KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Podzim 2014 Hana Filová, KP.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Didaktické prostředky
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Aneb co může říci školní psycholog
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
KDO CO je PR OČ KDO CO je PR OČ. Roman Šebrle Změlík Robert.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Zpracovala: Simona Hyková
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Komunitní a otevřená škola
ANGAŽOVANÉ UČENÍ Hana Horká.
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Přibyslav Mgr. Marie Linhartová
Vrstevnické skupiny Vztahy ve školní třídě
KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Podzim 2012 Hana Filová.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Pedagogická psychologie
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Listopad 2009 Hana Filová.
Autodiagnostika učitele
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KLIMA TŘÍDY.
Psychologie výchovy a vzdělávání
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Sociální dovednosti učitele
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

KLIMA ŠKOLNÍ TŘÍDY Podzim 2014 Hana Filová, KP

Vstupní otázky: Proč se liší jedna třída od druhé? (vrstevnické, ale i jiné) V čem jsou mezi nimi nejčastěji rozdíly? Co tyto rozdíly způsobují? Co vytváří „charakter“(istiku) školní třídy? Jak dosáhnout toho, aby klima školní třídy bylo pozitivní? Jaký význam mají tyto poznatky pro budoucí učitele?

Klima školní třídy Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé, typické pro danou třídu a daného učitele po několik měsíců či let. Jejich tvůrci jsou žáci celé třídy, skupinky žáků v dané třídě, jednotliví žáci, dále všichni učitelé vyučující v dané třídě a konečně učitelé jako jednotlivci. = dlouhodobější emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy ve třídě, míra integrity, spolupráce a pohody ve třídě, kterou vnímají specifickým způsobem žáci i učitelé (např. Švec, 1996) bezprostředně ovlivňuje efektivnost výuky aktuální (jaké je) X preferované (jaké by si žáci - učitelé přáli) je podmínkou dobrého managementu (školy – vedení a personál; třídy –tř. učitel, ostatní učitelé a žáci). Odlišit od „atmosféry“, která vyjadřuje spíše okamžitý stav, vzniklý pod vlivem specifických podnětů – konfliktních situací, slavnostních okamžiků, nenadálých událostí apod. Může se měnit i v průběhu dne.

Pozn.: Klima školy vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí všichni zúčastnění. Je významně ovlivňováno hlavně stylem řízení pedagogického týmu ze strany vedení školy (partnerství, přebírání odpovědnosti za výsledky práce, týmová spolupráce na všech úrovních a apod.) úrovní požadavků na všechny členy komunity (učitele i žáky) a kvalitou a funkčností pravidel života ve škole Výzkumy školního klimatu v ČR např.: M. Pol a kol. (FF MU), S. Štech a Pražská skupina školní etnografie (FF UK) apod.

Kvalita školy s pozitivním klimatem: respekt a úcta mezi všemi skupinami a osobami ve škole a okolo ní (žáci, učitelé, ředitel, rodiče, obec) důvěra mezi všemi zúčastněnými vysoká morálka – jasná a srozumitelná pravidla množství rozmanitých příležitostí ve škole pro přijímání, nabývání, získávání nepřetržitý studijní a společenský růst každého žáka i učitele soudržnost mezi jednotlivci a skupinami obnova a rozvoj školy každodenní starost a péče o vše, co se školou souvisí

Optimální klima třídy/školy cílevědomé, orientované na úkoly uvolněné, vřelé, podporující se smyslem pro pořádek (pravidla) s uznáním autority učitele a jeho práva řídit s důvěrou, že bude dosaženo cílů Výsledek takového působení klimatu = kladné postoje žáků k výuce a škole rozvoj vnitřní motivace žáků = efektivní výuka

Pozitivní klima třídy má tyto charakteristiky: (Knowles, 1985, podle Mareše, 1995) Podmínky: a) fyzikální – architektura, uspořádání, vybavení b) psychologické: vzájemný respekt – spolupráce – možnost vzáj. spolehnutí – vzáj. podpora a pomoc – otevřenost a autentičnost jednání – potěšení a radost ze společenství – humánnost a lidskost v jednání Zaangažovanost žáků na společné tvorbě plánů Zaangažovanost žáků na diagnostice svých potřeb Zaangažovanost žáků na definování společných cílů Zaangažovanost žáků na navrhování postupů učení Pomoc žákům při realizaci navržených postupů (U) Zaangažovanost žáků na hodnocení průběhu a výsledků učení

