Jakou pomoc můžeme nabídnout pro zlepšení života v malých obcích? Marta Nováková prezidentka Žofín, 5. prosince 2017
Kdo je SOCR? Druhý největší zaměstnavatelský svaz v ČR (více jak 25 let existence) Nezávislé a dobrovolné sdružení asociací, aliancí, družstev a firem podnikajících v malo- a ve velkoobchodě, v gastronomických, ubytovacích a dalších službách Zastupuje přes 6 000 podnikatelů vytvářejících přibližně 500 000 pracovních míst Člen zaměstnavatelské delegace RHSD – pravidelná účast na jednáních Tripartity
Co víme? Venkov se vylidňuje… Vlivem neatraktivních životních podmínek z českých obcí odcházejí mladí, vzdělaní lidé. NÍZKÁ HUSTOTA ZALIDNĚNÍ Důvodem, proč odcházejí, je nedostupnost práce v regionu, nedostatečná dopravní obslužnost apod. NIŽŠÍ MÍRA PODNIKATELSKÝCH AKTIVIT Podnikatelé na venkově méně vydělají, a proto také vyplácejí nižší mzdy (problém s růstem minimální mzdy). MÉNĚ PRACOVNÍCH MÍST, NIŽŠÍ MZDY
Snižuje se kvalita života lidí na venkově Malá koupěschopnost vede ke snižování občanské vybavenosti v obci, upadající společenský a kulturní život. NEDOSTATEK KRITICKÉHO MNOŽSTVÍ PRO SLUŽBY A INFRASTRUKTURU VYLIDŇOVÁNÍ, STÁRNUTÍ* ? Klíčovou roli v boji proti vylidňování dnes sehrávají dotace EU, ale co nastane potom, až přestanou přicházet peníze z evropských strukturálních fondů? *Závěry socio-ekonomické analýzy SOCR ČR na zmapování situace v 71 odlehlých obcích.
Jedním z řešení je lepší využití přírodního a turistického potenciálu venkovských lokalit Základní (ubytování, stravování) Doplňková – outdoor (aktivní vyžití) Doplňková – indoor (wellness, edukace)
Očekává se, že nová pracovní místa vytvoří zejména malí a střední podnikatelé v oblasti cestovního ruchu Z výzkumu, který SOCR ČR realizoval vyplynul jednoznačný závěr, že sektor cestovního ruchu potřebuje pro svůj další rozvoj podporu veřejnými financemi. Veřejná podpora cestovního ruchu v ČR je však zatím omezena jen na oblast finančních nástrojů.
„Podpora obslužnosti venkova“ je vládním dokumentem, který konstatuje, že máme problém… Jednotlivá ministerstva (MZe, MMR, MF, MPO, MV a MPSV) se shodují, že zachování a nejlépe zlepšení celkové obslužnosti českého venkova je nezbytné pro jeho udržitelnost a další rozvoj. Jde o převážně popisný materiál, který navrhuje hypotetické nástroje. Postrádá důkladné vyhodnocení těchto nástrojů z hlediska jejich souladu s platnou legislativou a dopadů na hospodářskou soutěž. Zcela chybí hodnocení jednotlivých opatření z hlediska jejich střednědobé a dlouhodobé udržitelnosti, nákladové náročnosti a zajištění finančních zdrojů pro jejich realizaci. Podpora živnostníků v nerozvinutých obcích Daň z nemovitých věcí Zefektivnění venkovských prodejen Regulace cenové politiky Pojízdné prodejny
SOCR ČR žádá o zpracování komplexní koncepce rozvoje venkova ve vazbě na regionální politiku ČR Současná spolupráce resortů je nedostatečná a jejímu prohloubení je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Účinná podpora podnikání na venkově a zajištění odpovídajících životních podmínek je problémem, který musí být řešen při spolupráci a koordinaci relevantních resortů. Dílčí opatření mohou přinést pouze krátkodobé efekty a nemohou být dlouhodobě udržitelná. !
Upozorňujeme na problémy, které je třeba řešit… Rozhodnout o struktuře služeb poskytovaných v tzv. veřejném zájmu a oddělit je od služeb poskytovaných na komerčním základě: Návrhy nástrojů podpory financování kategorizovat (veřejný zájem/komerce), určit jejich garanta a způsob financování. Komerční sektor podporovat pouze v souladu s pravidly hospodářské soutěže. Dotace zaměřit především na investice do nových technologií a do rozvoje poskytování služeb. Případné dotace na úhradu provozních nákladů použít pouze jako krátkodobé - dočasné řešení (prověřit soulad s pravidly hospodářské soutěže). Opatření v oblasti kvality podnikatelského prostředí dát do souladu s potřebou rozvoje podnikání na venkově (minimální mzda x udržení malých nerentabilních prodejen formou dotací).
SOCR ČR opakovaně upozorňuje na chybějící data, která by vystihovala dnešní úroveň obslužnosti venkova Poslední kompletní sčítání (CENSUS) maloobchodní sítě se uskutečnilo před 17 lety, tj. v roce 1999. Údaje jsou již značně překonané a neaktuální – stejně dramaticky jako se změnil životní styl obyvatel, se změnily nákupní podmínky. Rozsah šetření rozšířit i na další služby podle potřeb SMO Cíle šetření Realizovat celoplošný soupis MO sítě po dílčích okresních šetřeních Realizovat celoplošný soupis dalších služeb- sociální, finanční,… Porovnání stavu s poslední analýzou z 90. let Personální zajištění: cca 5 tisíc lidí v terénu bude zaznamenávat informace o prodejnách Očekávané výstupy Spolehlivé údaje pro potřebu statistiky Dokumentace vývojových tendencí a procesů
TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI S NOVOU VLÁDOU! Jak dál…? Bez znalosti výchozího stavu nelze navrhnout systém nástrojů podporujících obslužnost venkova, které by byly ekonomicky efektivní a udržitelné v delším časovém horizontu. SOCR ČR žádá o podporu při zajištění finančních prostředků pro realizaci projektu CENSUS maloobchodní sítě a vytvoření podmínek pro zajištění účasti relevantních resortů a Svazu měst a obcí ČR. TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI S NOVOU VLÁDOU!
DĚKUJI ZA POZORNOST