Katedra finančního práva a národního hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Obsah prezentace 1. Zhodnocení roku 2015: - příjmy, - výdaje, - celkem. 2. Srovnání s minulými lety: - celkem 2008 – ukazatele, rozpočtový výsledek,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Finanční účetnictví RADNICE
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Místní rozpočtové jednotky
VEŘEJNÉ FINANCE SCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ.
Správa sociálního zabezpečení
Jednoduché účetnictví
Obsah veřejných rozpočtů I
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Účetnictví – význam informací
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Reálné výdaje na složky HDP a jejich cenová úroveň ve srovnání s EU
Veřejné finance a fiskální právo Státní dluh
SPORT V ČESKÉ REPUBLICE OD ROKU 2012
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Katedra národního hospodářství
Zdroje financování majetku - PASIVA
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Národní hospodářství Fiskální politika.
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Rozpočtové právo 2. května 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Tisková konference ČMKOS
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2018 Ing. Michaela.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Katedra finančního práva a národního hospodářství Eva Tomášková eva.tomaskova@law.muni.cz Katedra finančního práva a národního hospodářství Veřejné finance a fiskální právo Státní rozpočet – ekonomické souvislosti

Význam a podstata státního rozpočtu nejvýznamnější veřejný rozpočet soustřeďuje největší část příjmů rozpočtové soustavy (prochází jím 80 % příjmů soustavy veřejných rozpočtů) nejdůležitější finanční nástroj užívaný ústřední vládou v hospodaření státu k financování státních netržních činností nejvýznamnější nástroj stabilizační politiky prostřednictvím státního rozpočtu se nenávratným způsobem přerozděluje významná část HDP

Vývoj veřejných výdajů Zdroj: Ministerstvo financí

Vývoj veřejných výdajů

Vývoj výdajů veřejných rozpočtů

Zdroj: Ministerstvo financí

Zdroj: Ministerstvo financí

Státní rozpočet Nejdůležitější bilance státu finanční plán příjmy a výdaje st. rozpočtu závazně člení rozpočtová skladba rozpočtové provizorium vzhledem k objemu st. rozpočtu je významná výše jeho deficitu a výše tzv. skrytého dluhu finanční plán nabývá podoby rozpočtového zákona za plnění odpovídá Ministerstvo financí vláda je většinou zmocněna provádět v případě potřeby dílčí úpravy rozpočtu po skončení období se sestavuje závěrečná bilance skutečného plnění st. rozpočtu – tzv. státní závěrečný účet významný nástroj rozpočtové politiky pokladní plnění se uskutečňuje na účtech ČNB

Příjmy a výdaje SR Rozpočtová skladba třídí příjmy a výdaje z hlediska: odpovědnostního (do jednotlivých kapitol) druhového Výdaje – dle druhu věci, služby, práce, výkonu nebo práva, které bylo daným výdajem pořízeno, u transferů - druh podpory, kterou transfer představuje. Příjmy - dle právního důvodu platby, která do rozpočtu plyne. odvětvového (funkčního) dle druhu činnosti, z níž příjmy plynou nebo na kterou se finanční prostředky vynakládají konsolidačního na příjmy a výdaje vznikající uvnitř soustavy veřejných rozpočtů § 2/1 vyhlášky č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě

OS = organizační složka PO = příspěvková organizace

Majetkové účasti státu http://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2017/majetkove-ucasti-ministerstva-financi-ke-29829 Kapitálové výdaje – transfery podnikům http://www.kurzy.cz/cnb/ekonomika/kapitalove-vydaje-trasfery-podnikum/

Funkční třídění rozpočtové skladby (zkráceno)

Konsolidační třídění rozp. skladby (zkráceno)

Rok 2006

Celkový přehled výdajů SR na rok 2017 http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097 Všeobecná pokladní správa příjmy a výdaje státního rozpočtu, které mají všeobecný charakter; součástí je i vládní rezerva, která slouží ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů a vytváří se ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. platby státu na zdravotní pojištění za nevýdělečně činné skupiny obyvatelstva odvody a příspěvky do rozpočtu Evropské unie státní záruky investiční pobídky podpora exportu státní podpora stavebního spoření transfery mezinárodním organizacím a na zahraniční pomoc

Čerpání výdajů státního rozpočtu 2016 http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/statni-rozpocet-dosahl-na-konci-srpna-29505

Trendy ve výdajích SR ČR Tok výdajů st. rozpočtu je během roku poměrně rovnoměrný, avšak v závěru roku objem výdajů vzrůstá. Rozhodující objem výdajů SR ČR představují běžné výdaje (1993 – 2000 cca 88 %, v poslední době tvoří cca 93 %). Celkové výdaje st. rozpočtu vzrostly za poslední roky o více jak 20 %, neinvestiční transfery obyvatelstvu vzrostly o téměř 30 %, příjmy st. rozpočtu vzrostly pouze o cca 15 %. V zemích, kde jsou součástí st. rozpočtu i výdaje na sociální zabezpečení, rostou výdaje na starobní důchody. Od roku 1995 stoupá podíl mandatorních výdajů (skupina peněžní transfery obyvatelstvu) a ostatních obligatorních výdajů – tzv. quasi mandatorní výdaje (výdaje na obranu, příspěvky do rozpočtů mezinárodních organizací, jichž je ČR členem).

Rok 2006

Celkový přehled příjmů SR na rok 2017 http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097

Trendy v příjmech SR ČR běžné příjmy (daně cca 58 %) + příspěvky na soc. zabezpečení se podílejí (38 %) – tj. cca 95% na celkových příjmech tempo růstu daň. příjmů ve státním rozpočtu se snižuje kapitálové příjmy jsou velmi malé

Krátkodobé rozpočtové deficity u SR v průběhu kalendářního roku Pokladní plnění SR http://monitor.statnipokladna.cz/2017/statni-rozpocet/

Daňová kvóta jednoduchá (daně, poplatky a cla) složená (včetně povinných odvodů na sociální a zdravotní pojištění) Peková, J.: Veřejné finance, úvod do problematiky, Aspi Publishing, Praha 2002, str. 251 V roce 2015 kvóta klesla na 32,9 %. V příštích letech by opět měla podle odhadu ministerstva financí mírně vzrůst na 33,2 % v letech 2017 a 2018. Podle ministerstva financí však toto zvýšení daňové kvóty neznamená, že se zvýší daňové zatížení obyvatel, ale že bude lepší výběr daní. Hlídací pes. [citováno 10. 10. 2016]. Dostupné z: http://hlidacipes.org/cesko-jako-severske-staty-evropy-danova-kvota-by-vyskocila-az-o-dvacet-procent/

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2006)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2007)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2008)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2009)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2011)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2012)

Bilance příjmů a výdajů SR (rok 2013)

Bilance příjmů a výdajů SR Rok 2016 http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2016/zakon-c-400-2015-sb-23454 Rok 2017 http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/zakon-c-457-2016-sb-27097 Rok 2018 http://www.mfcr.cz/cs/legislativa/legislativni-dokumenty/2017/vladni-navrh-zakona-o-statnim-rozpoctu-c-29781

Státní rozpočet Prohlubování deficitu: vyrovnaný přebytkový schodkový Příjmy Výdaje stagnují rostou rostou pomaleji než výdaje rostou rychleji než příjmy klesají rostou klesají rychleji než výdaje klesají pomaleji než příjmy

Děkuji za Vaši pozornost. 