Determinanty určující kvalitu klimatu třídy (příp. školy): věk žáků (stupeň školy) typ školy (ZŠ, G, SOŠ- stupeň „výběrovosti“) zvláštnosti seskupení žáků (každé je jedinečné!!, příp. řízená specifika: třída pro talentované žáky, děti se speciál. potřebami, specifické obory apod.) pohlaví žáků (dívčí-chlapecké-koedukované třídy) Zvláštnosti jednotlivých žáků (individualita, učební styl, zkušenosti, ambice…) sociální zázemí žáků (vliv rodin, příp. vrstevnických skupin mimo školu) množství a kvalita norem chování intelektuální úroveň žáků výchovní činitelé ve třídě – zvl. učitelé pracovní motivace a snaha po úspěchu kvalita třídního aktivu (jádra kolektivu) – míra shody jeho cílů s cíli školy (vers. „problémovost“) specifika učebního předmětu, příp. učitele na daný předmět třídní učitel a jeho způsob komunikace se třídou

Znaky klimatu z hlediska učitelů: pracoviště, na kterém učitel rád pracuje, dobře a adresně učí, rád spolupracuje se žáky i rodiči a kolegy umožňuje prožívat citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, úspěch v oboru, pocit seberealizace, pocit svobody a samostatnosti v práci, radost z pochvaly a uznání, ze spravedlivého ohodnocení, spokojenost s daným stavem, s bezkonfliktní atmosférou.

Znaky klimatu z hlediska žáků: umožňuje žákovi zažít úspěch je pro žáka organizačně přehledné zprostředkuje žákovi vědomí, že se k němu přistupuje spravedlivě dává žákovi možnost tvořit školu jako vlastní životní prostor a jako takovou ji vnímat umožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost klade požadavky odpovídající individuálním schopnostem žáka podporuje rozvoj osobnosti žáka dává žákovi jistotu, že bude akceptován

Jednotlivec Třída Řízení Faktory klimatu třídy Srovnej: dotazník CES – Švec, 1996 (kol., s. 70-75, 92-93) My Class Inventory MCI - Kalhous; Obst. Školní didaktika. Praha : Portál 2002, s.236) Kategorie: spokojenost – soutěživost – soudržnost – třenice – obtížnost učení přátelství soudržnost spolupráce spontánnost otevřenost nezávislost Jednotlivec (učitel – žák) Třída (žáci - kolektiv) aktivita zájem o učení odpovědnost diferencovanost konfliktnost soutěživost možnost seberealizace všech pohoda jistota spokojenost pocit bezpečí obtížnost učení učitelova ochota pomoci žákům Řízení (organizace) variabilita uč. činností zaměřenost výuky na objevování jasná a pevná pravidla !!!

Podle zahraničních studií (např. Mortimore a kol Podle zahraničních studií (např. Mortimore a kol. 1988, Wragg a Wood 1964) má pozitivní klima zásadní vliv na: průběh a výsledky učení žáků - efektivita vztah k učení - motivovanost vztah ke škole jako společenství - pozitivní sociální vazby a zkušenosti ***Mnoho autorů připisuje zásadní vliv jednání učitele v prvních společných hodinách se třídou!!!

Podmínky dobrého klimatu třídy podle českých studií (Mareš a kol.) Dobré vztahy se spolužáky: dobré vztahy se spolužáky jednou z vývojově relevantních potřeb dětí. V případě špatných vztahů mohou žáci více „pracovat“ na vztazích mezi sebou, což ubírá potenciál pro spolupráci a učení. Spolupráce se spolužáky: ne jestli chtějí, ale spolupracování jako chování. Vnímaná opora od učitele: do jaké míry žák vnímá učitele jako člověka, který mu pomáhá, podporuje ho, je na jeho straně. Rovný přístup učitele k žákům - jde zde o absenci prožívané diskriminace, ať již negativní či pozitivní. Rovný přístup jde ruku v ruce s vnímanou oporou. Přenos naučeného mezi školou a rodinou. Pro smysluplnost učení se ve škole nelze spoléhat pouze na budoucí užitek plynoucí ze vzdělání. Pro dítě i raného adolescenta je významná především současnost, což lze pojmout jako vnímaná užitečnost či relevantnost naučeného doma. Preference soutěžení ze strany žáků. Optimální výuka kombinuje soutěživost motivující k relativně vysokým individuálním výkonům a spolupráci umožňující vyšší výkon celé skupiny a často i absolutní výkon. Dění o přestávkách: jsou přestávky žádoucí příležitostí k odpočinku či nikoliv?

