Jakou pomoc můžeme nabídnout pro zlepšení života v malých obcích?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Srpen 2013 Společné setkání Komunitní plánování v Děčíně Projekt „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně, CZ.1.04/3.1.03/ Listopad.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Práce se strategickými dokumenty v Olomouckém kraji 8. listopadu 2010, Praha Olomoucký kraj.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Aktivity a projekty Lísky na podporu spolupráce v regionu Pomáháme lidem porozumět přírodě a být dobrými hospodáři přírodního i kulturního dědictví.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_11.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zaměřeno na malé a střední podnikání aneb společenská odpovědnost firem v olomouckém kraji Martin Fink Brno,
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Systém odměňování pracovníků
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Téma 11: Finanční plánování
DEKRET ROZVOJE A STABILITY ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Dvacet zdravých vět
Náměty pro činnost Národního fóra
Cíle Pardubického kraje v oblasti cestovního ruchu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Zpráva o uplatňování územního plánu
Agroturistika a podnikání na venkově
Pozemkové úpravy.
Úvod do regionu Ing. Vlastimil Veselý.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Projekt „Plánování sociálních služeb v Plzeňském kraji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Transkript prezentace:

Jakou pomoc můžeme nabídnout pro zlepšení života v malých obcích? Marta Nováková prezidentka Žofín, 5. prosince 2017

Kdo je SOCR? Druhý největší zaměstnavatelský svaz v ČR (více jak 25 let existence) Nezávislé a dobrovolné sdružení asociací, aliancí, družstev a firem podnikajících v malo- a ve velkoobchodě, v gastronomických, ubytovacích a dalších službách Zastupuje přes 6 000 podnikatelů vytvářejících přibližně 500 000 pracovních míst Člen zaměstnavatelské delegace RHSD – pravidelná účast na jednáních Tripartity

Co víme? Venkov se vylidňuje… Vlivem neatraktivních životních podmínek z českých obcí odcházejí mladí, vzdělaní lidé. NÍZKÁ HUSTOTA ZALIDNĚNÍ Důvodem, proč odcházejí, je nedostupnost práce v regionu, nedostatečná dopravní obslužnost apod. NIŽŠÍ MÍRA PODNIKATELSKÝCH AKTIVIT Podnikatelé na venkově méně vydělají, a proto také vyplácejí nižší mzdy (problém s růstem minimální mzdy). MÉNĚ PRACOVNÍCH MÍST, NIŽŠÍ MZDY

Snižuje se kvalita života lidí na venkově Malá koupěschopnost vede ke snižování občanské vybavenosti v obci, upadající společenský a kulturní život. NEDOSTATEK KRITICKÉHO MNOŽSTVÍ PRO SLUŽBY A INFRASTRUKTURU VYLIDŇOVÁNÍ, STÁRNUTÍ* ? Klíčovou roli v boji proti vylidňování dnes sehrávají dotace EU, ale co nastane potom, až přestanou přicházet peníze z evropských strukturálních fondů? *Závěry socio-ekonomické analýzy SOCR ČR na zmapování situace v 71 odlehlých obcích.

Jedním z řešení je lepší využití přírodního a turistického potenciálu venkovských lokalit Základní (ubytování, stravování) Doplňková – outdoor (aktivní vyžití) Doplňková – indoor (wellness, edukace)

Očekává se, že nová pracovní místa vytvoří zejména malí a střední podnikatelé v oblasti cestovního ruchu Z výzkumu, který SOCR ČR realizoval vyplynul jednoznačný závěr, že sektor cestovního ruchu potřebuje pro svůj další rozvoj podporu veřejnými financemi. Veřejná podpora cestovního ruchu v ČR je však zatím omezena jen na oblast finančních nástrojů.

„Podpora obslužnosti venkova“ je vládním dokumentem, který konstatuje, že máme problém… Jednotlivá ministerstva (MZe, MMR, MF, MPO, MV a MPSV) se shodují, že zachování a nejlépe zlepšení celkové obslužnosti českého venkova je nezbytné pro jeho udržitelnost a další rozvoj. Jde o převážně popisný materiál, který navrhuje hypotetické nástroje. Postrádá důkladné vyhodnocení těchto nástrojů z hlediska jejich souladu s platnou legislativou a dopadů na hospodářskou soutěž. Zcela chybí hodnocení jednotlivých opatření z hlediska jejich střednědobé a dlouhodobé udržitelnosti, nákladové náročnosti a zajištění finančních zdrojů pro jejich realizaci. Podpora živnostníků v nerozvinutých obcích Daň z nemovitých věcí Zefektivnění venkovských prodejen Regulace cenové politiky Pojízdné prodejny

SOCR ČR žádá o zpracování komplexní koncepce rozvoje venkova ve vazbě na regionální politiku ČR Současná spolupráce resortů je nedostatečná a jejímu prohloubení je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Účinná podpora podnikání na venkově a zajištění odpovídajících životních podmínek je problémem, který musí být řešen při spolupráci a koordinaci relevantních resortů. Dílčí opatření mohou přinést pouze krátkodobé efekty a nemohou být dlouhodobě udržitelná. !

Upozorňujeme na problémy, které je třeba řešit… Rozhodnout o struktuře služeb poskytovaných v tzv. veřejném zájmu a oddělit je od služeb poskytovaných na komerčním základě: Návrhy nástrojů podpory financování kategorizovat (veřejný zájem/komerce), určit jejich garanta a způsob financování. Komerční sektor podporovat pouze v souladu s pravidly hospodářské soutěže. Dotace zaměřit především na investice do nových technologií a do rozvoje poskytování služeb. Případné dotace na úhradu provozních nákladů použít pouze jako krátkodobé - dočasné řešení (prověřit soulad s pravidly hospodářské soutěže). Opatření v oblasti kvality podnikatelského prostředí dát do souladu s potřebou rozvoje podnikání na venkově (minimální mzda x udržení malých nerentabilních prodejen formou dotací).

SOCR ČR opakovaně upozorňuje na chybějící data, která by vystihovala dnešní úroveň obslužnosti venkova Poslední kompletní sčítání (CENSUS) maloobchodní sítě se uskutečnilo před 17 lety, tj. v roce 1999. Údaje jsou již značně překonané a neaktuální – stejně dramaticky jako se změnil životní styl obyvatel, se změnily nákupní podmínky. Rozsah šetření rozšířit i na další služby podle potřeb SMO Cíle šetření Realizovat celoplošný soupis MO sítě po dílčích okresních šetřeních Realizovat celoplošný soupis dalších služeb- sociální, finanční,… Porovnání stavu s poslední analýzou z 90. let Personální zajištění: cca 5 tisíc lidí v terénu bude zaznamenávat informace o prodejnách Očekávané výstupy Spolehlivé údaje pro potřebu statistiky Dokumentace vývojových tendencí a procesů

TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI S NOVOU VLÁDOU! Jak dál…? Bez znalosti výchozího stavu nelze navrhnout systém nástrojů podporujících obslužnost venkova, které by byly ekonomicky efektivní a udržitelné v delším časovém horizontu. SOCR ČR žádá o podporu při zajištění finančních prostředků pro realizaci projektu CENSUS maloobchodní sítě a vytvoření podmínek pro zajištění účasti relevantních resortů a Svazu měst a obcí ČR. TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI S NOVOU VLÁDOU!

DĚKUJI ZA POZORNOST