAVET (II.) Po vyhodnocení a revizi plánu je možné stav upravit a plánovat další realizaci. Tento postup by měl být opakován v pravidelných časových intervalech. Na základě vyhodnocení je potřeba činit případná opatření ke zvýšení kvality a efektivity spolupráce (úprava či změna obsahu, jiná forma spolupráce či změna poskytovatele atd.).

DOTAZNÍK „KRITÉRIA KVALITNÍ PŘÍPRAVY“ V MODULU POSPOLU Spolu s ostatními nástroji je k dispozici v Modulu Pospolu na Metodickém portále rvp.cz https://pospolu.rvp.cz/seznam-nastroju

NÁSTROJ NA PODPORU KVALITY PRAKTICKÉHO VYUČOVÁNÍ – PLÁN SPOLUPRÁCE jde o plán spolupráce školy se sociálními partnery může být přílohou k ŠVP (dodatek k ŠVP) jedná se o soubor několika formulářů obsahujících výčet firem, s nimiž škola bude spolupracovat při realizaci ŠVP k dispozici je offline verze nástroje konkretizuje a zpřesňuje podmínky spolupráce školy a firmy v ideálním případě je aktualizován vždy pro konkrétní školní rok umožní lépe reagovat na změny ve výrobním programu firem, na vývoj v oboru a další podněty pomůže zabezpečit praktickou výuku ve vztahu ke konkrétní firmě a sledovat kvalitu spolupráce na OV a OP nástroj bude dále rozpracován v projektu MOV

Děkuji za pozornost!