Doplňující okolnosti Možnost diskutovat během výuky. Mnohdy je žádoucí, aby žáci přinášeli do hodiny své myšlenky a dělili se o ně s učitelem, možnost vstupovat do hodiny se svými myšlenkami, názory. Iniciativa žáků charakterizuje míru, v níž si žák aktivně a samostatně získává poznatky v dané oblasti. V situaci, kdy taková iniciativa kontrastuje s jeho výkony v předmětu, může být tato informace přínosná. Snaha žáků učit se - podobně jako iniciativa je pozornost, kterou žáci věnují dosahování cílů a plnění úkolů významným prvkem dokreslujícím jejich vnímání klimatu třídy. Vysoká hodnota značí cílevědomost a pracovitost v tradičním školním slova smyslu. Snaha zalíbit se okolí – míra žákovské konformity v žákovské komunikaci, zadržení prvního impulzu a uzpůsobování své reakce reakcím ostatních Preference soutěžení ze strany žáků - optimální výuka kombinuje soutěživost motivující k relativně vysokým individuálním výkonům a spolupráci umožňující vyšší výkon celé skupiny a často i absolutní výkon.

jsou sebejistější, vřelejší a přátelštější Zkušení učitelé zpravidla dokážou získat třídu pro spolupráci (z výzkumů – srov. chování začínajících a zkušených učitelů – Kyriacou 1996): jsou sebejistější, vřelejší a přátelštější pracují v „podnikatelském“ duchu poskytují žákům více podnětů jsou mobilnější více navazují kontakt očima více využívají humor jasněji stanovují pravidla chování mají lépe upevněnou autoritu

Co pro to má dělat učitel??? Základní strategie ve vedení třídy = získat žáky pro spolupráci!!! - předcházíme tím kázeňským problémům a pracujeme s pozitivním vyladěním (Cangelosi, 1994) Co pro to má dělat učitel??? efektivní výuka (žáci jsou zaměstnaní, učení je poutavé, má pro ně smysl, mají respekt a důvěru k  učiteli pro jeho profesní kompetentnost) – význam celoživotního sebevzdělávání a sebevýchovy učitele!! 2. vytvoření příznivého (pracovního) klimatu řízení „v podnikatelském duchu“ - co nejefektivněji (nejpříjemněji) dosáhnout co nejlepšího efektu; manažerský přístup 3. partnerská komunikace se žáky + vědět, co se ve třídě děje -  smysluplná a srozumitelná pravidla chování - systematický přístup při řešení nespolupracujícího chování žáků (adekvátní reakce na nespolupracující chování, spojení s rodiči, vedením školy popř. jinými odborníky)

MÍSTO ZÁVĚRU: A co ještě může dělat učitel? Motivovat a motivovat ke spolupráci (trváme na aktivním zapojení všech dětí a stavíme na očekávání úspěchu!!! Podporující hodnocení) Jasná pravidla Vzájemná úcta a kontakt (zajímat se srdečně o své žáky) Být dobrým příkladem, ale musí být i legrace Neustále podporovat sebeúctu dětí (nevystavovat je pocitu selhání, podporovat, poskytovat taktně pomoc – HUMANISTICKÝ PŘÍSTUP – skutečné partnerství) Vytvářet dobrý „environmentální“ styl ve třídě: úprava prostředí, požadavky na úpravu věcí, oděvu, ale i chování. Směřovat soužití ve třídě k vytváření tradic a společných zážitků - „NAŠE TŘÍDA“

Literatura: CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy. Praha : Portál, 1994. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s.236. Kol. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno : PdF MU, 1996. (ŠVEC, V. Klima třídy, s. 70). KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál 1996. MAREŠ, J. Sociální klima školní třídy. Přehledová studie. Praha: Asociace školní psychologie ČR a SR, 1998. PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál 1998 (s. 322) STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy. Brno : PdF, 2002.